Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - De gemeente moet serieus gaan onderzoeken of Eindhoven een eigen stedelijk nachtnet kan krijgen.
Dat nachtelijk OV-netwerk zou onderdeel moeten uitmaken van de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de stad, die voor volgend jaar op de rol staat.
ED.nl
Betekend dit de terugkeer van de onderstaande nachtlijnen ?
[wiki]Lijn 701 Eindhoven, Kerkstraat - De Tempel (2000-2003)[/wiki]
[wiki]Lijn 702 Eindhoven, Kerkstraat - Son en Breugel (2000-2003)[/wiki]
[wiki]Lijn 703 Eindhoven, Kerkstraat - Strijp (2000-2003)[/wiki]
[wiki]Lijn 704 Eindhoven, Kerkstraat - Geldrop (2000-2003)[/wiki]

Zelf zou ik Lijn 401 Eindhoven, Station - Eindhoven Airport ook toevoegen aan het nachtnet vanwege het luchthavenvervoer. Ook zou ik een bus naar Tongelre laten rijden.

Hoop persoonlijk ook op nachtstreekbussen bijvoorbeeld:
Lijn 150 Reusel Busstation - Eindhoven Station
Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station (via t'hout centrum)
Lijn 122 Gemert De Eendracht - Eindhoven Station(verlengen tot time-out en via de dalroute door Laarbeek )
Lijn 171 Eindhoven Station - Dommelen Damianusdreef
Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station(via Hze vanwege geen trein en lijn 24 tussen Mierlo en Eindhoven)
Hiervoor is ook subsidie nodig vanuit de regio gemeentes zodat ze niet meeliften op kosten van de gemeente eindhoven zoals bij de gratis bus voor 65+. Natuurlijk moet de OVC gewoon geldig zijn in alle bussen al dan niet tegen een hoger tarief,ook voor studenten.
Maar waarschijnlijk is hiervoor geen budget en blijft het bij een stadsnachtnet als dat er al komt.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door Hans »

Zolang er 's nachts geen vliegtuigen landen/stijgen is vervoer met lijn 401 daar 's nachts niet nodig. En voor stap-jeugd hoef je ook niet te rijden. Die koters in Meerhoven zitten nog niet eens op het voortgezet onderwijs.

Wordt wellicht een issue als er wel nachtvluchten komen. Maar dan nog is de vraag of je op die tijden met 401 moet gaan rijden. Immers hoe komen mensen 's nachts op het station of komen er weer weg? Die discussie is al binnen de Hermes gevoerd aangaande vroegere ritten (nu eerste rit 5:38).

Verder denk ik dat je een beetje doordraaft met nachtnet op streeklijnen. Het gaat duidelijk over stad en daar zie ik het al niet eens terug komen.

Ik denk dat ze die slag gemist hebben! Op het moment dat NS de proef met het Brabantse treinnachtnet startte had daar gelijk met bussen op ingespeeld moeten worden. Dan biedt je een mooi totaalpakket aan. Had kunnen werken, denk ik.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:Zolang er 's nachts geen vliegtuigen landen/stijgen is vervoer met lijn 401 daar 's nachts niet nodig. En voor stap-jeugd hoef je ook niet te rijden. Die koters in Meerhoven zitten nog niet eens op het voortgezet onderwijs.

Wordt wellicht een issue als er wel nachtvluchten komen. Maar dan nog is de vraag of je op die tijden met 401 moet gaan rijden. Immers hoe komen mensen 's nachts op het station of komen er weer weg? Die discussie is al binnen de Hermes gevoerd aangaande vroegere ritten (nu eerste rit 5:38).

Verder denk ik dat je een beetje doordraaft met nachtnet op streeklijnen. Het gaat duidelijk over stad en daar zie ik het al niet eens terug komen.

Ik denk dat ze die slag gemist hebben! Op het moment dat NS de proef met het Brabantse treinnachtnet startte had daar gelijk met bussen op ingespeeld moeten worden. Dan biedt je een mooi totaalpakket aan. Had kunnen werken, denk ik.
Zonder nachtvluchten hebben nachtritten van lijn 401 geen zin.
Gemeente Helmond had/heeft de wens gehad voor nachtbussen naar Ehv,heb voor lijn 24 gekozen zodat geldrop-mierlo ook worden bedient en die lijn het dichtst bij Hmh en Hmbv ligt.
Lijn 122 denk ik dat die wel zou lopen mits hij doorrijdt naar de time-out,over de vervoersvraag vanuit laarbeek richting Ehv durf ik niets te zeggen.Misschien dat fogeltje weet of mensen uit laarbeek vooral stappen in Ehv of bij de time-out ?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef: Zonder nachtvluchten hebben nachtritten van lijn 401 geen zin.
Gemeente Helmond had/heeft de wens gehad voor nachtbussen naar Ehv,heb voor lijn 24 gekozen zodat geldrop-mierlo ook worden bedient en die lijn het dichtst bij Hmh en Hmbv ligt.
Lijn 122 denk ik dat die wel zou lopen mits hij doorrijdt naar de time-out,over de vervoersvraag vanuit laarbeek richting Ehv durf ik niets te zeggen.Misschien dat fogeltje weet of mensen uit laarbeek vooral stappen in Ehv of bij de time-out ?
Op de Time Out zou ik wat betreft nachtnet Eindhoven nog geen rooie cent inzetten, deze discotheek huurt namelijk zelf bussen in bij Diamond (welke een aantal ritten dan weer uit laat voeren door derden). Een paar van deze ritten heb ik zelf gereden en praktisch niemand maakt gebruik van de bus uit Valkenswaard/Eindhoven. Als het 10 man op de rit zijn, dan heb je er veel. Met de tarieven die de Time-out rekent en de opbrengsten van de ritten uit de regio Nijmegen/Oss (die wel goed gevuld zijn) is het aardig rendabel te rijden, ga je er de tarieven van SRE hanteren, dan moet er per rit bakken met overheidsgeld bij. Daar zit niemand op te wachten.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Ik heb geen idee wat de jeugd hier doet, volgens mij gaat die vooral naar Helmond. Mensen die naar Time-out gaan vanuit Laarbeek zullen gewoon de fiets pakken. Of de jeugd moet dusdanig veranderd zijn dat fietsen niet meer "cool" is. Maar in mijn tijd gingen we gewoon op de fiets naar Helmond of Time-out. De laatste bussen op zaterdagavond naar Eindhoven waren wel altijd vrij vol, dus er gaat wel wat stapvolk naar Eindhoven (ook uit Boekel en Gemert), die zullen dan wel met de taxi terugpakken. Maar of dat rendabel genoeg is om een nachtbus terug te laten rijden betwijfel, hooguit als ze allemaal in 1x gaan, maar als je maar 1x per nacht een bus laat rijden, dan komt daar weer geen kip of af en als je 3x per nacht laat rijden is elke bus half leeg.

Leuk bedacht plan verder. Maar wat Hainje al aangeeft, Time-out is gewoon goed bediend. Die Diamond bussen boerden tenminste vorig jaar nog goed (sprak altijd met chauffeuse in de lijn 99) en de mensen uit de omliggende dorpen pakken gewoon de fiets.

Verder heeft Hans een goed punt wat betreft nachtritten naar Airport wanneer nachtvluchten mochten komen. Zolang er in Eindhoven geen aansluitend vervoer is, heb je daar niks aan. Of mensen zich nu op Airport of Station laten ophalen, dan rijdt de familie gewoon meteen naar Airport zodat de reiziger zich het buskaartje kan sparen. Volgens mij rijdt er wel een vroeg nachtnet tot Eindhoven. Daar zou misschien op ingespeeld kunnen worden. Ik weet wel dat ik de nachttrein vroeger enkele keren NIET gepakt heb omdat er geen aansluitend streekvervoer was. Nijmegen heeft dan weer een aardig nachtnet (met bussen tot Grave, Druten, Millingen) maar geen nachttrein (hoewel de laatste reguliere trein uit Utrecht daar wel vlak voor de eerste nachtbussen arriveert, dat dan weer wel). Maar om voor die ene keer per jaar dat ik dat nodig heb nu meteen een 122 het hele jaar te laten rijden is ook wat overdreven (mag wel ;) )
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door huibf »

Gemeente Eindhoven en Airport hebben geen zicht op het aantal reizigers dat ook daadwerkelijk in Eindhoven overnacht EN gebruikt maakt van lijn 400 of 401.
Een nachtlijn Airport heeft alleen zin als er nachtvluchten zijn EN een schatting gemaakt kan worden hoeveel reizigers bovenstaand betreft.

Ik heb wat wilde ideeen op de kaart getekend:
Binnen de ring (de 'markt' ligt in midden van de ring) is in de nacht niet nodig om de bus te laten 'kronkelen' door allerlei wegen, dus lekker gestrekt laten. Vanaf de ring wat uitspreiden, dat is de gedachte.

NB
924: Het 'hoekje' via MMC-Eindhoven is niet nodig, pas bij Europalaan erop.
906: zou je 2 lussen kunnen rijden, als dat kan, dus ook westelijk deel aandoen.
919: Bedoelt via de ontgingsweg, dus het laatste deel van lijn 19 ook via de wijk en terug via de 15, stukje naar citycentrum is abuis.

Afbeelding
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door sealynx »

huibf schreef:Ik heb wat wilde ideeen op de kaart getekend.
Ik denk dat een nachtlijn via Acht wat overdreven is. Overdag een halfuursdienst, dan zal het 's nachts ook weinig worden. En als je dat al zou doen, dan zeker door naar Best en maximaal strekken via de Boschdijk, dan heb je meer bereik in Oud-Woensel en ben je sneller in Best.

Ook zou ik kijken of ook via Stadhuisplein kan rijden. Het oude nachtnet reed alleen van Stadhuisplein, omdat daar de stappers zijn. Met het nachtnet en de stappers samen kun je denk ik wel een leuke dienst opzetten.

Ik weet niet hoe stevig de parkeergarage onder het Stadhuisplein is, anders kun je daar beginnen en doorrijden via het station voor de lijnen naar het noorden (908, 911, 924, 906 en 916). De lijnen naar het zuiden zou je er ook langs kunnen leggen (soms op creatieve wijze).
Je zou ook net als in Utrecht nachtlijnen over CS en Centrum op elkaar door kunnen koppelen. Bijvoorbeeld zoiets:
910 <-> 924
917 <-> 911
906 (via Tongelre, Vestdijk, Bilderdijklaan) <-> 916
908 <-> 919 (deze komt dan niet langs Stadhuisplein, tenzij die daarop kan keren, of eventueel via Wal - Bilderdijklaan - Vestdijk)
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven

Bericht door Hans »

Parkeergarage is stevig zat. Carnavalsnachtnet vertrekt daar vandaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten