Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka

In het vorige deel waren we in Rijeka geëindigd, gelegen aan de Kvarnergolf in de gelijknamige regio. In dit deel reizen we in vier treinreizen zo’n 950 kilometer naar het noordoosten, om via Hongarije uiteindelijk in het Slowaakse Humenné te eindigen.

Aan het korte bezoek aan Rijeka, waar ik door het slechte weer besloot om niet de avondtrein maar de middagtrein naar Zagreb te nemen, is inmiddels een einde gekomen. Rijeka ligt op spoorgebied redelijk in een uithoek van het Kroatische spoorwegnet, bijster veel treinen rijden er ook niet. Naar Zagreb rijden drie directe treinen per dag: in de ochtend een brzi (sneltrein) die na Zagreb nog via Koprivnica door rijdt naar Osijek in het oosten van het land, in de middag een regionale trein die ongeveer bij elk tuinhuisje onderweg stopt en ’s avonds nog een brzi die in Zagreb eindigt. De sneltreinen leggen de 230 km tussen de beide steden in iets minder dan vier uur af, de stoptrein doet er een uurtje langer over. Met een overstap in Moravice of Ogulin zijn er nog twee extra verbindingen in de ochtend, maar die vertrekken vrij vroeg snel na elkaar en ook kort na de directe sneltrein. Verder zijn er nog twee treinen per dag naar Ljubljana, één 's ochtends en één 's avonds (die ook de koersrijtuigengroep naar München meeneemt).

Vanwege de regen was ik vroeg op het station, waar het erg rustig was. Terwijl ik m’n rugzak uit het bagagekluisje haalde viel het me op dat, net als ’s ochtends, er geen andere kluisjes in gebruik waren. De temperatuur buiten was ondanks de regen prima, dus ik besloot om op een bankje op het enige overdekte perron m’n lunch op te eten.

1. Mijn uitzicht tijdens het wachten. Een Kroatisch stel probeerde nog hun kaartjes te verkopen aan de enkele mensen die er op het station te vinden waren, aangezien ze die schijnbaar toch niet nodig hadden.

Afbeelding
Rijeka train station by Timon91, on Flickr

2. Mijn trein komt binnen uit Zagreb, met 20 minuutjes vertraging. Na aankomst werd de trein eerst schoongemaakt, daarna kon ik naar binnen. Dat het een stoptrein is betekent overigens niet dat het een oncomfortabelere trein is: ook dit is gewoon een getrokken trein met Kroatische rijtuigen. De trein bestond uit drie rijtuigen, waarvan één met ramen die open konden.

Afbeelding
Train from Zagreb at Rijeka train station by Timon91, on Flickr

3. Uiteraard koos ik voor het rijtuig waarvan de ramen open konden, zodat ik eventueel nog wat foto’s zou kunnen nemen onderweg. Hier mijn coupeetje.

Afbeelding
Train Rijeka-Zagreb interior by Timon91, on Flickr

4. Het gangpad.

Afbeelding
Train Rijeka-Zagreb interior by Timon91, on Flickr

5. De locomotief loopt om. Rijeka is trouwens geen kopstation, maar een doorgaand station. Vanaf het station naar het westen loopt de lijn naar Slovenië, naar het oosten naar Zagreb.

Afbeelding
Croatian engine at Rijeka train station by Timon91, on Flickr

6. We vertrokken op tijd, op dat moment zaten er hooguit 30 mensen in de trein. Eerst moet de trein heel Rijeka door. Vlak na het station kruist de spoorlijn de hoofdweg van het station naar het centrum, waarna er een flinke tunnel volgt.

Afbeelding
Leaving Rijeka train station by Timon91, on Flickr

7. In een bocht, nog in Rijeka. Het regent nog steeds flink, het was niet mogelijk om de lens droog te maken en snel een foto te nemen voordat de lens weer nat werd :(

Afbeelding
Rijeka seen from the train by Timon91, on Flickr

8. Weer een stop… In totaal stopt de trein op maar liefst 47 stations tussen Rijeka en Zagreb.

Afbeelding
Rainy view from the Rijeka-Zagreb train by Timon91, on Flickr

9. De tweede stop na Rijeka is Škrljevo, wat een stuk moeilijker uit te spreken lijkt dan het is. In het (Servo-)Kroatisch neemt de “r” vaak de rol van de klinker over. Met die wetenschap zijn woorden als “brzi” en “Krk” al een stuk logischer.

Afbeelding
Škrljevo train station by Timon91, on Flickr

10. Škrljevo dus, inclusief kapotte stationsklok. Op de foto kun je zien dat we inmiddels al 263 meter gestegen zijn vanaf Rijeka, aangezien het station daar op zeeniveau ligt. En dat terwijl het nog geen kwartiertje rijden is vanaf Rijeka.

Afbeelding
Škrljevo train station by Timon91, on Flickr

11. En we rijden weer verder. De groene hellingen gaven het grijze uitzicht een nog wel een enigszins vrolijk tintje, de wolken die vanaf de zee naar boven dreven voegden ook wel iets mysterieus toe aan het uitzicht.

Afbeelding
Rainy view from the Rijeka-Zagreb train by Timon91, on Flickr

12. De zee, in de verte.

Afbeelding
Rainy seaview from the Rijeka-Zagreb train by Timon91, on Flickr

Het bleef de hele rit fyraweer, veel foto's heb ik verder dus niet gemaakt. Het landschap was wel erg de moeite waard, veel heuvels en daarom ook veel bochten. Halverwege strekte het wat uit en kom je meer op een vlakte terecht. Vanaf Ogulin kreeg ik gezelschap van een moeder met kind, vanaf Karlovac was de trein verder vrijwel vol. Onderweg liepen we nog 10 minuutjes vertraging op, maar echt naam mocht het niet hebben.

13. Aankomst in Zagreb met een kleine vertraging, het was inmiddels donker.

Afbeelding
Train from Rijeka at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

In Zagreb ben ik twee nachten gebleven, al was de stad zelf niet het hoofddoel hier. Veel heb ik dan ook niet gezien van Zagreb. Het hostel had ik zo gevonden, je oriënteren is in Zagreb niet zo moeilijk. De stad is vrij overzichtelijk en ik had niet eens een kaart nodig om de hostel te vinden, ondanks dat dit pas m'n tweede bezoek hier was. De hostel was erg gezellig, in de bar beneden kon je voor weinig geld een prima maaltijd krijgen. De avond bracht ik ook in de bar door, ik heb de hele avond met een Nieuw-Zeelander genaamd Mark gepraat die ook alleen aan het rondreizen was. Heel wat halve litertjes Ožujsko verder dook ik m'n bed in, op mijn slaapzaal was maar één ander bed bezet. De pubcrawl hebben we maar overgeslagen, dat zou iets teveel van het goede zijn geweest.

De volgende ochtend hoefde ik niet heel vroeg op, ondanks aardig wat lawaai 's avonds ben ik zonder enige moeite ingeslapen. Het was dus een prima nacht en na een verfrissende douche heb ik op m'n kamer m'n ontbijt (krentenwegge, traditiegetrouw!) opgegeten voordat ik in het centrum nog wat Kuna's wissel en richting het station ga. Ik had in Zagreb afgesproken met een vriend die in Bjelovar woont en deze maandag vrij had. De dag erna, dinsdag 8 oktober, was het namelijk een nationale feestdag in Kroatië, dus hebben veel mensen de maandag ook vrijaf genomen om er een lang weekend van te maken. Op straat was het aardig druk, in een kwartiertje was ik bij het station waar mijn vriend ook net gearriveerd was met de auto.

14. Zagreb Glavni Kolodvor (het hoofdstation), gezien vanaf de andere kant van Park Kralja Tomislava.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

15. Zagreb ken ik al enigszins en hij stelde daarom voor om naar Varaždin te gaan, een leuk stadje zo'n 80 km ten noorden van Zagreb. Zo gezegd, zo gedaan. Het was een klein uurtje rijden over de A4 - de snelweg richting Hongarije - en onderweg hebben we veel gepraat. In Varaždin aangekomen hebben we de auto geparkeerd en zijn we het autovrije centrum ingelopen.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

16. Het plein voor het stadhuis, hier hebben we koffie gedronken.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

17. Het stadhuis.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

18. In Varaždin was het nog redelijk druk, naast de vele locals waren er hier en daar ook nog wel andere toeristen. Het is dan niet het meest toeristische deel van Kroatië, toch zijn er in deze regio nog genoeg mooie dingen te zien. Oostenrijk is nog geen 90 km vanaf Varaždin en ook Graz ligt binnen twee uur rijden vanaf hier.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

19. Ook is er nog een burcht met een stadsmuseum. Volgens mijn vriend was dat erg de moeite waard, maar helaas was het op maandagen gesloten.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

20. In de burcht.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

21. Buiten, met een toegangspoort. Rechts kun je nog de burcht zien liggen.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

22. De burcht.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

23. Het straatbeeld.

Afbeelding
Varaždin by Timon91, on Flickr

24. Vanaf Varaždin reden we door naar Mačkovec, gelegen in de meest noordelijke provincie Međimurje. In het Duits is "Međimurje" overigens "Murinsel", in deze provincie stroomt de Mur (die o.a. door Graz stroomt) in de Drava (Drau). Mačkovec ligt overigens ook al aardig dicht bij het Sloveens-Hongaars-Kroatische drielandenpunt, hemelsbreed is dat niet meer dan 10-15 km. In Mačkovec hebben we in dit restaurant geluncht, met werkelijk fantastisch lokaal eten. Ook de plaatselijke wijn en perenrakija mochten er wezen. Meebetalen aan de rekening mocht ik uiteraard niet, de gast is immers koning.

Afbeelding
Restaurant in Mačkovec by Timon91, on Flickr

25. Vanaf Mačkovec reden we eerst terug naar Varaždin en vanaf binnendoor (met een onbedoelde omweg) door het heuvelachtige gebied naar de A2. Vanaf de laatste afslag voor de Sloveense grens - je gaat er echt vlak voor de grens af - reden we over een kronkelweggetje naar het kasteel van Trakošćan. Helaas was het al bijna donker en was het kasteel dicht, maar de omgeving is erg mooi en in de schemering hebben we nog wat langs het naastgelegen meer gelopen. Hier het kasteel vanaf de hoofdingang.

Afbeelding
Trakošćan castle by Timon91, on Flickr

26. En vanaf de overkant van het meer.

Afbeelding
Trakošćan castle by Timon91, on Flickr

27. Bij de ingang boven, die helaas dus dicht was.

Afbeelding
Trakošćan castle by Timon91, on Flickr

Via de A2 reden we terug naar Zagreb, waar we nog een rondje door Novi Zagreb gereden hebben. Niet het meest charmante deel van Zagreb, maar ook lang niet zo erg als bijvoorbeeld Novi Beograd in Servië. In het centrum namen we afscheid en liep ik in een paar minuten terug naar m'n hostel. Daar was verder vrij weinig te beleven en aangezien ook mijn kamergenoot, een rondreizende gepensioneerde Australiër, na de ietwat korte vorige nacht vroeg naar bed ging ben ik er zelf ook maar bijtijds ingedoken.

28. De volgende ochtend hoefde ik niet heel vroeg op te staan, maar toch was ik al redelijk vroeg wakker. Deze dag was wederom een reisdag, dwars door Hongarije naar Slowakije. Ik had pas aan het eind van de week afgesproken met vrienden in Warszawa en had nog een dagje over om een andere stad te bezoeken. Zes jaar geleden was ik met m'n ouders in de zomervakantie in Košice en ik had goede herinneringen aan de stad. De verbinding vanaf Zagreb is ook niet heel slecht en bovendien had ik zo de kans om eens een binnenlandse Slowaakse nachttrein uit te proberen. Zagreb-Košice is ruim 600 km, maar je doet er wel een hele dag over. Aangezien er buiten het zomerseizoen maar één trein per dag van Kroatië naar Hongarije rijdt heb je niet veel keus hoe laat je de trein neemt. Deze dag was een nationale feestdag hier, op straat was het om 9 uur nog uitgestorven, zoals hier op Ilica.

Afbeelding
Ilica, Zagreb in the morning by Timon91, on Flickr

29. Onderweg naar het station kocht ik bij een bakkerij wat ontbijt en lunch, een uurtje voor vertrek was ik op het station. Ietwat vroeg, maar ik was toch al wakker en in de hostel was verder niets te beleven op dat uur. Mijn trein staat al op het bord (10:00).

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

30. Perron 1, rechts staat mijn trein al.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

31. De stoptrein naar Savski Marof en Harmica, aan de Sloveense grens.

Afbeelding
Train to Harmica at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

32. EuroNight "Lisinski" uit München (zie deel 1) was net gearriveerd. Als er gewoon twee treinstellen zijn die steeds heen en weer rijden dan is dit precies dezelfde trein als ik in München al had gezien.

Afbeelding
EuroNight "Lisinski" at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

33. Mijn trein. De voorste twee rijtuigen gaan naar Budapest, de achterste drie rijden vanaf Koprivnica door naar Osijek. Normaal gesproken komen deze drie rijtuigen uit Rijeka, maar om onduidelijke redenen was deze trein vandaag vervangen door een bus (zie foto 29). Later werden er nog een paar versterkingsrijtuigen aangekoppeld die meereden tot Koprivnica.

Afbeelding
Fast train "Agram" to Budapest at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

34. Het rangeerterrein in de felle herfstzon. Er werd aardig wat gerangeerd, maar dat verbaasde me niks, aangezien dat de grootste hobby van de HŽ is.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

35. Doorkijkje naar de stad.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

36. Er werden nog twee koersrijtuigen uit Ljubljana aangekoppeld, één Sloveens zitrijtuig (1e en 2e klas) en een Hongaars restauratierijtuig. Samen met de twee Kroatische zitrijtuigen (2e klas) zijn deze vier rijtuigen alles wat de grens oversteekt. Tot vorig jaar waren er nog twee dagtreinen tussen Budapest en Zagreb. De IC "Kvarner", die ik vorig jaar in november nam, is afgelopen december opgeheven. De naam van deze trein impliceert overigens dat deze vroeger nog doorreed naar Rijeka. Ook de de enige dagtrein tussen Ljubljana en Budapest werd opgeheven ("Citadella", via Hodoš - deze trein komt volgens DSO wellicht weer terug in de nieuwe dienstregeling, net als een tweede dagtrein Zagreb-Budapest v.v.). Ter compensatie worden er dit jaar vanaf Ljubljana twee koersrijtuigen aan de Lisinski gehangen die toch nog een directe verbinding tussen Ljubljana en Budapest aanbieden, zij het via Zagreb.

Afbeelding
Fast train "Agram" to Budapest at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

37. De naam van deze verbinding is overigens "Agram", naar de oude Oostenrijks Duitse naam voor Zagreb. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe de verbindingen tussen Slovenië/Kroatië en Hongarije er uitzien na december.

Afbeelding
Fast train "Agram" to Budapest at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

38. Bij foto 36 dacht je misschien "hé, ik zie toch drie rijtuigen?". Dat klopt, het derde rijtuig was een afgesloten couchetterijtuig van de HŽ. Vermoedelijk werd dit rijtuig ingezet als koersrijtuig tussen München en Rijeka, aangezien die verbinding ergens rond deze tijd stopte. Het rijtuig wordt dan schijnbaar vergrendeld naar Zagreb vervoerd, om daar gestald te worden. Kort nadat ik deze foto nam werd het rijtuig weggerangeerd.

Afbeelding
Croatian couchette car at Zagreb Glavni Kolodovor by Timon91, on Flickr

39. In het voorste rijtuig van foto 33 vond ik nog een lege coupé, zie hier.

Afbeelding
Train Zagreb-Budapest interior by Timon91, on Flickr

40. Bij vertrek zat het echter wel vol, we zaten met z'n zessen in het coupeetje. De rit naar Koprivnica ging vrij vlot, behalve op de plekken waar er aan het spoor gewerkt werd. De lijn Zagreb-Koprivnica wordt flink gemoderniseerd, vorig jaar moest ik tussen Koprivnica en Križevci met de bus, nu reden we flink door op dat stuk. In Koprivnica staat de trein een klein kwartiertje stil voor wat rangeer- en grensactiviteiten. De grenspolitie nam niet eens de moeite om in mijn paspoort te kijken, met een paar minuutjes vertraging reden we door. Hier de brug over de Drava. Dit is gek genoeg niet de grens met Hongarije, die ligt een meter of honderd ten noorden van de rivier.

Afbeelding
Drava between Koprivnica and Gyékényes by Timon91, on Flickr

41. Hier dus. Een vage foto van het grensbordje.

Afbeelding
Croatian-Hungarian border near Gyékényes by Timon91, on Flickr

42. We rijden Gyékényes in, het Hongaarse grensstation. Hier maakt de trein kop en worden er wat Hongaarse versterkingsrijtuigen aangekoppeld. Twee van de zes mensen uit mijn coupé moesten hier overstappen richting Pécs, we bleven dus met vier over.

Afbeelding
Entering Gyékényes station by Timon91, on Flickr

43. Deze locomotief werd aan de voorkant van de trein gekoppeld (achter mij), de rijtuigen werden er aan de achterkant aangehangen.

Afbeelding
Gyékényes train station by Timon91, on Flickr

44. Op het perron, met Hongaarse conducteur.

Afbeelding
Gyékényes train station by Timon91, on Flickr

45. Vanaf Gyékényes is het nog 4,5 uur rijden naar Budapest, de eerste grote stad op de route is Nagykanizsa. De Hongaarse stationsomroep voor deze trein klinkt overigens hilarisch, aangezien alle stopstations worden voorgelezen en deze trein bij praktisch elk huis langs het Balatonmeer stopt. Hongaars klinkt al redelijk robotisch, maar met een rele rits "Balaton...." ertussen klinkt het net als slechte Franse hiphop op een haperende computer :P

Afbeelding
Nagykanizsa train station by Timon91, on Flickr

46. Een station langs het Balatonmeer, ik denk Balatonfenyves. Onderweg raakte ik aan de praat met een jong Hongaars stel in mijn coupé, die naar een expo in Zagreb geweest waren. De dame, Gabriela, kende één Nederlandse zin, maar die is niet voor herhaling vatbaar hier :mrgreen: Ákos, de man, werkte als programmeur bij een Hongaars bedrijf. We hadden genoeg gespreksstof en hebben tot aan Budapest gepraat. Ook mijn extreem karige kennis van Hongaars heb ik nog geoefend met Ákos.

Afbeelding
Balatonfenyves train station by Timon91, on Flickr

47. Het Balatonmeer nabij Fonyód.

Afbeelding
Lake Balaton near Fonyód by Timon91, on Flickr

48. Een jachthaven in Fonyód, in de verte kun je het perron al zien liggen. Fonyód is trouwens het enige station in een reeks van negen stops waarvan de naam niet met "Balaton" begint. Voor wie zin heeft: Balatonszentgyörgy, Balatonmáriafürdő, Balatonfenyves, Balatonboglár, Balatonlelle, Balatonszemes, Balatonszárszó en Balatonföldvár :mrgreen:

Afbeelding
Entering Fonyód train station by Timon91, on Flickr

49. Station Balatonlelle.

Afbeelding
Balatonlelle train station by Timon91, on Flickr

50. Aan het eind van de middag bereikten we Budapest, vanaf Székesfehérvár rijdt de trein weer wat harder door. Hier, in Budapest-Kelenföld, verlieten Ákos en Gabriela de trein. Budapest-Kelenföld ligt er strak bij, het is recentelijk gerenoveerd.

Afbeelding
Budapest-Kelenföld train station by Timon91, on Flickr

51. De andere kant op gekeken. In Balatonszentgyörgy worden er nog wat rijtuigen uit Keszthely aangekoppeld, dus de trein is onderweg nog wat langer geworden.

Afbeelding
Budapest-Kelenföld train station by Timon91, on Flickr

52. Tien minuten later werd Budapest-Déli pályaudvar bereikt, het zuidstation. De stationsbenaming van Budapest heb ik altijd enigszins vreemd gevonden, aangezien Déli in het westen van de stad ligt en Nyugati (west) in het noorden, aan de oostkant van de Donau nog wel. Alleen station Keleti (oost) is echt logisch. Wellicht dat hier een historische reden voor is?

Afbeelding
Budapest-Déli pályaudvar by Timon91, on Flickr

53. In Déli wisselde ik mijn laatste Kuna's in voor Forinten, met de VIP-card van de Interchange die ik nog van vorig jaar had werd de koers al een heel stuk beter. In drie weken tijd heb ik deze VIP-card (die je krijgt als je een keer bij hen geld wisselt) nog wel een paar keer gebruikt. Vanaf Déli reisde ik met de metro naar Keleti, waar ik boodschappen heb gedaan bij de Spar die naast het station ligt. De stationsomgeving van Keleti lag nog steeds helemaal open, maar met enig omlopen kom je overal wel. Hier de zijkant van Budapest-Keleti.

Afbeelding
Budapest-Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

54. Het grote vertrekbord. In Budapest had ik twee uur de tijd om van Déli naar Keleti te gaan en boodschappen te doen voor het avondeten en aangezien de trein uit Zagreb keurig op tijd was was dat meer dan genoeg. Mijn trein stond al op het bord (18:30), maar het vertrekspoor was nog niet bekend. Om 6 uur begreep ik uit de Hongaarse stationsomroep dat mijn trein van spoor 8 zou vertrekken, maar omdat dat recht voor mijn neus was en er toch nog geen trein klaar stond heb ik nog maar even gewacht. Het duurde uiteindelijk nog 15 minuten voordat mijn trein het station werd ingesleept.

Afbeelding
Budapest-Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

55. Spoor 7 en 8 in het laatste restje daglicht. Links de trein naar Záhony, Kiev en Moskwa, rechts mijn EuroCity naar Košice. Vanuit Budapest rijden er per dag twee treinen naar Košice, beiden EuroCity's. Één trein 's ochtends, één trein 's avonds. Deze treinen zijn ook een stuk sneller dan de trein uit bijvoorbeeld Zagreb. De Agram heeft 6,5 uur nodig voor Zagreb-Budapest (350 km), maar de Hernád legt in slechts 3,5 uur de 270 km tussen Budapest en Košice af. De trein is overigens vernoemd naar de rivier de Hernád (Hornád op z'n Slowaaks) die door het oosten van Slowakije en het noordoosten van Hongarije stroomt. De trein bestond uit vier rijtuigen: twee Slowaakse 2e klas rijtuigen, een Hongaars restauratierijtuig en een Slowaaks 1e klas rijtuig.

Afbeelding
Trains to Moscow and Košice at Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

56. Het interieur van mijn coupeetje. Prima stoelen, al jeukte de bekleding soms wat aan je armen. De trein was niet zo druk, in mijn coupeetje zat verder alleen nog een jong stel uit Košice die een weekend naar Madrid geweest waren en naar Budapest waren teruggevlogen.

Afbeelding
EuroCity "Hernád" Budapest-Košice interior by Timon91, on Flickr

57. De rit verliep in het donker en was vrij hobbelig, buiten was er niet veel te zien. De grootste stad onderweg is Miskolc, onderweg daarheen werd er alleen in Füzesabony gestopt. Na Miskolc gaat de snelheid er een beetje uit en stopte de trein wat vaker. Hier, in Hidasnémeti, maakte de trein een wat langere stop voor een lokwissel. Met de jongen van het stel, die een sigaretje ging roken, heb ik nog wat gepraat, maar hij sprak nauwelijks Engels. Hij vond het wel apart dat ik als toerist op weg was naar Košice.

Afbeelding
EuroCity "Hernád" Budapest-Košice in Hidasnémeti by Timon91, on Flickr

Om 10 uur werd Košice bereikt, mooi op tijd. Op het perron was het druk want er kwam ook net een nachttrein uit Prešov binnen, die via Zvolen naar Bratislava zou rijden. In Košice zelf was het rustig op straat. Bij een pinautomaat heb ik wat vertrouwde euro's gescoord voordat ik naar m'n hostel liep. De hostel was een klein kwartiertje lopen vanaf het station en had ik zo gevonden. Een groot hostel was het niet, het was gewoon een woonkamer, badkamer en slaapzaal boven een café. Druk was het ook niet, naast mij waren er nog twee jonge Deense journalisten en een Tsjechische marathonloper. De laatstgenoemde ging vroeg slapen, met één van de twee Denen heb ik nog tot sluitingstijd in het café beneden gezeten en heel veel gepraat. Met z'n tweeën bezoeken ze namens een grote Deense krant verschillende landen in Centraal- en Oost-Europa om er reportages over te maken. De trip moeten ze zelf financieren, maar ze krijgen wel een normaal salaris voor de paginagrote artikelen in de krant. Per saldo maken ze er verlies op, maar mooi op je CV staat het natuurlijk wel. Deze dag hadden ze Luník IX bezocht, de beruchte Roma-ghetto in Košice. Ze waren erg onder de indruk en gezien de schrijnende leefomstandigheden daar kon ik me dat goed voorstellen. Na een goed gesprek en paar biertjes dook ik om half 2 m'n bed in.

De biertjes vielen toch niet heel goed, de volgende ochtend voelde ik me net een zombie. Gelukkig had ik geen haast en kon ik m'n tas in de hostel laten staan. Anders, de Deense journalist met wie ik in de kroeg had gezeten, bleef ook nog lang meuren in bed. De Denen gingen deze dag met een dagtrein naar Bratislava om vanuit daar met het vliegtuig naar Brussel te gaan om een congres te bezoeken. Ook ik vertrok hier alweer na één nacht, maar wel pas aan het eind van de middag. Voor het sightseeien nam ik eerst een lange douche, waarna ik de stad in ging.

58. Het middelpunt van Košice is het langgerekte Hlavná, een brede straat/plein die het hart vormt van het centrum. Hier Hlavná, vlakbij de St. Elizabeth kathedraal (Dóm svätej Alžbety) die precies in het midden staat. Rechts een parkje in het midden van de straat.

Afbeelding
Hlavná, Košice by Timon91, on Flickr

59. Nog meer Hlavná, met niet meer in gebruik zijnde tramrails (dat was zes jaar geleden ook al zo).

Afbeelding
Hlavná, Košice by Timon91, on Flickr

60. Een standbeeld.

Afbeelding
Hlavná, Košice by Timon91, on Flickr

61. Weer Hlavná. In het midden van de straat zie je een met planken bedekte goot, hier stroomde de vorige keer dat ik hier was nog water doorheen. Dat gaf toen wel wat extra sfeer aan de straat, ik vond het jammer dat dit niet meer zo is.

Afbeelding
Hlavná, Košice by Timon91, on Flickr

62. Parallel aan Hlavná, tussen het oude centrum en het station (aan de oostkant van het centrum), ligt Štefánikova, een belangrijke verkeersroute door het centrum.

Afbeelding
Štefánikova, Košice by Timon91, on Flickr

63. Het oerlelijke station van Košice, van buiten gezien. Binnen heb ik een kop koffie gedronken en het reisverslag wat bijgewerkt. Die koffie was wel nodig, moet ik zeggen.

Afbeelding
Košice train station by Timon91, on Flickr

64. Het Jakabov paleis (Jakabov palác), gelegen aan Mlynská, de straat die het station met Hlavná verbindt.

Afbeelding
Jabakov palác, Košice by Timon91, on Flickr

65. De St. Elizabeth kathedraal, gezien vanaf Alžbetina, de straat die vanaf Hlavná naar het westen loopt.

Afbeelding
Alžbetina, Košice by Timon91, on Flickr

66. Vanuit het oude centrum ben je met een paar minuten lopen in de minder fraaie buurten. Geen slechte buurten, zeer zeker niet, maar wel minder mooie gebouwen. Desalniettemin vond ik het best leuk om hier even rond te lopen en nog een kop koffie te drinken.

Afbeelding
Košice by Timon91, on Flickr

67. Gekeken richting het oude centrum.

Afbeelding
Alžbetina, Košice by Timon91, on Flickr

68. Neerlands trots op een poster hier. Het optreden was zo te zien echter alweer een tijdje terug.

Afbeelding
Košice by Timon91, on Flickr

69. Straatbeeld aan de zuidoostkant van het oude centrum. Dit is de kruising tussen Tajovského en jawel, Timonova! :D

Afbeelding
Tajovského, Košice by Timon91, on Flickr

70. En toen was ik weer terug op Hlavná.

Afbeelding
Hlavná, Košice by Timon91, on Flickr

71. Je kan de toren van de kathedraal ook beklimmen, via een zeer nauwe trap. De ingang zit echter buiten de kathedraal en de deur ging achter mij weer op slot, met de mededeling "thirty minúta". Niet heel een heel chill gevoel, maar ja. Het uitzicht boven was in ieder geval erg de moeite waard! Dit is Mlynská (de straat die vanuit Hlavná naar het oosten loopt en Hlavná met het station verbindt), als je goed kijkt zie je schuin recht achter het park aan het eind van de straat nog het station liggen, zo dichtbij is alles hier.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

72. Het dak van de kathedraal.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

73. Richting het zuiden gekeken. De Hongaarse grens is maar een kilometer of 20 hier vandaan en dit is ook ongeveer de rand van de Hongaarse vlakte. De andere kant op zijn er wél heuvels zichtbaar, zoals straks wel zal blijken.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

74. Alžbetina, de straat die vanaf Hlavná naar het westen loopt, in het verlengde van Mlynská.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

75. Richting het noorden gekeken over Hlavná, het gebouw in het midden van de foto is het theater.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

76. Een toren naast de kathedraal. Hierna ben ik weer naar beneden gelopen, waar na 5 minuten wachten een oude dame van de kerk de deur open kwam maken.

Afbeelding
View over Košice by Timon91, on Flickr

Aan het eind van de middag had ik Košice wel gezien, zo bijster groot is het ook niet, maar ik vond het wel heel leuk om hier weer eens terug te komen! Vanaf Košice was het plan om met een nachttrein naar Bratislava te reizen en vanaf daar met een dagtrein door te gaan naar Warszawa. Er rijden twee nachttreinen per dag (nacht Rýchlik's, "Rýchlik" is Slowaaks voor sneltrein) van Košice naar Bratislava, als eerste vertrekt de "Pol'ana" vanuit Prešov via Košice en Zvolen naar Bratislava, deze vertrekt om 22:20 uit Košice maar komt echter al om 05:27 aan in Bratislava. Het alternatief is de "Zemplín", die vanuit Humenné via Košice en Žilina naar Bratislava rijdt. Deze vertrekt echter pas om 00:15 vanuit Košice en arriveert om 06:07 in Bratislava. Het leek me echter ook wel leuk om gewoon naar Humenné te reizen en daar al in te stappen, dan kun je tenminste vroeg gaan slapen om enigszins te compenseren voor de vroege aankomsttijd. Vanuit Košice is het ongeveer een uur en drie kwartier reizen met een regionale trein. Ik had om 16:45 de "Laborec", die als Rýchlik "Dargov" in Bratislava begint en in Košice gesplitst wordt en voor een deel naar Humenné en een deel naar Čierna nad Tisou rijdt. In Košice staat de trein een uur stil, dus die stond er al toen ik op het station arriveerde.

77. De trein, REX "Laborec".

Afbeelding
Train to Humenné at Košice train station by Timon91, on Flickr

78. Er was zowaar een restauratierijtuig aanwezig! Deze rijdt al mee vanaf Bratislava. Het is dat ik in Humenné de tijd juist zou moeten gaan doden met avondeten, anders had ik het wel uitgeprobeerd :)

Afbeelding
Train to Humenné at Košice train station by Timon91, on Flickr

79. Het gangpad van mijn rijtuig.

Afbeelding
Train Košice-Humenné interior by Timon91, on Flickr

80. En mijn coupeetje, wat ik gedurende de hele reis voor mezelf zou hebben.

Afbeelding
Train Košice-Humenné interior by Timon91, on Flickr

81. Op tijd vertrokken we. Bij de kaartcontrole, vlak na vertrek, vroeg de conductrice twee keer of ik écht naar Humenné moest, veel toeristen zullen er niet heen gaan. Het ligt dan ook in een relatief onbewoonde en onbekende hoek van het land. Op weg erheen volgt de trein eerst de hoofdroute Košice-Čierna nad Tisou-Chop (Oekraïne), bij Slivník buigt de trein af naar het noorden. Boven Trebišov is er ook geen bovenleiding meer dus hier stond de trein wat langer stil voor een lokwissel, aangezien er nog een diesel voor moet voor de laatste 44 km.

Afbeelding
Trebišov train station by Timon91, on Flickr

82. Humenné werd op tijd bereikt. De omroep in de trein ging overigens volautomatisch en in het Slowaaks, Engels en Duits! Zoals ik al zei heet de nachttrein vanuit hier naar Bratislava dus "Zemplín", naar de historische naam voor de regio waar Humenné in ligt. Hier komt dus ook de topictitel vandaan ;)

Afbeelding
Humenné train station by Timon91, on Flickr

In Humenné had ik tijd zat om wat inkopen te doen voor onderweg en avondeten te zoeken. Het was zoals je kunt zien al donker, maar heel veel is er volgens mij niet te zien. De duisternis droeg alleen maar meer bij aan het "shithole" gevoel :lol:

In het volgende deel pakken we hier in Humenné de draad weer op, deel 2 is ook nu al aardig was leeswerk ;) Bedankt voor het lezen, hopelijk vonden jullie het weer wat! Reacties zijn altijd welkom :)
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door julsteren »

Heujj! Weer een nieuw deel van je reis! Ik ben nu nog benieuwder naar de rest :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Etienne »

Topverslag weer 8-) :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Karl »

Leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de rest.

En natuurlijk een beetje jaloers. ;-)
Het is een spectrum.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Milco »

Mooi verslag weer en weer ben ik benieuwd naar de rest en hoeveel verslagen er nog volgen! 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door isadora »

Dank je wel, wat een verhaal, maar wat boeiend ook.
Mooi om Košice weer eens zo uitgebreid in beeld te zien.
Er lijkt weinig veranderd sinds ik ruim 20 jaar geleden daar was.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Michael »

Ook dit verslag is weer zeer de moeite waard om te lezen :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door deadlock »

Spoorporno <3
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door microshit »

Zo, dat is een lekker rijtje met stationsnamen rondom het Balatonmeer :P Dacht dat ik al gek werd van Révfülöp naar Balatonfüred.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Meltrain »

Wow, wat een hoop informatie, ik raakte soms de draad een beetje kwijt. :oops: :P
Maar een zeer mooi verslag weer. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties iedereen! :D
Milco schreef:Mooi verslag weer en weer ben ik benieuwd naar de rest en hoeveel verslagen er nog volgen! 8-)
Ik heb de reis in twee delen geknipt, voor het eerste deel volgt er nog één verslag, als het lukt vandaag of morgen. Voor het tweede deel ga ik nog wel een aantal delen nodig hebben....
isadora schreef:Mooi om Košice weer eens zo uitgebreid in beeld te zien.
Er lijkt weinig veranderd sinds ik ruim 20 jaar geleden daar was.
Ik denk dat Košice een vrij onderbelichte stad is, het centrum doet zeer authentiek aan, maar ook de communistische flats in de buitenwijken dragen bij aan de identiteit van de stad. Toen ik zes jaar geleden met mijn ouders een dagtripje naar Košice maakte en we met de trein de stad in reden zeiden ze dat die buitenwijken wel redelijk voldoen aan het stereotype beeld wat ze vroeger van het Oostblok hadden. Ook het station doet nog erg communistisch aan, het centrum is daarentegen weer een heel ander verhaal.
Meltrain schreef:Wow, wat een hoop informatie, ik raakte soms de draad een beetje kwijt. :oops: :P
Het was inderdaad wat veel, ik wil altijd veel te veel vertellen in zo'n reportage :oops:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onverwachte herfstreis (2): van Kvarner naar Zemplín [82

Bericht door Meltrain »

Dat heb ik ook hoor, zeker op een grote reis. ;)
Zie hier en hier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten