Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door reisthijs »

matje82 schreef:klopt, maar de bus was voor de aanrijding dus ook al te vol, toen moest er al iemand blijven staan. En ook voor de reis terug zag ik al veel mensen bij de halte staan. De lijn lijkt dus echt te druk voor 8-persoonsbussen.
Het was gisteren wel drukker dan normaal. Op de meeste zondagen zit dat busje niet vol.
Op het moment dat er onverwacht geen treinverkeer is, dan is een grote bus ook nog te klein.
Daniel schreef:Even met 9292 zitten spelen: er rijden dan twee ritten vlak achter elkaar. De basisdienst op zondag is CS Centrumzijde -> Hoograven met vertrek .16 .46, verder heb je dan nog een rit CS Centrumzijde -> Houten om .51
En ik maar denken dat lijn 47 via Hoograven zou gaan rijden omdat dat efficiënter zou zijn...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Etienne »

Heden staat de website http://u-ov.info/ weer online en is ook de dienstregeling te raadplegen.

Daarnaast is ook sinds vanochtend de tunnel afgesloten bij het oude Busstation-Noord.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Milco »

Mooie duidelijke website! :pos:
Alleen bij de lijnfolders mis ik de lijnen 41 en 77 nog.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Daniel »

Duidelijk nog niet definitief, zo te zien zijn alleen de lijnfolders te raadplegen en doet de pagina met de dienstregeling het nog niet (krijg tenminste nog een melding dat de pagina niet gevonden kan worden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door microshit »

Mis ook nog het tabelletje met lijnkleuren/symbolen/bestemmingen
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door reisthijs »

De dienstregelingenpagina's (bijv. http://www.u-ov.info/lijn/u047 ) doen het bij mij gewoon.
Wel een beetje verwarrende menu's, je kan twee keer kiezen uit 'reguliere dienstregeling'.

Het valt me ook meteen op dat er wat haltenamen gewijzigd zijn.
'Lanslaan' en 'Europalaan' heten nu 'Anne Frankplein' en 'Europaplein'. Dezelfde namen als de haltes om de hoek.

Niet echt handig, bij welke halte 'Anne Frankplein' moet je dan zijn voor lijn 74/77?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:De dienstregelingenpagina's (bijv. http://www.u-ov.info/lijn/u047 ) doen het bij mij gewoon.
Maar de homepage is via www.u-ov.info nog niet bereikbaar. Als je op http://u-ov.info kijkt dan werkt de link niet en krijg je een melding dat de pagina niet gevonden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door 010jongen »

Lijnfolder van de tram mist ook nog, vind het lijnennetkaart nou ook niet bepaald overzichtelijk. Vond de oude zoals die van het GVU op het busstation hing veel overzichtelijker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Daniel »

Jammer idd dat er geen kleurtjes in die netkaart zitten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door microshit »

Jawel toch, met dezelfde kleuren als beloofd?

Wat ik trouwens ook echt mis is een schematische weergave, zoals van elk metrosysteem wel te krijgen is. Vind dat veel makkelijker om snel te oriënteren dan een kaart als deze.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Suus »

Wow, dat moet een van de slechtste lijnennetkaarten van Nederland zijn. Als men met kleuren wil werken, zou het wellicht handig om dan een groep kleuren in dezelfde tint te gebruiken, zodat elke lijn wel zijn eigen kleur heeft op de kaart. Nu is alles hetzelfde en wordt het een chaos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Busfoto.nl »

De slechtste wil ik niet zeggen, maar duidelijk is het níet.

Spijtig dat de laatste rit van lijn 28 De Uithof richting de stad vervalt. Nu kun je met de 11 om 1:15 nog mee met een rit, dat vervroegt drie kwartier.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door lint41 »

Enkele dingen die me opvallen:
- In de ochtend gaan enkele ritten op lijn 252 uit Amersfoort op de Uithof door als lijn 30 naar Overvecht, verklaart direct waarom er in een ouder plan stond dat stadschauffeurs ook op de 252 gaan rijden. Ik vraag me alleen af of dit helemaal handig is gezien de vaak hoge vertraging die deze lijn oploopt tussen Soesterberg en Zeist, die nu lekker door gaat werken de stad in...
- In de lijnfolder van lijn 12 lijkt het of er pas vanaf 9 uur 's ochtends flexibel gereden gaat worden, lijkt me wat laat.
- Nachtbus 412 rijdt conform vervoersplan voortaan CS-Binnenstad-Rijnsweerd-Uithof-Zeist, in een dienstregeling die ongeveer een kwartier vervroegd is. Het lusje naar Driebergen-Zeist NS is er uit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Z2N »

Nog een opvallend iets: het busstation Oost heet aldus Qbuzz "CS, Centrumzijde" en het busstation West "CS,
Jaarbeurszijde". De hoeveelste naamswijziging is dit dan al sinds de verbouwing begon? :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Busfoto.nl »

De vierde al voor Centrumzijde.
- Streekbusstation (tot aug. 2010)
- Busstation Zuid
- Busstation Oost
- Centrumzijde
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Zugführer »

Wat gebeurt er eigenlijk met de andere nachtlijnen, naast de 412? Blijven die bij CXX?
Lijnnetkaart valt me ook tegen, had gehoopt dat er eindelijk een kaart zou komen waar alle lijnen duidelijk op te onderscheiden zouden kunnen zijn, in tegenstelling tot de oude GVU kaart
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Daniel »

lint41 schreef:- In de ochtend gaan enkele ritten op lijn 252 uit Amersfoort op de Uithof door als lijn 30 naar Overvecht, verklaart direct waarom er in een ouder plan stond dat stadschauffeurs ook op de 252 gaan rijden.
En ook waarom er streekchauffeurs op lijn 30 gaan rijden, want dat stond er ook in :wink: Maar als de ritten fysiek doorrijden dan betekend dat dus dat er Amba´s door Overvecht gaan of Citaro´s naar Amersfoort. Ook leuke ritjes om te spotten dan :)
Z2N schreef:Nog een opvallend iets: het busstation Oost heet aldus Qbuzz "CS, Centrumzijde" en het busstation West "CS,
Jaarbeurszijde".
Niet alleen bij Qbuzz trouwens, Connexxion gaat er ook keurig in mee (en gebruikt die namen nu al op de schermen in de bussen) Arriva blijft gewoon Busstation West gebruiken vooralsnog.
Die naamgeving is aangepast om duidelijker te maken waar ze liggen, wat wel handig is.
Zugführer schreef:Wat gebeurt er eigenlijk met de andere nachtlijnen, naast de 412? Blijven die bij CXX?
De lijnen binnen het BRU gaan naar Qbuzz, die daarbuiten blijven bij Connexxion. Met als uitzondering de 495 over wat de nachtversie van een Provincie-lijn is, maar naar Qbuzz gaat gezien de route volledig binnen het BRU ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Meltrain »

Zugführer schreef:Lijnnetkaart valt me ook tegen, had gehoopt dat er eindelijk een kaart zou komen waar alle lijnen duidelijk op te onderscheiden zouden kunnen zijn, in tegenstelling tot de oude GVU kaart
Nou ja, het voordeel is nu dat je niet meer per blokje hoeft op te schuiven, zoals op de site van GVU. :')
Maar ik had ook meer op een lijnennetkaart zoals in GD gehoopt. Al die grijze lijnen maken het niet overzichtelijker.

Verder snap ik totaal niet waarom Bunnik, Odijk en Wijk bij Duurstede de kleur geel gekregen hebben. Paars (of een andere kleur) zou veel logischer geweest zijn, aangezien deze dorpen geen enkele verbinding met de lijnen richting Houten of Hoograven hebben. :?
Ook de lijnen 5 en 55 (Voordorp en Maartensdijk) hadden wat mij betreft beter lichtblauw kunnen zijn i.p.v. paars. Deze lijnen hebben meer met Overvecht dan met Bilthoven of Zeist. Tuindorp is nota bene wel lichtblauw!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Tjekken »

De kleuren zijn gebaseerd op de busbaan die de lijnen volgen vanaf CS. Daarom zijn 5 en 55 paars. Die rijden lang Neude en Janskerkhof, zoals alle paarse bussen ;)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb net ook op de lijnnetkaart gekeken en als ik de reacties hier lees vind ik het nog wel meevallen qua onduidelijkheid. Het is allemaal wel één kleur, maar op elk deel staat wel het lijnnummer vermeld. Ik denk overigens dat de keuze om één kleur te gebruiken vooral komt doordat elk wijkdeel nu een eigen kleur heeft (wat ook te zien is in de lijnnetkaart). Als je dan nog eens elke lijn een andere kleur geeft, wordt het helemaal onoverzichtelijk. Daarbij zijn er denk ik teveel lijnen om goed uit te komen met de kleuren zonder dat er verwarring ontstaat. Ik vind dit een goede oplossing van Qbuzz.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door 010jongen »

Lijn 28 heeft 4 min voor het rondje op centraal station, wel grappig, net wanneer de 1ste bus vertrekt komt de volgende alweer aan op Centraal. Ik Denk dat, ondanks de vrije busbanen, je een ophoping krijgt van bussen achter elkaar.

Rijden die spitsritten via de A12 weer terug vanaf bijv de Meern naar Rijnsweerd? Of gebeurt dit via de huidige route? Immers wordt er maar in 1 richting de frequentie verdubbeld naar een 3/4 min dienst.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Globetrotter »

Reactie op Meltrain over de DGB's in het weekend. In hoofdstuk 15 van het vervoersplan van qbuzz is te lezen dat lijn 28 (de nieuwe) op alle trajectgedeeltes en op alle dagen van de week met 18 meter materieel gaat rijden. Lijn 12 is de enige lijn waarop permanent 24 meter materieel wordt ingezet. Uit het vervoersplan lijkt te komen dat lijn 12 op zaterdag- en zondagavond ieder kwartier gaat rijden, dus dat dit 24 meter materieel zaterdag en zondagavond op lijn 12 gaat rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Daniel »

Inmiddels is de site officieel live zo te zien, je kunt er nu in ieder geval ook via www.u-ov.info op komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door matje82 »

ik zie dat lijn 4 nog tijdelijk blijft rijden en lijn 8 (combi van lijn 3 en 9) al wel de hogere frequentie in spits heeft. Weet iemand hoe lang lijn 4 nog blijft rijden?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #3

Bericht door Busfoto.nl »

Nu wethouder Lintmeijer eindelijk een bushalte heeft toegezegd voor lijn 1 op de 't Goylaan én lijn 47 voortaan via de Goylaan en het Smaragdplein gaat rijden, is de 15 nog meer een lijn voor spek en bonen.

Ik hoop dat de DRU's, chauffeurs en busjes die worden verspild aan die lijn met de dienstregelingwijziging in mei 2014 ingezet worden voor een proef om lijn 43 door te trekken van Odijk naar Houten. De N410 tussen beide plaatsen is nu al goed vol, zeker zolang de nieuwe N421 er nog niet is. Met zo'n 5000 motorvoertuigen per etmaal begint de weg aardig druk te worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten