Deze rubriek maar eens onder het stof vandaan getrokken en meteen even de naam gewijzigd, want tsov wandelt klopt niet altijd meer De nu volgende lijn heb ik bijvoorbeeld gefietst maar er volgen ook nog edities waarbij ik gewoonweg de foto's bijeen heb geschraapt in mijn 'archief' :)
Goed, vandaag behandel ik de Amsterdamse lijn 59. Deze lijn was een tijdelijke pendeldienst die reed tijdens de afsluiting van de metrotunnel afgelopen zomer. Uiteindelijk reed deze lijn nog wat langer dan de oorspronkelijk geplande zes weken, omdat het werk uitliep...
Lijn 59 liep van het Amstelstation naar het Centraal Station en deed onderweg bijna alle metrostations aan. Alleen de Nieuwmarkt werd overgeslagen, omdat dat niet te bereiken is per gelede bus. Naar de Nieuwmarkt reed overigens wel een pendelbusje.
De lijn begon dus op het Amstelstation
en ging van daar af rond het Prins Bernhardplein.
Daarna ging de lijn de Wibautstraat in, waardoor daar ook overdag weer eens bussen kwamen. Normaliter is daar alleen 's nachts busvervoer. Op de achtergrond de kaalslag na de sloop van het Wibauthuis (ter geruststelling: vaak verkozen tot lelijkste gebouw van de stad )
Aan het einde van de Wibautstraat ligt het Rhijnspoorplein, wat totaal geen plein is eigenlijk...
De naam komt overigens van het oude station wat hier heeft gelegen. Dat heette station Weesperpoort en werd geopend door de NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij) in 1843. Dit kopstation is in gebruik geweest tot 1939 toen het in het kader van de Spoorwegwerken Oost is vervangen door het iets zuidelijker gelegen Amstelstation, wat gewoon langs de hoofdbaan lag. Zie voor meer info Wikipedia
Even verderop werd de Singelgracht gekruist, via een brug die Weesperpoort heet. Deze naam was dus de naam van het station, maar uiteraard ook van de stadspoort die er sinds het einde van de 17e eeuw stond en in 1857 werd afgebroken.
Binnen de Singelgracht ligt dan, logischerwijs, het Weesperplein
en begint de Weesperstraat
Voor wie Amsterdam een beetje kent: de Weesperstraat is pas de afzichtelijke betonboulevard sinds het midden van de jaren '50. Toen werd de straat verbreed, voor die tijd was het een idyllisch straatje á la de Utrechtse- en Leidsestraat...
Aan het einde (begin zo u wilt) van de Weesperstraat ligt de M.S. Vaz Diasbrug over de Nieuwe Herengracht, genoemd naar de Amsterdamse journalist Mozes Vaz Dias.
We zijn nu duidelijk in de oude Jodenbuurt terechtgekomen, want hier is het Jonas Daniël Meijerplein, met de Portugese synagoge, het Joods Historisch Museum en de De Dokwerker.
Even verderop ligt een grote, onoverzichtelijke rotonde met héél veel stoplichten: het Mr. Visserplein. Deze black spot wordt gelukkig in de komende jaren verbouwd.
Hier sloeg lijn 59 rechtsaf de Valkenburgerstraat in.
Vanaf hier ging de bus richting CS rechtdoor, maakte vlak voor de IJtunnel een U-bocht en draaide zo de Prins Hendrikkade op. Dit in verband met de verbouwing van de Prins Hendrikkade.
Richting Amstelstation reed de bus 'gewoon' door de Foeliestraat.
Via de Prins Hendrikkade
kwam het dan bij het CS, het eindpunt van deze tijdelijke lijn.
Overigens vond ik het lijnnummer 59 niet heel goed gekozen. Mij had lijn 55 logischer geleken, want ook dit lijnnummer is momenteel niet in gebruik (natuurlijk een belangrijke voorwaarde) en onder dit nummer reed voor de opening van de metro een buslijn naar de Bijlmer, ongeveer via de beschreven route. Het grootste verschil was dat deze lijn wel via de Nieuwmarkt reed, maar dat kan tegenwoordig nu eenmaal niet meer vanwege de herinrichting van de Sint Antoniesbreestraat en Geldersekade.
Lijn 59 heeft ook een geschiedenis en wel als lijn van de Bijlmer naar Oost in verschillende varianten, met als meest vermeldenswaardige de verbinding CS-AMC via Java-eiland, Muiderpoort en Duivendrecht aan het begin van dit decennium. Maargoed, daar ging dit niet over
tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Laatst gewijzigd door tsov op vr 28 nov 2008, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Leuk om de route zo eens op foto's te zien.
Er staat trouwens een foto dubbel in, die foto waar de bus de tramrails van lijn 12 bij het Amstelstation kruist.
Er staat trouwens een foto dubbel in, die foto waar de bus de tramrails van lijn 12 bij het Amstelstation kruist.
Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Nee, d'r staat twee keer een foto van het Mr. Visserplein en geen foto van het Prins Bernhardplein Zal 't ff aanpassen
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Leuk verslag :) Ik blijf Amsterdam een mooie stad vinden wat OV betreft
Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Betonlaan Wibautstraat is zo geworden om de bereikbaarheid van met name de binnenstad flink te verbeteren. Men moest snel van de ring in het centrum kunnen komen :) In hoeverre het daarin geslaagd is, laat ik aan anderen over ;)
Re: tsov langs een lijn #5: GVB Lijn 59
Nouja, je bent wel snel in het centrum, alleen kun je de auto dan nergens kwijt
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten