Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Laatste poging om het uit te leggen:

Je kaart is een ouderwets zichtabonnement voor een bepaald traject. Net als voor het OV-chip-tijdperk.

Alleen hebben sommige stations poortjes waar je met alleen een zichtabonnement niet doorheen komt. Daarom hebben ze van je zichtabonnement ook een chipkaart gemaakt die zich voordoet als geldig vervoersbewijs. Dan kan je door de poortjes en heb je dat probleem niet. Daardoor kan je ook aan de andere kant van het land inchecken en door poortjes, maar dat betekent niet dat je daar ook verder zonder extra kaartje mag reizen. Je abonnement houdt namelijk min of meer de poortjes en paaltjes voor de gek.

Omdat het een chipkaart is, kan je er inderdaad ook geld op zetten (en autoload) en met de bus/tram/metro mee reizen. Dat kan namelijk met elke ov-chipkaart. Je kan alleen niet zomaar met een chipkaart bij NS reizen. Daarvoor heb je een extra product op je chipkaart nodig om te reizen op saldo (of een abonnement voor gratis reizen). Dat heb jij niet. En dat kun je ook niet op je pas zetten, omdat de apparatuur dan op je gratis traject niet weet dat het niet het reizen-op-saldo-product moet gebruiken maar het open-de-poortjes-product.

En ja, da's knullig van de NS. En onduidelijk. En je komt er dus in de praktijk mee weg als je er misbruik van maakt. En als je toch gepakt wordt kom je waarschijnlijk een heel end met "Ich habe es nicht gewüsst". Heeft NS ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Maar je rijdt dus wel zwart als je het doet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Marlies. Ik weet precies hoe het werkt. Maar het is dom van NS en alles aan zichzelf te danken!
Ich habe es nicht gewüsst.

Ben dus benieuwd als in januari de papieren kaartjes zijn afgeschaft en in maart de nieuwe abonnementen nieuwe stijl ingaan. Mijn JTK loopt af op 23 februari en dus heel 2014 op oude JTK stijl blijven reizen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Ok, was me niet helemaal duidelijk of je het gewoon niet begreep of het als rechtvaardiging gebruikte dat het slecht te begrijpen is :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Geert »

huibf schreef:Marlies. Ik weet precies hoe het werkt. Maar het is dom van NS en alles aan zichzelf te danken!
Ich habe es nicht gewüsst.

Ben dus benieuwd als in januari de papieren kaartjes zijn afgeschaft en in maart de nieuwe abonnementen nieuwe stijl ingaan. Mijn JTK loopt af op 23 februari en dus heel 2014 op oude JTK stijl blijven reizen.
En je bent ook daadwerkelijk van plan om een jaar lang zwart te reizen, of toch niet?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Nou zo vaak ga ik niet buiten mijn traject... anders had ik wel een weekend vrij ;)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Freek »

huibf schreef:Ben dus benieuwd als in januari de papieren kaartjes zijn afgeschaft en in maart de nieuwe abonnementen nieuwe stijl ingaan. Mijn JTK loopt af op 23 februari en dus heel 2014 op oude JTK stijl blijven reizen.
Gelukkig krijg je een meevaller, dat eerste staat al lang niet meer voor januari gepland en kun jij dus gewoon betaald buiten je traject reizen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Uitgesteld tot maart 2015 gok ik?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Freek »

Hoezo dat?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Omdat je tot uiterlijk eind februari 2015 met een jaartrajectabonnement kan blijven reizen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Freek »

Die link had ik nog niet gelegd; dacht aan een echte wilde gok ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

reisthijs schreef:Omdat je tot uiterlijk eind februari 2015 met een jaartrajectabonnement kan blijven reizen.
Vandaag de nieuwsbrief van NS gehad... ik kan dus gewoon in en uitchecken met de JTK (en dus gewoon gratis reizen buiten mijn traject).
Overigens nu 4x gereisd en de kaart wordt niet eens gescand?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom zet je die nieuwsbrief (of gedeelte daarvan) niet even hierop? :wink:
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

In het mailtje staat alleen
Toegang tot het station met uw
OV-chipkaart

Op dit moment staan de meeste toegangspoortjes op het station nog open en kunt u zo doorlopen. Dat gaat veranderen. Omdat steeds meer klanten de mogelijkheid hebben om in en uit te checken met de OV-chipkaart, worden ook op uw station meer poorten in werking gesteld. Zo kunt u als reiziger wennen aan het gebruik ervan.
Met een link "lees verder" die het momenteel niet doet en doorstuurt naar de NS-homepage...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Suus »

huibf schreef:
reisthijs schreef:Omdat je tot uiterlijk eind februari 2015 met een jaartrajectabonnement kan blijven reizen.
Vandaag de nieuwsbrief van NS gehad... ik kan dus gewoon in en uitchecken met de JTK
Klopt, dat staat er.
(en dus gewoon gratis reizen buiten mijn traject).
Maar dat staat nergens.
Overigens nu 4x gereisd en de kaart wordt niet eens gescand?
Omdat er niet met een incheckte JTK kan worden gereisd wellicht en de conducteurs dat weten en dat ook op de site van de NS staat :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Ik heb ook geen JTK en ik kan waarschijnlijk de komende maanden ook gewoon nog gratis reizen, want Groningen heeft geen poortjes. Precies hetzelfde.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door hauptbahnhof »

Hoezo kun je dan gratis reizen?
Je kunt gewoon een kaartje kopen
of
Je kunt gewoon in- en uitchecken bij de paaltjes (bij gebrek aan poortjes).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Ja, maar ik kan ook gewoon geen kaartje kopen. En niet inchecken. Buiten je traject maakt het wat dat betreft niet uit of je toevallig een jaartrajectkaart bij je hebt en of je die incheckt om een poortje te openen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

huibf schreef:Vandaag de nieuwsbrief van NS gehad... ik kan dus gewoon in en uitchecken met de JTK
Waar maak je dat uit op? Er staat alleen dat je er poortjes mee open kan maken:
NS-nieuwsbrief schreef:Bent u in het bezit van een Jaartrajectabonnement, een NS-Jaarabonnement of een OV-Jaarabonnement dan houdt u uw abonnement rechts voor de kaartlezer en heeft u toegang tot het station. Er wordt geen saldo afgeschreven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten