Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Thom91 »

Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Snellere intercity's, snellere hogesnelheidstreinen, verbetering van het railvervoer in de grote steden en integratie van de OV-keten moeten Nederland klaar maken voor de toekomst. Dat maakte Railforum donderdag bekend bij de presentatie van de Toekomstbeelden reizigersvervoer 2030. Bestuurslid Maurits Schaafsma van Railforum: 'De positie van de stad is afhankelijk van de kracht om zichzelf te ontwikkelen. Steden worden heel afhankelijk van openbaar vervoer.'

Lees verder
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 09 nov 2013, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Komt wel goed schatje.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door 0318 »

"De reistijd tussen Amsterdam en Eindhoven mag daarbij maximaal 45 minuten bedragen. Om dit te kunnen realiseren, dienen deze intercity-trajecten vrij van overwegen te zijn."

Van Amsterdam (-Zuid) naar Eindhoven, denkelijk met tussenstops in 's-Hertogenbosch, Utrecht en wellicht Bijlmer, haal je met een kruissnelheid van 200 nog niet in 45 minuten. Het weghalen van bestaande overwegen is dus het probleem niet; hiervoor moet gewoon de politieke beslissing worden genomen voor de aanleg van binnenlandse HSL-netwerken voor 250 km/h - nieuwe spoorbanen en 25kV dus. Wees dan ook mans genoeg om dat erbij te zeggen in zo'n rapport (inclusief de benodigde financiering), dan is het realiteitsgehalte ineens een stuk duidelijker.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Thom91 »

Geen stop te Ht.
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door iljitsch »

Zoals jullie weten ben ik er een groot voorstander van dat treinen lekker doorrijden, maar ik vraag me toch af wat er het nut van is om sneller van CS tot CS te kunnen reizen van de ene kant van 't land naar de andere kant dan de tijd die het kost om van het centrum van een grote stad naar een buitenwijk te komen. 45 minuten Eindhoven - Amsterdam lijkt me ruimschoots over de grens van de afnemende meeropbrengst, je geeft dan stapels geld uit om die paar mensen die die rit regelmatig te maken te plezieren terwijl veel grotere reizigersstromen aldus in de kou blijven staan omdat al het geld naar zulke prestigeprojekten gegaan is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Suus »

Het is inderdaad een gigantische ambitie als je beseft dat Utrecht - Eindhoven nu al 51 minuten is. Het overslaan van Den Bosch zoals Thom voorstelt is ook extreem twijfelachtig qua nut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door iljitsch »

Op zich vind ik het een goed idee om verbindingen die alleen op de grote stations te hebben, dus terug naar intercity/sneltrein/stoptrein op de verbindingen waar het aantal reizigers hier voldoende groot voor is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door webguy »

Ik vraag me af of iets als de ICE Sprinters in Duitsland niet iets is wat in Nederland zou kunnen. Misschien lastig om vol te krijgen omdat het maar om paar ritten per dag gaat, maar je kan al snel 10 minuten hier en daar wegsnoepen uit je dienstregeliing als je wat meer doorrijdt. Bijvoorbeeld op routes als Amsterdam - Utrecht - Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Suus »

Er stappen heel veel mensen over in Den Bosch, wellicht nog wel meer dan in Eindhoven. Ik ben heel erg voor treinen die niet stoppen in Brabant, maar niet stoppen in Den Bosch lijkt mij toch wel een misser :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door reisthijs »

Als er meer dan 4 IC's per uur gaan rijden is het niet zo'n gek idee om die extra treinen mindar vaak te laten stoppen. Al denk ik dan eerder aan het overslaan van stations als Amsterdam Amstel.

Knooppuntstations overslaan zou ik alleen doen als de tijdwinst echt groot is - bijvoorbeeld als je daar met hoge snelheid door kan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door iljitsch »

De fyra tussen schiphol en Rotterdam zit wel redelijk vol tegenwoordig, blijkbaar zijn er dus genoeg mensen die graag Leiden en Den Haag (en Delft en Schiedam...) overslaan. Eén halte overslaan scheelt niet gelijk heel veel, maar op een lang trajekt telt het wel op.

Als er veel mensen overstappen in Den Bosch kan dat ook een teken zijn dat er meer rechtstreekse verbindingen nodig zijn. Je zou bijvoorbeeld de fyra Amsterdam - Breda door kunnen laten rijden naar Tilburg. Of misschien als de s1900 via de HSL gaat rijden dat reizigers Tilburg - Amsterdam dan in Rotterdam in plaats van Den Bosch over gaan stappen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Wubbo »

Het is altijd een afweging tussen de reizigers die er op vooruit gaan en de reizigers die er op achteruit gaan. 's-Hertogenbosch is een belangrijke overstapknoop, omdat daar 2 relaties samenkomen (Oss-Tilburg en Utrecht-Eindhoven) waarbij er vervoer bestaat op alle relaties (muv Tilburg-Eindhoven). Als je het daar hebt over versnellen, zie ik meer in het overslaan van Amsterdam Amstel en Weert dan in het overslaan van 's-Hertogenbosch.

Een drietreinensysteem zie ik ook wel zitten, maar dan kom je ook in een lastige afweging. We zijn in Nederland namelijk erg verknocht geraakt aan onze kwartierdiensten. Terug naar een halfuurdienst op meerdere relaties zal op weerstand (en afhakende reizigers) stuiten, maar een kwartierdienst met zowel IC als sneltrein als stoptrein krijg je qua reizigersaantallen waarschijnlijk vrijwel nergens vol. Je zal daar dan dus ook een middenweg in moeten vinden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Thom91 »

Weert overslaan levert je volgens mij niks op tussen Ehv en Asd?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Wubbo »

Wel tussen Limburg en Amsterdam.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door iljitsch »

Wat je zou kunnen hebben:

x.00 intercity
x.05 stoptrein
x.18 sneltrein

Op die manier hebben zowel de mensen die kunnen kiezen tussen intercity en sneltrein als de mensen die kunnen kiezen tussen sneltrein en stoptrein ongeveer een kwartierdienst. (Ik ga er vanuit dat weinig mensen op de stoptrein zullen stappen als ze de intercity missen.)

En bij vier stoptreinen per uur:

x.00 intercity
x.05 stoptrein
x.15 sneltrein
x.20 stoptrein

Wel zijn de tijden 25 km verderop weer compleet anders doordat de treinen met verschillende gemiddelde snelheden rijden. Maar je hebt toch maar een paar stations waar alledrie stoppen per lijn dus daar moet uit te komen zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:De fyra tussen schiphol en Rotterdam zit wel redelijk vol tegenwoordig, blijkbaar zijn er dus genoeg mensen die graag Leiden en Den Haag (en Delft en Schiedam...) overslaan. Eén halte overslaan scheelt niet gelijk heel veel, maar op een lang trajekt telt het wel op.

Als er veel mensen overstappen in Den Bosch kan dat ook een teken zijn dat er meer rechtstreekse verbindingen nodig zijn. Je zou bijvoorbeeld de fyra Amsterdam - Breda door kunnen laten rijden naar Tilburg. Of misschien als de s1900 via de HSL gaat rijden dat reizigers Tilburg - Amsterdam dan in Rotterdam in plaats van Den Bosch over gaan stappen.
Nee dat is een denkfout. Er is een verschuiving van treinreizigers geweest. De reizigers tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam gaan nu (gelukkig) in meerderheid met de Fyra. De reizigers tussen Sloterdijk en Schiedam-Centrum zijn overgestapt naar de intercity, daar waar de reizigers vroeger waren aangewezen op een weinig frequente, zeer onconfortabele en overvolle sneltrein.

Maar het aantal reizigers dat de auto vaarwel heeft gezegd en met de trein is gaan reizen is bedroevend laag. Daar hoeft de spoorsector het echt niet van te hebben. Alle mensen voor wie het openbaar vervoer een reeël alternatief is, die maken nu toch al gebruik van de intercity, al is die wat langzamer dan de HSL-treinen in het buitenland...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door jesse-cruzu »

Hehe, ik hoor ook bij de minderheid die de Fyra vermijdt! :)
Bespaart mij een hoop geld.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door dylanwild94 »

Zelf ik vermijd liever de fyra behalve als hij toeslag vrij is :P
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Vinny »

Als ik de kans krijg dan neem ik juist wel de Fyra. Meestal rustig, de prijs vind ik gewoon betaalbaar. Alleen ten opzichte van waar ik nu woon is die wat uit de route... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door Suus »

De Fyra is allesbehalve een rustige trein tegenwoordig, alleen de zeer vroege treinen in het weekend zijn in mijn ervaring nog vrij rustig, op andere tijdstippen is er altijd een behoorlijke reizigersvraag. Helaas is het ook zo'n beetje de enige trein die ik ken waar je op de meest vreemde momenten nog op "rijdt niet" meldingen stuit :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Bericht door dylanwild94 »

Maar wat ik met de trein reis vind ik de toeslag op de fyra het niet waard om er mee te reizen.
Zou ik inderdaad een vaste forens op het traject rotterdam-amsterdam dan zou ik overwegen om de fyra te pakken.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten