Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

microshit schreef:Heb je daar een screenshotje oid van? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet :)
Sorry ik kan met geen mogeljjkheid ontdekken hoe ik een afbeelding kan toevoegen, weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Geert »

Uploaden op imgur.com en dan de bbcode kopieren die naast je afbeelding staat. (En als dat niet lukt even het linkje kopieren naar dit topic) :)
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

Afbeelding
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door koekje »

ICE105 schreef:Waarom zit dat bij Qbuzz in 2 kastjes? Alle andere vervoerders doen het toch met 1 kastje?
Nee, alleen CXX (en dochters) hebben het in één kastje. De overige vervoerders hebben losse aansturing, al dan niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

@Tjekken: Duidelijk een test zo te zien... de 12S staat toch echt op wat vanaf 8 december perron C3 is dus ´t gaat nog niet perfect.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

microshit schreef:Ah, leuk voorbeeldje gevonden van reizigers-de-12-in-jagen: 28 ri de Uithof wordt paars ipv oranje.
Waar zie je dat? Als ik in de lijnfolder kijk is Rijnsweerd inderdaad paars (voor de tussenritten), maar is de P&R (voor de doorgaande ritten) gewoon oranje. Het paars van Rijnsweerd vind ik dan wel weer twijfelachtig, ik zie niet direct de logica van samenvoeging met Zeist en Bilthoven. Bovendien hebben de bussen met bestemming Rijnsweerd grotendeels ook de Uithof als belangrijke bestemming (alles vanuit Zeist/Bilthoven/Amersfoort), dus in dat verband is oranje logischer m.i.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Men wil de stromen scheiden waardoor reizigers naar Rijnsweerd geen "last" meer hebben van bussen die al overvol zitten met reizigers naar De Uithof. Dat speelt natuurlijk vooral vanaf Utrecht Centraal, verwacht dat een lijn als de 72 gewoon oranje is vanaf Bilthoven en pas daarna groen wordt (of paars voor de korte ritten)
Dat 28 vanaf centraal paars wordt kan je zien op de plattegrond van de busstations die wel ietwat verstopt op de site staat: onder Contact > Veelgestelde vragen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Oké, vreemd dat op de lijnennetkaart de eindbestemming 'De Uithof P&R' dan wel oranje is. Wellicht is de 28 dan tot aan Rijnsweerd paars en verandert daar de kleur?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Zover ik het begrijp is het inderdaad de bedoeling dat lijnen onderweg van kleur kunnen veranderen. Wat het kleurgebruik is kan je nu trouwens al heel mooi zien op de haltepagina´s: klik in de dienstregeling op een halte in Leidsche Rijn en je zult zien dat lijn 28 ri. De Uithof hier rood is. Op Utrecht Centraal is ´ie dan paars en vanaf Vredenburg wordt ´ie alweer oranje.
´tis dus te hopen dat Qbis niet te snel op de volgende halte springt want dan zie je alsnog een oranje 28 over CS Centrumzijde langsrijden als reiziger :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:@Tjekken: Duidelijk een test zo te zien... de 12S staat toch echt op wat vanaf 8 december perron C3 is dus ´t gaat nog niet perfect.
Ik denk dat het ook pas echt gaat kloppen als U-OV er rijdt, die perroncodes hangen aan haltenummers. Ik denk dat Connexxion nog niet de "juiste" haltenummers in elke lijn heeft zitten, maar die wel toevallig overeenkomen met wat Qbuzz gaat rijden.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Daniel schreef:Zover ik het begrijp is het inderdaad de bedoeling dat lijnen onderweg van kleur kunnen veranderen. Wat het kleurgebruik is kan je nu trouwens al heel mooi zien op de haltepagina´s: klik in de dienstregeling op een halte in Leidsche Rijn en je zult zien dat lijn 28 ri. De Uithof hier rood is. Op Utrecht Centraal is ´ie dan paars en vanaf Vredenburg wordt ´ie alweer oranje.
´tis dus te hopen dat Qbis niet te snel op de volgende halte springt want dan zie je alsnog een oranje 28 over CS Centrumzijde langsrijden als reiziger :P
Ah, zo kan je dat dus zien. Als ik als voorbeeld dan even de 252 bekijk zijn ze direct inconsequent bezig: ondanks dat de bus naar het 'paarse' Rijnsweerd gaat, blijft de bus de gehele route oranje, en schakelt dus niet over op de Uithof.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

@Lint41: Maarja, er zullen niet veel reizigers voor Rijnsweerd op De Uithof instappen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Meltrain »

Bij (bijvoorbeeld) de halte Europaplein staat dat lijn 265 naar Bilthoven gaat, maar hij heeft de oranje kleur van De Uithof.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Men heeft dus deels lijnkoppelingen meegenomen, immers worden alle ritten van 265 in Rijnsweerd lijn 72. Kwam ´m ook nog ergens met "De Uithof WKZ" tegen geloof ik.
247 is in Houten echter dan weer roze (van Kanaleneiland) i.p.v. rood (CS i.v.m. koppeling aan 47)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Daniel schreef:@Lint41: Maarja, er zullen niet veel reizigers voor Rijnsweerd op De Uithof instappen :wink:
Klopt, maar als ze consequent zijn zullen ze moeten schakelen ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

In dit geval is het bij nader inzien niet raar dat ze niet schakelen, immers wil men dat je aan de kleuren ook kunt zien of je bij de halte aan de goeie kant staat. Dan is het natuurlijk niet handig om 'm aan de ene kant het paars van Rijnsweerd te laten hebben en aan de andere kant het paars van Zeist :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Zover ik het begrijp is het inderdaad de bedoeling dat lijnen onderweg van kleur kunnen veranderen. Wat het kleurgebruik is kan je nu trouwens al heel mooi zien op de haltepagina´s: klik in de dienstregeling op een halte in Leidsche Rijn en je zult zien dat lijn 28 ri. De Uithof hier rood is. Op Utrecht Centraal is ´ie dan paars en vanaf Vredenburg wordt ´ie alweer oranje.
´tis dus te hopen dat Qbis niet te snel op de volgende halte springt want dan zie je alsnog een oranje 28 over CS Centrumzijde langsrijden als reiziger :P
Ik snap er de logica niet echt van. Op het centraal station wisselen van kleur voor doorgaande lijnen begrijp ik wel, maar ik snap het nut van onderweg wisselen weer niet. Laat ik het anders zeggen. Ik snap het hele nut van de kleuren en symbolen al helemaal niet. Als mensen op een bepaalde bestemming moeten zijn kijken ze veel eerder naar de lijnnummers (en eindbestemmingen) dan naar de kleuren. Als er alleen naar de kleuren gekeken wordt kunnen de mensen in de verkeerde lijn stappen, aangezien niet alle lijnen met dezelfde kleur, dezelfde route hebben en dezelfde eindbestemming. Nou ja (bijna) geen enkele lijn met dezelfde kleur heeft dezelfde route en dezelfde eindbestemming. Ik zie er gewoon de meerwaarde niet van in. Het is naar mijn mening eerder weggegooid geld om de software en de filmbakken aan te passen met deze mogelijkheden.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

De kleuren hebben vooral zin voor kortere ritten. Zo neem je vanaf 8 december voor de haltes Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg gewoon een "paarse" bus! Haltes wittevrouwen en Oorsprongpark kan je ook nog paars pakken behalve lijn 8, 5 en 55 ;)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

In Maarssen (dorp in ieder geval) zijn vandaag op alle bushaltes stickers van Qbuzz verschenen (of hele nieuwe bordjes, zo goed heb ik niet gekeken) met daarop de lijnen met lijnnummer, bestemmingsicoon en bijbehorende achtergrondkleur. Helaas geen foto van gemaakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Zijn ze dus toch wat eerder mee begonnen... ik las laatst ergens een artikel waarin gesteld werd dat dat allemaal in de nacht van 7 op 8 december zou plaatsvinden.
In de categorie overgang past ook wel dat vandaag het GVU-logo van de luifel boven de ingang van het kantoor (Europalaan 2) verdwenen is. De stalling is in mijn beleving trouwens ook leger aan het worden, d'r staat steeds minder materieel wat niet in dagelijks gebruik door het GVU is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Qbuzz kleurt bussen in één nacht om voor concessie Utrecht

Bericht door Daniel »

Qbuzz kleurt bussen in één nacht om voor concessie Utrecht
Geplaatst op: dinsdag 26 november 2013 19:44
Laatst bijgewerkt: dinsdag 26 november 2013 19:45


Er staat Qbuzz een megaklus te wachten: in de nacht van 7 op 8 december neemt de vervoerder 142 bussen over die direct nieuwe software en de nieuwe U-OV huisstijl krijgen. Diezelfde nacht wordt ook een nieuwe vloot van 160 nieuwe bussen in de startblokken gezet om de dag erna met de nieuwe dienstregeling in de regio Utrecht te beginnen. Concessiedirecteur Jan Kouwenhoven staat te trappelen, maar vindt het ook erg spannend.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Meltrain »

Het geluk van de concessie op zondag starten is wel dat het niet perse noodzakelijk is om alle over te nemen bussen in één nacht om te bouwen.
Eventueel kunnen op de eerste dag ook de nieuwe Citaro's dienst doen op de streeklijnen (in combinatie met een paar Ambassadors), zodat Qbuzz tot maandagochtend de tijd heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Klaasje »

Vrijdagavond kunnen de eerste Amba's er natuurlijk al uit na de avondspits.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door wouter15 »

Heeft iemand toevallig al papieren busboekjes van Qbuzz gezien op Utrecht CS? Moet er donderdag toevallig en bedacht me dat het wel handig is als er een aantal meeneem (papieren busboekjes blijven makkelijk)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Bij de informatiebalie is alleen nog een rek met de folders van de huidige dienstregeling aanwezig wat steeds leger wordt. Waarschijnlijk zullen ze er komende week wel zijn, dan was volgens de berichten U-OV al aanwezig op de busstations om informatie te geven.

@Meltrain: Ik zag op de busfoto-groep langskomen dat op zaterdag al minder dan de helft van de bussen nodig is en op zondag zelfs maar een kwart (redelijk logisch met complete lijnen die in het weekend of zondags niet rijden). Ze kunnen dus op zaterdag al aardig wat omstickeren en wat zaterdag rijdt kunnen ze dan zondag onder handen nemen.

Bijkomend voordeel dat Qbuzz heeft is dat de apparatuur in de bussen mee over gaat. Schijnt een regeling voor getroffen te zijn omdat die eigenlijk eigendom van Connexxion is. Dat maakt het al makkelijker want gezien Qbis en InfoXX nogal op elkaar lijken betekend dit dat ze alleen de software hoeven te updaten. Lijkt me heel wat minder werk dan alle apparatuur moeten vervangen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten