Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

De lijntjes in Noirden kunnen in de verre toekomst nog onder draad gebracht worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Michael 1988 »

Erno-BE schreef:Voirlopig zou ik de Noordelijke Nevenlijnen ook als laatste elektrificeren, aangezien een derde van de diesellijnen in het Noorden.ligt en er haast niet onder draad wordt gedieselt.

Als eerste zou ik Zwolle-Wierden onder draad brengen, vervolgens Zevenaar-Doetinchem (treindienst tijdelijk knippen), daarna de Maaslijn, gevolgt door Zutphen-Hengelo, daarna Doetinchem-Winterswijk (herstel geknipte dienst), gevolgt doir Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn, daarna Elst-Tiel. Daarna worden Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg omgebouwt tot sneltram. Nu zijn alle lijnen (behalve in het Noorden) onder draad gebracht
Je vergeet een ding, de lijnen die je noemt hebben niet directe plannen om te elektrificeren en de Maaslijn juist wel. Ik denk dus eerder dat de Maaslijn als eerste wordt geëlektrificeerd ;).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Suus »

Voor Zwolle - Wierden zijn de plannen al een stuk serieuzer, dat zal waarschijnlijk al in 2015 of 2016 plaatsvinden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Michael 1988 »

Dan heb ik niets gezegd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Vinny »

Het zijn regionale lijntjes, de provincies gaan er over. Als die geld investeren in elektrificatie, dan hoeven ze niet te wachten op andere lijnen. ProRail elektrificeerd heus wel indien er genoeg geld op tafel wordt gelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door reisthijs »

Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Hoe doen ze dat dan? Op spoor 1a vertrekken zowel de trein naar Hamm als de trein naar Den Haag Centraal. Lust dat Duitse spul dan 1500V?
Die treinen stoppen niet op dezelfde plaats. De bovenleiding van spoor 1a bestaat uit twee secties. De Duitse trein stopt dus in het Duitse deel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Suus »

Maar de trein naar Den Haag rijdt in Venlo vanuit de opstelsporen 45 t/m 47 over spoor 1a naar spoor 1b, waarna de Eurobahn binnenkomt en vertrekt om vervolgens de volgende trein naar Den Haag weer over dezelfde sporen rijdt. De bewering van Deadlock lijkt mij daarom ook onjuist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Michael 1988 »

reisthijs schreef:Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.
Volgens mij kunnen de GTW's makkelijk omgebouwd worden. De motordeel is een aparte cabine/coupe, dit in tegenstelling tot veel ander treinmaterieel waar het geïntegreerd is in de trein. Kwestie van de diesel coupe eruit halen en een elektrische erin te plaatsen. De stroomgeleider staat bij de elektrische GTW's gewoon op de motorcoupe dus extreem veel verbouwing is niet nodig. Dus het is niet direct noodzakelijk om het pas bij een nieuwe concessie het materieel aan te passen/vervangen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Stéphane »

Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door marlies »

Ze gaan nu in het Noorden ook een extra tussenbak zetten in een aantal GTW-2tjes om er drietjes van te maken. Volgens mij is dat spul idd wel dusdanig flexibel dat een andere motorwagen vast ook geen (onoplosbaar) probleem is. Da's dan dus het voordeel van modulair standaardmaterieel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door ODRAIL »

@ marlies: Weet je misschien ook om hoeveel stellen dit gaat (de uitbreiding van twee naar drie bakken)?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door marlies »

Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Michael 1988 »

Stéphane schreef:Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven
Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door koekje »

marlies schreef:Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8
Afbeelding
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Gekko123 »

Michael 1988 schreef:
Stéphane schreef:Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven
Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).
Puur theoretisch is het vervangen van het motorblok voldoende, maar wat misschien vergeten wordt is dat het mogelijk is dat de cabines van de diesel-Spurts geen knop hebben om de stroomafnemer te bedienen. Lijkt mij persoonlijk een cruciaal onderdeel...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door marvinkok »

Staat me iets van bij dat de diesels van Veolia wel zo'n knop hebben, zodat er ook samen gereden kan worden met elektrische stellen. Gezien alles modulair is, is de kans wel groot dat de bedrading etc. voor de aansluiting er wel ligt, maar enkel de schakelaar ontbreekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Daniel »

Klopt, die van Veolia hebben het wel. Op zich ook logisch gezien zij hun E- en D-GTWs tegelijk besteld hebben en de inzetgebieden niet gek ver uit elkaar liggen.
Arriva had z'n diesels in het noorden al geruime tijd rijden voordat ze de eerste E-GTWs erbij kregen, dus dat 'ie daar niet in zit is niet zo heel gek. De volgende stellen zullen wel besteld zijn met dezelfde specificaties als ze al hadden, want met D-GTWs in Gelderland is het qua afstand al veel realistischer ze te kunnen inzetten samen met een E-GTW op de MerwedeLingeLijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Bericht door Michael 1988 »

Dom niet aan de bediening van de stroomafnemer gedacht. Maar dat moet niet zo'n moeilijke verbouwing zijn lijkt mij. Maar ik kan mij er in vergissen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten