RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Michael »

RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier".

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3625587/ret ... ramma.html
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Tristan »

Zo had het bericht er echt uit moeten zien:
Michael schreef:RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat (door de invoering van de ov-chipkaart weggelopen) reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen proberen terug te lokken met een nutteloos spaarsysteem. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier".

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3625587/ret ... ramma.html
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Michael »

Heb jij nou echt niets beters te doen dan te klagen over de OV-Chipkaart in elk topic dat daarover gaat? Ben daar wel een beetje klaar mee nou.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door htm_tram »

Stel je niet zo aan Michael, ik vind het wel leuk. ;)

Nee dat gezeik over dat jij dagelijks misbruikt word door Mac Donalds dat is leuk om elke keer te lezen...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door koekje »

Tristan is goed bezig... z'n 'homepage' zorgt voor dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Meltrain »

Tristan schreef:Zo had het bericht er echt uit moeten zien:
Michael schreef:RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat (door de invoering van de ov-chipkaart weggelopen) reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen proberen terug te lokken met een nutteloos spaarsysteem. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier".
Ten eerste zijn er in Rotterdam nauwelijks reizigers weggelopen door de OV-Chipkaart, aangezien er nauwelijks iets veranderd is (behalve dan het betalen per km i.p.v. zone) en doordat Rotterdam de eerste regio was.
Verder is het spaarsysteem inderdaad een beetje overbodig, maar elk meevallertje is leuk toch? :D Een hoop Rotterdamse bedrijven doet mee, waaronder Diergaarde Blijdorp, de Euromast en Bram Ladage.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Suus »

Wel jammer dat dit niet bij NS van toepassing is, dan telt het lekker op *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door AppleMoose »

Tja, het is aan jezelf of je mee gaat doen of niet. Bovendien, ook in het "Papiertijdperk" werden (en worden nog steeds) (nieuwe) klanten gelokt doormiddel van allerlei acties/kortingen. Tristan slaat hierbij de plank dus ook volledig mis.

Ook zijn privacystandpunt (waar hij normaliter zo op hamert) gaat hier niet op, want je kiest er zelf voor of je van dit spaarprogramma gebruik gaat maken. Het is dus eigenlijk een AH-Bonuskaart voor het OV.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Suus »

Mwa, meer Air Miles eigenlijk, voor elke 2 euro aan boodschappen een Air Mile, nu is het voor elke kilometer aan OV-gebruik een OV Mile.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Aking »

Ik ben overigens benieuwd of het ook gaat gelden voor de OV-studentenkaart...

Dan zie ik nog wel studenten een weekend of middag in de tram/metro zitten voor korting (250 kilometer moet je volgens mij redelijk snel bij elkaar kunnen reizen in Rotterdam) of breng ik nu mensen op ideeën? (A)


Oh... en ze hebben al iets van een Facebook trouwens: https://www.facebook.com/pages/OVMiles/174541796084744
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Meltrain »

Aking schreef:Ik ben overigens benieuwd of het ook gaat gelden voor de OV-studentenkaart...
Ook geldig voor de studentenkaart. :)
Je kunt je nog aanmelden via http://www.ret.nl/over-ret/nieuws/item/ ... kaart.html
Een paar jaar geleden (tijdens de introductie van de OVC) had de RET ook al een actie waarbij je punten kon sparen als je met je OVC reisde. Toen kon je echter maar tot een bepaald aantal punten sparen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Aking »

Ja ik had me via de site van Ovmiles al opgegeven :wink:

Overigens staat op de site dat ze minimaal 1000 testers zoeken :')
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Tristan »

koekje schreef:Tristan is goed bezig... z'n 'homepage' zorgt voor dit:
Er was sprake van een storing bij de host van de site en niet alleen bij mijn site, maar bij alle sites die via dezelfde host werken.
Meltrain schreef: Ten eerste zijn er in Rotterdam nauwelijks reizigers weggelopen door de OV-Chipkaart, aangezien er nauwelijks iets veranderd is
Het aantal zwartrijders is inderdaad nauwelijks veranderd, ook al beweerd de RET anders ;)
Meltrain schreef: Verder is het spaarsysteem inderdaad een beetje overbodig, maar elk meevallertje is leuk toch? :D Een hoop Rotterdamse bedrijven doet mee, (...) en Bram Ladage.
Voor één kroket van Bram Ladage heb je 25 OV-miles nodig en dien je dus 25 km af te leggen. Bij het huidige km-tarief betekent dat dat men een reis moet maken dat minimaal € 2,10 kost (als je met leeftijdskorting èn Altijd Korting reist). Reis je op vol tarief, ben je maar liefst € 4,16 (€ 0,86 + (25 x € 0,132)) voor één kroket kwijt. Dat is toch best een dure kroket ;)
Ronaldussen schreef:Tja, het is aan jezelf of je mee gaat doen of niet. Bovendien, ook in het "Papiertijdperk" werden (en worden nog steeds) (nieuwe) klanten gelokt doormiddel van allerlei acties/kortingen. Tristan slaat hierbij de plank dus ook volledig mis.
Slechts één spaaractie is, wat mij betreft, echt succesvol te noemen: AirMiles, zoals al in dit topic is gemeld. Als het spaarsysteem aan de AirMiles gekoppeld zou worden, zou ik er wellicht wel heil in zien.
Ronaldussen schreef: Ook zijn privacystandpunt (waar hij normaliter zo op hamert) gaat hier niet op, want je kiest er zelf voor of je van dit spaarprogramma gebruik gaat maken. Het is dus eigenlijk een AH-Bonuskaart voor het OV.
"Privacy" is weliswaar één van de pijnpunten van de kaart, maar niet de belangrijkste. Dat is de klant(on)vriendelijkheid, maar dat is een discussie die in een ander topic gevoerd hoort te worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Voor één kroket van Bram Ladage heb je 25 OV-miles nodig en dien je dus 25 km af te leggen. Bij het huidige km-tarief betekent dat dat men een reis moet maken dat minimaal € 2,10 kost (als je met leeftijdskorting èn Altijd Korting reist). Reis je op vol tarief, ben je maar liefst € 4,16 (€ 0,86 + (25 x € 0,132)) voor één kroket kwijt. Dat is toch best een dure kroket ;)
Nee die kroket kost niet ineens € 4,16 want de reis wordt natuurlijk niet gratis als je je OV-Miles voor een kroket inwisselt, het is de kroket die gratis wordt als je voor je reis betaald :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Xanland »

In het geval zonder spaarprogramma ben je dit kwijt:
rei(s/zen) + kroket

Nu alleen maar:
rei(s/zen).

Tristan zit, zoals Daniel impliceert, verkeert te rekenen. Dit allemaal in het nadeel van de OV-chipkaart en dus het voordeel van hem.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door dylanwild94 »

ja want er bestaan natuurlijk mensen die speciaal 25 km reizen voor een kroket :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Vinny »

Als je toch niets beters te doen hebt op een zondag. Ik ga soms ook wel een half uur fietsen en een half uur met de trein om een paar biertjes te drinken in iets dat wel op een grote stad lijkt. En als je daar nou een kroket bij geleverd krijg dan ga ik natuurlijk geen nee zeggen uh.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door dylanwild94 »

Nee inderdaad maar dan is je doel niet speciaal om te reizen voor die kroket. Ik ga soms ook met de trein door het land maar niet speciaal omdat ik er gratis een kroket krijg.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Gideon »

Dit is met ieder spaar programma, soms heb je het bedrag al dubbel gespaard.
Kijk maar eens naar de spaarkaart van Schoenenreus. Dan werkt het soms alleen bij een besteding van 25,00
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: RET mag OV-chipkaart gebruiken voor spaarprogramma

Bericht door Aking »

En ondertussen is OV-Miles officieel gestart.

Ik heb tijdens de testperiode al een keer een dagje Rotterdam gedaan om punten te verzamelen, en aangezien ik gister al om 10:00 uit was ook nog maar even naar Rotterdam afgereisd.

Ik was rond 12:00 in Rotterdam en werd op Centraal ontvangen door een aantal "dieren" en promotiemensen, ik deed al mee aan het programma daar ik tester was en hoefde me dus niet meer (opnieuw) te registreren.

Toen ik even stond te kijken bij het welkomstspektakel kreeg ik een mailtje binnen van OV-Miles met de openingsaanbiedingen. Waar ik gelijk maar even gebruik van heb gemaakt. Zo kon je bij Hotel New York echte "Hotel New York chocolaatjes ophalen, en kon je bij de RET een hoesje ophalen om je OV-chipkaart te beschermen (beschermingswaarde 0 :X :') )

Eerst dus maar even bij Hotel New York langs geweest om de chocolaatjes op te halen en daarna doorgelopen naar de SS Rotterdam, Daar ik de eerste was die zich daar meldde met OV-Miles kreeg ik van hun nog 50 extra bonus miles *O* )

Vervolgens nog even op het schip rondgekeken en daarna nog even langs het RET-Servicepunt bij het Wilhelminaplein geweest om het chipkaartmapje op te halen.

Tot slot ben ik, daar ik toch in Rotterdam was en een jaarkaart voor die toren heb, nog maar even op de Euromast geweest.

De Bram Ladage was helaas al dicht toen ik er daarna langskwam, dus mijn snack moet wachten tot de volgende keer :P

Uiteindelijk heb ik
30 miles uitgegeven voor het chipkaartmapje van de RET
50 Bonusmiles Ontvangen bij de SS Rotterdam
33 Miles gespaard met reizen
3 Hotel New York chocolaatjes bemachtigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten