Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
VVD: Station buiten de stad
Te veel treinstations liggen op verkeerde plekken en automobilisten kunnen er maar moeilijk hun wagen kwijt. Daarom pleit de VVD ervoor om slimmere plekken te verzinnen voor transferia. Dat zijn stations buiten de stad met een groot parkeerterrein en een snelle verbinding naar de binnenstad.
VVD-Kamerlid Elias
„Automobilisten willen heus wel met de trein”, zegt Kamerlid Elias. „Maar dan moet de trein wel schoon zijn, toiletten hebben, op tijd rijden en vooral een groot parkeerterrein hebben.”
De liberaal wil dat minister Schultz (Infrastructuur) beter na gaat denken over locaties voor zulke transferia. Als voorbeeld wijst hij op de A12, die bij Gouda in twee richtingen splitst, naar Rotterdam en Den Haag. Een groot treintransferium op die plek kan hoge ogen gooien, denkt hij. Er is veel ruimte, er ligt al spoor, het enige wat ontbreekt is een station, meent hij. Elias: „We moeten in het verkeer toe naar een intelligente manier van benutten. We moeten echt deze kant op. Maar we moeten natuurlijk wel gewoon asfalt blijven aanleggen.”
Bron: Telegraaf
Te veel treinstations liggen op verkeerde plekken en automobilisten kunnen er maar moeilijk hun wagen kwijt. Daarom pleit de VVD ervoor om slimmere plekken te verzinnen voor transferia. Dat zijn stations buiten de stad met een groot parkeerterrein en een snelle verbinding naar de binnenstad.
VVD-Kamerlid Elias
„Automobilisten willen heus wel met de trein”, zegt Kamerlid Elias. „Maar dan moet de trein wel schoon zijn, toiletten hebben, op tijd rijden en vooral een groot parkeerterrein hebben.”
De liberaal wil dat minister Schultz (Infrastructuur) beter na gaat denken over locaties voor zulke transferia. Als voorbeeld wijst hij op de A12, die bij Gouda in twee richtingen splitst, naar Rotterdam en Den Haag. Een groot treintransferium op die plek kan hoge ogen gooien, denkt hij. Er is veel ruimte, er ligt al spoor, het enige wat ontbreekt is een station, meent hij. Elias: „We moeten in het verkeer toe naar een intelligente manier van benutten. We moeten echt deze kant op. Maar we moeten natuurlijk wel gewoon asfalt blijven aanleggen.”
Bron: Telegraaf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Ik geloof er geen bal van dat dat helpt.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Elias snapt het niet, je moet mensen niet naar een P&R terrein lokken. Je moet ervoor zorgen dat mensen op hun reis sowieso niet de auto willen pakken maar direct een bus of tram.
Komt wel goed schatje.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Nou nee.... lulverhaal, maar dat is sowiso altijd als een politieke partij wat zegt.
Denk eerder aan:
- Prijs omlaag. Prijs vergelijkbaar met de 40% korting, als basisprijs.
- Makkelijk een OV Chipkaart kunnen kopen, en daarbij die 7,50 als BORG
- Betere informatie bij calamiteiten
- Stipter rijden
Denk eerder aan:
- Prijs omlaag. Prijs vergelijkbaar met de 40% korting, als basisprijs.
- Makkelijk een OV Chipkaart kunnen kopen, en daarbij die 7,50 als BORG
- Betere informatie bij calamiteiten
- Stipter rijden
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Eerst maar eens gewoon een vervoerder afrekenen op kwaliteit. Het aanschaffen van baggermaterieel, het structureel overslaan van stations en het laten inéénstorten van de dienstregeling bij een vlokje sneeuw moet gewoon einde concessie betekenen. Kijk, dan heb je kans dat er eens wat mensen geprikkeld worden bij de vervoerder om te doen waar ze voor betaald worden, in plaats van dat ze betaald worden voor het niets doen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
En dan jaren met een vervoerder zitten die je nergens meer op af kan rekenen. Welkom in de neoliberale hoed van Vinny.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
*mompelt iets over groeikernen- en het ABC-beleid* :neg:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Ik snap het niet: aan de ene kant wil de politiek meer mensen in de trein, aan de andere kant barst het systeem al best wel uit z'n voegen en zijn ze niet bereid flink te investeren in de capaciteit en betrouwbaarheid. Zorg eerst eens dat je de gewenste groei in het aantal mensen dat de trein naar hun werk* neemt aan kan. Goede kans op een zitplaats verhoogt de reizigersaantallen immers ook behoorlijk. Ik krijg het idee dat de politiek er vaak alles aan wil doen om mensen de trein in te krijgen, maar zodra mensen eenmaal in een trein zitten maakt het ze geen reet uit of ze (weer) de auto ingejaagd worden.
*) in de spits dus, net als bij de automoblisten kunnen/willen de meeste treinreizigers niet op andere tijden werken om de drukte te vermijden, dus dat prutargument kan meteen het raam uit
*) in de spits dus, net als bij de automoblisten kunnen/willen de meeste treinreizigers niet op andere tijden werken om de drukte te vermijden, dus dat prutargument kan meteen het raam uit
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Alsof je staatsbedrijven wel ergens op kan afrekenen. :')deadlock schreef:En dan jaren met een vervoerder zitten die je nergens meer op af kan rekenen. Welkom in de neoliberale hoed van Vinny.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Je kan er een enorme beschouwing van maken.. Maar als ik dat doe dan kom ik tot de conclusie dat het ene model niet substantieel beter is dan het andere model. Ze hebben allemaal voordelen maar ook weer nadelen. Verzuurd doen is nergens voor nodig.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Dooddoener. Waarom zou dat niet kunnen?Vinny schreef:Alsof je staatsbedrijven wel ergens op kan afrekenen. :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Het neoliberale model heeft gezorgd voor de huidige economische malaise. En er komt nog meer aan!Klaasje schreef:Je kan er een enorme beschouwing van maken.. Maar als ik dat doe dan kom ik tot de conclusie dat het ene model niet substantieel beter is dan het andere model. Ze hebben allemaal voordelen maar ook weer nadelen. Verzuurd doen is nergens voor nodig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Ach verzuuurd doen... wat ik gewoon niet begrijp is dat er mensen zijn die het prima vinden dat een vervoerder die er aantoonbaar een potje van maakt op de HSL-zuid gewoon gratis en onderhands de concessie voor de exploitatie van de railverbinding in handen krijgt omdat het bij het hoofdrailnet wordt gevoegd. Ik kan daar écht met mijn pet niet bij. Maar goed dat is socialistische logica klaarblijkelijk, daar valt niet tegenin te argumenteren behalve af en toe eens een cynische reactie te plaatsen.Klaasje schreef:Je kan er een enorme beschouwing van maken.. Maar als ik dat doe dan kom ik tot de conclusie dat het ene model niet substantieel beter is dan het andere model. Ze hebben allemaal voordelen maar ook weer nadelen. Verzuurd doen is nergens voor nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Ga nou geen huilerige Bill O'Reily na zitten doen. Dan heb je gewoon door een pleerol zitten kijken en de rest van de wereld buiten beschouwing gelaten.Vinny schreef:Ach verzuuurd doen... wat ik gewoon niet begrijp is dat er mensen zijn die het prima vinden dat een vervoerder die er aantoonbaar een potje van maakt op de HSL-zuid gewoon gratis en onderhands de concessie voor de exploitatie van de railverbinding in handen krijgt omdat het bij het hoofdrailnet wordt gevoegd. Ik kan daar écht met mijn pet niet bij. Maar goed dat is socialistische logica klaarblijkelijk, daar valt niet tegenin te argumenteren behalve af en toe eens een cynische reactie te plaatsen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Dat dingen die niet logisch lijken toch logisch kunnen zijn komt omdat er onder de oppervlakte veel meer zaken meespelen dan je op de oppervlakte kunt zien. Als iemand daar oog voor heeft kan je dat heel makkelijk afdoen als socialistische logica maar een mens is nou eenmaal niet een economisch-rationele machine maar een wezen die zich laat beïnvloeden door emoties en daarnaast sociale en economische afwegingen die in verschillende situaties totaal anders zijn. Die veelzijdigheid ontbreekt in de neo-liberale benadering die als uitgangspunt heeft dat een mens economisch-rationeel denkt.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Kamerlid: "Verpuntjepuntjepuntje MIJN MOBIEL KAN NIET WORDEN OPGELADEN IN DE TREIN. Wat doet de minister eigenlijk? Ik ga kamervragen stellen!"
NS: Zolang ik maar genoeg broodjes zalmsalade verkoop op Leiden Centraal is het rijden van treinen een hobby van de directie
Reiziger: pakt zijn autosleutels en rijdt per olieslurper naar zijn werk
NS: Zolang ik maar genoeg broodjes zalmsalade verkoop op Leiden Centraal is het rijden van treinen een hobby van de directie
Reiziger: pakt zijn autosleutels en rijdt per olieslurper naar zijn werk
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Transferia zijn een deel van de oplossing.Thom91 schreef:Elias snapt het niet, je moet mensen niet naar een P&R terrein lokken. Je moet ervoor zorgen dat mensen op hun reis sowieso niet de auto willen pakken maar direct een bus of tram.
Als je mensen direct de trein/bus/tram wil laten pakken, dan moet je het ook aantrekkelijk maken:
- Goede aansluitingenvan OV naar OV (gebeurt nog niet altijd).
- Goede fietsparkeervoorzieningen bij een station/grote halte (alleen als ik al naar mijn eigen station kijk is dit bagger)
- Hoge frequenties (op diverse trajecten is het echt proppen in de spits. De auto biedt meer ruimte...)
- Snelheid. Het verbaast mij eigenlijk dat station/halte A en B hemelsbreed dicht bij elkaar kunnen liggen, en het toch echt vrij lang duurt om er te komen.
- Aantrekkelijke prijs.
- Inrichting van een halte/station. Als je in de stromende regen van een perron naar een bus/tramhalte moet lopen, is het minder aantrekkelijk dan van garage naar garage. ;) Denk ook aan tochtige perrons en stationshallen.
- Punctualiteit. Volgensmij hebben sommige OV-bedrijven hier nog een inhaalslag te maken, al is het op reputatiegebied.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Probleem met die transferia is wel vaak dat je er aan de ene kant geen IC-stations van kan maken (tenzij ze al een succes zijn en genoeg passagiers trekken om dat te kunnen maken) en dat tegelijkertijd juist een groot deel van de reizigers die je met zo'n formule zou willen trekken juist voor de IC-verbindingen komen en eerst een stukje sprinter naar een IC-station toch wel wat als hindernis zien. Als ik hier in Groningen kijk bijvoorbeeld zijn er behoorlijk veel mensen die voor een zakelijke afspraak in de randstad de auto maar nemen, omdat ze dan in 1 keer van kantoor naar door kunnen. Van kantoor naar transferium en dan hop in de eerste klasse rechtstreeks naar Amsterdam zouden ze waarschijnlijk ook nog wel bereid zijn te doen. Maar zoals 't nu is niet. Er worden elke dag ongelofelijk veel autokilometers tussen de rest van Nederland en het westen gemaakt op deze manier.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Aan al die 'problemen' is wat te doen VIRM.
Komt wel goed schatje.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Een station bij de A12 t.h.v. Gouda? Zie het al voor me, volgens mij moet daar enorm veel aan spoor verlegd worden, om nog maar te zwijgen over de kosten. Ik denk dat ze beter kunnen kijken naar reeds bestaande locaties om die verder te verbeteren.
Verbeter eerst het OV maar (goedkoper, sneller, comfortabele wachtruimtes etc) voor ze miljoenen over de balk gaan smijten voor wat P&R terreinen.
Ik denk dat je veel meer hebt aan transferia's zo dicht mogelijk bij de binnensteden, denk aan P&R Kralingse Zoom in Rotterdam of P&R Westraven. Die in Rotterdam is pas sinds kort open , maar die in Utrecht doet het super goed, wel jammer dat de tram nu eigenlijk niet meer in het centrum komt. In Spijkenisse wordt trouwens ook veel gebruik gemaakt van de P&R terreinen.
Verbeter eerst het OV maar (goedkoper, sneller, comfortabele wachtruimtes etc) voor ze miljoenen over de balk gaan smijten voor wat P&R terreinen.
Ik denk dat je veel meer hebt aan transferia's zo dicht mogelijk bij de binnensteden, denk aan P&R Kralingse Zoom in Rotterdam of P&R Westraven. Die in Rotterdam is pas sinds kort open , maar die in Utrecht doet het super goed, wel jammer dat de tram nu eigenlijk niet meer in het centrum komt. In Spijkenisse wordt trouwens ook veel gebruik gemaakt van de P&R terreinen.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Er wordt de laatste jaren wel aan gewerkt. Zie ook de tamelijk grote reizigersgroei op stations als Hoofddorp en Amsterdam Sloterdijk. Die liggen aan de stadsrand. Ik denk dat er over het algemeen wel markt voor is om naast een kern-intercitystation ook een intercity-station in de periferie van de stad aan te leggen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Eindhoven (met een snelle verbinding met de luchthaven), Lelystad, Leeuwarden (is al gepland) en Utrecht. Den Haag gaat een heel lastig verhaal worden en Leiden is vrijwel onmogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3547
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Utrecht heeft al zo'n station, genaamd Driebergen-Zeist. Volgens is de Uithof beter vanuit Arnhem te bereiken vanaf Driebergen-Zeist dan vanaf Utrecht C.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Arnhem-Uithof gaat idd prima via Driebergen, maar slechts 2 keer per uur. En ook een lage frequentie is natuurlijk niet aantrekkelijk voor P&R'ers...
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Voor Rotterdam is ook station Barendrecht een goede P&R. Dat station is makkelijk bereikbaar vanaf de A15 en heeft een gigantisch parkeertrerrein. Een frequentieverhoging van de treinen zou gewenst zijn, maar dat komt met Stedenbaan wel. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stations liggen op de verkeerde plek volgens VVD
Transferia zou je moeten verbieden. Mensen moeten de auto uit, als je er eenmaal inzit is het makkelijker direct naar de parkeergarage in het centrum te rijden dan eerst weer over te stappen op die trein, tram of metro.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten