OVer je OV-Chipkaart #9

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Etienne »

Op OVchipkaart.nl heb ik niet eens een account, nooit aangemaakt ook.

Wat Geert zegt, zou eventueel wel kunnen. Maar in principe let ik niet echt op de tijdstippen van in- en uitchecken, daar ik met mijn studentenreisrecht doorgaans geen problemen heb.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daantje »

Ik ben bij de RET ook wel eens per ongeluk ingecheckt met de verkeerde OV-chipkaart toen ik in de tram stond. Heb toen restitutie aangevraagd maar weet niet meer wat ik gekozen heb. Had iig een formulier waarop ik de hele situatie kon beschrijven. Kreeg het bedrag min opstaptarief terug.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tristan »

Etienne schreef:Een vreemd voorval.

Vanochtend werd bij het inchecken op Pijnacker Centrum €4,00 afgeschreven, wat het bedrag op de chipkaart op €-2,29 bracht. Dit vond ik al vreemd, dus ik ben in Rotterdam naar de RET-balie gegaan. Daar bleek dat op zaterdag 16 november omstreeks 16.00 ingecheckt is met mijn OV-Chip, echter ben ik afgelopen zaterdag niet van huis geweest.

Hoe is dit mogelijk?
Zou het wellicht kunnen dat je kaart geskimd is?

Goed, het gaat hier om een artikel uit 2010, maar men vertrouwd de beveiliging zó blind, dat ze lekken niet kunnen of willen zien.

Wat betreft restitutie is de RET heel makkelijk, is mijn enige ervaring. Afgelopen zomer heb ik een claim van € 0,05 ingediend, ik had eigenlijk recht op € 0,02, maar ik kreeg € 2,16 op mijn bankrekening gestort ;) :P
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Als je langer leest dan je neus lang is, Tristan, had je gelezen dat de pinpaslezers van twee kaartautomaten geskimd waren. De OV-Chipkaart is nooit geskimd geweest.

Er zijn overigens maatregelen genomen om het skimmen te voorkomen, zo zit er nu een speciale pasgleuf op de kaartautomaten van het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Als je kaart al geskimd zou zijn (zeer onwaarschijnlijk, aangezien dit tot nu toe nog niet voorgekomen is bij ov-chipkaarten), dan zou je juist verwachten dat in de centrale database een reis geregistreerd is op de kaart van Etienne. Op zijn persoonlijke kaart niet, want die kaart is niet gebruikt om te reizen, zou hij geskimd zijn. (Saldo en transacties worden in principe op de kaart opgeslagen. Daarom heeft skimmen weinig zin bij ov-chipkaarten)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tristan »

Geert schreef:Als je kaart al geskimd zou zijn (zeer onwaarschijnlijk, aangezien dit tot nu toe nog niet voorgekomen is bij ov-chipkaarten), dan zou je juist verwachten dat in de centrale database een reis geregistreerd is op de kaart van Etienne. Op zijn persoonlijke kaart niet, want die kaart is niet gebruikt om te reizen, zou hij geskimd zijn. (Saldo en transacties worden in principe op de kaart opgeslagen. Daarom heeft skimmen weinig zin bij ov-chipkaarten)
Daar sla je de spijker op de kop. Het is nog niet voorgekomen, maar wellicht is Etienne het eerste slachtoffer van een nieuwe methode van skimmen.

Omdat men ook bezig is met de uitrol van op stations in winkels kunnen afrekenen met de ov-chipkaart, is het dus zeker niet uit te sluiten dat criminelen naar nieuwe skimmethodes gaan zoeken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Het saldo wordt op de kaart opgeslagen en bijgehouden. Als iemand dus een kopie van je kaart maakt (wat gedaan wordt bij skimmen) wordt niet het saldo van je eigen kaart aangepast. Als iemand met een gekopieerde kaart incheckt zal het saldo op zijn gekopieerde kaart worden verlaagd, het saldo op jouw echte kaart blijft onveranderd.

Dat gezegd hebbende lijkt het mij veel aannemelijker dat hij vrijdag oid incheckte bij een paaltje waar de datum verkeerd stond...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Klaasje »

Tristan schreef:
Geert schreef:Als je kaart al geskimd zou zijn (zeer onwaarschijnlijk, aangezien dit tot nu toe nog niet voorgekomen is bij ov-chipkaarten), dan zou je juist verwachten dat in de centrale database een reis geregistreerd is op de kaart van Etienne. Op zijn persoonlijke kaart niet, want die kaart is niet gebruikt om te reizen, zou hij geskimd zijn. (Saldo en transacties worden in principe op de kaart opgeslagen. Daarom heeft skimmen weinig zin bij ov-chipkaarten)
Daar sla je de spijker op de kop. Het is nog niet voorgekomen, maar wellicht is Etienne het eerste slachtoffer van een nieuwe methode van skimmen.

Omdat men ook bezig is met de uitrol van op stations in winkels kunnen afrekenen met de ov-chipkaart, is het dus zeker niet uit te sluiten dat criminelen naar nieuwe skimmethodes gaan zoeken.
Lees je wel wat Geert leest? Of zoek je gewoon een aanleiding om lekker te kunnen brullen?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Ronald »

Vandaag een nieuwe OV-chipkaart gekregen van NS. Volgens de begeleidende brief zijn de producten (VDU) en automatisch opladen overgezet op de nieuwe kaart.
Na het toevoegen van de nieuwe kaart op m'n account op http://www.ov-chipkaart.nl zijn er echter geen producten en saldo zichtbaar, ook automatisch opladen is niet zichtbaar. Wel zijn de oude producten al van mijn vorige kaart verwijderd. Misschien duurt het even voordat de informatie wordt geupdate, morgen maar weer eens kijken.
Wel jammer dat m'n oude kaart direct niet meer te gebruiken is, er is juist €20,00 automatisch opgezet. Als ik m'n nieuwe kaart ga gebruiken wordt er direct weer €20,00 opgezet (als het goed is).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Of je gaat even naar Tickets & Service op het station om je geld gratis van je oude kaart naar je nieuwe kaart over te laten zetten. Neem wel even een identiteitskaart mee, toen ik geld liet overzetten bij T&S op Amsterdam Amstel in januari moest ik hem laten zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

@Ronald: als ik me niet vergis werden producten pas zichtbaar zodra er een transactie met de nieuwe kaart heeft plaatsgevonden. Ze staan dus alleen maar op de kaart, maar die moet eerst contact hebben gehad met de servers van TLS voordat je dat ook op internet ziet. Waarschijnlijk is het bij een automaat wel gewoon zichtbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Ronald »

We zullen het zien. Wat ik verwarrend vind is dat de status van automatisch opladen dus niet zichtbaar is (en er een link bijstaat om het aan te vragen). Je wilt namelijk wel zeker weten dat dit werkt als je voor het eerst met de nieuwe kaart de bus instapt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:@Ronald: als ik me niet vergis werden producten pas zichtbaar zodra er een transactie met de nieuwe kaart heeft plaatsgevonden. Ze staan dus alleen maar op de kaart, maar die moet eerst contact hebben gehad met de servers van TLS voordat je dat ook op internet ziet. Waarschijnlijk is het bij een automaat wel gewoon zichtbaar.
De gegevens van de nieuwe OV-chipkaart zijn nu zichtbaar, zonder dat er een transactie heeft plaatsgevonden. Blijkbaar gebeurt dat toch automatisch.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Dat allerlei systemen die onderwater aan vreselijk oude legacy mainframes enzo hangen (verzekeringen, banken, overheidsdingen, etc etc) nog altijd later gegevens tonen omdat ze alleen 's nachts in batch vorm verwerkt worden snap ik. Ook gewoon veel te duur om te fixen. Terecht dat ze het zo laten.

Waarom dat ook zo is met sommige systemen die van de grond af zijn gebouwd ná 2000 (of zelfs later) begrijp ik niet. Gemaakt door mensen met 'ervaring' die krampachtig vasthouden aan concepten van vroeger?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Vast iets SAP-igs
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Brrrrrrr
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Ze gebruiken hopelijk toch geen SAP daar?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Nee, geloof het ook niet, maar je hoeft weinig te doen om een systeem inflexibel te maken... Kan er weinig over vinden, behalve dat het Central Clearinghouse deels door Accenture is gebouwd als onderdeel van het consortium East-West.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

Gisteren kreeg ik een droevig bericht van DUO: per 31 augustus 2014 mag ik mijn SOV van mijn chipkaart halen :(. DUO zegt dat dit bij een ophaalpunt van de OV-chipkaart moet. Kun je dit bij een (NS) balie doen, of moet je echt naar zo'n apparaat en dat zelf handmatig doen (waardoor ik in mijn geval even iemand moet charteren om dat te doen...)?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:Gisteren kreeg ik een droevig bericht van DUO: per 31 augustus 2014 mag ik mijn SOV van mijn chipkaart halen :(. DUO zegt dat dit bij een ophaalpunt van de OV-chipkaart moet. Kun je dit bij een (NS) balie doen, of moet je echt naar zo'n apparaat en dat zelf handmatig doen (waardoor ik in mijn geval even iemand moet charteren om dat te doen...)?
Je kunt dat bij een balie laten doen denk ik. Ik heb de mijne (in 2009) laten verwijderen bij een GVB balie (omdat er toen buiten Amsterdam/Rotterdam nog vrijwel geen OVC was en derhalve ook geen balies).
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Het kan niet bij de balie meer. Alleen via internet stopzetten en dan via de automaat "product ophalen".
Toendertijd was het product niet in beheer van DUO zoals nu.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Volgens mij is het via de automaat verwijderen voldoende. Zo heb ik het begin dit jaar gedaan en dat was voldoende. Kan bij een NS-automaat en het kan dan zelfs met hulp op afstand lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Kun je bij een balie niet producten laten 'ophalen'? Al dan niet met 50 cent toeslag...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Sowieso iets waarover VIRM zich nu nog geen zorgen over hoeft te maken, het is pas november.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Geert schreef:Kun je bij een balie niet producten laten 'ophalen'? Al dan niet met 50 cent toeslag...
Nee. Maar als hij naar gvb-balie op bijv station zuid gaat, kunnen ze hem bij de automaat helpen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten