Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door dvdhoven »

Je zit aan je bureau en dan zie je een trein ontsporen

LIZA TITAWANO
Het ontsporen van de trein bij het Zeeburgerpad houdt de gemoederen in de buurt bezig. Sommige bewoners zaten er zaterdag met hun neus bovenop, andere maken zich zorgen over de veiligheid van het spoor.

Jan Woldman zat voor het raam zijn bureaustoel te testen toen het gebeurde. Hij zag een goederentrein van verre aan komen rijden in de richting van het Centraal Station. "Er hing een enorme stofwolk rond de wagons; het leek net alsof toen al iets niet goed ging."

In zijn woning in Funenpark zat Woldman eerste rang toen zaterdagmiddag een trein met kalk ontspoorde ter hoogte van het Zeeburgerpad. Voorbij de bocht van de Indische Buurt, waar de bruggen bij de Zeeburgerdijk beginnen, werd het gebied in een ravage veranderd. Twee wagons schoten door over de brug en kwamen naast Funenpark, tot stilstand. Op de bruggen crashten de meeste wagons. Enkele ervan bleven wel overeind staan.

"Het eerste wat ik dacht, was: wat een geluk dat het geen personentrein is," zegt Woldman. "Volgens mij is dit het drukste stukje spoorlijn van Nederland; voor het zelfde geld hadden meer treinen naast elkaar gereden."

Woldman en zijn vrouw, Jacobine, kunnen alles vanuit hun huis op de zevende verdieping volgen. "Door dat rangeerterrein verderop is het hier een komen en gaan van treinen; overdag maar ook 's nachts. Soms staat het hier rijen dik. Door de vele wissels rijden ze hier wel heel voorzichtig."

Veel zorgen over het ontsporen van treinen hebben ze niet. "Het enige waar ik me zorgen over zou kunnen maken, is een trein met gevaarlijke stoffen," zegt Jacobine Woldman. "Maar doordat deze wagons open waren, was al snel duidelijk dat dit niet het geval was."

Een andere buurtbewoner is er minder gerust op. "Er komen hier zo veel goederenwagons langs. Wat gebeurt er als één de dijk af rijdt? Ze rijden hier ook veel te hard," zegt hij. "Ik ben misschien een doemdenker, maar volgens mij heeft ProRail helemaal geen geld om dergelijke ongelukken te voorkomen."

Bas Maasbach woont in zijn woonboot bijna onder de plaats waar het ongeluk gebeurde. Hij is niet erg onder de indruk. "Vorige week waren ze hier ook al aan het spoor bezig en sindsdien geeft het meer lawaai als een trein over de brug rijdt. Maar herrie heb je hier sowieso; daar ben ik aan gewend." Of die extra herrie iets met de ontsporing te maken heeft, weet Maasbach niet.

In elk geval één brug is zwaar beschadigd. Vandaag wordt nog steeds hard gewerkt en ondervindt het treinverkeer vertraging. Morgen hoopt NS weer volgens het normale schema te rijden.

Copyright 2008 Het Parool, 25 november 2008
© 2008 LexisNexis, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved. Terms and Conditions Privacy Policy
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Suus »

Wat een bende :shock: Geen wonder dat het zo lang duurt, dat heb je niet even gerepareerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Stefan »

Nee inderdaad, het ziet er een stuk erger uit dan ik eigenlijk gedacht had! :shock:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Thijs »

M57 schreef:Nee, de s1500 rijdt normaal gesproken ook meer dan een paar ritten Amersfoort - Apeldoorn - Deventer.
Dat was wel te zien in Zutphen: daar stonden een flink aantal setjes ICL+locs. Opzich snap ik wel dat ze dat stukkie Deventer-Amersfoort ook geschrapt hebben. Het zorgt voor meer robuustheid. Wordt misschien alleen wat drukker in de treintjes daarna.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door deadlock »

JeePee schreef:Dat zegt Wubbo ook. Welgeteld één post boven je :roll:
Wubbo schreef:De algemene regel is inderdaad: s1500 Amf-Asd eruit...
Even opletten JeePee ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Ruben »

Maandagmiddag 12.53 had ik anders wel een 1500 voor mijn neus op Apeldoorn. In de AV stond uiteraard dat niet verder dan amf gereden zou worden. Dat zal dan wel een werkverschaffingsprojectje geweest zijn?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door deadlock »

Ik zag ook alweer witte treinen met een rode streep gisteren!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Trein t143 rijdt tot nader vanaf Amersfoort in plaats vanaf Amsterdam Centraal (en t142 tot Amersfoort). De rest van de s140 rijdt wel normaal. ICE's rijden vanaf Asb, met uitzondering van trein t227. :) klik
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Thijs »

NS-Reiziger schreef:Maandagmiddag 12.53 had ik anders wel een 1500 voor mijn neus op Apeldoorn. In de AV stond uiteraard dat niet verder dan amf gereden zou worden. Dat zal dan wel een werkverschaffingsprojectje geweest zijn?
Maandag reden ze nog wel, ze zijn de volgende dag pas opgeheven. Blijkbaar kwam men tot de conclusie dat het niet nuttig was. Ook gisteren zijn alle 1500's in Dv opgeheven volgens de mobiele AV. Maar als ze dan toch af en toe rondrijden, dan vraag ik me af hoe dat nou zit. :P
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door MdJ »

Zondag heb ik wel (!) ritten van de 1500 Dv-Amf vv gezien, maandag, dinsdag, woensdag en vandaag waren ze allen opgeheven...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Ruben »

Maandag was nog niet alles opgeheven dus. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Ook volgende week treinvertragingen rond Amsterdam

AMSTERDAM - De overlast op het spoor rond Amsterdam houdt komende week nog aan, ook nadat de reparatiewerkzaamheden begin volgende week zijn afgerond. Het vervangende spoor moet dan nog worden ingereden. Dat laat ProRail vrijdag weten.

Toen zaterdag een kalktrein ontspoorde tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort, werd vijfhonderd meter rails geheel kapotgerukt. Hoe dit kon gebeuren, is niet bekend. Van de 24 wagons ontspoorden er negen.

"We hebben zelden een ongeluk gehad dat zo veel schade aan de rails veroorzaakte", zegt een ProRail-woordvoerder.

Werkzaamheden

Voordat nieuwe rails kon worden aangelegd, moest eerst de 2138 ton wegende en 315 meter lange trein worden verwijderd. Van de zes rijbanen zijn er vier beschadigd.

Al het treinverkeer moet nu over de twee overgebleven sporen. Treinen tussen Amsterdam en Utrecht worden omgeleid via Hilversum.

Vertragingen

Vrijdag kondigde de NS in advertenties in landelijke dagbladen aan dat ook volgende week nog vertragingen worden verwacht. ProRail verwacht dat het vervangende spoor begin volgende week is gelegd. Hierover hoopt het zaterdag uitsluitsel te kunnen geven.

Spoor

Maar dat nieuwe spoor moet voor de veiligheid eerst worden ingereden. "Dat betekent dat de treinen daar langzamer rijden", legt de woordvoerder uit. Ook dit zorgt nog voor vertraging. Pas als alles goed is aangedrukt, rijden de treinen op volle snelheid.

"Met een nieuwe auto geef je ook niet meteen vol gas", vergelijkt de zegsvrouw.

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door STF »

Rare vergelijking, dat met die nieuwe auto en dat inrijden. NS gaat tenslotte niet met nieuwe treinen over bestaande rails rijden maar met de huidige treinen over nieuwe rails...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Ruben »

Meer het idee van een bord: "nieuw wegdek, langere remweg".
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door deadlock »

STF schreef:Rare vergelijking, dat met die nieuwe auto en dat inrijden. NS gaat tenslotte niet met nieuwe treinen over bestaande rails rijden maar met de huidige treinen over nieuwe rails...
Die vergelijking haal ik er niet uit. En zelfs als ik dat er wel uit zou kunnen halen kan ik me heel goed bedenken dat die wel zo gemaakt wordt omdat dat het klootjesvolk er wat van snapt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Treinverkeer rond Amsterdam zondag hervat

Het treinverkeer rond Amsterdam wordt zondag volledig hervat. Reizigers moeten nog wel rekening houden met vertragingen omdat treinen met een lage snelheid over het herstelde spoor moeten rijden, meldt ProRail zaterdag.

Deze week hadden veel reizigers last van vertragingen doordat geen treinen konden rijden tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA.

Zo'n vijfhonderd meter spoor raakte vorige week zaterdag zwaar beschadigd toen bij station Muiderpoort een goederentrein kantelde. Door de ontsporing konden vier van de zes sporen bij Muiderpoort niet meer gebruikt worden.

De afgelopen week zijn drie tijdelijke sporen aangelegd. Het spoor wordt de komende maanden definitief hersteld zonder dat reizigers daar last van krijgen, meldt ProRail.

Bron: Novum via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Treinverkeer rond Amsterdam vrijwel normaal
zondag 30 november 2008 | 07:55 | Laatst bijgewerkt op: zondag 30 november 2008 | 08:57

AMSTERDAM (ANP) - Het treinverkeer rond Amsterdam, dat ruim een week ontregeld was door het kantelen van een goederentrein, is sinds zondagochtend weer vrijwel normaal. Vijf van de zes sporen bij station Amsterdam Muiderpoort zijn weer beschikbaar.

Dat heeft een woordvoerster van spoorbeheerder Prorail zondag laten weten. Omdat nog niet alle sporen beschikbaar zijn en sommige sporen nog moeten worden ingereden, is het mogelijk dat reizigers een aansluiting missen. Bovendien moeten reizigers in de richting van Amersfoort er rekening mee houden dat er tussen Hilversum en Amersfoort door werkzaamheden aan het spoor geen treinen rijden.

De goederentrein kantelde zaterdag 22 november in de buurt van station Muiderpoort. Daardoor konden er geen treinen rijden tussen Amsterdam CS en Amsterdam Bijlmer ArenA en reden er minder treinen tussen Amsterdam CS en Amersfoort.

Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daan »

*Kick*

Voor wie het nog interesseert, hier staan een partij foto's van de ravage: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/vi ... 74&t=16260
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door STF »

Intressante foto's zeg, vooral van die enorme kranen. We krijgen hier af en toe weleens een kraan op de camping om een stacaravan op zijn plek te zetten, maar die zijn toch wel heel klein vergeleken met die jongens op de foto's
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 109 gasten