Die spoorlijn naar Zernike:
- levert nauwelijks tijdwinst op ten opzichte van de bus van het Hoofdstation naar Zernike. Omdat er nieuwe haltes komen (wat ik overigens zeer wenselijk vind) zal de trein regelmatig stoppen. Daardoor zal de trein over deze korte afstand, met veel bochten, al snel 13 minuten doen. Overigens zal de bus nog sneller worden dan nu, als het busstation naar de zuidkant is verplaatst en de bus naar Zernike over de HOV-west + Ring West kan rijden. De drukke route via Eeldersingel en Eendrachtskade kan dan worden vermeden.
- vereist enorme ingrepen in de infrastructuur.
Op grote delen van het tracé is voor een verdubbeling van het spoor wel ruimte, maar het zal niet overal eenvoudig in te passen zijn. Daarnaast moeten meerdere spoorovergangen ongelijkvloers worden gemaakt en zijn bij De Hoogte, en misschien ook bij de Peizerweg, ongelijkvloerse spooraansluitingen nodig.
- heeft een sterke éénrichtingenvervoersstroom omdat de lijn maar één echte publiekstrekker bedient. In de ochtend is het vooral druk richting Zernike, terwijl in de middag de trein richting het Hoofdstation druk is. In de 'tegenspitsrichting', in de avond, in de vakanties en in het weekend wordt het een vrij rustige lijn. Dat is behoorlijk nadelig voor de exploitatielasten. (Dit in tegenstelling tot waar de tram zou rijden; op het gedeelte Noorderstation-Centrum-Hoofdstation is immers de hele dag in beide richtingen een hoog aanbod van reizigers, wat gunstig is voor de exploitatie.)
- maakt de bediening van de brug over het Noordwillemskanaal nog lastiger dan het nu al is. Momenteel rijden er 14 personentreinen per uur over de brug, vanaf 2017 (extra trein naar Leeuwarden) zijn dat er 16. Met nóg meer treinen over deze brug wordt het voor de scheepvaart bijna onmogelijk om overdag nog door het kanaal te varen. En dat terwijl in de zomer bootjes nu al vaak moeten wachten omdat de brug niet lang genoeg open kan om alle bootjes door kan laten. (Het gaat hierbij weliswaar voornamelijk maar om recreatievaart, maar dat maakt de zaak niet anders. Je kan het kanaal niet voor de recreatievaart afsluiten omdat er geen nabijgelegen alternatieve vaarroute richting het zuiden is.)
Kortom; het geld dat je zou kunnen uittrekken voor de spoorlijn naar Zernike kan beter op een andere manier worden besteed. Bijvoorbeeld door alsnog een tram in te voeren, of door iets op te zetten dat lijkt op het Duitse S-bahnsysteem, waarbij plaatsen in de regio een goede en frequente verbinding met de stad krijgen, en waarbij in de stad zelf aanzienlijk meer haltes komen dan nu het geval is.