tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door tsov »

Deze rubriek maar eens onder het stof vandaan getrokken en meteen even de naam gewijzigd, want tsov wandelt klopt niet altijd meer :wink: De nu volgende lijn heb ik bijvoorbeeld gefietst :P maar er volgen ook nog edities waarbij ik gewoonweg de foto's bijeen heb geschraapt in mijn 'archief' :)

Goed, vandaag behandel ik de Amsterdamse lijn 59. Deze lijn was een tijdelijke pendeldienst die reed tijdens de afsluiting van de metrotunnel afgelopen zomer. Uiteindelijk reed deze lijn nog wat langer dan de oorspronkelijk geplande zes weken, omdat het werk uitliep...

Lijn 59 liep van het Amstelstation naar het Centraal Station en deed onderweg bijna alle metrostations aan. Alleen de Nieuwmarkt werd overgeslagen, omdat dat niet te bereiken is per gelede bus. Naar de Nieuwmarkt reed overigens wel een pendelbusje.
De lijn begon dus op het Amstelstation
Afbeelding
en ging van daar af rond het Prins Bernhardplein.
Afbeelding
Daarna ging de lijn de Wibautstraat in, waardoor daar ook overdag weer eens bussen kwamen. Normaliter is daar alleen 's nachts busvervoer. Op de achtergrond de kaalslag na de sloop van het Wibauthuis (ter geruststelling: vaak verkozen tot lelijkste gebouw van de stad :wink:)
Afbeelding
Aan het einde van de Wibautstraat ligt het Rhijnspoorplein, wat totaal geen plein is eigenlijk...
De naam komt overigens van het oude station wat hier heeft gelegen. Dat heette station Weesperpoort en werd geopend door de NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij) in 1843. Dit kopstation is in gebruik geweest tot 1939 toen het in het kader van de Spoorwegwerken Oost is vervangen door het iets zuidelijker gelegen Amstelstation, wat gewoon langs de hoofdbaan lag. Zie voor meer info Wikipedia :wink:
Afbeelding
Even verderop werd de Singelgracht gekruist, via een brug die Weesperpoort heet. Deze naam was dus de naam van het station, maar uiteraard ook van de stadspoort die er sinds het einde van de 17e eeuw stond en in 1857 werd afgebroken.
Afbeelding
Binnen de Singelgracht ligt dan, logischerwijs, het Weesperplein
Afbeelding
en begint de Weesperstraat :wink:
Voor wie Amsterdam een beetje kent: de Weesperstraat is pas de afzichtelijke betonboulevard sinds het midden van de jaren '50. Toen werd de straat verbreed, voor die tijd was het een idyllisch straatje á la de Utrechtse- en Leidsestraat...
Afbeelding
Aan het einde (begin zo u wilt) van de Weesperstraat ligt de M.S. Vaz Diasbrug over de Nieuwe Herengracht, genoemd naar de Amsterdamse journalist Mozes Vaz Dias.
Afbeelding
We zijn nu duidelijk in de oude Jodenbuurt terechtgekomen, want hier is het Jonas Daniël Meijerplein, met de Portugese synagoge, het Joods Historisch Museum en de De Dokwerker.
Afbeelding
Even verderop ligt een grote, onoverzichtelijke rotonde met héél veel stoplichten: het Mr. Visserplein. Deze black spot wordt gelukkig in de komende jaren verbouwd.
Afbeelding
Hier sloeg lijn 59 rechtsaf de Valkenburgerstraat in.
Afbeelding
Afbeelding
Vanaf hier ging de bus richting CS rechtdoor, maakte vlak voor de IJtunnel een U-bocht en draaide zo de Prins Hendrikkade op. Dit in verband met de verbouwing van de Prins Hendrikkade.
Afbeelding
Richting Amstelstation reed de bus 'gewoon' door de Foeliestraat.
Afbeelding
Via de Prins Hendrikkade
Afbeelding
kwam het dan bij het CS, het eindpunt van deze tijdelijke lijn.
Afbeelding
Overigens vond ik het lijnnummer 59 niet heel goed gekozen. Mij had lijn 55 logischer geleken, want ook dit lijnnummer is momenteel niet in gebruik (natuurlijk een belangrijke voorwaarde) en onder dit nummer reed voor de opening van de metro een buslijn naar de Bijlmer, ongeveer via de beschreven route. Het grootste verschil was dat deze lijn wel via de Nieuwmarkt reed, maar dat kan tegenwoordig nu eenmaal niet meer vanwege de herinrichting van de Sint Antoniesbreestraat en Geldersekade.
Lijn 59 heeft ook een geschiedenis en wel als lijn van de Bijlmer naar Oost in verschillende varianten, met als meest vermeldenswaardige de verbinding CS-AMC via Java-eiland, Muiderpoort en Duivendrecht aan het begin van dit decennium. Maargoed, daar ging dit niet over :wink:
Laatst gewijzigd door tsov op vr 28 nov 2008, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door STF »

Leuk om de route zo eens op foto's te zien.
Er staat trouwens een foto dubbel in, die foto waar de bus de tramrails van lijn 12 bij het Amstelstation kruist.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door tsov »

Nee, d'r staat twee keer een foto van het Mr. Visserplein en geen foto van het Prins Bernhardplein :P Zal 't ff aanpassen :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door Daan »

Leuk verslag :) Ik blijf Amsterdam een mooie stad vinden wat OV betreft :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door Chauf21 »

Betonlaan Wibautstraat is zo geworden om de bereikbaarheid van met name de binnenstad flink te verbeteren. Men moest snel van de ring in het centrum kunnen komen :) In hoeverre het daarin geslaagd is, laat ik aan anderen over ;)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59

Bericht door tsov »

Nouja, je bent wel snel in het centrum, alleen kun je de auto dan nergens kwijt :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten