Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Ik denk dat nachtexploitatie van tramlijnen nauwelijks voordelen heeft boven buslijnen. 's Nachts wordt vaak aan tramsporen gewerkt - bussen kunnen veel flexibeler omgeleid worden.
Je zou met alle metrolijnen in nachtexploitatie een soort Zubringer-model kunnen opzetten: vanaf knooppuntstations bij het metronet rijden de nachtbussen verder de buitenwijken in. Dat zou vooral op de radiale metrolijnen (Noord/Zuidlijn, Oostlijn) handig zijn: in Noord kun je alle nachtbussen dan via één van de twee stations in Noord leiden. Station Zuid wordt het overstappunt voor alle nachtlijnen naar Amstelveen; lijnen naar Osdorp, Nieuw Sloten en Badhoevedorp kun je na het Leidseplein doorsturen naar Vijzelgracht, Weesperplein en verder naar het oosten (IJburg, Zeeburg, Diemen). Lijnen naar Zuidoost kun je laten vertrekken vanaf Bijlmer ArenA, zelf ook al een gebied waar steeds meer nachtleven is. Ieder kwartier een automatische metro aansluitend op (uiteraard bemande) kwartierlijnen op het busnet zouden de exploitatiekosten van het nachtnet wel eens kunnen drukken.
Typisch overigens zo'n Rikus Spithork-reactie: eens per uur een metro...
Je zou met alle metrolijnen in nachtexploitatie een soort Zubringer-model kunnen opzetten: vanaf knooppuntstations bij het metronet rijden de nachtbussen verder de buitenwijken in. Dat zou vooral op de radiale metrolijnen (Noord/Zuidlijn, Oostlijn) handig zijn: in Noord kun je alle nachtbussen dan via één van de twee stations in Noord leiden. Station Zuid wordt het overstappunt voor alle nachtlijnen naar Amstelveen; lijnen naar Osdorp, Nieuw Sloten en Badhoevedorp kun je na het Leidseplein doorsturen naar Vijzelgracht, Weesperplein en verder naar het oosten (IJburg, Zeeburg, Diemen). Lijnen naar Zuidoost kun je laten vertrekken vanaf Bijlmer ArenA, zelf ook al een gebied waar steeds meer nachtleven is. Ieder kwartier een automatische metro aansluitend op (uiteraard bemande) kwartierlijnen op het busnet zouden de exploitatiekosten van het nachtnet wel eens kunnen drukken.
Typisch overigens zo'n Rikus Spithork-reactie: eens per uur een metro...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Jazeker, en een stuk veiliger dan metro's, denk ik.Meltrain schreef:Hmm, toevallig dat dat bericht in hetzelfde weekend komt dat TfL iets gelijkwaardigs bekend maakte. .
Is het in Amsterdam niet handiger om juist een aantal tramlijnen 's nachts te laten rijden?
In Keulen rijden vanaf vrijdagavond tot zondagochtend ook gewoon alle tramlijnen onder het normale lijnnummer en normale route. Enige uitzondering is, dat lijn 16 en 18, die in de dagdienst naar Bonn rijden, niet verder gaan dan agglomeratie Keulen en dus niet doorrijden naar Bonn. Werkzaamheden aan de rails worden over het algemeen van ma t/m do-nacht uitgevoerd. Een nachttramnet in het weekend is ideaal.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Vanmiddag ging mijn lijn 50 richting Gein niet verder dan station Zuid. Dat de metro buiten dienst werd gesteld op Zuid werd pas vlak na Amstelveenseweg door de bestuurder in het plat Amsterdams omgeroepen.
Op Zuid stonden mensen al klaar om in te stappen, dus kennelijk waren de bestemmingsdisplays, digitale borden en het display voor op de metro nog steeds de oude. Dus moest de bestuurder het herhaaldelijk omroepen.
Waarom de metro niet verder reed mochten de reizigers overigens niet weten. Stel je voor...
Overigens merkte ik op de terugweg in de avondspits dat het eigenlijk geen flap uitmaakt of de metro nu vaker met twee stellen of minder vaak met meer stellen rijdt: het is nog steeds een kwestie van jezelf erbij proppen. Kan Alstom de levering van de M5 niet wat versnellen? :)
Op Zuid stonden mensen al klaar om in te stappen, dus kennelijk waren de bestemmingsdisplays, digitale borden en het display voor op de metro nog steeds de oude. Dus moest de bestuurder het herhaaldelijk omroepen.
Waarom de metro niet verder reed mochten de reizigers overigens niet weten. Stel je voor...
Overigens merkte ik op de terugweg in de avondspits dat het eigenlijk geen flap uitmaakt of de metro nu vaker met twee stellen of minder vaak met meer stellen rijdt: het is nog steeds een kwestie van jezelf erbij proppen. Kan Alstom de levering van de M5 niet wat versnellen? :)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Ga maar niet van uit dat alles hetzelfde stond. Mensen lezen nou eenmaal niet. Kijk maar vooral naar als een tram/metro met Sorry, geen dienst erop rijden. Elke keer weer mensen die gaan drukken op de knopjes.
En over dat 2 en 3 stellen... We hebben het erover gehad toch?
En over dat 2 en 3 stellen... We hebben het erover gehad toch?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Ik heb toch echt laatst (2 weekjes geleden) gereisd in een M5 die op 'Geen dienst' volgens de displays, maar dat toch echt op dienst zat. Het GVB heeft het dus ook wel een beetje aan zichzelf te danken ;)hauptbahnhof schreef:Ga maar niet van uit dat alles hetzelfde stond. Mensen lezen nou eenmaal niet. Kijk maar vooral naar als een tram/metro met Sorry, geen dienst erop rijden. Elke keer weer mensen die gaan drukken op de knopjes.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Over de displays op de M5'en praten we ff niet. Dat is toch alleen maar een ramp op dit moment.
Alleen als er "sorry geen dienst" op staat, dan ga je niet alsnog klakkeloos op de knoppen rammen, helemaal niet als de wagen leeg is. Dan kijk je toch ff van... gaat ie wel of gaat ie niet....
Alleen als er "sorry geen dienst" op staat, dan ga je niet alsnog klakkeloos op de knoppen rammen, helemaal niet als de wagen leeg is. Dan kijk je toch ff van... gaat ie wel of gaat ie niet....
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Oeh, knopjes!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Moet dat Linda de Mol voorstellen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
DEE DEE GET OUT OF MY LABORATORY
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dan zou ik zo snel mogelijk wegwezen.JWM schreef:Moet dat Linda de Mol voorstellen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
:pos:Bee schreef:Oeh, knopjes!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Als dat schering en inslag is ram ik net zo lang op die knop totdat hij eraf valt.hauptbahnhof schreef:Over de displays op de M5'en praten we ff niet. Dat is toch alleen maar een ramp op dit moment.
Alleen als er "sorry geen dienst" op staat, dan ga je niet alsnog klakkeloos op de knoppen rammen, helemaal niet als de wagen leeg is. Dan kijk je toch ff van... gaat ie wel of gaat ie niet....
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
En wat heb je daar mee bereikt? ;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
AT5 schreef:Oostveer gaat sowieso een jaar varen
Er komt een extra veerverbinding over het IJ. De gemeenteraad stemde vandaag in met een initiatief van GroenLinks voor het Oostveer. Vanaf 15 maart 2014 kunnen voetgangers en fietsers dagelijks van 6.30 tot 22.30 uur met het Oostveer over het IJ tussen het Azartplein in Oost en de Hamerstraat in Noord.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dat als ze eens zouden nadenken ze het kernprobleem gaan oplossen en niet 'agressieve jeugd'.hauptbahnhof schreef:En wat heb je daar mee bereikt? ;)
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
We hadden destijds toch al de Javaveer tussen CS, Java-eiland en Noord? Die is toch opgeheven omdat er vrijwel niemand gebruikt van maakte (ik ging regelmatig voor de "grap" mee maar was over het algemeen nagenoeg alleen op die veerpont).
Gaan er dan ineens wel een hoop mensen mee als je CS overslaat en op Java-eiland de "halte" verplaatst...???
Gaan er dan ineens wel een hoop mensen mee als je CS overslaat en op Java-eiland de "halte" verplaatst...???
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Vanochtend een M5'je gehad rond 9:25 vanaf Amsterdam Sloterdijk in lijn 50. Het viel mij op dat er een extra omroepje is toegevoegd bij het halteren: "Deze metro gaat richting Gein". Is dit een nieuwe bestemmingsomroep op het perron zelf, of is dit een bestemmingsomroep van de M5 zelf?
Laatst gewijzigd door VIRM op do 28 nov 2013, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
19:25 vanochtend? Wat voor ritme leef jij jongeman? ;)
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dit betreft een omroep die in de M5 wordt afgespeeld wanneer de deuren worden vrijgegeven. Vrij onzinnig, want door het vroege afspeelmoment zijn vaak de reizigers nog aan het uitstappen (en die weten echt wel in welke metro ze zitten) en de reizigers die instappen hebben de afroep dan dus gemist. In lijn 54 wordt deze afroep al langer afgespeeld (sinds de M5 begin september op deze lijn is gaan rijden).VIRM schreef:Vanochtend een M5'je gehad rond 9:25 vanaf Amsterdam Sloterdijk in lijn 50. Het viel mij op dat er een extra omroepje is toegevoegd bij het halteren: "Deze metro gaat richting Gein". Is dit een nieuwe bestemmingsomroep op het perron zelf, of is dit een bestemmingsomroep van de M5 zelf?
Wat betreft de inzet van de M5, sinds de terugkeer van het vervlochten metronet zijn de stellen enkel op lijn 50 ingezet, op lijn 53/54 zijn ze niet aan te treffen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Waarom precies hebben we nu eigenlijk weer een vervlochten net? Is er kans dat het ontvlochten net ooit terugkomt zodra er voldoende materieel beschikbaar is om een snelle overstap op Van der Madeweg te garanderen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Het vervlochten net is teruggekomen na veel klachten van reizigers, en terecht. Ik heb geen ervaringen met dit ontvlochten metronet, maar als je de ervaringen op het forum leest begrijp je het volledig. Met name de onoverdekte overstap op Van der Madeweg en de overvolle metro's waren een doorn in het oog.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Het leuke is dat die overstap op Van der Madeweg er nog steeds is. Alleen minder. En overvolle metro's zijn er nog steeds. Nadeel nu: langer wachten tot de volgende metro komt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Maar nu kan ik droog wachten op Amstel of Centraal en hoef ik niet door de regen en hagel naar de 50 te lopen op Van der Madeweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Ik had gisteravond lange aansluitingen in Amsterdam. Ruim 10 minuten wachten op Zuid voor de 50, en vervolgens ook ruim 10 minuten wachten op Amstelveenseweg voor de 16. En dat om half 8.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Een paar ovrerkappingen erbij, iets merr M5 voor een 4-minuten dienstregeling, en het ontvlochten net is duidelijk superieur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten