Wurgcontract voor Diabolo kan NMBS 1 miljard kosten
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.
In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.
De reiziger is de dupe. Het contract voor de Diabolo bevat immers strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Eén daarvan is het zogenaamde 'Trigger Point'. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.
Concessie overnemen
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Daardoor ontstaat een zogenaamde 'Deficient Train Service'. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Binnen de NMBS spreken bronnen van 700 miljoen à 1 miljard euro.
Bron: De Morgen
Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Zo mooi die public/private constructies...
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Als het daar iets mee te maken heeft.webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Bee schreef: In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.
(...)
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent.
Die 9.000 zal wel niet helemaal kloppen (A)
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
De Nederlandse overheid wordt ook door dergelijke constructies uitgeknepen, zie de Wijkertunnel bij Beverwijk waar de tunnel ongeveer 500 miljoen gulden heeft gekost maar de overheid uiteindelijk zo'n 2,1 miljard gulden mag gaan betalen. Bij de Noordtunnel bij Alblasserdam speelt iets identieks. Op dat punt heeft men in Nederland haar lesje wel geleerd...deadlock schreef:Als het daar iets mee te maken heeft.webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Is het niet zo dat er ook 'lerend vermogen' moet worden opgebouwd bij de opdrachtgever?
Daarnaast is er volgens mij sprake van een algemene weeffout: de bouw wordt betaald door de aannemer (kosten), maar kan niets aan de exploitatie doen (baten). Bijvoorbeeld: de kosten van de spoorlijn liggen bij Northen Diabolo, maar die kan zelf geen treinen laten rijden om de baten te beïnvloeden. De kosten van de tunnel (onder de Noord) liggen bij ING, maar ING kan zelf geen tol heffen. Door het splitsen van de kosten en de baten moet er een 'sluis' komen die de baten doorsluist naar de partij die de kosten heeft gemaakt, maar die sluis is veelal aan risico's onderhevig (geen reizigersgroei, wel autogebruik) die worden afgewenteld op de publieke partij. Mijn inziens heeft daarin de opdrachtgever gefaald.
Daarnaast is er volgens mij sprake van een algemene weeffout: de bouw wordt betaald door de aannemer (kosten), maar kan niets aan de exploitatie doen (baten). Bijvoorbeeld: de kosten van de spoorlijn liggen bij Northen Diabolo, maar die kan zelf geen treinen laten rijden om de baten te beïnvloeden. De kosten van de tunnel (onder de Noord) liggen bij ING, maar ING kan zelf geen tol heffen. Door het splitsen van de kosten en de baten moet er een 'sluis' komen die de baten doorsluist naar de partij die de kosten heeft gemaakt, maar die sluis is veelal aan risico's onderhevig (geen reizigersgroei, wel autogebruik) die worden afgewenteld op de publieke partij. Mijn inziens heeft daarin de opdrachtgever gefaald.
Het is een spectrum.
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Dat is dus mismanagement van de kant van de overheid.Bee schreef:De Nederlandse overheid wordt ook door dergelijke constructies uitgeknepen, zie de Wijkertunnel bij Beverwijk waar de tunnel ongeveer 500 miljoen gulden heeft gekost maar de overheid uiteindelijk zo'n 2,1 miljard gulden mag gaan betalen. Bij de Noordtunnel bij Alblasserdam speelt iets identieks. Op dat punt heeft men in Nederland haar lesje wel geleerd...deadlock schreef:Als het daar iets mee te maken heeft.webguy schreef:Zo mooi die public/private constructies...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
De opdrachtgever begrijpt in ieder geval niet dat het verhogen van prijzen je tekort ineens laat verdwijnen..
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Dat lijkt een goed voorbeeld te worden van een vicieuze cirkel.Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.
Te weinig reizigers door hoge toeslag -> toeslag verhogen -> nog minder reizigers enz...
De diabolo toeslag is nu al duurder dan wat je voor los enkeltje zonder toeslag van Brussel naar de Luchthaven zou betalen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten