Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door dennistd »

marvinkok schreef:Syntus gaat het zonder gelede bussen doen. Daarvoor in de plaats komen de (extra) snelbussen.
Op de wiki lees ik dat de Duvedecs (uit 2000!) mee gaan naar Syntus, voor spits en voetbal. Blijkbaar heeft men door dat het helemaal zonder geledes niet gaat lukken..
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

Die oude geledes kunnen nog wel wat lijden en met de voetbalsupporters(/hooligans) in de bus kun je af en toe beter oude (bijna afgedankte bussen) inzetten dan nieuwe bussen.
Wubbo schreef:Topictitel maar eens aangepast, maar zullen we het hier niet over Almere hebben? Dat ligt bij mijn weten niet in Twente ;-)
Ik zit denk ik inderdaad in de war met Almelo dat wel in Twente ligt ;).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Mag ik het wel een beetje raar vinden dat die snel/zonebussen onder hetzelfde lijnnummer houden?
Dan hebben we straks een lijn 62:
-Denekamp-Enschede-UT (Snelbus)
-Denekamp-Borculo
-Borculo-Zuiderval-Enschede-UT (Snelbus)

Had die snelbussen dan in en aparte reeks (162 bijvoorbeeld) genummerd, dan blijft het tenminste nog iets duidelijker...
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

Een edit/toevoeging op mijn vorige bericht. Vervoer met voetbal heeft niet direct iets te maken met het openbaar vervoer en daar zijn volgens mij, naar mijn weten, lagevloers of low-entry bussen niet op verplicht. Dat geldt volgens mij ook voor versterkingsbussen aangezien er vaak touringcars als versterkingsbussen worden ingezet (door heel Nederland). Als er dan ooit een mindervalide persoon in zo'n bus moet en de normale bus is vol, tja dat kan een probleem worden of valide passagiers moeten uitstappen en overstappen op de hogevloers bus.

Maar ik kan me ook vergissen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Voetbalvervoer wordt zeer aannemelijk het vervoer tussen Drienerlo en de UT. Het terrein van de UT wordt gebruikt als parkeerplaats bij evenementen in de Grolsch Veste.(Andersom mogen bezoekers van de open dagen van de UT ook hun auto parkeren bij de Grolsch Veste :wink: )

Spitsvervoer zullen wel ritjes op lijn 62 Neede-Enschede-UT, 62 Oldenzaal-Enschede-UT en 66 Oldenzaal-Almelo zijn (aangezien lijn 64 naar een kwartierdienst gaat)
Bij twijfel: gebruik beton.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Twente

Bericht door Freek »

Spitsversterkers vallen gewoon onder OV. In bestekken is echter vaak een uitzindering gemaakt op een aantal eisen aan de voertuigen. Voetbalvervoer kan ook tot gewoon OV behoren. Vaak zijn het versterkers van normale lijnen naar het stadion. Door aparte diensten te rijden voorkom je overvolle normale lijnbussen en kun je supporters gecontroleerde vervoeren.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

Als je op mij reageerde met het voetbalvervoer. Ik zei dat het niet direct met het OV te maken heeft. In de achterhoofd had ik in gedachten dat het versterking is op bestaande lijnen en soms zelfs besloten vervoer (exclusief voor mensen van parkeerplaats naar stadion en v.v.).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

julsteren schreef:
Meltrain schreef:
Twents schreef:
Lijn 50 Hengelo – Borne

Dit is een nieuwe lijn die in Borne de wijken Stroom Esch en Bornsche Maten gaat verbinden met het station in Borne en Hengelo. In Hengelo rijdt de bus via de IKEA en industrieterrein Westermaat.

Voor meer info zie: http://www.syntustwente.nl/nieuws/belan ... ember.aspx
Als ik op de lijnennetkaart kijk, lijkt deze lijn totaal niet bij het station van Borne te komen, maar ergens te eindigen bij een industrieterrein in het noorden van Borne.

Is helemaal correct, om bij het station te komen via lijn 50 moet op winkelcentrum Stroom-Esch worden overgestapt op buurtbus 592, of je neemt gewoon de 51 die dan Hengelo-Vriezenveen rijd.
Volgens de dienstregeling van lijn 50, rijdt die lijn wel naar het station van Borne. Opvallend vind ik dat die lijn ook op zondag rijdt. :)
Aangezien de bedieningstijden van de overige lijnen niet (of nauwelijks) wijzigen, krijg je op zondag dus twee lijnen 80: Westerhaar - Almelo en Rijssen - Goor - Markelo. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Afbeelding
JULSTEREN KLOOT MET PAINT,

dus zouden zo de routes moeten worden in Borne als ik het goed heb?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Twente

Bericht door Hans »

Alle lijnfolders van Twente zijn als PDF reeds te downloaden:
http://www.syntustwente.nl/reisinformat ... lders.aspx
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Vanuit de lijnfolders:
-De ritten van 7:05 op lijn 1 (Vertrek station in de richting Wesselerbrink en vertrek station in de richting UT) gaan starten in de wijk ipv het station (dus een extra rit Wesselerbrink-Station en UT-Station met een aankomst van +-7:00u op het station). Deze ritten rijden alleen maandag tot en met vrijdag buiten de vakanties
-In de vakantie wordt tussen 7:00 en 19:00 een kwartierdienst gereden. Nu is dat tussen 10 en 14 een
halfuursdienst.

Lijn 3 heeft van maandag tot en met vrijdag van 14:30 tot 18:30 6x per uur. Op zaterdag al van 9:30 tot 19:00. (in de vakantie 4x per uur)

Lijn 4 rijdt Station-Stroinkslanden: tussen 7:00 en 9:00 en 16:00-18:00 6x per uur (Station-Zwering 3x per uur) daartussen 4x per uur (station-Zwering 2x per uur) en daarbuiten 2x per uur (Station-Zwering niet). Op zaterdag wordt tussen 11:00 en 18:00 6x per uur gereden tussen Station-Stroinkslanden (Station-Zwering 3x per uur).

Lijn 5 rijdt tussen 7:00 en 9:00 en tussen 16:00-18:00 3x per uur. Tijdens de halfuursdienst wordt er niet (?) doorgereden vanuit Hogeland naar 't Zwering. Op zaterdag wordt tussen 11:00-18:00 alleen tussen 't Zwering en station 3x per uur gereden. Tussen Station en Hogeland blijft een halfuursdienst.

Stads(!)lijn 8 gaat niet via UT/Kennispark, maar via de UT/Hoofdingang rijden.

Stads(!)lijn 9 rijdt tussen 7:30 en 9:30 en tussen 14:00-16:30 6x per uur. In de vakantie wordt tussen 9:00 en 12:00 slechts eens per halfuur gereden (nu 4x per uur)
--

Lijn 10 blijft het korte rondje (20 minuten) rijden.

Lijn 12 gaat op zaterdag en zondag 1 x per uur naar Driene, 2x per uur naar het ziekenhuis. Het taxibusje op zondag verdwijnt?

Lijn 14 vertrekt in de ochtend tegelijkertijd met lijn 12 naar het ziekenhuis. (dus een globale kwartierdienst van de wijk naar het station), in de middag wordt er met lijn 12 een kwartierdienst geboden vanaf het station naar het ziekenhuis.

Lijn 50 rijdt maandag tot en met vrijdag 2x per uur, zaterdag en zondag 1x per uur.

Lijn 51 krijgt maandag tot en met vrijdag andere frequenties en vertrektijden door de week heen.
*Maandag tot en met vrijdag, tussen 6:00-9:00, 14:00-21:00 2x per uur het gehele traject. Vertrektijden te Almelo ricting Hengelo met 10 minuten vervroegd.Om 18:50 valt een gat, rit rijdt tot Almelo Centrumplein. Vertrektijden te Hengelo: +2.
*Maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00-14:00: 2x per uur tussen Vriezenveen-Almelo Centrumplein, 1x per uur tussen Almelo Centrumplein-Hengelo. Vertrektijden te Almelo richting Hengelo met 10 minuten vervroegd.
*Maandag tot en met vrijdag, vanaf 21:00: 1x per uur tussen Almelo-Hengelo. Er wordt niet tussen Vriezenveen en Almelo gereden. Vertrektijd te Almelo blijft om :31, vertrektijd te Hengelo +3.
*Op zaterdag wordt er alleen tussen Almelo en Hengelo gereden, 1x per uur. Vertrektijden te Almelo blijven hetzelfde (.01), te Hengelo met 10 minuen verschoven (.57)
*Op zondag wordt alleen tussen Almelo en Hengelo gereden, 1x per uur. Vertrektijden te Almelo: .01, vertrektijden te Hengelo +1 (.18)

Lijn 60/62/73/74:
Op Denekamp/Oldenzaal de Thy-Enschede rijdt men:
*2x per uur Denekamp-Enschede-Borculo, waarbij er tussen Oldenzaal en Enschede, Heekplein wordt versterkt met lijn 60 tot 4x per uur. Dit geldt ook in de andere richting.
*5 ritten Denekamp-Enschede-Enschede, UT/De Zul als sneldienst. Deze zijn zo ingelegd dat tussen Denekamp en Oldenzaal een 6x per uur een bus vertrekt (Denekamp v 7:01-8:11). In de andere richting zijn 2 middagspitsritten ingelegd, in halfuursdienst.

Op Enschede-Haaksbergen en verder rijdt men:
*4x per uur lijn 73/74 in de spits, daarbuiten 2x per uur.
*2x per uur lijn 62 Borculo-Enschede-Oldenzaal, stopt overal.
*3 ritten Neede-Enschede Centraal-Enschede, UT/De Zul. 1 rit rijdt Haaksbergen-UT/De Zul. Omgekeerd zijn er 3 ritten Enschede, De Zul-Neede. Deze extra ritten rijden via de A35/Zuiderval.
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

MdJ schreef:Stads(!)lijn 8 gaat niet via UT/Kennispark, maar via de UT/Hoofdingang rijden.
Dat is ook logisch: om vanaf de Auke Vleerstraat bij UT/Kennispark te komen moet je rechtsaf de Hengelosestraat op, de verkeerde kant op dus. UT/Hoofdingang is gewoon recht oversteken en dan linksaf Drienerbeeklaan in. Op die manier kun je toch nog een halte in de buurt van de UT (onderwijsgebouwen) meepakken, De Broeierd ligt er veel te ver af.

Overigens staat de lijn lang stil in Hengelo: iemand die woont op de Helmerhoek en bij Essent werkt is in 31 minuten in Hengelo, maar staat daar vervolgens 17 minuten stil voordat de bus doorrijdt.
De 18 minuten die staat voor WKC Helmerhoek-Transportcentrum vindt ik trouwens ook vrij ruim: dit is slechts 5,4km, waarvan de helft 50km/h, 600m 30 km/h maar de rest 80km/h is.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Voor de liefhebber, komende zaterdag is er in Twente gratis vervoer op de bus (dus NIET de trein!) en staat Syntus in meerdere steden me de nieuwe bussen lijnfolders uit te delen.

Nog iets opvallends wat uit de lijnfolders kwam is dat er op donderdagavond in Enschede (koopavond) de kwartiersdienst wordt doorgetrokken tot 10 uur, in plaats de ritten na 8 uur te versterken. Wel een verbetering in mijn optiek.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Op de busfotogroep werd gemeld dat de hybrides 3328/3329 NIET overgaan en dat daarvoor 2 Diesel citea's komen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

Dat is raar. Die bussen zijn nog niet zo heel erg oud. Zou eerder zeggen dat ze wel over moeten gaan. Al hoewel ik ook nog een concessie meer ken waarbij er jonge bussen niet mee over zullen gaan. Overigens meldt de website van lijn 2 dat de bussen 2 jaar lang zouden rijden. Dus je hebt gelijk (project startte op 25 november 2011).
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente

Bericht door Dre »

Zo raar is dat niet. Waarom zou je als vertrekkende vervoerder bussen achterlaten die ook prima in een andere concessie ingezet kunnen worden? Daarnaast, als de berichten die hoor kloppen, dan is Connexxion bezig met het toepassen van de tactiek van de verschroeide aarde in Twente.

Overigens heeft Syntus het meeste materieel inmiddels in Twente staan. Een deel staat in Neede en het overgrote deel van de nieuwe Citea's staat bij de OAD garage in Goor. Zal mij benieuwen waar de nieuwe stallingen komen. In Oldenzaal moet er ook een komen, ik heb 'm alleen nog niet mogen vernemen waar die gaat komen..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Daniel »

Overigens, om de feiten een beetje juist te vermelden, gaf dat bericht op de Busfoto-groep aan dat de bussen wel overgegaan zijn naar Syntus. Het is namelijk Syntus zelf wat die bussen heeft ingeruild bij VDL voor twee dieselbussen en een lading onderdelen :!:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Etienne »

Volgens de eerste plannen zouden ook de 3161 - 3172 mee over gaan, maar deze gaan juist buiten dienst en worden vervangen door ex Connexxion ambassadors uit de 84xx, 85xx en 86xx-serie.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Enschede: (voorlopig) zelfde plek aan de Fortuinstraat
Hengelo: aan de Enschedesestraat, maar dat is nog niet klaar dus wordt tijdelijk bij Cosmo gestald
Oldenzaal: aan de andere kant van het spoor dan het busstation (geen idee hoe ver dat inmiddels is)
Haaksbergen: Industriestraat
Almelo: nieuwbouw bij Bolletje
Goor

Stalling Neede gaat dicht.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

Etienne schreef:Volgens de eerste plannen zouden ook de 3161 - 3172 mee over gaan, maar deze gaan juist buiten dienst en worden vervangen door ex Connexxion ambassadors uit de 84xx, 85xx en 86xx-serie.
Welke bussen moeten dat dan worden? Grotendeels rijdt al ergens anders in Nederland of zijn geëxporteerd. Ik zou eerder verwachten enkele bussen uit de 88xx-serie die al in Twente rijden. Die bussen gaan toch buiten dienst hierna of zullen ergens anders worden ingezet en zijn net zo oud als de bussen uit de 31xx-serie van Syntus en de 84xx, 85xx en 86xx-series van Connexxion.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Mogelijk dat het met de kilometerstanden te maken heeft? De 31xx van Syntus gaan al rap richting de miljoen, de 88xx en 89xx van Connexxion hangen rond de 700.000
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Overigens zijn de routes nu allemaal uitgepijld door Syntus en wordt er druk gewerkt om alle kaarten en vertrekstaten te vervangen in de abri's. Wel opvallend dat de vertrekstaten enkel ín de abri's hangen en niet meer aan de haltepaal. Overigens zitten er wel fouten in de lijnenkaart, zo is men vergeten lijn 8 in te tekenen over de Drienerbeeklaan op de UT (komende vanaf/ rijdend richting Enschede zuid)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Lijn 50 en 513 kloppen ook niet op de online lijnennetkaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente

Bericht door Dre »

marvinkok schreef:Overigens zijn de routes nu allemaal uitgepijld door Syntus en wordt er druk gewerkt om alle kaarten en vertrekstaten te vervangen in de abri's. Wel opvallend dat de vertrekstaten enkel ín de abri's hangen en niet meer aan de haltepaal.
Gisteren viel mij dat in Oldenzaal al op. Helaas staan er op de dienstregeling maar twee lijnen vermeldt. Bij de haltes "Hofmeijerstraat" en "Vos de Waelstraat", waar de lijnen 62, 64 en 66 halteren leidt dat ertoe dat van de laatste geen dienstregeling vermeldt staat.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael 1988 »

marvinkok schreef:Mogelijk dat het met de kilometerstanden te maken heeft? De 31xx van Syntus gaan al rap richting de miljoen, de 88xx en 89xx van Connexxion hangen rond de 700.000
Hoe zit dat dan met de serie 2149 - 2160? Ik wacht overigens ook gewoon nog even af tot de zondag (of volgende week zondag) hoe het zit met wat wel en wat niet meegaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten