`Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

`Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Daniel »

`Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

UTRECHT - De aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio Utrecht is mislukt. Dat stelt de SP.
Connexxion heeft de concessie gekregen voor het bus- en tramvervoer, maar het bedrijf was ook het enige dat zich had ingeschreven. Volgens de SP kun je dan niet spreken van een zorgvuldige aanbesteding.

De partij benadrukt dat er zo helemaal geen sprake is van de beoogde marktwerking in het openbaar vervoer.

Bron: RTV Utrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Wubbo »

Kort door de bocht. Als het feit dat er een aanbesteding is er al voor heeft gezorgd dat Connexxion op zoek is gegaan naar manieren om als beste in te schrijven, is er waarschijnlijk toch winst geboekt. Misschien niet zoveel als het kon zijn, maar om nou te zeggen dat het helemaal niet gewerkt heeft, is voor mij een stap te ver.

Maar ik ken de cijfers verder niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door JeePee »

Een probleem zit hem in het feit dat veel mensen niet begrijpen dat de efficiency slag die gemaakt is in de eerste aanbestedingsronde niet nog een keer gemaakt kan worden. Immers je kan niet twee keer centen knijpen als OV-boer. Hierdoor komen te hoge verwachtingen bij het opnieuw aanbesteden en dat kan resulteren in een resultaat dat als tegenvallend wordt ervaren...

Ik kom hier na het afronden van het afstuderen nog wel even op terug :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Kort door de bocht. Als het feit dat er een aanbesteding is er al voor heeft gezorgd dat Connexxion op zoek is gegaan naar manieren om als beste in te schrijven, is er waarschijnlijk toch winst geboekt.
Ja, bij CXX zelf misschien. Het lijkt er nou niet direct op alsof het ook "Het beste produkt op de markt" moet voorstellen.
Wat toch op zich wel 1 van de 2 pijlers van het hele aanbesteding-idee was.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Geert »

Over welke concessie spreken we hier eigenlijk? De nieuwe concessie voor BRU (streekvervoer in Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist) duurt tenslotte maar 3 jaar, ik kan me voorstellen dat vervoerders daar niet erg warm voor lopen en alleen de huidige vervoerder (Connexxion) zich heeft ingeschreven.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door BR628 »

ja BRU inderdaad. Aanbesteding Prov Utrecht is nog niet bekend, dit gebeurt daags na het Paasfeest
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Daniel »

Kritiek Veolia op aanbesteding OV

Door ROELAND FRANCK

UTRECHT - De provincie Utrecht heeft haar openbaar vervoer beter aanbesteed dan het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Dat zegt Veolia-directeur Ton Kienhorst in reactie op de afronding van de aanbestedingen van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

Vorige week maakte de provincie Utrecht bekend dat de offerte van Connexxion de voorkeur krijgt boven het aanbod van het van origine op Brabant georiënteerde Veolia. Dat is volgens de regels der kunst gegaan, vindt Kienhorst. ,,Connexxion heeft een slimmer aanbod kunnen doen bij het indelen van de lijnen, omdat ze beter thuis zijn in het gebied. Voor een bedrijf van buiten is dat lastiger.’’

Het BRU kwam deze maand niet aan afwegen toe. Er viel niets te kiezen, omdat Connexxion als enige inschreef op de streeklijnen in en rond de stad Utrecht. Veolia liet het BRU-contract lopen vanwege de contractsduur van drie jaar: te beperkt voor een nieuwkomer, zegt Kienhorst. En zo kreeg de bestaande vervoerder vrij spel. ,,Drie jaar is te kort om een organisatie op poten te zetten, huisvesting te regelen en dergelijke. Connexxion heeft dat allemaal al. Er is dan geen eerlijk speelveld,’’ aldus Kienhorst. De provinciale aanbesteding beslaat een periode van acht jaar.

De SP in de Utrechtse gemeenteraad stelde twee weken geleden schriftelijke vragen over de aanbestedingsprocedure van het BRU, die in haar ogen mislukt is met slechts één bieder. Verkeerswethouder De Weger bestrijdt dit. Hij stelt dat Connexxion een aanbieding heeft gedaan waarvan prijs en kwaliteit overeenstemmen met de markt.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: `Aanbesteding OV in Utrecht is mislukt`

Bericht door Geert »

Nieuwsbericht schreef:,,Drie jaar is te kort om een organisatie op poten te zetten, huisvesting te regelen en dergelijke. Connexxion heeft dat allemaal al. Er is dan geen eerlijk speelveld,’’ aldus Kienhorst.
Die drie jaar was toch ook om uiteindelijk alle BRU-concessies tegelijk aan te kunnen besteden? Dat is duidelijk een eenmalig iets om de boel gelijk te trekken, ik vind dit een beetje spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd... :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten