Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Het vorige deel is geëindigd in Europa’s modehoofdstad: Milano. Veel van de stad heb ik overigens niet gezien, ik ben er bijna alleen in het donker geweest. Een beetje jammer wellicht, maar van een paar Amerikaanse toeristen die ik sprak op Milano Centrale hoorde ik dat er behalve de Duomo ook niet extreem veel te zien is. Ik moest hier bijtijds m'n bed uit, deze dag had ik eigenlijk maar één doel: in Zürich geraken. Dat kan natuurlijk met een directe EuroCity via de hoofdroute door de Gotthardtunnel, maar je kan natuurlijk ook over de bergen heen via de oostelijker gelegen Bernina-Albula spoorlijn. Het duurt aardig wat langer, maar de route is ongelooflijk mooi en hoeft bovendien geen extra reservering te kosten. Het was wat uitzoekwerk, aangezien de stoptrein van Trenord die je van Milano naar de Zwitserse grens brengt niet in hafas staat, maar verder is het een makkelijke route. Treinen rijden langzaam door de bergen, maar voor de foto's is dat alleen maar mooi. Bovendien gaan er treinen genoeg :)
In dit deel reizen we dus van Milano met een regionale trein naar Tirano en vanaf daar met de smalspoortreinen van de Rhätische Bahn naar het Zwitserse Chur. Ik heb verschrikkelijk veel foto's gemaakt, aangezien de omstandigheden daarvoor heel erg goed waren. Ik was best tevreden over het resultaat en er zijn aardig wat foto’s die ik jullie niet wil onthouden. Ook vond ik (met oog op het geheel) het bezoek aan Chur het beste punt om het verslag weer te onderbreken. Dit deel bevat dus heel erg veel foto's (92 stuks), maar hopelijk vinden jullie dat niet erg. Anders heb ik je in ieder geval op tijd gewaarschuwd ;) Dit deel is ook het deel waarbij er verreweg het minste afstand wordt afgelegd, namelijk net aan 300 km, maar gezien het aantal foto's laat dat ook wel zien hoe mooi deze relatief korte rit is. Vanaf het volgende deel pakken we de draad in Chur weer op. De kaart van dit deel vind je hier, de kaart van de gehele rit staat hier. Ik gok trouwens dat er voor velen hier een hoop bekende plaatjes tussen zitten, dit is een populaire toeristische treinroute. Daar gaan we, de foto's:
1. De dag begon bijtijds op Milano Centrale, met 120 meter boven zeeniveau tevens het laagste punt van de dag. Aangezien ik meteen in de metro kon stappen vanaf het metrostation waar mijn hostel zat had ik nog een half uur over toen ik op Milano Centrale kwam. Mijn trein stond er al, ik ben maar helemaal naar voren gelopen. Hier de stoptrein van Trenord (die dus niet in de DB-planner is terug te vinden!) die om 8:20 zal vertrekken en 2,5 uur zou doen over de 154 km lange rit naar Tirano.
Train to Tirano at Milano Centrale by Timon91, on Flickr
2. Bij vertrek kwam ook het iconische, ouderwetse, niet meer in gebruik zijnde spoorgebouw vlak voor het station in zicht.
Milano Centrale in the morning by Timon91, on Flickr
3. Een half uurtje na vertrek kwamen de bergen echt in zicht.
View from the train Milano-Tirano by Timon91, on Flickr
4. Na Lecco volgt de spoorlijn de kust van Lago di Como. Dit levert vaak mooie uitzichten en doorkijkjes op, zoals hier vlak voor Lierna. Helaas was het langs het meer lastig om foto's te maken, het zicht wordt namelijk veel belemmerd. Er is veel gebouwd aan de waterkant en ook staan er nog aardig wat bomen.
Lago di Como seen from the train by Timon91, on Flickr
5. Station Lierna, een paar minuten later.
Lierna train station by Timon91, on Flickr
6. Sneeuw op de bergtop, zo te zien redelijk verse sneeuw.
The Alps seen from the train by Timon91, on Flickr
7. Vlak voor een tunnel.
Lago di Como seen from the train by Timon91, on Flickr
8. Bij Colico komt er wat meer ruimte tussen het meer en de spoorlijn.
View from the train near Colico by Timon91, on Flickr
9. Station Colico. Vanaf hier takt er nog een zijlijntje naar Chiavenna af.
Colico train station by Timon91, on Flickr
10. In een bocht vlak voor Tirano.
Entering Tirano by Timon91, on Flickr
11. Geen bijzondere foto, maar dit illustreert de situatie wél mooi: links ligt het westen, daar kwamen we vandaan, rechts reden we Tirano in. Het dal wat je hier rechtdoor in kijkt is het dal waarin de smalspoorlijn van de Rhätische Bahn zich vanaf een weg omhoog werkt richting de Berninapas.
Tirano by Timon91, on Flickr
12. Station Tirano (429 meter boven zeeniveau). Hier had ik een minuut of 40 overstaptijd, we kwamen met ruim vijf minuten vertraging aan hier. De trein rijdt vanaf hier weer terug naar Milano.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
13. Direct naast het normaalspoorstation van Tirano ligt het smalspoorstation van de RhB (Rhätische Bahn), het eindpunt van de Berninabahn. Hier het schattige perronnetje waar mijn trein al op de CTA stond aangekondigd. De spoorbreedte van deze lijn is 1000 mm, in tegenstelling tot de 1435 mm bij normaalspoor. De Rhätische Bahn rijdt ongeveer elke 1-2 uur een reguliere stoptrein over de Berninapas naar St. Moritz, aangevuld met diensten van de Bernina Express. Voor de laatstgenoemde is een reservering verplicht, deze voert ook panoramarijtuigen mee. Voor de foto's kan ik de reguliere stoptrein van harte aanbevelen: deze heeft ook ramen die open kunnen en behoeft geen extra reservering of toeslag. De spoorlijn tussen Tirano en Thusis staat sinds 2008 op de UNESCO werelderfgoedlijst, daarnaast is dit ook de eerste spoorlijn die in Streetview staat. Een overzichtskaartje van het netwerk van de Rhätische Bahn staat hier, ik ging deze dag van Tirano via St. Moritz naar Chur om vanaf daar weer met de SBB verder te reizen.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
14. De andere kant op gekeken, het einde van de spoorlijn.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
15. Op de achtergrond zie je de trein van Trenord staan, niet heel ver weg dus.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
16. De trein uit St. Moritz kwam op tijd opdagen.
Train from St. Moritz at Tirano train station by Timon91, on Flickr
17. Het interieur. De trein bestond uit een moderne smalspoor EMU met nog een paar losse rijtuigen er achter. Ik was al in de EMU gaan zitten, toen ik net zat reden we al weg om om te lopen, zodat de losse rijtuigen zich weer achter de EMU bevonden voor de rit terug naar Zwitserland.
Train Tirano-St. Moritz interior by Timon91, on Flickr
18. De tafeltjes bevatten een kaart met het netwerk van de RhB. M'n zonnebril kwam tijdens de rit overigens ook nog zeer goed van pas.
Train Tirano-St. Moritz interior by Timon91, on Flickr
19. Op tijd verlieten we Tirano. Druk was het totaal niet, in mijn treinstel zat naast mij slechts één andere reiziger, een Japanse toerist die de enige andere vierzitter met een te openen raam had geclaimd
Leaving Tirano train station by Timon91, on Flickr
20. Meteen na het verlaten van station Tirano ligt het spoor een stukje in de autoweg. Lekker over straat rijden dus.
Train to St. Moritz in Tirano by Timon91, on Flickr
21. De auto moest wachten. Vanaf Tirano is het nog maar een paar kilometer naar de Zwitserse grens.
Train to St. Moritz in Tirano by Timon91, on Flickr
22. Station Campocologno, net over de grens. Grenscontrole was er niet.
Campocologno train station by Timon91, on Flickr
23. Snel na Campocologno volgt het eerste beroemde kunstwerk al: het spiraalviaduct van Brusio. Het enige nut van dit mooie viaduct is het winnen van hoogte, want er moet flink geklommen worden. Het hoogste punt van deze spoorlijn ligt meer dan 1800 meter hoger dan Tirano en het maximale stijgingspercentage is maar liefst 7%, ongekend veel voor een normale spoorlijn (zonder tandrad)!
Brusio spiral viaduct by Timon91, on Flickr
24. Teruggekeken van op het viaduct.
View from Brusio spiral viaduct by Timon91, on Flickr
25. Links van het spoor kun je nog net het dorpje Brusio zien liggen.
Railway near Brusio by Timon91, on Flickr
26. Doordat het meterspoor is zijn de boogstralen van de bochten een stuk kleiner dan bij normaalspoor, waardoor ik vaak het gevoel had in een modeltreinbaan rond te rijden.
Railway near Brusio by Timon91, on Flickr
27. Lago di Poschiavo.
Lago di Poschiavo seen from the train by Timon91, on Flickr
28. De spoorlijn gaat er aan de westzijde langs. Je kan aan de sneeuw in de verte en aan het meer zien dat er best een pittig windje stond.
Lago di Poschiavo seen from the train by Timon91, on Flickr
29. Te Poschiavo (1014 meter boven zeeniveau) maakte de trein een iets langere stop, voor een kruising. De man met de rode bodywarmer was de zeer vriendelijke conducteur, met wie ik later nog een kort praatje gemaakt heb. Hij noemde het conducteur zijn voor de RhB een "Traumjob".
Poschiavo train station by Timon91, on Flickr
30. Naar voren gekeken. Links van het linker oranje spoorvoertuig zie je de doorgaande spoorlijn bergop gaan. De hellingen zijn soms zeer steil, zoals ik al zei lopen de percentages op tot 7%.
Poschiavo train station by Timon91, on Flickr
31. Het dorpje San Carlo, niet ver boven Poschiavo. Vanaf hier maakt de spoorlijn een paar haarspelden om hoogte te winnen.
San Carlo, Poschiavo, seen from the train by Timon91, on Flickr
32. Het landschap werd er steeds mooier op :)
The Alps seen from the train by Timon91, on Flickr
33. Langzaam kropen we de steile helling op.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
34. Teruggekeken richting Lago di Poschiavo.
Lago di Poschiavo from a distance by Timon91, on Flickr
35. Ook de sneeuwgrens werd gepasseerd, deze lag op ongeveer 1600 meter.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
36. Zie ook hier.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
37. Al was het sneeuwdek nog niet overal gesloten.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
38. Zo nu en dan zijn er passeersporen, hier moesten we even wachten op een tegentrein. Elke keer als dit zich voordeed werd dit ook in drie talen omgeroepen, zodat toeristen die normaliter nooit in een trein zitten zich geen zorgen gaan maken of er iets aan de hand is.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
39. De andere kant op gekeken.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
40. Stuifsneeuw op de top.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
41. Lago Palü. Dit traject heeft logischerwijs veel tunnels en lawinegalerijen, het stuk boven/langs Lago Palü bevat bijna meer spoor in een tunnel of lawinegalerij dan spoor in de open lucht.
Lago Palü seen from the train by Timon91, on Flickr
42. We gingen steeds hoger.
Lago di Poschiavo from a distance by Timon91, on Flickr
43. Dit was halverwege oktober, maar hier leek het al winter.
The Alps near Lago Palü by Timon91, on Flickr
44. Station Alp Grüm (2091 meter boven zeeniveau).
Alp Grüm train station by Timon91, on Flickr
45. De top van de bergpas was niet heel ver meer.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
46. Het werd ook steeds ruiger.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
47. Lago Bianco (Witte Meer, Italiaans), dit meer is het hoogste punt van de spoorlijn.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
48. Nog meer stuifsneeuw, gewoon omdat het zo mooi is.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
49. De spoorlijn langs het meer.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
50. De stuwdam van Lago Bianco is ook nog te zien.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
51. Zo'n uitzicht vanuit de trein zul je niet snel hebben tussen pak'm beet Almelo en Deventer
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
52. Bergen, ik kreeg er maar geen genoeg van.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
53. Station Ospizio Bernina, het hoogste punt van de lijn op 2253 meter boven zeeniveau!
Ospizio Bernina train station by Timon91, on Flickr
54. Vooruit gekeken.
Ospizio Bernina train station by Timon91, on Flickr
55. In een punt van het meer.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
56. Lej Nair (Zwarte Meer, Reto-Romaans) ligt net voorbij Lago Bianco, en net iets lager. Waar Lago Bianco nog zijn water naar de Adriatische Zee afvoert, doet Lej Nair dat naar de Zwarte Zee. Op het korte stukje ertussen staat er een bordje wat de waterscheiding aanduidt.
Lej Nair seen from the train by Timon91, on Flickr
57. Het is nog niet voorbij met de winterpret, hier is zojuist een sneeuwgalerij gepasseerd.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
58. Die stuifsneeuw die achter een bergtop loslaat bleef ik fascinerend vinden, vandaar dat ik er nog maar een foto van getrokken heb ;)
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
59. Teruggekeken naar boven.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
60. Station Bernina Lagalb, 2099 meter boven zeeniveau.
Bernina Lagalb train station by Timon91, on Flickr
61. We moesten even wachten op deze tegentrein. Veel treinen hier dragen ook nog een paar goederenwagons met zich mee, voor lokaal transport. Modelspoorbaangevoel ten top!
Train St. Moritz-Tirano by Timon91, on Flickr
62. De Berninapas voor autoverkeer ligt naast de spoorlijn, hier een parkeerplaats naast de weg.
Bernina road seen from the train by Timon91, on Flickr
63. Het beste van de herfst en winter in één foto.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
64. Station Pontresina (1774 meter boven zeeniveau). Hier kun je nog overstappen op een stoptrein naar Scuol-Tarasp die in Samedan (6 minuten verderop) aansluiting geeft op de stoptrein St. Moritz-Chur. Zie het maar voor je als een spoordriehoek tussen Samedan (richting Chur), Pontresina (richting Tirano) en St. Moritz (doodlopend). Ik koos ervoor om door te rijden naar St. Moritz, een trein later richting Chur te nemen en de overstaptijd in St. Moritz te benutten om even rond te kijken.
Pontresina train station by Timon91, on Flickr
65. Aankomst in St. Moritz (1775 meter boven zeeniveau), twee-en-een-half uur na het verlaten van Tirano en uiteraard op de seconde op tijd.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
66. Het meer van St. Moritz.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
67. Kraakhelder water, al kon je door de rimpels op het water niet heel diep kijken.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
68. St. Moritz, met het station op de voorgrond.
St. Moritz by Timon91, on Flickr
69. Het wandelpad langs het meer.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
70. Het station vanaf de weg gezien. Een beetje veel tegenlicht maar het is nog wel te zien. In St. Moritz was niet zoveel te beleven verder.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
71. Mijn volgende trein, de RE naar Chur, stond een kwartiertje voor vertrek al klaar. Eerst heb ik in het station nog een tentoonstelling over het UNESCO gedeelte van de Bernina-Albula spoorlijn bekeken, daarna heb ik een plekje gezocht in de trein.
Train to Chur at St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
72. Het interieur. De trein bestond uit een rits rijtuigen zoals de rijtuigen die achter het treinstel gehangen werden tussen Tirano en St. Moritz. Fijne rijtuigen, de ramen kunnen best een eind open!
Train St. Moritz-Chur interior by Timon91, on Flickr
73. Het station van St. Moritz met op de achtergrond nog wat panoramarijtuigen voor de duurdere treinen hier.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
74. En zo verlieten we St. Moritz.
View from the train St. Moritz-Chur by Timon91, on Flickr
75. Station Schlarigna.
Schlarigna train station by Timon91, on Flickr
76. Sneeuw in het brede dal.
Valley near Samedan by Timon91, on Flickr
77. Station Samedan, waar er aansluiting is op de trein naar Scuol-Tarasp.
Samedan train station by Timon91, on Flickr
78. Na Samedan duikt de trein de Albulatunnel (5865 meter lang) in. Dit is vlak na de tunnel, iets buiten Preda (1789 meter boven zeeniveau). Naast het spoor loopt nog een lokale weg.
Railway near Preda by Timon91, on Flickr
79. Hierna daalt de spoorlijn vrij rap middels een aantal keertunnels en haarspelden. Na Filisur (1080 meter boven zeeniveau) volgt het beroemde Landwasser Viaduct, waar de trein mooi in beeld kwam.
Train St. Moritz-Chur on the Landwasser Viaduct by Timon91, on Flickr
80. Het viaduct, teruggekeken. Ook deze trein sleepte nog wat goederenwagons mee naar Chur.
Train St. Moritz-Chur on the Landwasser Viaduct by Timon91, on Flickr
81. Iets verderop, dit is volgens mij het Schmittentobel Viaduct.
Train St. Moritz-Chur on the Schmittentobel Viaduct by Timon91, on Flickr
82. Aankomst in Chur (584 meter boven zeeniveau), de hoofdstad van het kanton Graubünden, twee uur na het vertrek uit St. Moritz. Ik had hier meteen door kunnen reizen naar Zürich met een IC die perfect op de RE uit St. Moritz aansluit, maar omdat het nog licht was koos ik ervoor om in het laatste daglicht even Chur te bekijken. Ik vroeg de conducteur tijdens de kaartcontrole vlak voor Chur - ik was toch de laatste die hij moest controleren, ik zat helemaal achterin - of hij wat tips had om te "spazieren" in Chur. In de tien minuten die daarop volgden kreeg ik een snelcursus Chur & Schwyzerdütsch. Nu spreek ik redelijk Duits en kan ik het over het algemeen ook prima verstaan, maar Schwyzerdütsch blijft wel verrekte lastig Laten we het er op houden dat ik de belangrijkste punten wel heb meegekregen
Chur train station by Timon91, on Flickr
83. Direct buiten het station ligt, hoe kan het ook anders, de Bahnhofstraße.
Bahnhofstraße, Chur by Timon91, on Flickr
84. Het Posthotel in, jawel, de Poststraße!
Poststraße, Chur by Timon91, on Flickr
85. De Hofsteig, heuvel op.
Hofsteig, Chur by Timon91, on Flickr
86. Chur ligt dan wel relatief laag, de bergen zijn nooit ver weg.
Church, Chur by Timon91, on Flickr
87. Een kerk.
Church, Chur by Timon91, on Flickr
88. Iets boven Chur verlaat deze weg het stadje richting Aros, 30 km verder en 1200 meter hoger gelegen. Vanaf Chur ligt er nog een doodlopende meterspoorlijn naar Arosa, ook geëxploiteerd door de RhB.
Road to Arosa, Chur by Timon91, on Flickr
89. Tegenlicht kan ook mooi zijn :)
Sunset over Chur by Timon91, on Flickr
90. Uitzicht over Chur.
View over Chur by Timon91, on Flickr
91. Weer in het centrum, de smalspoorlijn richting Arosa ligt als tramrails door Chur heen, vlak naast de rivier de Plessur die aan de noordwestelijke zijde van Chur in de Rijn uitmondt. De spoorlijn richting Arosa was overigens dicht en er reden treinvervangende bussen.
Railway to Arosa in Chur by Timon91, on Flickr
92. Arcas, een pleintje in het centrum.
Arcas, Chur by Timon91, on Flickr
Na een uurtje had ik Chur wel gezien en begaf ik me richting het station, bovendien was het toch al bijna donker. Op het station heb ik ook nog een paar foto's gemaakt, maar die volgen in het volgende deel. Het is wel weer genoeg scroll/kijk/leeswerk geweest nu, in ieder geval respect als je het tot hier hebt volgehouden en bedankt voor het kijken! Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom! :)
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Het vorige deel is geëindigd in Europa’s modehoofdstad: Milano. Veel van de stad heb ik overigens niet gezien, ik ben er bijna alleen in het donker geweest. Een beetje jammer wellicht, maar van een paar Amerikaanse toeristen die ik sprak op Milano Centrale hoorde ik dat er behalve de Duomo ook niet extreem veel te zien is. Ik moest hier bijtijds m'n bed uit, deze dag had ik eigenlijk maar één doel: in Zürich geraken. Dat kan natuurlijk met een directe EuroCity via de hoofdroute door de Gotthardtunnel, maar je kan natuurlijk ook over de bergen heen via de oostelijker gelegen Bernina-Albula spoorlijn. Het duurt aardig wat langer, maar de route is ongelooflijk mooi en hoeft bovendien geen extra reservering te kosten. Het was wat uitzoekwerk, aangezien de stoptrein van Trenord die je van Milano naar de Zwitserse grens brengt niet in hafas staat, maar verder is het een makkelijke route. Treinen rijden langzaam door de bergen, maar voor de foto's is dat alleen maar mooi. Bovendien gaan er treinen genoeg :)
In dit deel reizen we dus van Milano met een regionale trein naar Tirano en vanaf daar met de smalspoortreinen van de Rhätische Bahn naar het Zwitserse Chur. Ik heb verschrikkelijk veel foto's gemaakt, aangezien de omstandigheden daarvoor heel erg goed waren. Ik was best tevreden over het resultaat en er zijn aardig wat foto’s die ik jullie niet wil onthouden. Ook vond ik (met oog op het geheel) het bezoek aan Chur het beste punt om het verslag weer te onderbreken. Dit deel bevat dus heel erg veel foto's (92 stuks), maar hopelijk vinden jullie dat niet erg. Anders heb ik je in ieder geval op tijd gewaarschuwd ;) Dit deel is ook het deel waarbij er verreweg het minste afstand wordt afgelegd, namelijk net aan 300 km, maar gezien het aantal foto's laat dat ook wel zien hoe mooi deze relatief korte rit is. Vanaf het volgende deel pakken we de draad in Chur weer op. De kaart van dit deel vind je hier, de kaart van de gehele rit staat hier. Ik gok trouwens dat er voor velen hier een hoop bekende plaatjes tussen zitten, dit is een populaire toeristische treinroute. Daar gaan we, de foto's:
1. De dag begon bijtijds op Milano Centrale, met 120 meter boven zeeniveau tevens het laagste punt van de dag. Aangezien ik meteen in de metro kon stappen vanaf het metrostation waar mijn hostel zat had ik nog een half uur over toen ik op Milano Centrale kwam. Mijn trein stond er al, ik ben maar helemaal naar voren gelopen. Hier de stoptrein van Trenord (die dus niet in de DB-planner is terug te vinden!) die om 8:20 zal vertrekken en 2,5 uur zou doen over de 154 km lange rit naar Tirano.
Train to Tirano at Milano Centrale by Timon91, on Flickr
2. Bij vertrek kwam ook het iconische, ouderwetse, niet meer in gebruik zijnde spoorgebouw vlak voor het station in zicht.
Milano Centrale in the morning by Timon91, on Flickr
3. Een half uurtje na vertrek kwamen de bergen echt in zicht.
View from the train Milano-Tirano by Timon91, on Flickr
4. Na Lecco volgt de spoorlijn de kust van Lago di Como. Dit levert vaak mooie uitzichten en doorkijkjes op, zoals hier vlak voor Lierna. Helaas was het langs het meer lastig om foto's te maken, het zicht wordt namelijk veel belemmerd. Er is veel gebouwd aan de waterkant en ook staan er nog aardig wat bomen.
Lago di Como seen from the train by Timon91, on Flickr
5. Station Lierna, een paar minuten later.
Lierna train station by Timon91, on Flickr
6. Sneeuw op de bergtop, zo te zien redelijk verse sneeuw.
The Alps seen from the train by Timon91, on Flickr
7. Vlak voor een tunnel.
Lago di Como seen from the train by Timon91, on Flickr
8. Bij Colico komt er wat meer ruimte tussen het meer en de spoorlijn.
View from the train near Colico by Timon91, on Flickr
9. Station Colico. Vanaf hier takt er nog een zijlijntje naar Chiavenna af.
Colico train station by Timon91, on Flickr
10. In een bocht vlak voor Tirano.
Entering Tirano by Timon91, on Flickr
11. Geen bijzondere foto, maar dit illustreert de situatie wél mooi: links ligt het westen, daar kwamen we vandaan, rechts reden we Tirano in. Het dal wat je hier rechtdoor in kijkt is het dal waarin de smalspoorlijn van de Rhätische Bahn zich vanaf een weg omhoog werkt richting de Berninapas.
Tirano by Timon91, on Flickr
12. Station Tirano (429 meter boven zeeniveau). Hier had ik een minuut of 40 overstaptijd, we kwamen met ruim vijf minuten vertraging aan hier. De trein rijdt vanaf hier weer terug naar Milano.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
13. Direct naast het normaalspoorstation van Tirano ligt het smalspoorstation van de RhB (Rhätische Bahn), het eindpunt van de Berninabahn. Hier het schattige perronnetje waar mijn trein al op de CTA stond aangekondigd. De spoorbreedte van deze lijn is 1000 mm, in tegenstelling tot de 1435 mm bij normaalspoor. De Rhätische Bahn rijdt ongeveer elke 1-2 uur een reguliere stoptrein over de Berninapas naar St. Moritz, aangevuld met diensten van de Bernina Express. Voor de laatstgenoemde is een reservering verplicht, deze voert ook panoramarijtuigen mee. Voor de foto's kan ik de reguliere stoptrein van harte aanbevelen: deze heeft ook ramen die open kunnen en behoeft geen extra reservering of toeslag. De spoorlijn tussen Tirano en Thusis staat sinds 2008 op de UNESCO werelderfgoedlijst, daarnaast is dit ook de eerste spoorlijn die in Streetview staat. Een overzichtskaartje van het netwerk van de Rhätische Bahn staat hier, ik ging deze dag van Tirano via St. Moritz naar Chur om vanaf daar weer met de SBB verder te reizen.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
14. De andere kant op gekeken, het einde van de spoorlijn.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
15. Op de achtergrond zie je de trein van Trenord staan, niet heel ver weg dus.
Tirano train station by Timon91, on Flickr
16. De trein uit St. Moritz kwam op tijd opdagen.
Train from St. Moritz at Tirano train station by Timon91, on Flickr
17. Het interieur. De trein bestond uit een moderne smalspoor EMU met nog een paar losse rijtuigen er achter. Ik was al in de EMU gaan zitten, toen ik net zat reden we al weg om om te lopen, zodat de losse rijtuigen zich weer achter de EMU bevonden voor de rit terug naar Zwitserland.
Train Tirano-St. Moritz interior by Timon91, on Flickr
18. De tafeltjes bevatten een kaart met het netwerk van de RhB. M'n zonnebril kwam tijdens de rit overigens ook nog zeer goed van pas.
Train Tirano-St. Moritz interior by Timon91, on Flickr
19. Op tijd verlieten we Tirano. Druk was het totaal niet, in mijn treinstel zat naast mij slechts één andere reiziger, een Japanse toerist die de enige andere vierzitter met een te openen raam had geclaimd
Leaving Tirano train station by Timon91, on Flickr
20. Meteen na het verlaten van station Tirano ligt het spoor een stukje in de autoweg. Lekker over straat rijden dus.
Train to St. Moritz in Tirano by Timon91, on Flickr
21. De auto moest wachten. Vanaf Tirano is het nog maar een paar kilometer naar de Zwitserse grens.
Train to St. Moritz in Tirano by Timon91, on Flickr
22. Station Campocologno, net over de grens. Grenscontrole was er niet.
Campocologno train station by Timon91, on Flickr
23. Snel na Campocologno volgt het eerste beroemde kunstwerk al: het spiraalviaduct van Brusio. Het enige nut van dit mooie viaduct is het winnen van hoogte, want er moet flink geklommen worden. Het hoogste punt van deze spoorlijn ligt meer dan 1800 meter hoger dan Tirano en het maximale stijgingspercentage is maar liefst 7%, ongekend veel voor een normale spoorlijn (zonder tandrad)!
Brusio spiral viaduct by Timon91, on Flickr
24. Teruggekeken van op het viaduct.
View from Brusio spiral viaduct by Timon91, on Flickr
25. Links van het spoor kun je nog net het dorpje Brusio zien liggen.
Railway near Brusio by Timon91, on Flickr
26. Doordat het meterspoor is zijn de boogstralen van de bochten een stuk kleiner dan bij normaalspoor, waardoor ik vaak het gevoel had in een modeltreinbaan rond te rijden.
Railway near Brusio by Timon91, on Flickr
27. Lago di Poschiavo.
Lago di Poschiavo seen from the train by Timon91, on Flickr
28. De spoorlijn gaat er aan de westzijde langs. Je kan aan de sneeuw in de verte en aan het meer zien dat er best een pittig windje stond.
Lago di Poschiavo seen from the train by Timon91, on Flickr
29. Te Poschiavo (1014 meter boven zeeniveau) maakte de trein een iets langere stop, voor een kruising. De man met de rode bodywarmer was de zeer vriendelijke conducteur, met wie ik later nog een kort praatje gemaakt heb. Hij noemde het conducteur zijn voor de RhB een "Traumjob".
Poschiavo train station by Timon91, on Flickr
30. Naar voren gekeken. Links van het linker oranje spoorvoertuig zie je de doorgaande spoorlijn bergop gaan. De hellingen zijn soms zeer steil, zoals ik al zei lopen de percentages op tot 7%.
Poschiavo train station by Timon91, on Flickr
31. Het dorpje San Carlo, niet ver boven Poschiavo. Vanaf hier maakt de spoorlijn een paar haarspelden om hoogte te winnen.
San Carlo, Poschiavo, seen from the train by Timon91, on Flickr
32. Het landschap werd er steeds mooier op :)
The Alps seen from the train by Timon91, on Flickr
33. Langzaam kropen we de steile helling op.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
34. Teruggekeken richting Lago di Poschiavo.
Lago di Poschiavo from a distance by Timon91, on Flickr
35. Ook de sneeuwgrens werd gepasseerd, deze lag op ongeveer 1600 meter.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
36. Zie ook hier.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
37. Al was het sneeuwdek nog niet overal gesloten.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
38. Zo nu en dan zijn er passeersporen, hier moesten we even wachten op een tegentrein. Elke keer als dit zich voordeed werd dit ook in drie talen omgeroepen, zodat toeristen die normaliter nooit in een trein zitten zich geen zorgen gaan maken of er iets aan de hand is.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
39. De andere kant op gekeken.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
40. Stuifsneeuw op de top.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
41. Lago Palü. Dit traject heeft logischerwijs veel tunnels en lawinegalerijen, het stuk boven/langs Lago Palü bevat bijna meer spoor in een tunnel of lawinegalerij dan spoor in de open lucht.
Lago Palü seen from the train by Timon91, on Flickr
42. We gingen steeds hoger.
Lago di Poschiavo from a distance by Timon91, on Flickr
43. Dit was halverwege oktober, maar hier leek het al winter.
The Alps near Lago Palü by Timon91, on Flickr
44. Station Alp Grüm (2091 meter boven zeeniveau).
Alp Grüm train station by Timon91, on Flickr
45. De top van de bergpas was niet heel ver meer.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
46. Het werd ook steeds ruiger.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
47. Lago Bianco (Witte Meer, Italiaans), dit meer is het hoogste punt van de spoorlijn.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
48. Nog meer stuifsneeuw, gewoon omdat het zo mooi is.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
49. De spoorlijn langs het meer.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
50. De stuwdam van Lago Bianco is ook nog te zien.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
51. Zo'n uitzicht vanuit de trein zul je niet snel hebben tussen pak'm beet Almelo en Deventer
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
52. Bergen, ik kreeg er maar geen genoeg van.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
53. Station Ospizio Bernina, het hoogste punt van de lijn op 2253 meter boven zeeniveau!
Ospizio Bernina train station by Timon91, on Flickr
54. Vooruit gekeken.
Ospizio Bernina train station by Timon91, on Flickr
55. In een punt van het meer.
Lago Bianco seen from the train by Timon91, on Flickr
56. Lej Nair (Zwarte Meer, Reto-Romaans) ligt net voorbij Lago Bianco, en net iets lager. Waar Lago Bianco nog zijn water naar de Adriatische Zee afvoert, doet Lej Nair dat naar de Zwarte Zee. Op het korte stukje ertussen staat er een bordje wat de waterscheiding aanduidt.
Lej Nair seen from the train by Timon91, on Flickr
57. Het is nog niet voorbij met de winterpret, hier is zojuist een sneeuwgalerij gepasseerd.
Train Tirano-St. Moritz in the mountains by Timon91, on Flickr
58. Die stuifsneeuw die achter een bergtop loslaat bleef ik fascinerend vinden, vandaar dat ik er nog maar een foto van getrokken heb ;)
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
59. Teruggekeken naar boven.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
60. Station Bernina Lagalb, 2099 meter boven zeeniveau.
Bernina Lagalb train station by Timon91, on Flickr
61. We moesten even wachten op deze tegentrein. Veel treinen hier dragen ook nog een paar goederenwagons met zich mee, voor lokaal transport. Modelspoorbaangevoel ten top!
Train St. Moritz-Tirano by Timon91, on Flickr
62. De Berninapas voor autoverkeer ligt naast de spoorlijn, hier een parkeerplaats naast de weg.
Bernina road seen from the train by Timon91, on Flickr
63. Het beste van de herfst en winter in één foto.
Snow in the Alps by Timon91, on Flickr
64. Station Pontresina (1774 meter boven zeeniveau). Hier kun je nog overstappen op een stoptrein naar Scuol-Tarasp die in Samedan (6 minuten verderop) aansluiting geeft op de stoptrein St. Moritz-Chur. Zie het maar voor je als een spoordriehoek tussen Samedan (richting Chur), Pontresina (richting Tirano) en St. Moritz (doodlopend). Ik koos ervoor om door te rijden naar St. Moritz, een trein later richting Chur te nemen en de overstaptijd in St. Moritz te benutten om even rond te kijken.
Pontresina train station by Timon91, on Flickr
65. Aankomst in St. Moritz (1775 meter boven zeeniveau), twee-en-een-half uur na het verlaten van Tirano en uiteraard op de seconde op tijd.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
66. Het meer van St. Moritz.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
67. Kraakhelder water, al kon je door de rimpels op het water niet heel diep kijken.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
68. St. Moritz, met het station op de voorgrond.
St. Moritz by Timon91, on Flickr
69. Het wandelpad langs het meer.
Lake of St. Moritz by Timon91, on Flickr
70. Het station vanaf de weg gezien. Een beetje veel tegenlicht maar het is nog wel te zien. In St. Moritz was niet zoveel te beleven verder.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
71. Mijn volgende trein, de RE naar Chur, stond een kwartiertje voor vertrek al klaar. Eerst heb ik in het station nog een tentoonstelling over het UNESCO gedeelte van de Bernina-Albula spoorlijn bekeken, daarna heb ik een plekje gezocht in de trein.
Train to Chur at St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
72. Het interieur. De trein bestond uit een rits rijtuigen zoals de rijtuigen die achter het treinstel gehangen werden tussen Tirano en St. Moritz. Fijne rijtuigen, de ramen kunnen best een eind open!
Train St. Moritz-Chur interior by Timon91, on Flickr
73. Het station van St. Moritz met op de achtergrond nog wat panoramarijtuigen voor de duurdere treinen hier.
St. Moritz train station by Timon91, on Flickr
74. En zo verlieten we St. Moritz.
View from the train St. Moritz-Chur by Timon91, on Flickr
75. Station Schlarigna.
Schlarigna train station by Timon91, on Flickr
76. Sneeuw in het brede dal.
Valley near Samedan by Timon91, on Flickr
77. Station Samedan, waar er aansluiting is op de trein naar Scuol-Tarasp.
Samedan train station by Timon91, on Flickr
78. Na Samedan duikt de trein de Albulatunnel (5865 meter lang) in. Dit is vlak na de tunnel, iets buiten Preda (1789 meter boven zeeniveau). Naast het spoor loopt nog een lokale weg.
Railway near Preda by Timon91, on Flickr
79. Hierna daalt de spoorlijn vrij rap middels een aantal keertunnels en haarspelden. Na Filisur (1080 meter boven zeeniveau) volgt het beroemde Landwasser Viaduct, waar de trein mooi in beeld kwam.
Train St. Moritz-Chur on the Landwasser Viaduct by Timon91, on Flickr
80. Het viaduct, teruggekeken. Ook deze trein sleepte nog wat goederenwagons mee naar Chur.
Train St. Moritz-Chur on the Landwasser Viaduct by Timon91, on Flickr
81. Iets verderop, dit is volgens mij het Schmittentobel Viaduct.
Train St. Moritz-Chur on the Schmittentobel Viaduct by Timon91, on Flickr
82. Aankomst in Chur (584 meter boven zeeniveau), de hoofdstad van het kanton Graubünden, twee uur na het vertrek uit St. Moritz. Ik had hier meteen door kunnen reizen naar Zürich met een IC die perfect op de RE uit St. Moritz aansluit, maar omdat het nog licht was koos ik ervoor om in het laatste daglicht even Chur te bekijken. Ik vroeg de conducteur tijdens de kaartcontrole vlak voor Chur - ik was toch de laatste die hij moest controleren, ik zat helemaal achterin - of hij wat tips had om te "spazieren" in Chur. In de tien minuten die daarop volgden kreeg ik een snelcursus Chur & Schwyzerdütsch. Nu spreek ik redelijk Duits en kan ik het over het algemeen ook prima verstaan, maar Schwyzerdütsch blijft wel verrekte lastig Laten we het er op houden dat ik de belangrijkste punten wel heb meegekregen
Chur train station by Timon91, on Flickr
83. Direct buiten het station ligt, hoe kan het ook anders, de Bahnhofstraße.
Bahnhofstraße, Chur by Timon91, on Flickr
84. Het Posthotel in, jawel, de Poststraße!
Poststraße, Chur by Timon91, on Flickr
85. De Hofsteig, heuvel op.
Hofsteig, Chur by Timon91, on Flickr
86. Chur ligt dan wel relatief laag, de bergen zijn nooit ver weg.
Church, Chur by Timon91, on Flickr
87. Een kerk.
Church, Chur by Timon91, on Flickr
88. Iets boven Chur verlaat deze weg het stadje richting Aros, 30 km verder en 1200 meter hoger gelegen. Vanaf Chur ligt er nog een doodlopende meterspoorlijn naar Arosa, ook geëxploiteerd door de RhB.
Road to Arosa, Chur by Timon91, on Flickr
89. Tegenlicht kan ook mooi zijn :)
Sunset over Chur by Timon91, on Flickr
90. Uitzicht over Chur.
View over Chur by Timon91, on Flickr
91. Weer in het centrum, de smalspoorlijn richting Arosa ligt als tramrails door Chur heen, vlak naast de rivier de Plessur die aan de noordwestelijke zijde van Chur in de Rijn uitmondt. De spoorlijn richting Arosa was overigens dicht en er reden treinvervangende bussen.
Railway to Arosa in Chur by Timon91, on Flickr
92. Arcas, een pleintje in het centrum.
Arcas, Chur by Timon91, on Flickr
Na een uurtje had ik Chur wel gezien en begaf ik me richting het station, bovendien was het toch al bijna donker. Op het station heb ik ook nog een paar foto's gemaakt, maar die volgen in het volgende deel. Het is wel weer genoeg scroll/kijk/leeswerk geweest nu, in ieder geval respect als je het tot hier hebt volgehouden en bedankt voor het kijken! Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom! :)
Mijn Flickr account.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Net als je andere verslagen: prachtig! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39196
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Al je verslagen zijn prachtig, maar deze... wow :pos: Geweldig die uitzichten in de bergen! :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Weer een zeer mooi verslag :D *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Mooi verslag weer! :D
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Toch altijd weer trots zulke schitterende plaatjes van mijn vaderland te zien.
Geeft ook meteen een beetje Kerstgevoel, oliebollen, champagne, genieten.
Je ziet het, dit deel heeft mij aangenaam verrast.
Geeft ook meteen een beetje Kerstgevoel, oliebollen, champagne, genieten.
Je ziet het, dit deel heeft mij aangenaam verrast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Tot nu toe vind ik dit je mooiste verslag (uit deze serie).
Complimenten!!!
Complimenten!!!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Uit de kunst :)
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Wauw! :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
echt een schitterend verslag. ik heb weer een item op mijn to-do-lijst voor reiservaringen gezet.(inclusief even een kijkje nemen in monaco.)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Onverwachte herfstreis (5): de Alpen over! [92]
Bedankt voor de reacties iedereen! :D
Zwitserland is inderdaad schitterend, het is alleen jammer dat het zo godsgruwelijk duur is. Maar goed, dan weten wij Nederlanders ook weer hoe veel buitenlandse toeristen zich in ons landje voelen...
Zwitserland is inderdaad schitterend, het is alleen jammer dat het zo godsgruwelijk duur is. Maar goed, dan weten wij Nederlanders ook weer hoe veel buitenlandse toeristen zich in ons landje voelen...
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten