Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Michael »

Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

​Het aantal keren dat treinpersoneel van de NS te maken krijgt met agressieve reizigers neemt toe. Vorig jaar vonden er ruim 8.100 incidenten plaats, een stijging van bijna 16 procent ten opzichte van 2011.

Ook dit jaar lijkt het aantal meldingen weer boven de 8.000 uit te komen. Dat blijkt uit vertrouwelijke cijfers van de NS die in handen zijn van NU.nl.

In de eerste twee kwartalen van 2013 werd door NS-personeel 4.175 keer melding gemaakt van een vorm van agressie. De tweede helft van 2012 was dit aantal nog hoger. In die periode kregen spoorwegmedewerkers 4.257 keer te maken met agressieve reizigers.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3639840/agr ... t-toe.html
ben80

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door ben80 »

Slecht nieuws. Aggressie op je werkplek is echt onacceptabel.

Ik heb dit helaas een paar keer gezien. Ook een keer was het omgekeerde trouwens, ns tegen reiziger (kennis werd een paar uren in een trein ter hoogte van Oostzaan(Zaandam) gegijzeld...)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Vinny »

In plaats van lapmiddelen als mensen in een apenpakkie op treinstations neerzetten moet er gewoon eens een nul-tolerantie worden gevoerd tegen agressieve zwartrijders. Bij recidivisme gewoon paar jaar lang op water en brood zetten met die lui. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door WSM »

Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door VIRM »

WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Ik heb daar zelf nooit last van. Is ook een manier hoe je jezelf opstelt. Ik ben wel een keer aangesproken door een politieagent op station Hoofddorp die mij kennelijk verdacht van het vernielen van de kaartautomaat. Hij toonde geen enkele vorm van beleefdheid of respect. Pas toen het hem duidelijk was dat ik onschuldig was bond hij een beetje in. Tamelijk bizar om mee te maken..., is al een aantal jaren geleden gebeurd. Kennelijk zag ik er toen uit als opgeschoten puber hahah :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Amazonous »

WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Weinig. En uiteindelijk trek je altijd aan het kortste eind wanneer je met de medewerker zelf de discussie aangaat. In mijn ogen kun je je het beste maar rustig houden, netjes aangeven dat je het er niet mee eens bent, zorgen dat je zijn (m/v) gegevens noteert en dan alsnog middels een klachtenprocedure klagen. Even los van de vraag of dat meer oplevert dan "och jee, dat had niet gemogen, sorry (en nu snel oprotten met je gezemel)".
ben80

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door ben80 »

VIRM schreef:
WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).
Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.

Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Suus »

Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Klaasje »

Op het moment dat de bovenleiding op de trein of rails ligt moet je verschrikkelijk je best doen wil je jezelf kunnen elektrocuteren.
ben80

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door ben80 »

Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.

Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon

In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.

Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Suus »

En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:In plaats van lapmiddelen als mensen in een apenpakkie op treinstations neerzetten moet er gewoon eens een nul-tolerantie worden gevoerd tegen agressieve zwartrijders. Bij recidivisme gewoon paar jaar lang op water en brood zetten met die lui. :Y
Dit werkt overigens uitstekend! Agressie tegen personeel van de MTA in NYC is bijna verdwenen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Ronald »

ben80 schreef:
VIRM schreef:
WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).
Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.

Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat je enkele simpel op te volgen regels al als agressie ervaart. Daar zul je dan vrij vaak last van hebben...
ben80

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door ben80 »

Ronald schreef:
ben80 schreef:
VIRM schreef:
WSM schreef:Wat gaat er eigenlijk gebeuren tegen agressie vanuit vervoerders jegens de klant? Als je als klant als een stuk stront behandeld wordt (hetgeen normaal is in het OV), roept dat ook weer agressie op...
Wat is nu de definitie van 'agressie'? Valt 'verbale agressie' onder de noemer 'agressie'? In dit geval zijn ook niet alle NS-medewerkers lieverdjes (al is dat een uitzondering).
Ook gijzeling is een vorm van agressie. Als je bijvoorbeld in een gestoord trein "voor je veiligheid" moet blijven. Volskrekt onacceptabel.

Nochtans is het ook niet de bedoeling dat je antwoord met aggressie tegen aggressie...
Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat je enkele simpel op te volgen regels al als agressie ervaart. Daar zul je dan vrij vaak last van hebben...
Als u tegen mij zegt dat ik moet urenlang op mijn plek zitten zonder informatie ervaar ik dit als agressie. Geweld is niet alleen maar klappen delen. Ik bedoel, ns is nu een commerciel organisatie, je moet ook aan je klanten denken. Wij zijn niet containers ofzo.
Nogmaals zeg ik niet dat ik wil vertrekken na een paar minuten stilstaande trein/voertuig, wel na een paar uren. En veiligheid is geen argument, een stilstaande trein is niet veilig, zeker in de zomer of winter en als er geen circulatie meer.

Maar ok, wij zijn een beetje off-topic nu, het is topic over agressie tegen treinpersonnel...
En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
Als de trein stopt vlak een stad kan je gewoon naartoe lopen?!? Mijn vriend werd urenlang gestrand in een intercitty Hoorn-Amsterdam; het trein was valkbij oostzaan, 10 minuten lopen naar bus 392 die rijdt elke 15 minuten naar Zaandam of Amsterdam.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Ennes »

ben80 schreef:
Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.

Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon

In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.

Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Om even als voorbeeld die aanrijding met persoon te noemen: Jij wil gezellig uit de trein klauteren (waar met zeer grote kans nog wat stoffelijke resten aanhangen), om vervolgens tussen de overige stoffelijke resten door terug te wandelen naar de voorliggende overweg of station (dit zijn toch de plekken waar meeste aanrijdingen gebeuren) af en toe tijdens die wandeling wat ledematen en/of ingewanden ontwijken.

Maar alles is natuurlijk beter als even in een trein wachten tot men op een veilige manier geëvacueerd kan worden, of in andere gevallen verder kunt reizen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
ben80

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door ben80 »

Ennes schreef:
ben80 schreef:
Bee schreef:Oh, jij wil dood door elektrocutie ofzo?
Je neemt het geval waar de storing is bovenleiding-gerelateerd.

Maar meestal is de oorzak hetvolgende:
- Kapot trein
- Kapot sein
- Aanrijding met een persoon

In deze gevallen zie ik niet de elektrocutie risicos. Zeker als er geen circulatie op het bepaalde traject. En ik voel mij ook niet veilig in een urenlange gestoorde trein.

Ik vergelijk het met een taxi-rit. Als de taxi material pech heeft, wil ik ook niet wachten in het auto...
Om even als voorbeeld die aanrijding met persoon te noemen: Jij wil gezellig uit de trein klauteren (waar met zeer grote kans nog wat stoffelijke resten aanhangen), om vervolgens tussen de overige stoffelijke resten door terug te wandelen naar de voorliggende overweg of station (dit zijn toch de plekken waar meeste aanrijdingen gebeuren) af en toe tijdens die wandeling wat ledematen en/of ingewanden ontwijken.

Maar alles is natuurlijk beter als even in een trein wachten tot men op een veilige manier geëvacueerd kan worden, of in andere gevallen verder kunt reizen.
Jij neemt een gruwelijke voorbeld, waar inderdaad misschien zou ik liever binnen blijven. In het meeste gevallen is het niet zo. Je bent bijvoorbeld in de trein achter, die moet wachten totdat de andere trein weg is.
En urenlang wachten in een volle trein is geen pretje. Zeker met de nieuwe treinen bijvoorbeld zonder toiletten.

Dus heb ik liever het keuze ja, dat iemand anders voor mij beslist.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Ennes »

ben80 schreef:
Jij neemt een gruwelijke voorbeld, waar inderdaad misschien zou ik liever binnen blijven. In het meeste gevallen is het niet zo. Je bent bijvoorbeld in de trein achter, die moet wachten totdat de andere trein weg is.
En urenlang wachten in een volle trein is geen pretje. Zeker met de nieuwe treinen bijvoorbeld zonder toiletten.

Dus heb ik liever het keuze ja, dat iemand anders voor mij beslist.
Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.

Dat het geen pretje is, dat is wel duidelijk. Niemand, ook het personeel vind het een pretje, maar het is soms gewoon niet anders, en daar zal je dan gewoon in moeten berusten.

Ik ben dus toch wel erg blij dat anderen die keuze maken, en niet de reiziger zelf, anders wordt het helemaal een zooi op het spoor, en rijdt er om veiligheidsredenen helemaal geen trein meer.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.
Ik heb het eens meegemaakt in een s140 naar Duitsland, de trein voor ons kreeg een aanrijding en wij konden niet omkeren. Maar toen werd er gratis koffie en thee uitgedeeld in de bistro en dat was gegeven de situatie waarschijnlijk ook de minst vervelende oplossing, ondanks de wachttijd van anderhalf uur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.

Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Bee schreef:En dan, dan sta je naast de trein in weet-ik-veel-waar? Over het algemeen is het comfortabeler om in de trein te blijven wachten op wat er komen gaat dan om maar even een meter naar beneden te springen en langs het spoor een beetje te staan...
In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.

Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
Waarschijnlijk zullen er dan wel reizigers zijn die zichzelf evacueren door de noodknop deurvergrendeling te gebruiken.
Maar kan me wel voorstellen dat het gevaarlijk is om lopend naar het busstation te gaan en het daardoor niet is toegestaan ook al is het zeur voor de reizigers,zeker als ze de laatste bus naar hun woonplaats missen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Agressie tegen treinpersoneel neemt toe

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Ik rij nu al heel wat jaartjes, en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik uren stil heb moeten staan omdat de trein voor me een aanrijding heeft gehad. Tot nu toe hebben we altijd kop kunnen maken en zijn terug gereden naar een station. Natuurlijk gaat er wel wat tijd overheen (en zou soms ook sneller kunnen) maar vanuit een trein is het lastig oordelen, omdat je ook niet de hele situatie buiten die trein kan overzien.
Ik heb het eens meegemaakt in een s140 naar Duitsland, de trein voor ons kreeg een aanrijding en wij konden niet omkeren. Maar toen werd er gratis koffie en thee uitgedeeld in de bistro en dat was gegeven de situatie waarschijnlijk ook de minst vervelende oplossing, ondanks de wachttijd van anderhalf uur.
Met een getrokken trein is dat inderdaad het geval, echter het binnenlandse treinverkeer rijdt niet meer met getrokken treinen, dus de kans hierop is eigenlijk alleen beperkt tot de internatonale treinen. (en de Fyra/IC-Direct)
fogeltje schreef: In de winter zou ik wel willen blijven zitten, ook al werkt de verwarming niet (wel beschutting tegen wind). Maar in de zomer als het buiten bloedje heet is en trein aardig vol, ja dan zou ik ervoor kiezen om buiten even in de schaduw te gaan staan.

Ik heb gelukkig maar 1x in een trein moeten zitten, aanrijding (met een auto, maar ik neem aan dat daarin ook personen zaten) bij de eerste overweg na station Oss richting Nijmegen. We moesten anderhalf uur blijven zitten om te wachten op bussen terwijl een vriend van mij bijna zijn huis kon zien en ik in de verte allemaal lijnbussen terug richting huis zag vertrekken (college gingen we toch niet meer halen). In mijn ogen zou je mensen de kans moeten geven de trein te verlaten en op eigen gelegenheid te vertrekken als het veilig is. Midden in een weiland kan dat niet (je weet de weg niet etc) maar midden in Oss zou dat gewoon moeten kunnen IMO.
En in zo'n geval wil je het als hulpverlener hebben dat er (vele) tientallen reizigers als een kip zonder kop rondom die trein rondwandelen? Los hiervan zal je naar mijn idee ook met aansprakelijkheid te maken hebben, een spoorweg is namelijk niet gebouwd als wandelroute, als je reizigers zomaar laat uitstappen op een plek die daar niet voor bedoeld is, en er gebeurt iets, dan kunnen er toch vervelende consequenties uit voortvloeien denk ik.

Maar goed we gaan inmiddels aardig off-topic, het ging hier over toenemende agressie tegen treinpersoneel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten