Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Ze hadden ook gewoon de jongste citaro's uit Amstelland en IJsselmond kunnen laten komen om de slechtste excemplaren af te lossen. Tel dat op met dat de GVU-bussen eigenlijk ook wel op zijn en ik kom tot de conclusie dat het puur voor de proef is.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Edwin schreef:Ik denk dat er Citaro's Geleed vanuit Almere naar AML gaan omdat die het einde van de concessie in Almere niet meer gaan halen. Connexxion wil geen nieuw materieel aanschaffen voor Almere en gaat dus flink schuiven. Ben benieuwd om hoeveel gelede Citaro's het gaat.
De AML heeft vanaf half december ook extra gelede bussen nodig i.v.m. lijn 197, die geleed gaat rijden i.v.m. de toeristendrukte op deze lijn. Tenzij ze de 8 al aanwezige gelede Citaro's gaan gebruiken uit de 9100 nummerreeks. Maar goed, dan hebben ze op de Amstelveenlijnen weer een tekort. Moet dat weer opgevuld worden met Amba's, waarvan er nu ook al een aantal rijden op 170-172-174-142 etc.
In de AML wordt echt niks meer overgeschilderd, want de concessie loopt nog tot december 2016 en vanaf 1 januari 2014 begint de nieuwe inschrijving voor deze toch wel belangrijke concessie. Dus de groene geledes uit Almere zouden in het AML gebied goed van pas komen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Worden die gelede bussen voor de 197 dan Sternet-rood?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door lint41 »

Klaasje schreef:Ze hadden ook gewoon de jongste citaro's uit Amstelland en IJsselmond kunnen laten komen om de slechtste excemplaren af te lossen. Tel dat op met dat de GVU-bussen eigenlijk ook wel op zijn en ik kom tot de conclusie dat het puur voor de proef is.
De GVU-wagens die komen (4630-4646) zijn echter wel een jaar of 3-4 jonger dan de 1e generatie Citaro's die er nu rijden, en die ook in Amstelland en IJsselmond rijden ;-) Maar het is inderdaad wel veel werk qua omspuiten, dus de proef zal wellicht ook meegewogen hebben ja.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door MdJ »

Er komen op 8 december al 3 rode citaro G's vrij, dan is het alleen nog een kwestie van nieuwe stickers erop toch? :mrgreen: (en daar heb je een weekje de tijd voor :D )
Bij twijfel: gebruik beton.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tsov »

Wie zegt dat ze gespoten worden? Veel bussen worden tegenwoordig in een andere huisstijl geplakt (zoals bij reclames).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Daniel schreef:Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.
Je zal wel gelijk hebben, als je dat zo stellig zegt, maar ik kan me daar niks bij voorstellen. Het oorspronkelijke sterNET is dood. Imho is er niet veel meer over van de lijnvoering van weleer. Kijk alleen maar naar wat er met lijn 192, 195 en vooral 198 is gebeurd. Waarom zouden die gelede bussen voor die 2 jaar nog rood geschilderd worden? Immers er bestaan geen Sternet-gelede bussen. Momenteel is lijn 197 in het weekend soms een ratjetoe van rode sternet standaardbussen, een bruine R-net bus, een groene gelede Citaro en soms een groene MAN. Dit heeft niets meer met Sternet te maken, alleen het lijnnummer is nog Sternet. Maar goed we gaan het zien.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door lint41 »

Informatie over het verkleuren komt van een doorgaans erg betrouwbare bron via de Busfoto-mailgroep, dus ikzelf ga er van uit dat het klopt. En ja, stickeren i.p.v. verven kan uiteraard ook en zal ook wel gebeuren, maar het blijft een op het oog omslachtig gedoe.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

fred1954 schreef:
Daniel schreef:Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.
Je zal wel gelijk hebben, als je dat zo stellig zegt, maar ik kan me daar niks bij voorstellen. Het oorspronkelijke sterNET is dood. Imho is er niet veel meer over van de lijnvoering van weleer. Kijk alleen maar naar wat er met lijn 192, 195 en vooral 198 is gebeurd. Waarom zouden die gelede bussen voor die 2 jaar nog rood geschilderd worden? Immers er bestaan geen Sternet-gelede bussen. Momenteel is lijn 197 in het weekend soms een ratjetoe van rode sternet standaardbussen, een bruine R-net bus, een groene gelede Citaro en soms een groene MAN. Dit heeft niets meer met Sternet te maken, alleen het lijnnummer is nog Sternet. Maar goed we gaan het zien.

Hoezo, Sternet is dood? Natuurlijk klopt het dat er in de loop der jaren e.e.a. is gewijzigd, maar dood zou ik het niet willen noemen. Het is aangepast naar de eisen van de tijd, en bovendien heeft Schiphol een behoorlijke vinger in de pap.
Voor de goede orde, het ratjetoe aan bussen op de 197 komt voornamelijk door de dienstindeling, waarbij er "normale 12mtr Citaro's" rijden, die een lijnencombi hebben met andere sternet lijnen (bijv. de 190 etc.). De gelede bussen blijven in één omloop en rijden dus alleen op de 197. Dat er zo nu en dan een groene MAN of Amba verschijnt, dat mag alleen in uiterste noodzaak, daar is een uitzondering voor gemaakt in de concessie-eisen. Beter wel rijden met een 'foute bus', dan helemaal niet rijden.

De geledes die van elders komen zullen, gezien de eisen van Sternet, incl. interieur, aangepast moeten worden, daar het voorgeschreven staat in de concessie-eisen.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

LIjn 198 is effectief om zeep geholpen maar dat zegt niet persé iets over het sternet. Ook wordt er te weinig rekening mee gehouden dat de bedrijven op Schiphol-Rijk ook 's avonds en in het weekend personeel in dienst hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:LIjn 198 is effectief om zeep geholpen maar dat zegt niet persé iets over het sternet. Ook wordt er te weinig rekening mee gehouden dat de bedrijven op Schiphol-Rijk ook 's avonds en in het weekend personeel in dienst hebben.
En vergeet lijn 192 niet, waarvan de route sterk ingekort is, vroeger naar Geuzenveld, tegenwoordig alleen nog maar naar Osdorp. Maar goed, die reed vroeger onder de noemer van GVB en nu CXX. Net als de 195.
Overigens heb ik gezien in de nieuwe dienstregeling 2014, dat de 192 en de 195 in de spits nog maar 2 x per uur rijden, terwijl dat nu nog 4 x per uur is. Goed, er komt een nieuwe lijn 194, maar die rijdt alleen in de spits en tot Matterhorn. Dus dat wordt overstappen voor veel passagiers.
En dan nog de lijnen 186/187, ook van die moeizame lijnen, waar CXX eigenlijk ook niet weten wat ze er mee aanmoeten, heb ik het idee.

Laat ik het anders zeggen: de glans van het ooit (2000) begonnen STERnet, is er wel voor een deel af. Mag ik het dan zo stellen? :cry:
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

fred1954 schreef:
Vinny schreef: En dan nog de lijnen 186/187, ook van die moeizame lijnen, waar CXX eigenlijk ook niet weten wat ze er mee aanmoeten, heb ik het idee.:cry:
Misschien om te beginnen terug naar een strakke 15' dienst op het gezamenlijke deel i.p.v. de gammele 22-8. Staat er in het PVE niet dat tussen het KLM hoofdkantoor en Schiphol Oost een maximum interval van 15 minuten moet zijn. Op dit moment (8-22) voldoen lijn 186/187 hier niet aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Het Sternet bedient de drukste buslijnen van de concessie al is het grotendeels Schiphol-personeelsvervoer. Dat wordt via een collectieve regeling door Schiphol aan de vervoerder betaalt. Vroeger (pré-Sternet) waren die bussen niet openbaar. De situatie nu is prettiger voor de reiziger. Blijft over dat openbaar vervoer gewoon duurder is dan privaat vervoer. Dat heeft Schiphol gemerkt... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Maar dat nu een deel van die kosten wel door de reiziger en door de provincie worden gedekt, waarmee het voor Schiphol waarschijnlijk toch goedkoper is. Het Schiphol-gedeelte is overigens nog altijd af te zien aan de lijn richting de KLM-hangars waarvoor een Schipholpas benodigd is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Er rijden anders steeds meer taxibusjes en hotelbusjes rond rondom Schiphol. Ik kan dat niet anders relateren dan aan de achteruitgang van het sternet zelf. Het laten rijden van hotelbussen is dus goedkoper dan de dienst integreren in een sternetlijn, en dat terwijl het ooit in het leven geroepen is om alle vormen van vervoer op Schiphol onder één parapluie te laten vallen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Jef400 »

Die stelling vind ik te kort door de bocht gesteld. Ik denk dat het doel van Sternet is de wijken van schiphol te verbinden, niet om de hotels met de terminal te verbinden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Zat gisteren in lijn 172 ri. CS. Er werd bij het concertgebouw naast de gebruikelijke Nederlandse halteafroep ook in het Engels afgeroepen: "busstop van Goghmuseum, don't forget to check out with your public transport chipcard". Op zich goede service, imho een halte te vroeg, maar goed.....
Bij het Leiseplein: "busstop citycenter, don't forget to.....etc. Ik ben er daar uitgestapt dus weet niet of CXX nog meer Engelse afroepen heeft, verderop op de route.

Is in ieder geval de eerste keer dat ik dit bij CXX hoor....... :P
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door robert55 »

Zijn denk ik de hotels zelf [niet de luchthaven] die shuttle busjes laten rijden, uit wlbegrepen eigen belang.
Het is ook niet zo dat Sternet ooit alle "OV" bussen heeft omvat, de P3 pendel is daar altijd buiten gebleven [en zit in het zelfde contract met HTM specials als het platform vervoer]
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door hauptbahnhof »

fred1954 schreef:Zat gisteren in lijn 172 ri. CS. Er werd bij het concertgebouw naast de gebruikelijke Nederlandse halteafroep ook in het Engels afgeroepen: "busstop van Goghmuseum, don't forget to check out with your public transport chipcard". Op zich goede service, imho een halte te vroeg, maar goed.....
Tegenwoordig wordt Museumplein als de halte gezien van de musea en niet meer Van Baerlestraat. Bovendien, die bussen hebben geen halte bij de Van Baerlestraat dus dit is de dichtstbijzijnde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Over HTM Specials op Schiphol gesproken, daar rijden tegenwoordig Citea's. Gaat het GVB achterna blijkbaar :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vandaag op lijn 197 gespot, naast de standaard rode Sternetbussen en een verdwaalde R-netbus, heb ik 2 groene gelede Citaro's zien rijden resp. de 9151 en de 9162. Die zijn volgens mij niet van de concessie AML. Er rijden er wel een stuk of 8, maar die zitten laag in de 9100-nummerserie. Komen deze laatste 2 bussen uit de Concessie Almere? Iemand? :?:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

In Almere hebben we de 9101, 9111, 9120 t/m 9143, 9145, 9146, 9153, 9154 en 9157 t/m 9161. Een deel hiervan gaat naar Sternet voor lijn 197.

Naar mijn weten behoren de 9151 en 9162 wel tot Amstelland-Meerlanden, al heeft de 9151 een flinke periode in Almere rondgereden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Milco schreef:In Almere hebben we de 9101, 9111, 9120 t/m 9143, 9145, 9146, 9153, 9154 en 9157 t/m 9161. Een deel hiervan gaat naar Sternet voor lijn 197.

Naar mijn weten behoren de 9151 en 9162 wel tot Amstelland-Meerlanden, al heeft de 9151 een flinke periode in Almere rondgereden.
Ik geloof je meteen, alleen mij zijn deze nummers nooit opgevallen. Het hoogste wagennummer w.b. gelede (groene) Citaro's wat ik ooit gezien heb op de Amstellandlijnen is de 9113, de Aalsmeer-studio-reclame bus, niet groen dus :oops: En op de Meerlandenlijnen (o.a. de 16X lijnen) rijden volgens mij helemaal geen gelede bussen. Misschien als scholierenbus, dat zou nog kunnen.

Het zou heel goed kunnen dat er uit Almere een aantal bussen komen voor de gelede exploitatie van lijn 197. Ben alleen benieuwd of deze bussen nog van kleur zullen veranderen, voor die 2 jaar dat de concessie AML nog loopt, voor CXX in ieder geval.

Vanaf 1 januari a.s. begint de inschrijving voor de nieuwe concessie 2016-2026(?) en het zou mij niets verbazen als Qbuzz mee gaat inschrijven. Ze timmeren in ieder geval flink aan de weg, die ex-directeuren van CXX. Zie concessie BRU. We zullen het zien......
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Welke partijen zullen inschrijven hierop?

Ik denk:
Qbuzz (wegens puur busconcessie en omdat deze regio waarschijnlijk wel in hun pakket past)
Connexxion (ze rijden er al, dus zou het vreemd vinden als ze niet inschrijven)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 84 gasten