Nieuwe dienstregelingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door WSM »

Heeft iemand al nieuwe drgl van de RET (bv. naar Delft) gezien? Of hebben ze het daar nog te druk met de sjitkaart?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door JeePee »

Geert schreef:Dat is denk ik de rechterpagina in het uiteindelijke boekje gezien het paginanummer, nog een keer de naam vermelden lijkt me wat overdreven (het staat tenslotte al op de linkerpagina).
Geert gaat door voor de koelkast :)
leeca schreef:Wat vernuftig, daar had ik nog niet aan gedacht.
Dank je, wat een biertje drinken allemaal niet oplevert :)
leeca schreef:Slordig foutje bij het overzicht van 126, er is geen Floresweg in Vlaardingen, wel een Floreslaan.
Hmmm, eens even uitzoeken hoe dit nu weer kan....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Geert »

WSM schreef:Heeft iemand al nieuwe drgl van de RET (bv. naar Delft) gezien? Of hebben ze het daar nog te druk met de sjitkaart?
Op de site van de RET is nog helemaal niets te vinden (ook niet voor alle andere veranderingen in de dienstregeling), maar in 9292 staat lijn 40 (gebaksbus CS – Overschie – Station Delft CS) er al in. Waren er nog meer lijnen die RET naar Delft ging exploiteren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Suus »

Gebaksbus :lol: Je voelt nu al aan dat het op zijn RET's met de dienstregeling gaat? :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Geert »

Ik ben heel benieuwd :P Vooral naar de sneldienst tussen Centraal Station – Spaanse Polder –
Bedrijvenpark Noord-West (lijn 43), die non-stop rijdt tussen Centraal en de Beukelsbrug. Ding heeft toch zeker wel een minuut kortere rijtijd :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Op de site van de RET is nog helemaal niets te vinden (ook niet voor alle andere veranderingen in de dienstregeling)
Niks te vinden? Wat staat hier dan. Lijkt verdacht veel op informatie over de nieuwe dienstregeling :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door WSM »

Wat is een gemaksbus?
In Delft werd op een gegeven moment de gewone stadsbus vervangen door een 'servicebus'. Deze verbetering betekende eigenlijk dat het aantal stadslijnen werd gereduceerd tot drie (ieder een halfuursdienst) en de rugzakjes niet meer groot genoeg waren om de per bus sterk gestegen reizigersaantallen mee te nemen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door mb90 »

De RET heeft dat dan vanavond gedaan, want vanmiddag vond ik nog niks daarover. Morgen maar eens kijken of de boekjes al ergens af te halen zijn.

Een gemaksbus is eigenlijk gewoon een normale buslijn, alleen rijdt niet doordeweeks overdag elke 10 minuten.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door WSM »

mb90 schreef:Een gemaksbus is eigenlijk gewoon een normale buslijn, alleen rijdt niet doordeweeks overdag elke 10 minuten.
Bedankt voor de uitleg. Wat is daar dan gemak aan? Het zou dan toch eerder een ongemaksbus zijn? Je kunt immers niet 'busboekjesloos reizen' zoals dat tegenwoordig schijnt te heten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Wubbo »

Bij de RET kun je sowieso busboekjesloos reizen. Ze rijden tenslotte ook busboekjesloos :D.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:
Geert schreef:Op de site van de RET is nog helemaal niets te vinden (ook niet voor alle andere veranderingen in de dienstregeling)
Niks te vinden? Wat staat hier dan. Lijkt verdacht veel op informatie over de nieuwe dienstregeling :P
Gisteravond kon ik nog niks vinden, maar kennelijk niet goed genoeg gezocht ;-).
WSM schreef:Wat is een gemaksbus?
In Delft werd op een gegeven moment de gewone stadsbus vervangen door een 'servicebus'. Deze verbetering betekende eigenlijk dat het aantal stadslijnen werd gereduceerd tot drie (ieder een halfuursdienst) en de rugzakjes niet meer groot genoeg waren om de per bus sterk gestegen reizigersaantallen mee te nemen.
Zoals de RET het zelf verwoordt in het vervoerplan (PDF):
Wij delen de integrale meerjarenvisie van de stadsregio, waarin is aangegeven hoe de bus zich in meerjarig perspectief zou moeten ontwikkelen, mede in het licht van de gelaagde netwerkopbouw en de verhouding van de bus tot het railnetwerk.
Kenmerkend onderdeel van de meerjarenvisie is het toepassen van productdifferentiatie.
Voor de stadsbus betekent dit dat we in het dagnet verschillende producttypen aan de reizigers gaan bieden:
• De “Frequent”Buslijnen – dit zijn de lijnen die dagelijks van vroeg tot laat beschikbaar zijn in hoge frequentie: op werkdagen “van 7 tot 7” elke 10 minuten of vaker, in het weekend en ’s avonds tot half 10 uur elk kwartier. Samen met het railnetwerk van metro en tram vormen de FrequentBuslijnen het hoofdnet van het stadsregionaal openbaar vervoer.
• De “Gemaks”Buslijnen – dit zijn de lijnen die het netwerk completeren en zorgen voor fijnmazigheid van het totale openbaar vervoernetwerk. De bedieningstijden en frequenties zijn daarbij afgestemd op de vraag naar vervoer.
• Enkele “Specials” – dit zijn speciale aanvullende sneldiensten, specifiek gericht op luchthavenreizigers (Airport Express), scholieren en studenten (Les Express).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door WSM »

Wubbo schreef:Bij de RET kun je sowieso busboekjesloos reizen. Ze rijden tenslotte ook busboekjesloos :D.
Owja, het is een vervoerder die rijdt in een onderhands aanbesteed gebied. Ik had het moeten weten.
In Amsterdam zit geloof ik ook zo'n tent die busboekjesloos rijdt ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door tsov »

Om even terug te komen op die dienstregelingen van Qbuzz. Ik ben aardig bekend in Ridderkerk en vind de drgl er mooi uit zien, vooral lijn 146 spreekt me erg aan :)
Maar één minpuntje over de foldertjes: alles is blauw, was een tint/kleurverschil voor de zater- & zondagen niet handiger geweest?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Stefan »

De 146 (Was ooit lijn 146, toen werd het 246 en nu wordt 't weer 146..) gaat er iets op achteruit 's middags, van een 10-minutendienst naar een kwartiersdienst, maar zo druk is het toch niet.

Ik vind vooral die 183 wel wat, alleen 's avonds lijkt me het niet zo.. Waarschijnlijk ga je dan de hele avond Keizerswaard - Kralingse Zoom rijden. ;)

Ik zat ook eens naar die folders van de RET te kijken, best grappig dat een jongedame bij een poortje in of uitcheckt waarbij de poortjes náár haar toe open staan én ook nog eens een mooi rood kruis op vermeld staat. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door JeePee »

Lijn 146 blijft 's middags gewoon een 10 minutendienst vanaf Zuidplein. Vanaf Ridderkerk inderdaad elke 15 minuten, maar goed nu rijdt ie helemaal niet 's middags vanaf Ridderkerk :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Stefan »

Sorry, had ik 't toch niet goed onthouden na 't gister gezien te hebben. :shock: :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door reisthijs »

Een overzicht van wijzigingen per 14 december voor het BRU-gebied staat op http://www.vooru.nl. Hier de belangrijkste wijzigingen:

Nieuwe dienstregeling GVU:

Nieuwe lijnen
De nieuwe lijnen zijn voor een deel het gevolg van een herschikking van het BRU-gebied. Een deel van Noordwest-Utrecht, wat voorheen provinciegebied was, is BRU-gebied geworden en aan GVU toegewezen. Lijnen 122 en 123, die nu nog door BBA worden gereden, gaan dus naar GVU.

Lijn 18 rijdt twee keer per uur en biedt een directe verbinding tussen Station Vleuten, Lage Weide en de Vleutensevaart. Tussen 06.00 en 09.00 uur rijdt lijn 18 van Station Vleuten naar de Vleutensevaart en tussen 15.00 en 18.00 uur rijdt lijn 18 van de Vleutensevaart naar Station Vleuten.

Lijn 19 rijdt op maandag t/m zaterdag van 06.00 tot 19.00 uur twee keer per uur tussen Utrecht Centraal en De Wetering. ’s Morgens rijden de bussen van lijn 19 van Utrecht Centraal naar De Wetering en vervolgens over de route van lijn 39 via Terwijde terug naar Utrecht Centraal. ’s Middags rijden de bussen in omgekeerde richting, namelijk van Utrecht Centraal eerst over de route van lijn 39 via Terwijde naar De Wetering en vervolgens terug naar Utrecht Centraal.

Lijn 122 gaat rijden tussen de haltes Station Overvecht in Utrecht en de halte Molenmeent in Nieuw Loosdrecht. Als u door wilt reizen naar Hilversum kunt u in Nieuw Loosdrecht overstappen op lijn 104 van Connexxion.

Lijn 123 gaat rijden tussen Utrecht Centraal en Gageldijk in Maarssen via Westbroek en Oud-Maarsseveen. Lijn 123 vertrekt op Utrecht Centraal vanaf het Streekbusstation.

Wijzigingen van bestaande GVU lijnen
Lijn 26 richting Terwijde wordt verlengd, wat betekent dat deze bussen van station Terwijde zullen doorrijden tot Vleuterweide-west via de Huis te Vleutenbaan. Lijn 26 zal daarom stoppen bij de haltes: Stroomrugbaan, Rivierkom Noord, Rivierkom Zuid en Veldhuizerweg (deze haltes vervallen voor lijn 28).

Lijn 28 gaat over de HOV-baan in Veldhuizen en Vleuterweide rijden. Dit betekent dat lijn 28 niet meer zal stoppen bij de haltes Veldhuizen (aan de Heldammersingel), Wiericke en Europaweg in Veldhuizen. De halte Wiericke is nog wel bereikbaar met lijn 128. Vier andere haltes worden zoals gezegd overgenomen door lijn 26. De haltes Europaweg en Veldhuizen (aan de Heldammersingel) komen te vervallen.
Op de HOV-baan in Veldhuizen en Vleuterweide komen een aantal nieuwe haltes, namelijk: Veldhuizen (HOV-baan), De Tuinlanden, Het Centrum en Eykenstein.

Lijn 36 stopt bij de nieuwe halte Op Buuren.

Voor de lijnen 211 en 212 komt een aantal haltes te vervallen, dit zijn de haltes: Wim Sonneveldlaan, De Kromme Rijn, Stadion Galgenwaard, Stadionlaan, Ina Boudier Bakkerlaan, Sterrenwijk, Bleekstraat. De vervallen haltes zijn nog wel bereikbaar met lijn 13 of lijn 12/12s.

Lijn 31 gaat in de spits vier keer per uur rijden in plaats van twee keer per uur. De bussen sluiten aan op de treinen op station Lunetten.

Lijn 38 gaat vaker rijden tijdens de spits. Tussen 06.00 en 09.00 uur gaat lijn 38 richting Maarssen acht keer per uur rijden en richting Utrecht Centraal vier keer per uur. Tussen 15.00 en 18.00 uur gaat lijn 38 vier keer per uur rijden richting Utrecht Centraal en acht keer per uur richting Maarssen. In verband met de komst van lijn 19 gaat lijn 39 op maandag t/m zaterdag van 06.00 t/m 19.00 uur om het half uur rijden in plaats van om het kwartier.

De WinkelExpress wordt opgeheven (zie ook dit topic).

Nieuwe dienstregeling Connexxion:
Lijn 43 begint en eindigt bij station Driebergen-Zeist. De route van het station naar de St. Hubertuslaan in Driebergen wordt overgenomen door lijn 74.

Lijn 48 gaat eerder rijden, zodat reizigers uit Houten al om 7.15 uur in Nieuwegein kunnen aankomen.

Lijn 50 (Utrecht - Wageningen) rijdt alle avonden en op zondag een halfuurdienst over het gehele traject; dat betekent twee keer zoveel ritten tussen Doorn en Wageningen. Op zaterdagmiddag worden er extra ritten gereden tussen station Driebergen-Zeist en Utrecht. Deze lijn rijdt dan elk kwartier.

Lijn 52 (Utrecht – Zeist – Amersfoort) gaat in de ochtend- en middagspits extra ritten rijden tussen Zeist en Utrecht v.v. Er rijdt dan ieder kwartier een bus. Ook lijn 53 (Utrecht – Zeist) gaat om het kwartier rijden. Voor reizigers uit Zeist Vollenhove en omgeving betekent dit dat de lijnen 52 en 53 in de spits gezamenlijk om de 7 à 8 minuten gaan rijden naar en van Utrecht.
Tussen Zeist en Amersfoort worden er in de spits minder ritten gereden. Lijn 52 gaat om het half uur rijden. Nieuw is dat lijn 52 ook op zondag gaat rijden. Op zondagmiddag rijdt deze lijn ieder uur tussen Utrecht en Amersfoort en ieder half uur tussen Utrecht en Zeist.

Vanwege de werkzaamheden in Utrecht-West blijft Lijn 63 (Vianen – Utrecht) langdurig via de omleidingsroute (Europalaan) rijden. Deze lijn zal stoppen bij de halte Kanaleneiland-Zuid.

Lijn 74 (Vianen – Utrecht – Driebergen) rijdt na station Driebergen-Zeist door naar Driebergen St.Hubertuslaan. Deze route werd voorheen door lijn 43 gereden. Op deze wijze ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen Driebergen, Zeist en Utrecht. Op maandag t/m vrijdag gaat de eerste rit vanuit Vianen eerder vertrekken om zodoende beter aan te sluiten op de vroege treinen bij Utrecht Centraal.

Spitslijnen 242, 252, 272, 277, 281, 283, 284, 287, 291 krijgen er extra ritten bij, de routes blijven gelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Aking »

reisthijs schreef:Voor de lijnen 211 en 212 komt een aantal haltes te vervallen, dit zijn de haltes: Wim Sonneveldlaan, De Kromme Rijn, Stadion Galgenwaard, Stadionlaan, Ina Boudier Bakkerlaan, Sterrenwijk, Bleekstraat. De vervallen haltes zijn nog wel bereikbaar met lijn 13 of lijn 12/12s.

Dat komt er dus op neer dat die lijn dan nog 2 halte's ofzo heeft :roll:

reisthijs schreef:Voor reizigers uit Zeist Vollenhove en omgeving betekent dit dat de lijnen 52 en 53 in de spits gezamenlijk om de 7 à 8 minuten gaan rijden naar en van Utrecht.
Ik zeg goeden zaack! 8-)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Karl »

Qbuzz heeft de ctrl+c, v knoppen ook gevonden. Bijvoorbeeld:

"Onze bussen sluiten aan op de trein
Qbuzz geloo niet in afzonderlijke rien, maar in complete reizen.
Dit betekent dat wij uw reis bij ons als onderdeel zien van een
totale reis. Hier horen ook goede overstappen op en van de treinen bij."

Alleen in het gebied van deze lijnfolder rijden geen treinen. :roll:



Verder, als ik op de website naar dienstreglingen zoek, staat er bijvoorbeeld Rotterdam Lansingerland of Rotterdam Krimpen aan den IJssel. Kan daar niet Regio Rotterdam van gemaakt worden? Het zijn zelfstandige gemeentes!
Het is een spectrum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Karl »

leeca schreef:Wat vernuftig, daar had ik nog niet aan gedacht.
Helemaal niet vernuftig, werkt wel als je de papieren versie hebt, maar ik kijk nu toch via internet. Tegenwoordig kun je toch wel verwachten dat zoiets internetproof is.
Het is een spectrum.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door JeePee »

Ja zoiets kun je verwachten. Zoals op de site staat is dit ook een tijdelijke oplossing. De nieuwe site komt volgende week on-line en dan wordt er niet meer met lijnfolders gewerkt, maar met een ander systeem. Nu zijn de lijnfolders even geplaatst, omdat die al wel klaar waren. De tijd ontbreekt om die hele folder nog een keer helemaal aan te passen...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door tsov »

Lapje tekst:

Nieuwe dienstregeling Noord- en Midden Limburg per 14 december 2008

27-11-2008

Op 14 december 2008 verandert de dienstregeling in Noord- en Midden-Limburg. Onderstaand vindt u de belangrijkste wijzigingen, gesplitst naar regio Venlo-Venray en regio Roermond-Weert. Ook kunt u de tabellen met de tijden downloaden. Busboekjes zijn vanaf 1 december verkrijgbaar bij onze servicepunten in Noord- en Midden-Limburg en bij de chauffeur op de bus.

Klik hier voor de dienstregeling.

Belangrijkste wijzigingen regio Venlo - Venray

Lijn 1 Merselo – Venray – Station – Oirlo
In het centrum van Venray komt nabij het Kennedyplein op de Langstraat een extra halte. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van het centrum. De avondritten en de ritten op zondag worden uitgevoerd met een kleine bus.

Lijn 2 Venray Station – Venray Centrum
Lijn 2 vervalt. Deze spitslijn bood aansluiting op station Venray op de spitsritten van de Maaslijn van en naar Nijmegen. Per 14 december biedt de gewijzigde lijn 27 (Deurne - Venray) deze aansluiting.

Lijn 1 Venlo Station - Tegelen
Lijn 2 Venlo Station – Vossener Blerick
Vanaf 14 december wordt een aantal ritten van deze lijnen met een kleine bus gereden, te weten:
- Op werkdagen de ritten vóór 06.30 uur.
- Op zaterdag de ritten tussen 07.00 en 09.00 uur en ná 22.00 uur.
- Op zondag de ritten tussen 08.00 en 10.00 uur en ná 22.00 uur.
En een aantal ritten van deze lijnen wordt als belbus uitgevoerd (dus met telefonische reservering vooraf), te weten:
- Op zaterdag de ritten vóór 07.00 uur.
- Op zondag de ritten vóór 08.00 uur.

Lijn 3 Venlo Station – Casinoflat
Vanaf 14 december wordt een aantal ritten van lijn 3 met een kleine bus gereden, te weten:
- Op werkdagen de ritten vóór 06.30 uur en ’s avonds na 20.00 uur.
- Op zaterdag de ritten tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 19.00 uur en 22.00 uur.
- Op zondag de ritten tussen 08.00 uur en 19.00 uur.
En een aantal ritten van lijn 3 wordt als belbus uitgevoerd (dus met telefonische reservering vooraf), te weten:
- Op zaterdag de ritten vóór 07.00 uur en ná 22.00 uur.
- Op zondag de ritten vóór 08.00 uur en ná 19.00 uur.

Lijn 4 Venlo Station – Klingerberg Blerick
Vanaf 14 december wordt een aantal ritten van lijn 4 met een kleine bus gereden, te weten:
- Op werkdagen de ritten vóór 06.30 uur en ’s avonds na 20.00 uur.
- Op zaterdag de ritten tussen 07.00 en 09.00 uur en ’s avonds na 22.00 uur.
- Op zondag de ritten tussen 08.00 uur en 12.00 uur en ’s avonds na 22.00 uur.
En een aantal ritten van lijn 4 wordt als belbus uitgevoerd (dus met telefonische reservering vooraf) te weten:
- Op zaterdag de ritten vóór 07.00 uur.
- Op zondag de ritten vóór 08.00 uur.

Lijn 5 Venlo Station – Veegtes via Gulikstraat
Lijn 6 Venlo Station – Veegtes via Noorderpoort
Vanaf 14 december wordt een aantal ritten van deze lijnen met een kleine bus gereden, te weten:
- Op werkdagen de ritten vóór 06.30 uur en ’s avonds na 22.00 uur.
- Op zaterdag de ritten tussen 07.00 en 09.00 uur en ’s avonds na 19:00 uur.
- Op zondag de ritten tussen 08.00 uur en 19.00 uur.
En een aantal ritten van deze lijnen wordt als belbus uitgevoerd (dus met telefonische reservering vooraf) te weten:
- Op zaterdag de ritten vóór 07.00 uur.
- Op zondag de ritten vóór 08.00 uur en ná 19.00 uur.

Lijn 23 Veulen - Venray
De aankomst- en vertrektijden zijn aangepast. Hierdoor ontstaat er in Venray Centrum een goede verbinding met het station Venray via een overstap op lijn 60.

Lijn 27 Venray Station - Venray Centrum– Heide – Ysselsteyn – Deurne Station NS
De huidige lijnen 27/127 wijzigen in een nieuwe lijn 27 die als basis 2x per uur rijdt tussen Venray Station en Deurne Station. Lijn 27 gaat in Deurne via de Hogeweg rijden. In Deurne biedt lijn 27 aansluiting op de intercity Helmond – Eindhoven. Ook kan men in Deurne in de spits met lijn 26 (Hermes) verder reizen naar Helmond.
In Venray wordt op werkdagen overdag 2 x per uur aansluiting geboden op de trein van en naar Nijmegen. In de avonduren en in het weekend gaat lijn 27 in Venray elk uur aansluiting bieden op de trein van en naar Nijmegen en Venlo. In de avonduren (na 19.00 uur) en op zaterdag en zondag wordt lijn 27 met een kleine bus gereden.

Lijn 28 Venray Station – A73 – Horst – Melderslo – Lottum – Grubbenvorst – Venlo
Vanaf 14 december wordt een aantal ritten van lijn 28 met een kleine bus gereden, te weten:
- Op werkdagen de ritten ná 19.00 uur op het traject Venray Station – Horst – Lottum.
- Op zaterdag alle ritten op het hele traject en ná 19.00 uur alleen de ritten op het traject Venray Station – Horst – Lottum.
- Op zondag alle ritten op het hele traject en ná 19.00 uur alleen de ritten op het traject Venray Station – Horst – Lottum.

Lijn 29 Venray Station – Geysteren – Wanssum – Tienray – Lottum – Grubbenvorst –Venlo
In de avonduren en op zondag wijzigen de aankomst- en vertrektijden enigszins. Vanaf 14 december worden een aantal ritten van lijn 28 met een kleine bus worden uitgevoerd, te weten:
- Op zaterdag alle ritten op het hele traject na 20.00 uur.
- Op zondag alle ritten op het hele traject vóór 12.00 uur en na 18.00 uur.

Lijn 60 Venlo – Sevenum – Horst – Venray – Venray Station – Wanssum – Well
Deze lijn vervangt het traject Venray Station – Wanssum – Well van de huidige lijnen 84 en 85. Lijn 60 wordt als basis 2x per uur uitgevoerd met standaardbussen. In de stille uren (of de vakantieperioden) kunnen deelritten uitgevoerd worden met een kleine bus. Dit betreft dan vooral het traject Venray – Wanssum – Well. De halte St. Jorisstraat tussen Hegelsom en het station Horst/Sevenum vervalt.

Lijn 61 Venlo – Maasbree – Helden – Panningen – Meijel – Nederweert – Weert
In de avonduren en op zondag wijzigen de aankomst- en vertrektijden enigszins. Op zaterdag- en zondagavond rijdt lijn 61 na 21.00 uur een uurdienst.

Lijn 66 Venlo – Reuver - Roermond
In Reuver wordt de centrumhalte verplaatst naar het station. Hierdoor worden de Schoolstraat, Wilhelminalaan en de Stationstraat in de route opgenomen. Hierdoor ontstaat in Reuver en goede bus-trein aansluiting zowel van en naar Beesel als van en naar Belfeld.
In Reuver komt op de Kesselseweg ter hoogte van de Parklaan een nieuwe bushalte. In Beesel wordt de mogelijkheid van een halte op de Nieuwstraat onderzocht en zo mogelijk gerealiseerd. Op zondagochtend wordt de vroegste rit uit Venlo (vertrek 07.17 uur) als belbusrit uitgevoerd (dus met telefonisch reserveren vooraf).

Lijn 75 Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Meijel – Deurne
- Op het traject Roggel – Meijel – Deurne rijdt lijn 75 in de avonduren vaker.
- Op het traject Roermond – Hornerheide – Heyhuysen rijdt lijn 75 in de avonduren als belbus (dus vooraf telefonisch reserveren).
- Op het traject Heythuysen – Roggel rijdt lijn 75 in de avonduren niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de ringlijnen 176 en 182. Ringlijn 176 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Haelen – Roggel – Heythuysen – Baexem – Roermond. Ringlijn 182 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Haelen – Roermond. De ringlijnen 176 en 182 zorgen zo dus elk half uur voor een onderlinge verbinding van deze kernen en een verbinding met Roermond (treinaansluiting).
- Op het traject Roggel – Meijel – Deurne rijdt lijn 75 in de avonduren met een kleine bus of als belbus (vooraf reserveren).
- Op de overstappunten wordt de onderlinge aansluiting gegarandeerd.

Lijn 76 Roermond – Roggel – Helden – Panningen
- Op het traject Roermond – Roggel rijdt lijn 76 in de avonduren niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de ringlijnen 176 en 182. Ringlijn 176 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Haelen – Roggel – Heythuysen – Baexem – Roermond. Ringlijn 182 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Haelen – Roermond. De ringlijnen 176 en 182 zorgen zo dus elk half uur voor een onderlinge verbinding van deze kernen en een verbinding met Roermond ( treinaansluiting).
- Op het traject Roggel – Panningen rijdt lijn 76 in de avonduren met een kleine bus of als belbus (vooraf reserveren).
- Op de overstappunten wordt de onderlinge aansluiting gegarandeerd.

Lijn 83 Nijmegen – Gennep – Well – Venlo
Lijn 83 gaat op het traject Gennep – Well – Venlo 2x keer per uur rijden. Ook in de vakantieperioden zal lijn 83 op het traject Gennep - Venlo een halfuurdienst bieden. In Well sluit lijn 83 aan op lijn 60 naar Venray Station (Maaslijn) - Venray Centrum - Horst.

Lijn 84 Gennep – Well – Venray
Lijn 84 vervalt. Zie lijn 83 en lijn 60.

Lijn 85 Venlo – Well – Venray
Lijn 85 vervalt. Zie lijn 83 en lijn 60.

Belangrijkste wijzigingen regio Roermond - Weert

Lijn 1 Boshoven – Centrum – Station NS – Graswinkel
In de vroege ochtend en ’s avonds na 22.00 uur is deze lijn vraagafhankelijk. Dat betekent dat u de rit minstens 1 uur van te voren telefonisch dient te reserveren. Bel hiervoor 0900-0699 (lokaal tarief).

Lijn 2
Weert - Laar – Weert
Weert - Leuken – Weert
Weert - Altweerterheide - Weert
In de vroege ochtend en ’s avonds na 22.00 uur is deze lijn vraagafhankelijk. Dat betekent dat u de rit minstens 1 uur van te voren telefonisch dient te reserveren. Bel hiervoor 0900-0699 (lokaal tarief). Enkele zéér vroege ritten vervallen, alsmede de late rit van 00.21 uur uit Laar.

Lijn 3 IJzeren Man – Station - Centrum
Deze lijn wordt op werkdagen vóór 06.30 uur en op zaterdag vóór 08.00 uur als belbus uitgevoerd (met telefonische reservering vooraf). ’s Avonds na 19.00 uur en op zondag rijdt lijn 3 niet meer. Reizigers van/naar IJzeren Man hebben als alternatief de Hermesbus van/naar Budel.

Lijn 1 Roermond – Ziekenhuis – Donderberg – Kapel – Station
Nabij de hoek Willem-II-singel komt richting station een nieuwe halte Koninginnelaan. In de avonduren wijzigen de vertrektijden vanaf het station. Hierdoor ontstaat in combinatie met lijn 2 elk half uur een aansluiting op de Intercity uit Eindhoven.

Lijn 2 Roermond – Kapel – Donderberg – Ziekenhuis - Station
In de avonduren wijzigen de vertrektijden vanaf het station. Hierdoor ontstaat in combinatie met lijn 1 elk half uur een aansluiting op de Intercity uit Eindhoven.

Lijn 15 Roermond – Leeuwen
In Leeuwen gaat deze lijn via Op het Schoor rijden (met 2 nieuwe halten). In de vroege ochtenduren, ’s avonds na 22.00 uur en op zondag de hele dag is lijn 15 een belbus (telefonische reservering vooraf).

Lijn 17 Roermond – Asenray – Boukoul – Swalmen Station
In Roermond biedt lijn 17 voortaan aansluiting op de Intercity uit Eindhoven. ’s Ochtends op de Intercity richting Weert/Eindhoven en ’s middags/’s avonds op de Intercity vanuit Eindhoven/Weert.
In de vroege ochtend, ’s avonds na 20.00 uur en op zondag de hele dag wordt lijn 17 een belbus (telefonische reservering vooraf). Een beperkt aantal zéér vroege ritten vervalt.

Lijn 19 Roermond – Herten - Merum
’s Avonds na 22.00 uur en op zondag wordt lijn 19 een belbus ( met telefonische reservering vooraf). In Merum komt op de Van Heinsbergweg een bushalte.

Lijn 61 Venlo – Maasbree – Helden – Panningen – Meijel – Nederweert – Weert
In de avonduren en op zondag wijzigen de aankomst- en vertrektijden enigszins. Op zaterdagavond en zondagavond rijdt lijn 61 na 21.00 uur 1x per uur.

Lijn 66 Venlo – Reuver - Roermond
In Reuver wordt de centrumhalte verplaatst naar het station. Hierdoor worden de Schoolstraat, de Wilhelminalaan en de Stationstraat in de route opgenomen. In Reuver ontstaat hierdoor een goede bus-trein aansluiting, zowel van/naar Beesel als van/naar Belfeld. Verder komt in Reuver op de Kesselseweg, ter hoogte van de Parklaan, een nieuwe bushalte. In Beesel wordt een haltemogelijkheid op de Nieuwstraat onderzocht en zo mogelijk gerealiseerd.
Op zondagochtend wordt de eerste rit uit Venlo (vertrek 07.17 uur) als belbusrit uitgevoerd (dus telefonisch reservering vooraf).

Lijn 70 Weert – Stramproy
Zie nieuwe lijn 87.

Lijn 71 Roermond – Maasbracht - Echt
In de avonduren worden de tijden aangepast, waardoor in Roermond aansluiting op de Intercity mogelijk is. Op zondagavond worden de ritten ná 22.00 uur met een kleine bus gereden.

Lijn 72 Ittervoort – Thorn – Wessem – Linne – Roermond
Lijn 72 rijdt niet meer via Neeritter. De kern Neeritter is voortaan opgenomen in de route van lijn 73 (Weert- Ittervoort – Neeritter – Thorn - Horn – Roermond).
Het bedrijventerrein Ittervoort wordt op werkdagen en op zaterdag, in één richting, meegenomen in de route van lijn 72. Lijn 72 rijdt niet ná 20.00 uur. Op zondag wordt lijn 72 met een kleine bus gereden, maar deze rijdt niet via Ittervoort. Ittervoort heeft met lijn 73 op zondag 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Weert en Roermond.

Lijn 73 Weert – Hunsel – Ittervoort – Neeritter - Thorn – Wessem – Panheel - Horn - Roermond
De kern Neeritter is voortaan opgenomen in de route van lijn 73. Hierdoor wijzigen op de hele route de aankomst- en vertrektijden. Op zondagochtend worden 2 ritten uitgevoerd met een kleine bus, te weten vertrek Roermond 07.08 uur en vertrek Weert 08.23 uur.

Lijn 74 Weert – Ell – Kelpen – Grathem – Panheel - Roermond
- De aankomst- en vertrektijden van lijn 74 wijzigen.
- Verder rijdt deze lijn in de avonduren na 19.30 uur 1x per uur op het traject Ell – Kelpen – Grathem – Panheel.
- Tussen 19.30 uur en 21.30 uur rijdt lijn 74 met een kleine bus. Deze geeft aansluiting op lijn 73 in Ell (van/naar Weert) en Panheel (van/naar Roermond). Na 21.30 uur rijdt deze lijn als belbus (vooraf telefonische reservering).
- Op zondag wijzigt de vertrektijd uit Weert van 18.55 uur in 18.53 uur .
- Deze bus rijdt tot Panheel.
- Op zondag rijden er, net als in 2008, geen standaardbussen op lijn 74, maar kleine bussen.

Lijn 75 Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Meijel – Deurne
- Op het traject Roggel – Meijel – Deurne rijdt lijn 75 in de avonduren vaker.
- Op het traject Roermond – Hornerheide – Heyhuysen rijdt lijn 75 in de avonduren als belbus (telefonisch reservering vooraf).
- Op het traject Heythuysen – Roggel rijdt lijn 75 in de avonduren niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de ringlijnen 176 en 182. Ringlijn 176 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Haelen – Roggel – Heythuysen – Baexem – Roermond. Ringlijn 182 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Haelen – Roermond. De ringlijnen 176 en 182 zorgen zo dus elk half uur voor een onderlinge verbinding van deze kernen en een verbinding met Roermond ( treinaansluiting).
- Op het traject Roggel – Meijel – Deurne rijdt lijn 75 in de avonduren met een kleine bus of als belbus (vooraf reserveren).
- Op de overstappunten wordt de onderlinge aansluiting gegarandeerd.

Lijn 76 Roermond – Roggel – Helden – Panningen
- Op het traject Roermond – Roggel rijdt lijn 76 in de avonduren niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de ringlijnen 176 en 182. Ringlijn 176 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Haelen – Roggel – Heythuysen – Baexem – Roermond. Ringlijn 182 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Haelen – Roermond. De ringlijnen 176 en 182 zorgen zo dus elk half uur voor een onderlinge verbinding van deze kernen en een verbinding met Roermond (treinaansluiting).
- Op het traject Roggel – Panningen rijdt lijn 76 in de avonduren met een kleine bus of als belbus (vooraf reserveren).
- Op de overstappunten wordt de onderlinge aansluiting gegarandeerd.

Lijn 78 Roermond – Hoogvonderen – Herkenbosch – Vlodrop - Posterholt
- Op het traject van lijn 78 wijzigen tussenliggende aankomst- en vertrektijden enigszins.
- Lijn 78 rijdt overdag 2x per uur.
- Vanuit Posterholt rijdt lijn 78 1x per uur als lijn 81 door, via St. Odilienberg naar Echt. In Echt biedt lijn 81 aansluiting op de trein van/naar het zuiden.
- In de avonduren rijdt lijn 78 als lijn 178 een ringlijn Roermond- Herkenbosch- Vlodrop – Posterholt – St. Odilienberg – Melick – Roermond. In St. Odiliënberg is een overstap mogelijk op lijn 81 van/naar Montfort/Echt.
- Mogelijk komt er in de loop van 2009 een halte bij op de Keulsebaan in Roermond ter hoogte van de Energieweg/Einsteinstraat.

Lijn 79 Roermond – Melick – St. Odilienberg – Posterholt
- Lijn 79 rijdt niet meer naar Heinsberg, maar heeft Posterholt als begin/eindpunt. Hierdoor wijzigen de aankomst- en vertrektijden tussen Posterholt en Roermond en ontstaat er in Roermond een goede aansluiting op de intercity van/naar Eindhoven.
- In de avonduren rijdt lijn 79 als lijn 179 een ringlijn Roermond- Melick- St. Odilienberg – Posterholt – Vlodrop - Herkenbosch – Roermond. In St. Odiliënberg is er een overstap mogelijk op lijn 81 van/naar Montfort /Echt. De ringlijn 179 rijdt ’s avonds 1x per uur, maar biedt samen met ringlijn 178 een halfuurdienst vanuit Roermond en geeft aansluiting op de intercity uit Endhoven.
- Reizigers tussen Posterholt en Heinsberg (D) kunnen gebruik maken van belbuslijn 279 (telefonische reservering vooraf). Op lijn 279 gelden afwijkende tarieven (grensoverschrijdende lijn).

Lijn 80 Roermond – Melick – St. Odilienberg – Montfort
- Lijn 80 rijdt niet meer door naar St Joost – Echt, maar wordt beperkt tot een uurdienst tussen Roermond – St.Odiliënberg – Montfort.
- Op het traject Roermond- St. Odiliënberg biedt lijn 80 samen met lijn 79 een halfuurdienst. Op het traject St. Odiliënberg – Montfort biedt lijn 80 samen met lijn 81 (nieuw) een halfuurdienst.
- Reizigers uit St. Joost naar/van Roermond dienen voortaan in St. Odiliënberg over te stappen. Richting Roermond van lijn 81 (nieuw) op lijn 80, richting St. Joost van lijn 79 op lijn 81.
- Lijn 80 rijdt niet in de avonduren. Reizigers kunnen dan 1x per uur gebruik maken van de lijn 178/179 (traject Roermond – Melick – St. Odilienberg) en vervolgens in St. Odilienberg overstappen op lijn 81 (traject St. Odiliënberg – Montfort – Echt).

Lijn 81 Echt – St. Joost – Montfort – St.Odilienberg – Posterholt
- Het huidige traject van lijn 80 Echt - Montfort – St.Odiliënberg wordt vervangen door een nieuwe lijn 81. Lijn 81 rijdt vanuit St. Odiliënberg tevens door naar Posterholt en is daar gekoppeld aan lijn 78, die via Herkenbosch naar Roermond rijdt.
- Verder biedt lijn 81 in St. Odiliënberg een overstap op de lijncombinatie 79/80 van/naar Melick-Roermond.
- Lijn 81 rijdt overdag 1x per uur het hele traject. In de avonduren rijdt deze lijn alleen het traject Echt - St. Joost – Montfort - St. Odiliënberg, met in St. Odiliënberg aansluiting op lijn 179 van/naar Melick Roermond.
- In de avonduren en op zaterdag en zondag wordt lijn 81 met een klein busje uitgevoerd.

Lijn 82 Roermond – Baexem – Heythuysen – Eind – Nederweert – Weert
- Op het traject Roermond – Baexem – Heyhuysen rijdt lijn 82 in avonduren niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de ringlijnen 182 en 176. Ringlijn 176 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Haelen – Roggel – Heythuysen – Baexem – Roermond. Ringlijn 182 rijdt ’s avonds elk uur de route Roermond – Baexem – Heythuysen – Roggel – Haelen – Roermond. De ringlijnen 176 en 182 bieden de kernen Roermond – Baexem – Heythuysen dus elk half uur een onderlinge verbinding en een verbinding met Roermond (treinaansluiting) .
- Op het traject Heythuysen – Leveroy – Eind rijdt lijn 82 in avonduren als belbus (telefonische reservering vooraf).
- Op het traject Eind – Nederweert – Weert rijdt lijn 82 in avonduren met een kleine bus.
- Op de overstappunten wordt de onderlinge aansluiting gegarandeerd.

Lijn 86 Echt – Berkelaar – Maasbracht – Montfort
Lijn 86 rijdt vanuit Maasbracht door naar Montfort. In Montfort wordt op de Stationsstraat, ter hoogte van de Wolfsberg, een extra halte geplaatst. Vanuit Montfort ontstaan er in Maasbracht overstapmogelijkheden naar diverse kernen in de directe omgeving. De treinaansluiting in Echt blijft ongewijzigd.

Lijn 87 Weert – Tungelroy – Stramproy
De huidige lijn 70 wordt vervangen door lijn 87. Lijn 87 rijdt 2x per uur tussen Weert, Tungelroy en Stramproy (grens). In de ochtenduren biedt lijn 87 aansluiting op de Intercity richting Eindhoven en ’s middags/’s avonds op de Intercity uit Eindhoven. ’s Avonds na 19.00 uur rijdt lijn 87 1x per uur.
Het voormalige Belgische traject Molenbeersel – Kinrooi – Maaseik (lijn 70) wordt op werkdagen beperkt tot speciale scholierenritten. Zie hiervoor lijn 187.

Lijn 187 Weert – Tungelroy – Stramproy – Maaseik
Lijn 70 wordt voor het Belgische traject Molenbeersel – Kinrooi – Maaseik(B) vanuit Weert vervangen door scholierenlijn 187. Lijn 187 rijdt op werkdagen een aparte dienstregeling, afgestemd op de schooltijden in België. ’s Morgens rijdt lijn 187 1x het traject Weert - Maaseik en ’s middags 2x het traject Maaseik - Weert. Op woensdag rijdt deze lijn het traject Maaseik – Weert 1x aan het eind van de ochtend. Tijdens Belgische schoolvakanties rijdt lijn 187 niet (zie pag 224).

Lijn 189 Spitsbus Neeritter – Haler – Stramproy - Weert
Deze lijn vervalt. Neeritter is opgenomen in lijn 73. Zie hiervoor lijn 73.

Lijn 192 Buurtbus Maria Hoop – Koningsbosch – Echt
De aankomst- en vertrektijden van deze lijn wijzigen enigszins.

Lijn 279 Belbus Posterholt – Heinsberg (D)
Omdat de reguliere buslijn 79 niet meer tussen Posterholt en Heinsberg (D) rijdt, gaat belbuslijn 279 deze verbinding vraagafhankelijk uitvoeren (telefonische reservering vooraf). Op lijn 279 geldt een afwijkend tarief (grensoverschrijdende lijn).

Laatst bijgewerkt 27-11-2008
Bron: Veolia
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Karl »

JeePee schreef:De tijd ontbreekt om die hele folder nog een keer helemaal aan te passen...
Dat snap ik wel, maar daar heb ik als reiziger zijnde geen boodschap aan.

Ben benieuwd naar de nieuwe website.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Meltrain »

Karl schreef: Verder, als ik op de website naar dienstreglingen zoek, staat er bijvoorbeeld Rotterdam Lansingerland of Rotterdam Krimpen aan den IJssel. Kan daar niet Regio Rotterdam van gemaakt worden? Het zijn zelfstandige gemeentes!
Waarschijnlijk hoort hier gewoon een streepje tussen, waardoor je Rotterdam-Lansingerland, Rotterdam-Ridderkerk etc. krijgt. Dat staat al een stuk logischer. :wink:
(Uitzondering is dan wel weer Rotterdam-Maassluis wat nergens op slaat. :P )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregelingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:(Uitzondering is dan wel weer Rotterdam-Maassluis wat nergens op slaat. :P )
Dat zou dan Schiedam-Maassluis worden ;-).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten