Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Tochjo »

fogeltje schreef:Zou fijn zijn als die IC Roosendaal - Zwolle weer gewoon kon doorkachelen tussen Arnhem en Nijmegen. Momenteel is het een veredelde stoptrein, tussen Deventer en Zwolle stopt hij ook al overal.
Dat is ook de bedoeling.
reisthijs schreef:
Tochjo schreef:De Gelderlander spreekt in dit verband consequent over Zevenaar, maar volgens mij klopt dat simpelweg niet.
Het klopt in zekere zin wél, de wens van de Stadsregio is namelijk al heel lang dat er op het hele traject tussen Wijchen en Zevenaar 4x per uur een stoptrein rijdt. Die wens gaat straks ook in vervulling. Het misverstand in dit verhaal is het idee dat het één doorgaande verbinding zou worden.
In het artikel staat: "Beide projecten hangen samen met de komst van een Regiorailverbinding tussen Zevenaar en Wijchen. Het is de bedoeling dat er vanaf eind 2014 in beide richtingen per uur 4 sprinters (stoptreinen) gaan rijden op het traject. Nu zijn dat er maar 2."

Het gebruik van "een Regiorailverbinding" suggereert sterk een doorgaande dienst. Bovendien is "nu zijn dat er maar 2" dus ook onjuist voor Arnhem-Zevenaar. Hier heeft mijns inziens iemand wel een klok horen luiden, maar weet hij niet waar de klepel hangt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Vinny »

In Nederland is een doorgaande verbinding geen noodzakelijke voorwaarde voor stadsgewestelijk railvervoer. Het is hier geen Zwitserland ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Tochjo »

In dat geval slaat het helemaal nergens op, want Zevenaar en Wijchen zijn dan al verbonden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

webguy schreef:
fogeltje schreef:Zou fijn zijn als die IC Roosendaal - Zwolle weer gewoon kon doorkachelen tussen Arnhem en Nijmegen. Momenteel is het een veredelde stoptrein, tussen Deventer en Zwolle stopt hij ook al overal.
Zou dat dienstregelingstechnisch wel gaan? Want hij is dan wel opeens 5 a 10 minuten sneller ofzo? Dan sluit het waarschijnlijk niet meer aan in Den Bosch of Zwolle bijvoorbeeld.
Er loopt een onderzoek naar en je punten zijn precies wat mogelijke bezwaren kunnen zijn: voor wie versnel je die trein nu?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

In dienstregeling 2015 gaat er wel meer gebeuren (dan gaat immers de nieuwe concessie van NS in). De verbouwing van Den Bosch is dan ook klaar, dus mogelijk is er nog meer te versnellen dan alleen de minuutjes tussen Arnhem en Nijmegen. Versnellen van de s3600 levert in ieder geval een betere aansluiting Ut - Tb op (die is nu net geen kwartier als je met de s3600 verder wil) en je zou eens kunnen kijken of je dan in Roosendaal een betere aansluiting naar België kan regelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:
webguy schreef:
fogeltje schreef:Zou fijn zijn als die IC Roosendaal - Zwolle weer gewoon kon doorkachelen tussen Arnhem en Nijmegen. Momenteel is het een veredelde stoptrein, tussen Deventer en Zwolle stopt hij ook al overal.
Zou dat dienstregelingstechnisch wel gaan? Want hij is dan wel opeens 5 a 10 minuten sneller ofzo? Dan sluit het waarschijnlijk niet meer aan in Den Bosch of Zwolle bijvoorbeeld.
Er loopt een onderzoek naar en je punten zijn precies wat mogelijke bezwaren kunnen zijn: voor wie versnel je die trein nu?
Maar als er toch al vier stoptreinen per uur rijden, dan is er in mijn ogen geen reden om die trein nog als stoptrein te laten rijden. Extra wachttijd in Arnhem maakt het hooguit robuuster om vertraging op te vangen. Maar goed, Wubbo draagt ook goede punten aan.

Ik kan zelf niet wachten tot 's-Hertogenbosch klaar is. Hopelijk komt de overstap van de 800 op 4400 dan weer terug.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Is het de bedoeling dat Zevenaar-Arnhem of Zutphen-Nijmegen door gaat rijden naar Wijchen? Op wikipedia (de normale) zit nl iemand die eerste te beweren wat ik zelf vreemd vind, vooral omdat de site van Stadsregiorail het zelf over Zutphen-Nijmegen heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Het idee van Zevenaar - Wijchen is alleen ontstaan omdat dat het gebied van de Stadsregio is. Met vier treinen per uur tussen Zevenaar en Wijchen bedoelen ze geen vier rechtstreekse treinen :P .

Met een beetje zoeken kwam ik dit redelijk recente document tegen; zie pagina 3:

http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs_2013/cvs13_048.pdf

Of dit wat minder recente document van ProRail:

http://www.prorail.nl/sites/default/fil ... arnhem.pdf
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Dat was ook wat ik in mijn hoofd had. Ze hebben het ook correct over een VERBINDING Zevenaar - Wijchen en geen TREINDIENST Zevenaar - Wijchen. Dat is een verschil, maar misschien voor de leek net wat minder duidelijk. De site van de Stadsregiorail zelf noemt nota bene de overstap in Arnhem.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Niets is nog zeker, maar zeker is dat het niet Wijchen Zevenaar wordt
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

De eerste vraag is natuurlijk of het in december van 2014 doorgaat? Zelfs dat lijkt me verre van zeker als ik zo nu en dan over de Elster stationsomgeving lees in de kranten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Niets is nog zeker, maar zeker is dat het niet Wijchen Zevenaar wordt
Dat zou ten eerste ook verspilling van brandstof zijn (diesel onder de draad) en men heeft nu al net genoeg treinstellen. Verlenging zou gewoon simpelweg niet mogelijk zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Met een Sprinter van Wijchen naar Zevenaar rijden kost geen druppel brandstof.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Het doorrijden naar Wijchen is afhankelijk van de bouw van het keerspoor aldaar, geen idee hoe het daarmee staat maar dat hoeft verder geen problemen op te leveren, het kost je alleen een extra materieelomloop voor de s7600.

Tussen Arnhem en Nijmegen is interessanter inderdaad. Als Arriva naar Arnhem blijft rijden is het erg moeilijk iets aan de dienstregeling te doen daar, als Arriva weggaat kan er een versnelling voor de s3600 doorgevoerd worden (langgekoesterde wens van zo'n beetje iedereen) en ontstaat er als het goed is ruimte voor een extra sprinter daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

2014 is zeker, dat gaat door. Zou er ook nog een optie te bedenken zijn met een versnelde 3600 en Arriva door naar Arnhem?
Cremers.R1995
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:26

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Cremers.R1995 »

Jahoor, de 3000 of 3100 laten eindigen in Arnhem en crossplatform bieden met de 3600 die dan als IC naar Nijmegen rijd. Arriva kan dan door blijven rijden naar Arnhem en grote infra maatregelen bij Elst zijn voorlopig niet nodig. Ach ja, ook hier zullen wel weer de nodige haken en ogen aan zitten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Yanaike »

Hallo!

Als je de 3600 als intercity laat rijden tussen Nijmegen en Arnhem moet het toch lukken om 6 treinen in een halfuur te laten rijden op Arnhem-Elst?
Vanuit Nijmegen vertrekken de treinen dan precies volgens de oude situatie:
[:04] SPR 7600 naar Zutphen
[:12] IC 3000 naar Den Helder
[:17] IC 3600 naar Zwolle
[:19] Nieuwe Sprinter
[:27] IC 3100 naar Schiphol
En die komen dan in Arnhem aan op:
[:21] SPR 7600 Zutphen
[:25] IC 3000 Den Helder
[:30] IC 3600 Zwolle (komt nu 7 minuten eerder aan)
[:36] Nieuwe Sprinter
[:40] IC 3100 Schiphol
Het tweede halfuur precies hetzelfde en de terugreis omgekeerd.

Het enige wat je dan hoeft te doen is de Arriva treinen uit Elst te verschuiven zodat die in Arnhem aankomen rond :02 in het kwartier dat je niet met de 3600 zit.
Het wordt krap, maar het lijkt mij wel te doen toch?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Er zit ook nog een goederentrein tussen. Volgens mij kan het dan ook nog wel, maar is het dan zo dat de trein Arnhem - Tie meer vertraagd rondrijdt dan niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Arnhem - Nijmegen is een raar baanvak. Er zit daar namelijk een probleem met de overweg in de Rijksweg Noord. De dichtligtijden van die (drukke) overweg zijn nu al op het randje, reden waarom er met de treindienst van Arriva al eens geschoven is. Nog twee extra treinen over die overweg zullen er denk ik voor zorgen dat er gevaarlijke situaties gaan ontstaan daar.

Ik weet niet hoe het nu met de plannen voor het opheffen van die overweg is?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Plannen zijn er al jaren, maar of er iets gaat gebeuren? De laatste krantenartikelen die ik tegenkwam hadden het over het "recht" aanleggen van de spoorwegovergang; dat duidt er niet echt op dat men vaart wil maken met ondertunneling over overbrugging van het spoor. Een ander document dat ik tegenkwam was alweer van eind 2010 maar daar hadden ze het meer over een spoorwegovergang noordelijker (noordtangent) die de Rijksweg Noord dan zou moeten ontlasten. Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat men voor 2018 iets klaar heeft :P .

Een ander probleem is toch ook wel de stationsomgeving. Er is daar één groot plan voor een nieuw gemeentehuis, een tunnel, een derde (kop?)spoor en een parkeergarage. Met name tegen het gemeentehuis is veel weerstand en de rechter heeft het huidige plan daarvoor afgeschoten. Daaraan vast hangt de parkeergarage; de gemeente heeft in het voren een contract bij NS had afgesloten om er parkeerplaatsen te huren, wat een beetje vreemd (en duur voor de gemeente is) als het gemeentehuis niet doorgaat. Hoe het nu verder moet gaan is natuurlijk onduidelijk: de politiek wil gewoon doorgaan (en het plan voor het gemeentehuis aanpassen zodat het wel acceptabel is), de burgers willen voorkomen dat er ook maar één schop in de grond gaat bij de stationsomgeving, in ieder geval niet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het laatste is begrijpelijk (het gemeentehuis is wat mij betreft een belachelijk idee), maar het zorgt er niet voor dat de spoorse zaken rondom het stationsgebied zullen opschieten. December 2014 voor een gewijzigde dienstregeling op deze lijn (met ieder kwartier een echte stoptrein) vind ik zeer optimistisch.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door ICE105 »

En daarom blijft de 3600 in dienstregeling 2015 overal stopppen tussen Ah en Nm.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Yanaike »

Frank schreef:Een ander probleem is toch ook wel de stationsomgeving. Er is daar één groot plan voor een nieuw gemeentehuis, een tunnel, een derde (kop?)spoor en een parkeergarage. Met name tegen het gemeentehuis is veel weerstand en de rechter heeft het huidige plan daarvoor afgeschoten. Daaraan vast hangt de parkeergarage; de gemeente heeft in het voren een contract bij NS had afgesloten om er parkeerplaatsen te huren, wat een beetje vreemd (en duur voor de gemeente is) als het gemeentehuis niet doorgaat. Hoe het nu verder moet gaan is natuurlijk onduidelijk: de politiek wil gewoon doorgaan (en het plan voor het gemeentehuis aanpassen zodat het wel acceptabel is), de burgers willen voorkomen dat er ook maar één schop in de grond gaat bij de stationsomgeving, in ieder geval niet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het laatste is begrijpelijk (het gemeentehuis is wat mij betreft een belachelijk idee), maar het zorgt er niet voor dat de spoorse zaken rondom het stationsgebied zullen opschieten. December 2014 voor een gewijzigde dienstregeling op deze lijn (met ieder kwartier een echte stoptrein) vind ik zeer optimistisch.
Heb je het nu over de stationsomgeving van Arnhem, Nijmegen of Elst?

En ik vind het belachelijk dat het aantal treinen op een baanvak afhankelijk is van hoe lang een spoorwegovergang daardoor dicht is. Ik heb de overgang even opgezocht op Street View, maar op de scheve hoek na lijkt het me niet heel gecompliceerd om binnen een jaar of twee een tunnel/brug gereed te hebben. Ruimte is er immers genoeg, zo te zien.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door BrengMe »

Als je goed las wist je dat hij de stationsomgeving van Elst bedoelde.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Arnhem - Nijmegen is een raar baanvak. Er zit daar namelijk een probleem met de overweg in de Rijksweg Noord. De dichtligtijden van die (drukke) overweg zijn nu al op het randje, reden waarom er met de treindienst van Arriva al eens geschoven is. Nog twee extra treinen over die overweg zullen er denk ik voor zorgen dat er gevaarlijke situaties gaan ontstaan daar.

Ik weet niet hoe het nu met de plannen voor het opheffen van die overweg is?
Die overweg zou eventueel ook meer haaks gemaakt kunnen worden in plaats van in de stop-door van Elst te zitten voorzien kunnen worden van een verkorte aankondiging. Dat verkort de dichtligtijden enorm.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

http://www.gelderlander.nl/regio/wijche ... -1.4137679

Volledige ingebruikname van kwartierdienst "Zevenaar - Wijchen" uitgesteld tot 2017... Zo moeilijk was dat niet te voorspellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten