Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door tsov »

Afbeelding
:pos: :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Lekker! De 1123 zit volgens mij al tijden op lijn 100 :)
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door mb90 »

Niet alleen Friesland telt nog genoeg O408'tjes, maar ook Zeeland. Vandaag was ik in Goes en daar kwam Van Oeveren even met deze 2 O408'jes langs. 8-)

Eerst de 63:
Afbeelding

En vlak daarachter de vertraagde 71:
Afbeelding

Met de 71 ben ik later, aan het eind van de middag, naar Zierikzee gegaan. Na het avondeten kwam hier de 63 weer langs:
Afbeelding

Er is nog een O408 daar actief, maar die kreeg ik niet op de foto. Meer foto's van de leuke bussen die in Goes komen volgen nog. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

@ BR628: Op welke lijnen rijden de O408's vooral op zaterdag?
Ik ben namelijk van plan om zeer binnenkort eens te gaan kijken, maar ivm. Kruidvat-kaartje (en tijd) moet dat dus wel in het weekend zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Je hebt zeer grote kans op de lijnen 84 en 89. Verder wil lijn 13 (welke doorgekoppeld is aan lijn 116) ook nog wel met een O408 in de omloop zitten. Meer info kan ik je waarschijnlijk aanstaande zaterdagavond geven, ik ben van plan overdag dan eens een kijkje op zaterdag te nemen daar.

Gave foto's trouwens, mb90 !
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

Mijn planning was eigenlijk om met lijn 100 (Heerenveen-Groningen) te gaan. Zitten daar veel O408 op?
Zo niet, dan neem ik wel een andere lijn, maar dan moet ik even kijken hoe ik dan uitkom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

TIjdje geleden wel (zie mijn foto's en die foto van tsov) maar lately zit er in ieder geval weer de Scania gelede bus op. Ben vandaag niet wezen kijken, dus kan je niet meer aanraden dan de lijnen 84 en 89. Tip: Ga gewoon naar Drachten en neem alle aankomst en vertrektijd van Drachten Knobeldorffsplein mee en zie waar een O408 op zit. Zo doe ik het ook altijd. Een plan maken heeft niet zoveel zin omdat je van te voren niet weet welke rit / lijn wel met O408 is en welke niet.. Succes!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor de tip. :D
Volgende week kan ik niet wegens school en 15 november is niet handig wegens werkzaamheden ten noorden van Meppel, dus waarschijnlijk ga ik op 22 november die kant op. Dan pak ik waarschijnlijk vanaf Heerenveen lijn 100 naar Drachten en zie daar wel wat ik voor leuks zie. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Met alle consternatie van gisteren na het uitbrengen van het bericht dat Arriva 16 hogevloer bussen in concessiegebied Zuid Oost Friesland ging vervangen door evenveel lagevloer bussen, was het voor (ons) busliefhebbers even schrikken. Er werd zelfs gemeld dat de uitwisseling per direct zou zijn doorgevoerd.

Gelukkig was niets minder waar als ik om 12:05 sta te wachten op het busstation van Leeuwarden. Lijn 14 van 12:07 richting Drachten werd gereden door de 1263. De kachel stond behoorlijk hoog, maar het was toch een aangename rit. Bij aankomst op het busstation-Noord in Drachten maakte ik onderstaande foto:

Afbeelding
Arriva's 1263 is zojuist op het Busstation Noord in Drachten aangekomen als lijn 14 uit Leeuwarden, waarna de bus door zal rijden naar het Knobeldorffsplein en de buitenwijk De Trisken.

Niet veel later wordt onderstaande O408 opgestart.

Afbeelding
De 1120 van Arriva heb ik nog nooit eerder in Drachten gezien. Hier is de bus zojuist opgestart en zal weldra vertrekken als lijn 16 naar Oosterwolde en Assen.

Ik rij met deze bus door naar het Knobeldorffsplein waar ik een vriend van me op wacht. We vertrekken vervolgens met de al eerder genoemde Arriva 1263 als lijn 14 terug naar Leeuwarden. Hier wacht ons een kleine verrassing:

Afbeelding
Arriva Touring's 4777 komt als ledig mat aan op het station van Leeuwarden. De chauff kan ons melden dat hij later een scholierenrit zal rijden naar Dokkum. Wie goed kijkt ziet dat deze bus oorspronkelijk uit Emmen komt. Lijkt mij een zeldzaamheid deze bus hier in Leeuwarden aan te treffen!

Afbeelding
Links zien we Arriva Touring 4777, waarvan de chauffeur even een bakkie halen is. Rechts daarvan komt als ledig mat vanuit Drachten de Arriva 1264 het station van Leeuwarden binnen. Deze bus zal een spitsrit van Lijn 10 naar Drachten gaan rijden.

We nemen nog even een kijkje in de buffer van Leeuwarden:

Afbeelding
Arriva's 1263 staat zijn vertrektijd af te wachten in de buffer van station Leeuwarden en zal weldra vertrekken als lijn 14 naar Drachten De Trisken.

Afbeelding
Aangekomen op het busstation-Noord van Drachten, tijdens de wisseling van chauffeur dit plaatje, waarbij de lijnfilm al gedraaid is naar lijn 84 naar Veenhuizen.

Na een uurtje pauze met de nodige versnaperingen, besluit ik nog eens de gok te wagen op lijn 84 naar Veenhuizen. Dit is de laatste lijn die ik nog eens met een O408 wil rijden. Ik heb geluk, met ruimte vertraging komt de 1267 op het Knobeldorffsplein aan en wordt deze droom werkelijkheid ;)

Of het na vandaag echt afgelopen is met de inzet van deze prachtige hogevloerbussen, is afwachten. Maar eerlijk gezegd, vrees ik het ergste.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Job »

Ik mis die 0408's hier ook wel erg rond Dordt, maar ze komen hier langzamerhand binnenstromen. De 1121 is de enige van Arriva waar ik hier een foto van heb, en nog wat vanuit de vakantie op lijn 133.
jon Mercedes!!!
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:27

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door jon Mercedes!!! »

het zijn voor mij de mooiste bussen die er nog zijn.
ik heb gehoord dat het echter snel afgelopen is.
zijn de o408 je s nog in friesland of weer terug naar groningen?
http://zwinlan.zwinnet.nl/~jhoogendijk/cpg/ staan door mij gemaakte foto's van o408 jes van connexxion[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=NR3kT0AsN ... re=related[/youtube]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

jon Mercedes!!! schreef:zijn de o408 je s nog in friesland of weer terug naar groningen?
Die zijn weer terug naar Groningen (en Drenthe).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben ReizigersDdrs, maar wat is je bron voor het feit dat ze terug zijn naar GGD? Heb je ook enig idee waar ze eventueel ingezet worden (vanuit welke standplaats bijvoorbeeld)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Zie hier :wink: Een heel topic vol met alles wat aanwezig is op de diverse stallingen in GGD. In het spots-forum kan je ook nog zien waar die dingen dan weer ingezet zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Zeer bedankt voor de link! Biertje ? :P Kan ik iig komende tijd nog de O408'jes achterna :D
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door mb90 »

Still going strong in het DAV-gebied van Arriva is de 4772. Normaal rijdt deze elke middag een rit op Buslijn 91, maar gistermiddag was hij uit koers geraakt en reed hij op Buslijn 92. Geheel toevallig op de rit die ik elke middag heb, wat een pech. :P Daarom een foto van de 4772 op Buslijn 92 richting het Zuidplein bij station Rlb:
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door STF »

Het heeft helemaal niks met die bus te maken, maar is het niet een beetje koud buiten om in een rokje te lopen? :?
Hier komt het overdag vrijwel niet meer boven het nulpunt, is het in Nederland dan zoveel warmer?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door mb90 »

Het was ook hier gistermiddag vrij fris (+5 met veel wind), maar naast station Lombardijen zit een gereformeerde school (Guido de Bres) en daar loopt bijna iedereen met een rok rond. Het is 's ochtends ook bij het deel wat met de fiets komt (en overal door rood rijdt en vuurwerk afsteekt) een heel peloton rokjes en spijkerbroeken voor de jongens wat langs komt richting deze school.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Voor wie nog van de O408'jes in DAV wil genieten: per 4 januari zijn er op de streek 3 omlopen minder, wat hoogstwaarschijnlijk ook wel het einde zal betekenen voor de drie O408'en die hier rondrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Goed om te weten! Rijden die ook in de kerstvakantie eigenlijk?

Vandaag in de Provincie Groningen:

Afbeelding
Arriva's O408 nummertje 1263 staat in de buffer van station Groningen te wachten op de volgende dienstinzet.

Afbeelding
Vanaf het Zernike complex in Groningen rijdt op werkdagen eenmaal per uur lijn 174 via Hoogezand, Sappemeer en Zuidbroek naar Veendam. Arriva's Alliance B95 nummertje 2203 heeft zojuist het station van Zuidbroek achter zich gelaten, het spoor overgestoken en is op weg naar Muntendam en Veendam.

Afbeelding
Lijn 74 maakt de halfuursdienstregeling tussen Zuidbroek en Veendam compleet. Terug van een relatief kort avontuur in Zuid Oost Friesland is O408 nummertje 1265 weer op de stalling in Veendam te vinden. Ze is zojuist op het 'nieuwe' busstation van Veendam aangekomen en zal een klein half uur later weer terug rijden naar Zuidbroek.

Afbeelding
Terug op het station van Groningen staat een andere ex-Zuid Oost Friesland O408 als lijn 658 naar Gieten vertrek gereed op het busstation.

Afbeelding
Fraaie bus van MAN, de Lion City 1001, hier in dienst voor Arriva als lijn 40 naar Delfzijl.

Afbeelding
Arriva Touring's 4679 komt langs het station gereden.

Afbeelding
Op de buffer is ondertussen een ex Arriva O408 aangekomen. De bus is nu van Kort Personenvervoer uit Oosterwolde en gaat straks een versterkingsrit op Lijn 85 tot Haulerwijk rijden.

Afbeelding
Omdat ie zo mooi is (en net even anders dan de andere nog rijdende O408'en, nogmaals, nu van de andere zijde. Uiteraard ben ik met de bus meegereden tot Haulerwijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

BR628 schreef:Goed om te weten! Rijden die ook in de kerstvakantie eigenlijk?
Hooguit als je een van de liefhebbers onder de chauffeurs hier treft, maar de kans zal een stuk groter zijn buiten de vakanties. Dan heb je (met name in de spits) ook nog wel een aardige kans de Alliance B95 2194, die in de Qliner-kleuren rondrijdt, aan te treffen.
Misschien verschijnt er ook nog wel eentje op de dienst als versterking op de zaterdagen met gratis OV in heel Zuid-Holland, waarbij ik met name tip op 13 december. Dan is het namelijk kerstmarkt in Dordt, wat traditioneel grote drukte oplevert. Zowiezo is dat een top-weekend voor wat betreft de extra inzet op de stadsdienst (op de zondag rijden alle ritten met twee bussen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door JeePee »

Vandaag zat er in ieder geval eentje op een Dordt - Rotterdam lijn. Ik kwam hem tegen in Ridderkerk richting Rotterdam om 17.15 ofzo. De chauffeur keek overigens wel verbaasd toen er een Qbuzz bus de andere kant op kwam :) :)
Dibodo
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 19:32

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Dibodo »

Reiziger Ddrs schreef:Voor wie nog van de O408'jes in DAV wil genieten: per 4 januari zijn er op de streek 3 omlopen minder, wat hoogstwaarschijnlijk ook wel het einde zal betekenen voor de drie O408'en die hier rondrijden.
Volgens mijn gegevens rijden de 1121, 1122, 1124 en 4772 bij jullie. Is er van deze bussen inmiddels eentje vertrokken dan?

Denk trouwens dat het type O408 na dit jaar overal verdwenen is in het OV-vervoer. De twee die in Brabant rijden gaan weg, die bij jullie dus en die in het GGD/ZO-Friesland natuurlijk. Blijft dan weinig meer over.

Enkel nog in Rivierenland waar volgens mij de 1119 zit maarja die rijd volgens mij ook alleen in de spits.

van Oeveren is straks over en uit en de witte O408's van XX Tours die nu nog rijden zijn straks ook flink geminimaliseerd aangezien in N-Holland Noord straks lagevloers inzet verplicht is. Misschien blijven de O408's op de lijn Almere-Amsterdam Zuidoost nog wel een tijdje rijden. Hoop het in ieder geval.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Dibodo schreef:Volgens mijn gegevens rijden de 1121, 1122, 1124 en 4772 bij jullie. Is er van deze bussen inmiddels eentje vertrokken dan?
Ik haal geloof ik wat door elkaar... 3 stuks zijn de O408'en die vanuit Alblasserdam rijden, maar er rijdt er ook vast eentje op scholierenlijn 674 Groot Ammers - Gorinchem. De vierde zal dan dus wel in stalling Gorinchem thuishoren :wink:
Denk trouwens dat het type O408 na dit jaar overal verdwenen is in het OV-vervoer. De twee die in Brabant rijden gaan weg, die bij jullie dus en die in het GGD/ZO-Friesland natuurlijk. Blijft dan weinig meer over.

Enkel nog in Rivierenland waar volgens mij de 1119 zit maarja die rijd volgens mij ook alleen in de spits.
Rivierenland kan nog weleens verrassingen op gaan leveren: in aansturing gaat die concessie per 4 januari 2009 over naar Brabant (vestiging Tiel valt nu nog onder het regiokantoor Zuid-Holland). Dat kan nog weleens flinke gevolgen voor de materieelinzet hebben, want bv. lijn 47 Gorinchem - Geldermalsen wordt nu nog deels vanuit DAV gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

De chauffeur die vrijwel altijd de 4772 rijdt op de 15:48-rit op 91, heeft een Snelle Vliet outfit.
Heeft dat toevallig iets met de inzet van die bus te maken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten