Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door Suus »

Wurgcontract voor Diabolo kan NMBS 1 miljard kosten
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.

In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.

De reiziger is de dupe. Het contract voor de Diabolo bevat immers strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Eén daarvan is het zogenaamde 'Trigger Point'. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.

Concessie overnemen
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Daardoor ontstaat een zogenaamde 'Deficient Train Service'. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Binnen de NMBS spreken bronnen van 700 miljoen à 1 miljard euro.
Bron: De Morgen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door webguy »

Zo mooi die public/private constructies...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Als het daar iets mee te maken heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door Ronald »

Bee schreef: In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.
(...)
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent.
:?:
Die 9.000 zal wel niet helemaal kloppen (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Als het daar iets mee te maken heeft.
De Nederlandse overheid wordt ook door dergelijke constructies uitgeknepen, zie de Wijkertunnel bij Beverwijk waar de tunnel ongeveer 500 miljoen gulden heeft gekost maar de overheid uiteindelijk zo'n 2,1 miljard gulden mag gaan betalen. Bij de Noordtunnel bij Alblasserdam speelt iets identieks. Op dat punt heeft men in Nederland haar lesje wel geleerd...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door Karl »

Is het niet zo dat er ook 'lerend vermogen' moet worden opgebouwd bij de opdrachtgever?

Daarnaast is er volgens mij sprake van een algemene weeffout: de bouw wordt betaald door de aannemer (kosten), maar kan niets aan de exploitatie doen (baten). Bijvoorbeeld: de kosten van de spoorlijn liggen bij Northen Diabolo, maar die kan zelf geen treinen laten rijden om de baten te beïnvloeden. De kosten van de tunnel (onder de Noord) liggen bij ING, maar ING kan zelf geen tol heffen. Door het splitsen van de kosten en de baten moet er een 'sluis' komen die de baten doorsluist naar de partij die de kosten heeft gemaakt, maar die sluis is veelal aan risico's onderhevig (geen reizigersgroei, wel autogebruik) die worden afgewenteld op de publieke partij. Mijn inziens heeft daarin de opdrachtgever gefaald.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door deadlock »

Bee schreef:
deadlock schreef:
webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Als het daar iets mee te maken heeft.
De Nederlandse overheid wordt ook door dergelijke constructies uitgeknepen, zie de Wijkertunnel bij Beverwijk waar de tunnel ongeveer 500 miljoen gulden heeft gekost maar de overheid uiteindelijk zo'n 2,1 miljard gulden mag gaan betalen. Bij de Noordtunnel bij Alblasserdam speelt iets identieks. Op dat punt heeft men in Nederland haar lesje wel geleerd...
Dat is dus mismanagement van de kant van de overheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door Thom91 »

De opdrachtgever begrijpt in ieder geval niet dat het verhogen van prijzen je tekort ineens laat verdwijnen..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten

Bericht door reisthijs »

Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.
Dat lijkt een goed voorbeeld te worden van een vicieuze cirkel.
Te weinig reizigers door hoge toeslag -> toeslag verhogen -> nog minder reizigers enz...

De diabolo toeslag is nu al duurder dan wat je voor los enkeltje zonder toeslag van Brussel naar de Luchthaven zou betalen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten