Dienstregeling 2014 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door rener »

het zwarte is dus basis voor Qlink. daarbovenop komt zoals bastiaan ook zei een accent
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Vind het zwart met zilver juist wel netjes en vooral strak staan. Er is echter wel een groot nadeel: het zwart lijkt erg gauw vies. Ik hoop daarom ook dat de nieuwe bussen en Capacity's zoveel mogelijk bedekte wielkasten krijgen, zoals bijvoorbeeld de Citeo ook heeft.

Ik heb overigens nog geen nieuw interieur in de omgebouwde bussen gezien, en een wifi signaal is er ook nog niet..

Om trouwens toch nog even ontopic te gaan; de dienstregeling 2014 van lijn 163 (Groningen - Lauwersoog - Holwerd) is al bekend: http://www.wpd.nl/media/811556/lijn-163 ... g-2014.pdf
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Omdat het op twee sites staat, zal ik maar even in tweeën posten.http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... -2014-bus/. Hierdoor kunnen lijnen dubbel genoemd worden.

Op 5 januari 2014 gaat in de provincie Groningen de Dienstregeling 2014 in het busvervoer in. In de nieuwe dienstregeling wordt gekozen voor het aan elkaar linken van stads- en streeklijnen en wordt er gefocust op kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer.

Onderstaande wijzigingen staan vermeld per lijn of overkoepelende categorie. Let op: niet genoemde lijnen kennen geen (grote) wijzigingen.

Wijzigingen Qlink:

Qlink is de naam van het nieuwe lijnennet en busformule in en om de stad Groningen, die onder meer de Citybus over gaat nemen. Veel routes worden flink aangepast. Om de nieuwe situatie duidelijk te maken staan bij de lijnnummers van de stadsdienst zoveel mogelijk de nieuwe routes vermeld.

Lijn 1 (Station Noord – Korrewegwijk – Grote Markt – CS – De Wijert – Zuiderflat v.v.)
De ritten op lijn 1 worden voortaan gereden onder lijnnummer 2, die om-en-om gaat rijden naar de Zuiderflat en De Punt. Het lijnnummer 1 verdwijnt.

Lijn 2 (Station Noord – Korrewegwijk – Grote Markt – CS – De Wijert – Zuiderflat v.v./Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Paterswolde – Eelde – Airport Eelde – De Punt v.v.)
De ritten naar de Zuiderflat welke nu nog worden gereden onder lijnnummer 1 zullen worden gereden onder lijnnummer 2. Dit betekent in hoofdlijnen dat lijn 2 om-en-om naar de Zuiderflat en De Punt gaat rijden. Tussen De Wijert en Station Noord blijft de route ‘gestrekt’.

Qlink-donkerblauw lijn 3 (Tolbert/Oostindië – Leek – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Lewenborg v.v.)
De eerste lijn volgens de Qlink-formule is lijn 3. Elke Qlink-lijn krijgt een eigen kleur mee, voor lijn 3 is dit donkerblauw. De lijn gaat tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge dienen als Citybus en gaat op dit traject gestrekt rijden met de nieuwe lijn 4, waarvan de tijden op elkaar aangepast worden. De ritten beginnen doordeweeks overdag om-en-om in Tolbert bij de halte Auwemalaan en in Oostindië. ‘s Avonds rijden alle ritten vanuit Tolbert. De haltes Bousemalaan en Industriepark worden niet meer bediend. Tussen P+R Hoogkerk en Lewenborg gaan zowel lijn 3 als lijn 4 in de spits zes keer per uur rijden. Buiten de spits doordeweeks en op zaterdag overdag is dit vier keer per uur, ‘s avonds en op zondag twee keer per uur. Lijn 3 vervangt de lijnen 306 en 316 tussen Leek en Groningen.

Qlink-lichtblauw lijn 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
Lijn 4 is de tweede Qlink-lijn die de lijnen 6 en 317 overneemt. De lijnkleur voor lijn 4 is lichtblauw. De lijn gaat tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge dienen als Citybus en gaat op dit traject gestrekt rijden met lijn 3, waarvan de tijden op elkaar aangepast worden. In Roden gaat lijn 4 niet net als lijn 317 door naar Nieuw Roden. Het nieuwe eindpunt wordt de halte Dorth. Verder vervallen langs de route de haltes Acacialaan en Schultelaan. De route door Nieuw Roden vervalt volledig voor het busvervoer. Tussen P+R Hoogkerk en Roden gaat de bus in de spitsuren zes keer per uur rijden, in de daluren vier keer per uur en ‘s avonds en in het weekend twee keer per uur. Tussen Hoogkerk en Beijum is dit in de spits gelijk en buiten de spits altijd vier bussen per uur behalve op zondagochtend.

Overigens vervalt de route van de huidige lijn 4 (Oosterpark – P+R Hoogkerk) volledig. Deze route wordt opgevangen met voornamelijk streeklijnen.

Qlink-paars lijn 5 (Station Europapark – P+R Euroborg/P3 – UMCG – Grote Markt – CS – P+R Haren/A28 v.v./Zuidlaren – Annen v.v.)
Lijn 5 is de derde Qlink-lijn en neemt de lijnen 22, 308 en 318 over. Bij Euroborg/P3 wordt de huidige route doorgetrokken naar Station Europapark om een betere verbinding tussen dit station en het UMCG op te zetten. Er wordt een basisdienst geboden tussen het Europapark – en P+R Haren/A28. Een aantal ritten rijdt door naar Zuidlaren en Annen. In de spits zijn dit alle ritten (zes per uur). In Annen wordt niet meer via de route door de wijk naar Wepel gereden maar via de Zuidlaarderweg naar BP Stalman, waar een nieuw eindpunt voor de deur komt. In Groningen wordt niet meer via de Sontweg en Bornholmstraat gereden, maar via de Europaweg over de nieuwe busbaan. Dit betekent dat Ikea niet meer wordt bediend. Er komt wel een halte bij de Sontweg aan de Europaweg. De huidige lijn 5 wordt overgenomen door de lijnen 8 en 9.

Lijn 6 (Station Noord – Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Akerk – CS – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)

Lijn 6 blijft tussen het Hoornsemeer en CS gelijk. Tussen CS en Beijum gaat de nieuwe lijn 4 rijden en is lijn 6 niet meer nodig. Tussen het CS en Vinkhuizen verdwijnt juist lijn 3. Lijn 6 neemt dit trajectgedeelte van lijn 3 over en gaat vanaf het CS doorrijden via de huidige route van lijn 3 naar Vinkhuizen en Station Noord. Uit logistiek oogpunt wordt er van en naar het station niet meer via het Emmaplein maar Hereplein en Zuiderdiep gereden. Er komt een halte bij de Herestraat. De nieuwe lijn 6 gaat, op verzoek van reizigers, eveneens in de avonduren en op zondagen weer doorrijden naar Station Noord. Deze situatie blijft overdag ook bestaan.

Lijn 7 (Station Noord – De Hoogte – Korrewegwijk – Oosterpark – UMCG – CS v.v.)
Lijn 7 is een nieuwe lijn die lijn 8 overneemt tussen het Station Noord en de Oosterparkwijk en lijn 4 overneemt tussen Oosterpark en station. De lijn krijgt dezelfde route als de toenmalige lijn 7 had tot en met 2007, namelijk vanaf het UMCG via het Damsterdiep en Zuiderdiep naar het station. Lijn 7 gaat samen met een aantal streeklijnen op rijden tussen het Oosterpark en CS en rijdt van maandag tot en met zaterdag overdag, twee maal per uur.

Lijn 8 (P+R Hoogkerk – Hoogkerk – Hoendiep – Akerk – CS – Oosterpoort – Coendersborg – Zuiderflat – Martini Ziekenhuis v.v.)
Lijn 8 blijft tussen P+R Hoogkerk en het CS bestaan zoals in de huidige situatie. Het trajectdeel tussen CS en Station Noord wordt overgenomen door de lijnen 7 en 12. Lijn 8 gaat vanaf het CS door via de huidige route van lijn 5 naar het Martini Ziekenhuis om deze lijn over te nemen. De verbinding tussen Coendersborg en de Grote Markt vervalt. De centrumhalte wordt voortaan de Akerk.

Lijn 9 (Zernike/Station Noord (- Selwerd) – Paddepoel – Oranjebuurt – Akerk – CS v.v./De Wijert v.v.)
Lijn 9 is de nieuwe lijn die de lijnen 5 en 15 (gedeeltelijk) moet overnemen. Lijn 9 rijdt tussen het Winkelcentrum Paddepoel en station een kwartiersdienst. De bussen rijden vervolgens om-en-om verder naar Paddepoel/Zernike en Selwerd/Station Noord. In Paddepoel wordt overigens niet meer in beide richtingen dezelfde route gereden. Vanaf Zernike naar CS wordt gereden via Zonnelaan – Meteoorstraat – Planetenlaan – Avondsterlaan – Venuslaan – Zonnelaan en richting Zernike via Zonnelaan – Venuslaan – Uranusstraat – Planetenlaan – Meteoorstraat – Zonnelaan. Aan de Uranusstraat komt een nieuwe bushalte. In Selwerd verdwijnt het rondje door de Ranonkelstraat. Voortaan slaat de bus vanuit de Elzenlaan gelijk af naar de Maluslaan. Er komt een nieuwe bushalte bij de Maluslaan. In de avond en op zondag rijdt de bus niet naar Zernike, maar wordt er eerst via Paddepoel gereden en vervolgens via de Zonnelaan terug naar de Eikenlaan en vervolgen Selwerd en Station Noord. In de spitsuren rijdt lijn 9 vanaf het station door naar De Wijert ter vervanging van lijn 12.

Lijn 11 (CS – Grote Markt – Station Noord – Paddepoel – P+R Zernike – Reitdiephaven v.v./Slaperstil – Aduard – Zuidhorn v.v.)
Er komen tussen het Centraal Station en P+R Zernike in de ochtendspits een aantal ritten bij om de drukte op te vangen. Op dit trajectdeel gaan tot acht bussen per uur rijden tijdens de ochtendspits.

Lijn 12 (CS – Station Europapark – P+R Euroborg/P3 – Euvelgunne – Eemspoort – Driebond – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 12 rijdt niet meer via de Trompsingel, Sontweg en Bornholmstraat naar Driebond, maar via de huidige route van lijn 8 via de Hereweg, Verlengde Lodewijkstraat en Boumaboulevard. Dit om het verdwijnen van lijn 8 op te vangen. Er wordt niet meer naar het eindpunt aan de Euvelgunnerweg gereden, maar vanaf de Osloweg via de Koldingweg en Sint Petersburgweg naar P+R Kardinge. Deze route loopt via de oostelijke ringweg, Kluiverboom en Parkallee. Op industrieterrein Eemspoort wordt voortaan in beide richtingen gereden via het Skager Rak, de Jeverweg en de Kieler Bocht. Er komen verder nieuwe haltes aan de Stettinweg (twee nieuwe haltes, bij Osloweg en Koldingweg) en Odenseweg (bij Tango). Op P+R Kardinge is er een aansluiting op de lijnen 40, 61, 65 en 165.

Lijn 13 (CS – Akerk – Hoendiep – Vinkhuizen v.v.)
Deze scholierenlijn blijft gelijk, maar gaat rijden onder lijnnummer 16.

Qlink-oranje lijn 15 (CS – Rembrandt van Rijnstraat – Ringweg – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Lijn 15 gaat volledig via de westelijke ringweg naar P+R Zernike rijden. In de huidige dienstregeling rijden een aantal ritten reeds via deze route op proef onder lijnnummer 115. In de nieuwe dienstregeling verdwijnt dit lijnnummer weer en gaan alle ritten, via de ringweg, rijden onder lijnnummer 15 onder de Qlink-formule. De dienst op lijn 15 zal worden uitgevoerd met Mercedes Capacity-bussen, waar 193 passagiers in vervoerd kunnen worden. Er gaan tussen 7 uur ‘s ochtends en 7 uur ‘s avonds in de spits twaalf bussen per uur rijden, buiten de spits acht bussen per uur. De halte bij de Voermanstraat vervalt voor lijn 15, de halte bij de Rembrandt van Rijnstraat komt erbij. Verder gaat lijn 15 in de korte vakanties iedere tien minuten rijden in de spits in plaats van ieder kwartier.

Lijn 16 (CS – Akerk – Hoendiep – Vinkhuizen v.v.)
Lijnnummer 16 is het nieuwe nummer van lijn 13. Verder verandert er niets op deze lijn.

Lijn 17 ((Roden – Peize -) P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Lijn 617 wordt hernummerd in lijn 17. De ritten die ‘s ochtends in Nieuw Roden starten starten voortaan bij de halte Dorth in Roden, net als de nieuwe lijn 4. Ook zal lijn 17 doordeweeks buiten de spits gaan rijden.

Lijn 18 (Lewenborg – Meerstad v.v.)
De vertrektijden worden gewijzigd om in Lewenborg aan te sluiten op Qlink-lijn 3.

Wijzigingen streek:

Lijn 11 (Winschoten – Bourtange v.v.)
De rit van 7.02 uur vanuit Winschoten naar Bourtange en de rit van 7.42 uur van Bourtange naar Winschoten vertrekken voortaan ongeveer tien minuten vroeger op alle haltes. Hiermee ontstaat een betere spreiding van tussen de ritten van lijn 11 en 14 vanaf Vlagtwedde naar Winschoten. In de daluren worden extra LijnBelBusritten geboden tussen Vlagtwedde en Bourtange in aansluiting op lijn 14. Hiermee wordt Bourtange ook op deze momenten bediend.

Lijn 12 (Winschoten – Bellingwolde v.v.)
Drie ritten (twee zaterdagochtend vroeg, één zaterdag aan het begin van de avond) vanuit Winschoten worden omgezet naar Lijntaxirit. Deze ritten zijn geen LijnBelBus en hoeven dus niet van tevoren besproken te worden.

Lijn 13 (Winschoten – Veendam v.v.)
De eerste twee ritten op werkdagen vanuit Winschoten naar Veendam gaan 1 minuut vroeger vertrekken om de overstap op de trein in Veendam te verruimen. Daarnaast worden de eerste en laatste ritten in beide richtingen voortaan met een 8-persoonsbus gereden in plaats van een grote bus.

Lijn 14 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
De ritten vanuit Stadskanaal naar Winschoten vertrekken voortaan op werkdagen vijf minuten eerder. Dit om de krappe overstaptijd op de trein in Winschoten te verruimen. De eerste twee ritten richting Stadskanaal vertrekken voortaan ongeveer 25 minuten later, om beter aan te sluiten op de schooltijden in Stadskanaal. Op overige momenten vertrekken de bussen richting Stadskanaal drie tot zes minuten later dan in de huidige situatie. Daarmee wordt de overstap vanuit de trein in Winschoten betrouwbaarder gemaakt.

Lijn 15 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden van lijn 15 worden iets verschoven. Dit zorgt ervoor dat er in Emmen geen overstapmogelijkheid meer is op lijn 21. Deze maatregel dupeert scholieren van het Terra College. Daarom komt er voor hen een speciale lijn 14. Lijn 15 rijdt vanaf het station in Emmen door als lijn 14, reizigers van lijn 15 naar het Terra College kunnen dus blijven zitten. Het gaat om twee ritten die doorrijden naar Noordbarge.

Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
De overstap van trein naar bus in Winschoten wordt iets verruimd.

Lijn 24 (Stadskanaal – Assen v.v.)
Lijn 24 krijgt andere vertrektijden. ‘s Ochtends gaat de bus in Assen aansluiten op de treinen richting zowel Zwolle als Groningen. ‘s Middags sluit de bus voortaan juist aan op de binnenkomende treinen.

Lijn 35 (Groningen – Oldehove v.v.)
De vertrektijden van lijn 35 worden beter afgestemd op die van lijn 39 naar Surhuisterveen zodat beide lijnen tussen Groningen en Aduard niet langer achter elkaar aanrijden. In Groningen vervalt de halte Schoolholm. De nieuwe halte Zuiderdiep wordt de vervangende halte.

Lijn 36 (Oldehove – Winsum v.v.)
Als gevolg van de gewijzigde vertrektijden van lijn 35 worden de vertrektijden van een aantal ritten op lijn 36 ook aangepast. Lijn 36 blijft in Winsum aansluiten op de trein.

Lijn 39 (Groningen – Surhuisterveen v.v.)
Er komt meer ruimte voor reizigers om over te stappen op ander openbaar vervoer. Nu gebeurt het vaak dat door te grote vertragingen de aansluiting op de trein en lijn 637 in Zuidhorn gemist wordt. In de andere richting vertrekken een aantal ritten in de ochtendspits eerder om de aansluiting op lijn 11 en de trein in Zuidhorn beter te kunnen garanderen. In Groningen vervalt de halte Schoolholm. De nieuwe halte Zuiderdiep neemt deze functie over.

Lijn 40 (Groningen – Delfzijl v.v.)
Lijn 40 rijdt alleen nog maar in de spits. De meeste versterkingsbussen worden omgezet tot vaste ritten. De ritten van lijn 40 zullen in de stad Groningen gaan rijden via Damsterdiep, UMCG en Zaagmuldersweg om het schrappen van stadslijn 4 op te vangen. Samen met lijn 140 wordt de dienstregeling in de middagsits uitgebreid tot vier bussen per uur. In de ochtendspits gaat lijn 140 twee keer extra per uur rijden vanuit Appingedam naar Groningen, zodat er tussen beide plaatsen iedere tien minuten een bus rijdt in de ochtendspits. De ritten van lijn 40 tot Garrelsweer worden verlengd tot Appingedam onder lijnnummer 140. De ritten van lijn 40 in de middagspits rijden nog maar tot Ten Boer, behalve de ritten vanuit Groningen om 17:02 en 17:32 uur.

Lijn 43 (Delfzijl – Siddeburen v.v.)
De extra bussen voor het Dollard College gaan rijden onder lijnnummer 619 tussen Appingedam en Woldendorp. In de ochtendspits gaan een aantal ritten iets vroeger vertrekken vanwege de gewijzigde vertrektijden van de trein in Delfzijl.

Lijn 44 (Kolham – Vries v.v.)
Soms is er geen aansluiting op lijn 78 naar Harkstede. Daarom gaan de ritten van lijn 44 overdag weer doorrijden naar Harkstede. In Hoogezand wordt voortaan gereden via de Abraham Kuypersingel in plaats van de Troelstralaan.

Lijn 45 (Loppersum – Holwierde v.v.)
In de ochtendspits gaan enkele ritten eerder vertrekken als gevolg van gewijzigde treintijden en aansluiting op lijn 61.

Lijn 48 (‘t Waar – Winschoten v.v.)
Een aantal ritten rijdt voortaan alleen nog op reservering als LijnBelBus.

Lijn 50 (Groningen – De Punt – Assen v.v.)
Er komt een extra vroege rit op zaterdagochtend bij, met aankomst om 8:15 uur in Assen.

Lijn 54 (Groningen – Onnen – Gieten v.v.)
De LijnBelBus-ritten tussen Annen en Gieten gaan vanaf de nieuwe dienstregeling rijden onder lijnnummer 57. Deze rijdt voortaan door naar halte Hunebed in Anloo. Bij de nieuwe halte bij BP Stadman ontstaat een overstapmogelijkheid op Qlink-lijn 5.

Lijn 61 (Groningen – Uithuizen – Delfzijl v.v.)
In de stad Groningen gaat lijn 61 rijden via Damsterdiep, UMCG en Zaagmuldersweg om het vervallen van stadslijn 4 op te vangen. Het trajectgedeelte Appingedam – Delfzijl komt buiten de brede spitsuren te vervallen wegens beperkt gebruik. In de ochtendspits wijzigen de vertrektijden als gevolg van de gewijzigde treintijden van Groningen naar Delfzijl en Roodeschool.

Lijn 62 (Loppersum – Uithuizen v.v.)
De ritten van lijn 662 gaan voortaan ook rijden als lijn 62. Op maandag tot en met vrijdag wordt voortaan elk uur een rit geboden in beide richtingen. In de daluren dient wel minimaal een uur van tevoren telefonisch gereserveerd te worden.

Lijn 63 (Zoutkamp – Lauwersoog v.v.)
Er vervallen enkele ritten op werkdagen. Wel gaat er een aantal ritten aansluiten op lijn 163 naar Groningen.

Lijn 65 (Groningen – Zoutkamp v.v.)
Lijn 65 gaat in de stad Groningen via Damsterdiep, UMCG en Zaagmuldersweg rijden om het vervallen van stadslijn 4 op te vangen.

Lijn 68 (Winsum – Leens v.v.)
De vertrektijden voor lijn 68 wijzigen ingrijpend.

Lijn 71 (Alteveer – Veendam v.v.)
De vaste rit ’s morgens naar Veendam zal voortaan als LijnBelBus gereden worden in verband met beperkt gebruik. Voortaan dient de klant minimaal één uur van tevoren telefonisch te reserveren.

Lijn 73 (Groningen – Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden zijn iets aangepast als gevolg van wijzigingen in de rijtijd. Er vervallen hierdoor geen reismogelijkheden. De ritten, die in de vakantie via de Duinkerkenstraat rijden, gaan voortaan via station Europapark en de Boumaboulevard. Tussen de Duinkerkenstraat en de Bornholmstraat wordt de route daarmee dus iets aangepast. Halte P3 aan de Bornholmstraat komt te vervallen. Vervangende halte is P3/Boumaboulevard.

Lijn 75 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
De vertrektijden wijzigen. In de spitsuren wordt iets meer rijtijd toegevoegd. Gebleken is dat veel ritten vertraagd aankomen op het eindpunt. In de daluren is dit juist omgekeerd. Daarom wordt de rijtijd op die momenten met enkele minuten verminderd.

Lijn 76 (Groningen – Hoogezand – Veendam v.v.)
Lijn 76 gaat in Groningen via Station Europapark rijden in plaats van via de Bornholmstraat. De bus zal hiervoor gebruik maken van de in aanleg zijnde Helperweg tussen Station Europapark en de Duinkerkenstraat.

Lijn 78 (Groningen – Siddeburen – Appingedam v.v.)
De vertrektijden overdag verschuiven een half uur. Lijn 78 gaat tien minuten voor het hele uur vertrekken uit Groningen, lijn 178 twintig minuten over het hele uur. Lijn 78 krijgt in Groningen aan het Damsterdiep een nieuwe halte, ‘Florakade’, om het verdwijnen van stadslijn 4 op te vangen in het Oosterpark. Tenslotte vertrekt op zondagen de laatste rit voortaan een uur later naar Appingedam dan in de huidige dienstregeling.

Lijn 79 (Zuidbroek – Scheemda v.v.)
De eerste rit ‘s ochtends naar Zuidbroek start voortaan niet meer in Winschoten, maar in Scheemda.

Lijn 85 (Groningen – Oosterwolde v.v.)
Zal in de spitsuren via de Buitenhof en Peizerweg gaan rijden (in de spitsrichting) ten behoeve van Iederz. Dit gaat om de ritten die ‘s ochtends vanuit Groningen komen en ‘s middags Groningen rijden. De bus zal in de spitsrichting door De Wijert blijven rijden. De vertrektijden verschuiven ‘s ochtends met ongeveer vijf minuten, maar de aansluiting op lijn 18 in Haulerwijk blijft wel bestaan. ’s Avonds en op zaterdagochtend worden enkele ritten voortaan niet meer met een grote bus gereden maar met een 8-persoonsbus. Klanten hoeven niet voor deze ritten te reserveren, met uitzondering van de allerlaatste bus van de dag. Die dient wel een uur van tevoren telefonisch gereserveerd te worden.

Lijn 86 (Groningen – Norg v.v.)
Zal in de spitsuren via de Buitenhof en Peizerweg gaan rijden (in de spitsrichting) ten behoeve van Iederz. Dit gaat om de ritten die ‘s ochtends vanuit Groningen komen en ‘s middags Groningen rijden. De bus zal in de spitsrichting door De Wijert blijven rijden.

Lijn 89 (Groningen – Drachten v.v.)
Lijn 89 rijdt ieder uur van Drachten naar Leek en terug. In de spitsuren rijden enkele ritten door van en naar Groningen. Uit reizigersonderzoek is gebleken dat het grootste deel van de passagiers in de spitsbussen reist vanuit Drachten en Marum. Daarom zullen de spitsritten op het trajectdeel Marum – Hoogkerk voortaan over de A7 rijden. Lijn 306 en 316 zijn het alternatief voor reizigers vanuit Leek. De snelle spitsritten gaan alleen buiten de vakanties rijden onder lijnnummer 189. In Groningen worden tijdens de spits gereden via de Buitenhof en Peizerweg ten behoeve van Iederz, in de spitsrichting. Dit betekent dat de bus ook door De Wijert blijven rijden in de spitsrichting. Ook de ritten als lijn 189 gaan door De Wijert en over de Peizerweg. ’s Avonds en op zaterdagochtend worden enkele ritten voortaan niet meer met een grote bus gereden maar met een 8-persoonsbus. Voor een deel van de ritten dienen klanten minimaal één uur van tevoren telefonisch te reserveren.

Lijn 110 (Winschoten – Assen v.v.)
‘s Ochtends gaat er een extra rit rijden tussen Winschoten en Assen omdat lijn 603 alleen nog maar binnen Assen rijdt. Deze rit sluit op het station in Assen ruim aan op de Intercity naar Zwolle. Deze rit rijdt alleen op werkdagen buiten de schoolvakanties.

Lijn 119 (Delfzijl – Winschoten v.v.)
De vertrektijden wijzigen door een korte rijtijd op de route en de gewijzigde treintijden in Delfzijl.

Lijn 133 (Groningen – Surhuisterveen v.v.)
Zal in de middagspits via de Buitenhof en Peizerweg gaan rijden ten behoeve van Iederz.

Lijn 140 (Groningen – Delfzijl v.v.)
De meeste versterkingsbussen worden omgezet tot vaste ritten. Samen met lijn 40 wordt de dienstregeling in de middagspits uitgebreid tot vier bussen per uur. In de ochtendspits gaat lijn 140 twee keer extra per uur rijden vanuit Appingedam naar Groningen, zodat er tussen beide plaatsen iedere tien minuten een bus rijdt in de ochtendspits. Een aantal van de ritten van lijn 40 tot Garrelsweer gaat rijden als lijn 140 en worden verlengd tot Appingedam. In Groningen doet lijn 140 ook de nieuwe halte ‘Florakade’ aan het Damsterdiep aan.

Lijn 163 (Groningen – Winsum – Lauwersoog – Holwerd v.v.)
Lijn 163 rijdt sinds twee jaar op bepaalde momenten door naar de haven van Holwerd om aan te sluiten op de boot naar Ameland. Vanaf 2014 gaan er iedere dag twee ritten van lijn 163 aansluiten op de boot van en naar Ameland. Het betreft hierbij de ritten van 11.19 en 17.19 uur vanuit Groningen en de ritten van 13.32 en 19.32 uur vanuit Holwerd. De ritten van 8.19 en 14.19 uur rijden op alle dagen van de week alleen tussen Groningen en Lauwersoog. In de nieuwe dienstregeling zal wel weer op alle boten worden aangesloten.

Lijn 165 (Groningen – Zoutkamp v.v.)
Lijn 165 gaat in de stad Groningen via Damsterdiep, UMCG en Zaagmuldersweg rijden om het vervallen van stadslijn 4 op te vangen.

Lijn 174 (Groningen Zernike – Zuidbroek – Veendam v.v.)
De rijtijden zijn op diverse ritten aangepast. Hierdoor kunnen tussen Zuidbroek en Groningen de vertrektijden wijzigen. ’s Avonds en op zaterdagochtend worden de ritten voortaan gereden met een 8-persoonsbus in plaats van een grote bus. De klant hoeft niet van tevoren te reserveren.

Lijn 178 (Groningen – Appingedam v.v.)
De vertrektijden overdag verschuiven een half uur. Lijn 78 gaat tien minuten voor het hele uur vertrekken uit Groningen, lijn 178 twintig minuten over het hele uur.

Lijn 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen – Klazienaveen v.v.)
Lijn 300 zal worden doorgetrokken naar Klazienaveen via de route van de op te heffen lijn 43 via Angelslo. De frequentie van de verbinding met Klazienaveen is twee bussen per uur, op tijden dat lijn 300 vaker rijdt rijdt lijn 300 eveneens slechts twee keer naar Klazienaveen. Op zaterdag is dit één keer per uur. Op sommige momenten moet op het station in Emmen worden overgestapt. Lijn 300 zal niet meer stoppen langs de N34 bij Annen. Daar wordt te weinig gebruik van gemaakt. De bediening hiervan wordt overgenomen door lijn 312. Tot slot zullen alle spitsritten voortaan tot Emmen rijden, ook de ritten die nu nog maar tot Borger rijden.

Lijn 305 (Groningen – Emmen v.v.)
De rit van Emmen naar Gieten, vertrek vanuit Emmen om 18:32 uur wordt geschrapt. De rit die om 19:02 uur uit Emmen vertrekt wordt doorgetrokken naar Groningen.

Lijn 306 (Leek Oostindië – Leek – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG v.v.)
Lijn 306 wordt geintegreerd in lijn 3. Lijnnummer 306 komt te vervallen.

Lijn 308 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt geheel te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 309 (Groningen – Assen v.v.)
Lijn 309 krijgt door het goede gebruik extra ritten. ‘s Morgens gaan er zes extra ritten vanaf Busstation Marsdijk in Assen naar het station in Groningen vertrekken. Door de toevoeging van de extra ritten zal er in de ochtendspits tussen 7:17 en 8:02 uur iedere vijf minuten een bus vanuit Assen naar Groningen rijden. De drie ritten die nu met een gelede stadsbus rijden zullen volgend jaar gekoppeld blijven aan lijn 15 naar Zernike en zodoende worden uitgevoerd met extra lange bussen. Er gaan in de middag ook vier extra ritten rijden vanaf het station in Groningen naar Busstation Marsdijk.

Lijn 312 (Groningen – Gieten – Stadskanaal v.v.)
Op lijn 312 rijden dagelijks veel versterkingsbussen om alle reizigers te vervoeren. Een aantal structurele versterkingsritten worden omgezet tot vaste ritten. Dit heeft als gevolg dat lijn 312 in de middagspits voortaan vier in plaats van twee keer per uur vanuit Groningen naar Stadskanaal gaat rijden. In de ochtendspits gaat lijn 312 op het drukste moment om de zeven à acht minuten rijden. Eén rit in de ochtendspits wordt gekoppeld aan lijn 15 in de stad Groningen en gaat zodoende direct door naar P+R Zernike. Deze rit wordt uitgevoerd met een extra lange stadsbus. Lijn 312 stopt tenslotte voortaan ook bij de halte ‘N34′ te Annen ter vervanging van lijn 300, die dit niet meer doet.

Lijn 314 (Groningen – Drachten v.v.)
Het gebruik van lijn 314 wordt steeds groter. Qbuzz en het OV-bureau houden de groei van het aantal reizigers nauwlettend in de gaten. Op dit moment is de inzet van versterkingsbussen vrijwel niet nodig. Daarom worden er voorlopig geen grote wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd. Wel start de dienstregeling in de middagspits met elke tien minuten een bus een half uur eerder. De rit van 18:49 uur op werkdagen vanuit Groningen gaat ook tijdens de Kerst- en zomervakantie rijden.

Lijn 316 (Leek – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG v.v.)
Lijn 316 wordt geintegreerd in lijn 3, lijnnummer 316 komt te vervallen.

Lijn 317 (Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG – P+R Kardinge - Lewenborg v.v.)
Lijn 317 wordt geintegreerd in lijn 4. In Roden wordt niet meer naar Nieuw Roden gereden maar slechts tot halte Dorth door een te lage bezetting. In Groningen wordt niet meer naar Lewenborg maar naar Beijum gereden. Lijnnummer 317 komt te vervallen.

Lijn 318 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 402 (Nachtbus: Groningen – Eelde – Vries v.v.)
In Eelde zal de nachtbus niet meer via de doorgaande route over de Burg. J.G. Legroweg rijden, maar door het dorp heen via de route Raadhuislaan – Hoofdweg – Esweg. Daarmee komt de nachtbus iets dieper het dorp in. Of de bediening van Vries behouden blijft is nog niet zeker, dit is afhankelijk van het feit of de gemeente Tynaarlo blijft bijdragen aan de nachtlijn.

Lijn 403 (Nachtbus: Groningen CS – Kardinge – Lewenborg v.v.)
Lijn 403 komt wegens te lage bezetting te vervallen.

Lijn 404 (Nachtbus: Groningen – Drachten v.v.)
De bediening van de wijk Himsterhout in Drachten komt te vervallen door te weinig gebruik.

Lijn 406 (Nachtbus: Groningen CS – Kardinge – Beijum v.v.)
Lijn 406 komt wegens te lage bezetting te vervallen.

Lijn 417 (Nachtbus: Groningen – Peize – Roden – Leek v.v.)
Lijn 417 zal op vrijdagnacht gaan rijden, eenmaal om 3:00 uur. Op zaterdagnacht wijzigen de vertrektijden.

Lijn 419 (Nachtbus: Groningen – Assen v.v.)
Op vrijdagnacht rijden er momenteel drie nachtbussen vanuit Groningen naar Assen. Dit wordt ingekrompen tot twee.

Lijn 504 (Scholierenlijn: Drachten – Groningen Zernike v.v.)
Deze lijn wordt hernummerd naar 604. Verder verandert er niets.

Lijn 603 (Scholierenlijn: Veendam – Assen v.v.)
Lijn 603 rijdt voortaan niet meer tussen Veendam en Assen, maar rijdt alleen nog in Assen tussen het station en de Selma Lagerlöflaan. De rit van lijn 603 tussen Veendam is vervangen door een rit van lijn 110. De tijden van de rit van de ingekorte lijn 603 in Assen zijn veranderd. Voor alternatieven voor Anderen en Rolde wordt verwezen naar lijn 53.

Lijn 617 (Scholierenlijn: Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Wordt hernummerd in lijn 17 en rijdt vertrekt niet meer uit Nieuw Roden.

Lijn 618 (Scholierenlijn: Winschoten – Woldendorp v.v.)
Als gevolg van het beperkte gebruik vervalt het routedeel tussen Bad Nieuweschans en Finsterwolde, via Nieuw Beerta, Ganzedijk en Drieborg. Voortaan rijdt lijn 618 vanaf station Winschoten via Beerta naar Finsterwolde en verder via de huidige route naar Woldendorp, en omgekeerd. Voor reizigers vanuit Bad Nieuweschans, Nieuw Beerta, Drieborg en Ganzedijk wordt op lijn 817 een extra aansluitende rit geboden naar Finsterwolde (en ’s middags aansluitend op lijn 618 omgekeerd) met een 8-persoonsbus. Voor deze rit hoeft niet gereserveerd te worden.

Lijn 650 (Scholierenlijn: Groningen – Assen v.v.)
Lijn 650 rijdt op dit moment vaak gelijk op met lijn 50. Om dit te voorkomen worden de vertrektijden van lijn 650 opgeschoven. Daarnaast worden enkele ritten met een lage bezettingsgraad geschrapt.

Lijn 662 (Scholierenlijn: Loppersum – Uithuizen v.v.)
Het lijnnummer 662 vervalt, maar de ritten blijven. Deze zullen voortaan worden uitgevoerd onder lijnnummer 62.

Lijn 673 (Scholierenlijn: Sellingen – Stadskanaal v.v.)
Deze lijn rijdt voortaan vanuit Stadskanaal door naar Groningen als lijn 312. De tijden zijn iets aangepast om beter aan te sluiten op deze lijn.

bron: http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... -2014-bus/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Op 5 januari 2014 gaat in de provincie Drenthe de Dienstregeling 2014 in het busvervoer in. In de nieuwe dienstregeling wordt gekozen voor het aan elkaar linken van stads- en streeklijnen en wordt er gefocust op kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer.

Onderstaande wijzigingen staan vermeld per lijn of overkoepelende categorie. Let op: niet genoemde lijnen kennen geen (grote) wijzigingen.

Stadsdienst Assen

Lijn 1 (Marsdijk – Pittelo v.v.)
Lijn 1 is de nieuwe lijn die grotendeels lijn 4 gaat vervangen. Tussen Marsdijk en het station wordt dezelfde route als de huidige lijn 4 gereden. Vanaf het station vervolgt lijn 1 zijn weg via het centrum en de halte Nobellaan naar de Selma Lagerloflaan. Daarna wordt langs het Winkelcentrum Nobellaan en de Mr. Groen van Prinstererlaan naar Pittelo gereden. De haltes op de parkeerplaats van Winkelcentrum Nobellaan en Amstelstraat in Pittelo worden niet meer aangedaan, omdat lijn 1 met een grote bus wordt uitgevoerd en deze de genoemde haltes niet kan bereiken. Pittelo wordt via de huidige route weer verlaten en doorgereden naar de halte Selma Lagerloflaan. Vervolgens wordt via dezelfde route als op de heenweg naar station en verder naar Marsdijk gereden. Bij de halte Martin Luther Kingweg sluit lijn 1 aan op de lijnen 50 en 309 van- en naar Groningen.

Lijn 2 (Wilhelmina Ziekenhuis – Peelo – Marsdijk v.v.)
Lijn 2 is een Servicebus die vanaf het Wilhelmina Ziekenhuis via het station, centrum, Winkelcentrum Nobellaan en Noorderpark naar Peelo rijdt. Vanaf daar wordt doorgereden naar het busstation aan de Martin Luther Kingweg. Daar sluit lijn 2 aan op de lijnen 50 en 309 van- en naar Groningen.

Lijn 3 (Baggelhuizen – Winkelcentrum Nobellaan v.v.)
Lijn 3 is een Servicebus die ‘s ochtends in een andere richting rijdt dan ‘s middags. Vanaf het station gezien wordt ’s ochtends richting Baggelhuizen en Vredeveld éérst naar Baggelhuizen gereden. Op de terugweg wordt Vredeveld aangedaan. ‘s Middags is dit andersom en wordt éérst Vredeveld en dan Baggelhuizen aangedaan. Vanaf Baggelhuizen wordt dan rechtstreeks, wel via het ziekenhuis, naar het station gereden. Deze aanpassing maakt het reizen met lijn 3 tussen het station, de NAM en tussenliggende bedrijven voor medewerkers aantrekkelijk.

Lijn 4 (Marsdijk – Kloosterveen v.v.)
Lijnnummer 4 vervalt. De dienst wordt grotendeels overgenomen door lijn 1. Er rijdt geen stadsbus meer naar Kloosterveen. Reizigers van- en naar deze wijk kunnen gebruikmaken van de passerende streeklijnen.

Lijn 7 (Vredeveld – Pittelo v.v.)
Lijn 7 vervalt en wordt overgenomen door de lijnen 1 en 3 (zie lijn 1 en 3).

Lijn 8 (Noorderpark – Baggelhuizen v.v.)
Lijn 8 vervalt en wordt overgenomen door de lijnen 2 en 3 (zie lijn 2 en 3).

Lijn 12 (Marsdijk – Peelo – Marsdijk v.v.)
Op de momenten dat de lijnen 1 en 2 niet rijden (‘s avonds en op zondag), rijdt lijn 12. Deze lijn rijdt tussen Marsdijk en het station dezelfde route als lijn 1. Vervolgens rijdt lijn 12 via het centrum, de Maria in Campislaan en Europaweg naar Peelo en het busstation aan de Martin Luther Kingweg. Lijn 12 wordt uitgevoerd met een kleine bus.

Lijn 603 (Scholierenlijn: Station – Selma Lagerloflaan v.v.)
Lijn 603 rijdt niet langer tussen Veendam en het station van Assen, maar wordt volledig opgenomen in de stadsdienst van Assen en gaat rijden tussen het station en de Selma Lagerloflaan. De tijden van de rit van lijn 603 binnen Assen zijn veranderd. Tussen Veendam en Assen gaat een extra rit rijden van lijn 110, tussen Anderen en Rolde kunnen reizigers gebruikmaken van lijn 53.

Stadsdienst Emmen

Lijn 1 (Centrum – Emmerhout v.v.)
Lijn 1 gaat op koopzondagen ‘s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 2 (Centrum – Angelslo v.v.)
Lijn 2 gaat op koopzondagen ‘s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 3 (Centrum – Rietlanden v.v.)
Lijn 3 gaat op koopzondagen ‘s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 4 (Centrum – Bargeres v.v.)
Lijn 1 gaat op koopzondagen ‘s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 12 (Centrum – Angelslo – Meerdijk v.v.)
De vertrektijden worden aangepast om in de middag een betere aansluiting op lijn 2 te realiseren. Daarnaast sluiten de nieuwe vertrektijden op het station ook beter aan op de treinen naar Zwolle. Halverwege de maand januari start de gemeente Emmen met de reconstructie van de Statenweg en Rondweg. Dit zorgt ervoor dat lijn 12 niet kan rijden. Lijn 12 vervalt dan ook gedurende de werkzaamheden. Ter vervanging komt er voor Angelslo een tijdelijke scholierenlijn 602. Reizigers naar de Meerdijk kunnen reizen met de lijnen 26 en 600.

Lijn 14 (Station – Noordbarge Terra College v.v.)
Lijn 14 is een nieuwe lijn die aankomt op het station als lijn 15. Doordat deze lijn gewijzigde vertrektijden krijgt sluit deze niet meer aan op lijn 21. Lijn 15 gaat doorrijden als lijn 14 naar het Terra College in Noordbarge. Hiermee ontstaat er binnen Emmen een extra reismogelijkheid naar deze school. Het gaat om twee ritten.

Streeklijnen

Qlink-lichtblauw lijn 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
Lijn 4 is een Qlink-lijn die de lijnen 6 in Groningen en 317 overneemt. De lijnkleur voor lijn 4 is lichtblauw. De lijn gaat tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge dienen als Citybus en gaat op dit traject gestrekt rijden met lijn 3, waarvan de tijden op elkaar aangepast worden. In Roden gaat lijn 4 niet net als lijn 317 door naar Nieuw Roden. Het nieuwe eindpunt wordt de halte Dorth. Verder vervallen langs de route de haltes Acacialaan en Schultelaan. De route door Nieuw Roden vervalt volledig voor het busvervoer. Tussen P+R Hoogkerk en Roden gaat de bus in de spitsuren zes keer per uur rijden, in de daluren vier keer per uur en ‘s avonds en in het weekend twee keer per uur. Tussen Hoogkerk en Beijum is dit in de spits gelijk en buiten de spits altijd vier bussen per uur behalve op zondagochtend.

Overigens vervalt de route van de huidige lijn 4 in Groningen (Oosterpark – P+R Hoogkerk) volledig. Deze route wordt opgevangen met voornamelijk streeklijnen.

Qlink-paars lijn 5 (Station Europapark – P+R Euroborg/P3 – UMCG – Grote Markt – CS – P+R Haren/A28 v.v./Zuidlaren – Annen v.v.)
Lijn 5 is een Qlink-lijn en neemt de lijnen 22 in Groningen, 308 en 318 over. Bij Euroborg/P3 wordt de huidige route doorgetrokken naar Station Europapark om een betere verbinding tussen dit station en het UMCG op te zetten. Er wordt een basisdienst geboden tussen het Europapark – en P+R Haren/A28. Een aantal ritten rijdt door naar Zuidlaren en Annen. In de spits zijn dit alle ritten (zes per uur). In Annen wordt niet meer via de route door de wijk naar Wepel gereden maar via de Zuidlaarderweg naar BP Stalman, waar een nieuw eindpunt voor de deur komt. In Groningen wordt niet meer via de Sontweg en Bornholmstraat gereden, maar via de Europaweg over de nieuwe busbaan. Dit betekent dat Ikea niet meer wordt bediend. Er komt wel een halte bij de Sontweg aan de Europaweg. De huidige lijn 5 in Groningen wordt overgenomen door de lijnen 8 en 9.

Lijn 15 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden van lijn 15 worden iets verschoven. Dit zorgt ervoor dat er in Emmen geen overstapmogelijkheid meer is op lijn 21. Deze maatregel dupeert scholieren van het Terra College. Daarom komt er voor hen een speciale lijn 14. Lijn 15 rijdt vanaf het station in Emmen door als lijn 14, reizigers van lijn 15 naar het Terra College kunnen dus blijven zitten. Het gaat om twee ritten die doorrijden naar Noordbarge.

Lijn 17 ((Roden – Peize -) P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Lijn 617 wordt hernummerd in lijn 17. De ritten die ‘s ochtends in Nieuw Roden starten starten voortaan bij de halte Dorth in Roden, net als de nieuwe lijn 4. Ook zal lijn 17 doordeweeks buiten de spits gaan rijden.

Lijn 20 (Assen – Meppel v.v.)
Er worden ‘s ochtends twee ritten naar Meppel toegevoegd aan de dienstregeling. Het gaat om één rit die begint in Diever en één rit die begint in Dwingeloo. De rit vanuit Diever rijdt ook via Dwingeloo. Deze ritten zijn bedoeld ter ontlasting van de drukste ochtendrit op lijn 20 en worden uitgevoerd met touringcars. De vertrektijden liggen iets uit elkaar om aan te sluiten op schooltijden.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
De tijden van de spitsritten die nu nog om 7:01 en 8:01 uur vanuit Emmen en Assen vertrekken, worden iets verschoven om beter aan te sluiten op de treintijden in Assen.

Lijn 22 (Emmen – Zweeloo – Beilen v.v.)
De tijden van de spitsritten die doorrijden van en naar Emmen, verschuiven om in de spitsrichting beter aan te sluiten op de trein in Beilen. ‘s Ochtends wordt beter aangesloten op de trein richting Hoogeveen, Meppel en Zwolle ‘s middags wordt aangesloten vanaf de trein van Zwolle, Meppel en Hoogeveen.

Lijn 23 (Assen – Beilen v.v.)
De vertrektijden verschuiven iets om de overstap op de treinen in Assen te verbeteren. De overstap op de treinen in Beilen kan echter niet verbeterd worden.

Lijn 24 (Stadskanaal – Assen v.v.)
Lijn 24 krijgt andere vertrektijden. ‘s Ochtends gaat de bus in Assen aansluiten op de treinen richting zowel Zwolle als Groningen. ‘s Middags sluit de bus voortaan juist aan op de binnenkomende treinen.

Lijn 25 (Zweeloo – Coevorden v.v.)
Er wordt één LijnBelBus-rit toegevoegd tussen het station in Coevorden en Plopsa Indoor. Deze extra rit gaat op reservering rijden rond 15:00 uur.

Lijn 31 (Ommen – Hoogeveen v.v.)
De haltes in Ommen tussen Markt en het station komen te vervallen. Er is geen in- en uitstapmogelijkheid meer bij de tussenliggende haltes. In de ochtendspits wordt de aansluiting van lijn 31 op lijn 34 iets krapper. Mocht de overstap problematisch worden, dan kunnen reizigers aangeven bij de chauffeur dat zij willen overstappen op lijn 34. Deze zorgt er dan voor dat lijn 34 wacht.

Lijn 36 (Hoogeveen – Diever v.v.)
De huidige ritten van en naar Dieverbrug rijden voortaan enkel nog tot de halte Brink in Dwingeloo. Lijn 36 rijdt voortaan in Hoogeveen op sommige momenten van de dag een andere route. ‘s Ochtends rijdt deze richting Diever via de Industrieweg in Hoogeveen en wordt het centrum en de scholen niet aangedaan. In de richting van Hoogeveen worden de scholen en het centrum wél aangedaan. ’s Middags rijdt lijn 36 deze route andersom.

Lijn 38 (Hoogeveen – Dwingeloo v.v.)
De dienstregeling van deze lijn wordt vereenvoudigd. Op alle weekdagen wordt hetzelfde gereden en alleen in de zomervakantie is de dienstregeling nog afwijkend. Nu rijdt lijn 38 in het hoogseizoen nog een andere dienstregeling dan in het laagseizoen.

Lijn 40 (Meppel – Nijeveen v.v.)
De LijnBelBus-ritten zijn opgeheven wegens te weinig gebruik. De vaste ritten van lijn 40 blijven op dezelfde tijden rijden.

Lijn 43 (Emmen – Klazienaveen v.v.)
Lijn 43 komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 300 (zie lijn 300).

Lijn 44 (Kolham – Vries v.v.)
Soms is er geen aansluiting op lijn 78 naar Harkstede. Daarom gaan de ritten van lijn 44 overdag weer doorrijden naar Harkstede. In Hoogezand wordt voortaan gereden via de Abraham Kuypersingel in plaats van de Troelstralaan.

Lijn 48 (Meppel – Havelte v.v.)
Voortaan slaat lijn 48 in één rijrichting de dorpskern van Havelte over. ‘s Ochtends gebeurt dit richting Havelte, ‘s middags richting Meppel. In de als de dorpskom in de ene richting wordt overgeslagen, wordt deze in de andere richting wel bediend.

Lijn 50 (Groningen – De Punt – Assen v.v.)
Er komt een extra vroege rit op zaterdagochtend bij, met aankomst om 8:15 uur in Assen.

Lijn 53 (Gieten – Assen v.v.)
Voortaan wordt er tijdens de spits één keer per uur een vaste rit gereden tussen Gieten en Assen via Anderen en Rolde. Voor deze ritten hoeft niet gereserveerd te worden. Buiten de spits rijdt er ieder uur op reservering een LijnBelBus tussen Gieten en Rolde, welke aansluit op lijn 21.

Lijn 54 (Groningen – Onnen – Gieten v.v.)
De LijnBelBus-ritten tussen Annen en Gieten gaan vanaf de nieuwe dienstregeling rijden onder lijnnummer 57. Deze rijdt voortaan door naar halte Hunebed in Anloo. Bij de nieuwe halte bij BP Stadman ontstaat een overstapmogelijkheid op Qlink-lijn 5.

Lijn 57 (Anloo – Gieten v.v.)
Het lijnnummer 57 gaat gebruikt worden voor de LijnBelBus-ritten tussen Anloo en Gieten, die rijden op de momenten dat lijn 54 niet rijdt. Er wordt niet meer doorgereden naar Annen, maar Anloo. Dit gebeurt via de halte rotonde te Annen, waar een overstapmogelijkheid is op Qlink-lijn 5.

Lijn 73 (Groningen – Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden zijn iets aangepast als gevolg van wijzigingen in de rijtijd. Er vervallen hierdoor geen reismogelijkheden. De ritten, die in de vakantie via de Duinkerkenstraat rijden, gaan voortaan via station Europapark en de Boumaboulevard. Tussen de Duinkerkenstraat en de Bornholmstraat wordt de route daarmee dus iets aangepast. Halte P3 aan de Bornholmstraat komt te vervallen. Vervangende halte is P3/Boumaboulevard.

Lijn 86 (Groningen – Norg v.v.)
Zal in de spitsuren via de Buitenhof en Peizerweg in Groningen gaan rijden (in de spitsrichting) ten behoeve van Iederz. Dit gaat om de ritten die ‘s ochtends vanuit Groningen komen en ‘s middags Groningen rijden. De bus zal in de spitsrichting door De Wijert blijven rijden.

Lijn 93 (Buurtbus de Hunze: Zuidlaren – Gieten v.v.)
De buurtbus komt te vervallen doordat de buurtbusvereniging stopt met haar activiteiten. Er komt geen alternatief voor de lijn.

Lijn 110 (Winschoten – Assen v.v.)
‘s Ochtends gaat er een extra rit rijden tussen Winschoten en Assen omdat lijn 603 alleen nog maar binnen Assen rijdt. Deze rit sluit op het station in Assen ruim aan op de Intercity naar Zwolle. Deze rit rijdt alleen op werkdagen buiten de schoolvakanties.

Lijn 131 (Balkbrug – Hoogeveen v.v.)
Tussen Hoogeveen en Balkbrug wordt niet meer via de N48 gereden, maar binnendoor. De halte ‘Centrum’ in Balkbrug blijft gelijk.

Lijn 190 (Beilen – Hoogersmilde v.v.)
In Hijken wordt een grotere ronde door het dorp gereden. De halte ‘Westeinde 6′ wordt verplaatst en komt aan de Westeinde zelf te staan.

Lijn 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen – Klazienaveen v.v.)
Lijn 300 zal worden doorgetrokken naar Klazienaveen via de route van de op te heffen lijn 43 via Angelslo. De frequentie van de verbinding met Klazienaveen is twee bussen per uur, op tijden dat lijn 300 vaker rijdt rijdt lijn 300 eveneens slechts twee keer naar Klazienaveen. Op zaterdag is dit één keer per uur. Op sommige momenten moet op het station in Emmen worden overgestapt. Lijn 300 zal niet meer stoppen langs de N34 bij Annen. Daar wordt te weinig gebruik van gemaakt. De bediening hiervan wordt overgenomen door lijn 312. Tot slot zullen alle spitsritten voortaan tot Emmen rijden, ook de ritten die nu nog maar tot Borger rijden.

Lijn 305 (Groningen – Emmen v.v.)
De rit van Emmen naar Gieten, vertrek vanuit Emmen om 18:32 uur wordt geschrapt. De rit die om 19:02 uur uit Emmen vertrekt wordt doorgetrokken naar Groningen.

Lijn 308 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt geheel te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 309 (Groningen – Assen v.v.)
Lijn 309 krijgt door het goede gebruik extra ritten. ‘s Morgens gaan er zes extra ritten vanaf Busstation Marsdijk in Assen naar het station in Groningen vertrekken. Door de toevoeging van de extra ritten zal er in de ochtendspits tussen 7:17 en 8:02 uur iedere vijf minuten een bus vanuit Assen naar Groningen rijden. De drie ritten die nu met een gelede stadsbus rijden zullen volgend jaar gekoppeld blijven aan lijn 15 naar Zernike en zodoende worden uitgevoerd met extra lange bussen. Er gaan in de middag ook vier extra ritten rijden vanaf het station in Groningen naar Busstation Marsdijk.

Lijn 312 (Groningen – Gieten – Stadskanaal v.v.)
Op lijn 312 rijden dagelijks veel versterkingsbussen om alle reizigers te vervoeren. Een aantal structurele versterkingsritten worden omgezet tot vaste ritten. Dit heeft als gevolg dat lijn 312 in de middagspits voortaan vier in plaats van twee keer per uur vanuit Groningen naar Stadskanaal gaat rijden. In de ochtendspits gaat lijn 312 op het drukste moment om de zeven à acht minuten rijden. Eén rit in de ochtendspits wordt gekoppeld aan lijn 15 in de stad Groningen en gaat zodoende direct door naar P+R Zernike. Deze rit wordt uitgevoerd met een extra lange stadsbus. Lijn 312 stopt tenslotte voortaan ook bij de halte ‘N34′ te Annen ter vervanging van lijn 300, die dit niet meer doet.

Lijn 317 (Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG – P+R Kardinge - Lewenborg v.v.)
Lijn 317 wordt geintegreerd in lijn 4. In Roden wordt niet meer naar Nieuw Roden gereden maar slechts tot halte Dorth door een te lage bezetting. In Groningen wordt niet meer naar Lewenborg maar naar Beijum gereden. Lijnnummer 317 komt te vervallen.

Lijn 318 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 402 (Nachtbus: Groningen – Eelde – Vries v.v.)
In Eelde zal de nachtbus niet meer via de doorgaande route over de Burg. J.G. Legroweg rijden, maar door het dorp heen via de route Raadhuislaan – Hoofdweg – Esweg. Daarmee komt de nachtbus iets dieper het dorp in. Of de bediening van Vries behouden blijft is nog niet zeker, dit is afhankelijk van het feit of de gemeente Tynaarlo blijft bijdragen aan de nachtlijn.

Lijn 419 (Nachtbus: Groningen – Assen v.v.)
Op vrijdagnacht rijden er momenteel drie nachtbussen vanuit Groningen naar Assen. Dit wordt ingekrompen tot twee.

Lijn 617 (Scholierenlijn: Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Wordt hernummerd in lijn 17 en rijdt vertrekt niet meer uit Nieuw Roden.

Lijn 650 (Scholierenlijn: Groningen – Assen v.v.)
Lijn 650 rijdt op dit moment vaak gelijk op met lijn 50. Om dit te voorkomen worden de vertrektijden van lijn 650 opgeschoven. Daarnaast worden enkele ritten met een lage bezettingsgraad geschrapt.

bron: http://ovnieuwsuitdrenthe.wordpress.com ... -2014-bus/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door The best »

Als ik het goed begrijp gaat lijn 9 twee keer per uur van het station naar Zernike rijden en twee keer per uur naar Station Noord? Beetje rare constructie, de ritten naar Zernike zullen lekker druk worden.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Is het niet. Vanaf het CS zullen studenten door de juiste perronindeling in lijn 15 stappen, lijn 9 is puur voor onderweg (Akerk, Westersingel en Oranjebuurt: hooguit 15 tot 20 instappers per rit).
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door The best »

Ik ben benieuwd, op maandagochtend stappen er vaak toch wel meer dan 20 mensen in (die stappen vaak al in bij de A-kerk).
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Ja dan heb je één volle rit, maar dan nog 20 instappers bij de Akerk, nog 20 verder op de route is 40 passagiers en die kun je makkelijk vervoeren in een standaardbus...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door The best »

Maar dan zit je niet met 8x per uur een bus.

Maar goed, ik moet het zien. Misschien gaat het ook wel goed, vind het alleen wat omslachtig zo.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Ik ben vooral heel erg geen fan van onder hetzelfde lijnnummer afwisselende eindbestemmingen. Dat een lijn in de daluren een ander eindpunt heeft is nog wel te volgen maar "je moet lijn 2 hebben, maar dan alleen op het halve en hele uur, niet om kwart voor en kwart over" is vreselijk verwarrend. En dat zit er behoorlijk in in dit nieuwe lijnennet. Blij dat ik het niet aan de gemiddelde reiziger hoef uit te leggen...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door The best »

Bij lijn 2 snap ik het nog wel, aangezien een deel van die ritten gewoon halverwege stopt. Station Noord en Zernike zijn echter gewoon twee compleet verschillende bestemmingen. Ik vind het dus wel raar dat die samen in één lijn gestopt zijn.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Maar zo werkt het ook op het spoor toch? En laat ik maar niet beginnen over de Frysker in Leeuwarden (heen een even getal, terug een oneven getal). Vind het juist wel een efficiencyslag.

Ik weet zeker dat als e.e.a. klaar is in 2017 (pas dan staat Qlink volledig) Groningen er echt op vooruit is gegaan, als ook de gehele nieuwe infrastructuur klaar is. Het is echter wel zo dat je de komende jaren met een half-omslachtig lijnennet in de maag zit omdat alles nog in ontwikkeling is. Maar dat is niet anders. De belangrijkse Qlink-lijnen komen er in ieder geval vanaf december en dat is een goede start. In 2017 staat er een lijnennet dat de Regiotram doet verbleken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Het spoor heeft geen lijnnummers*. Nou ja, wel treinnummers, maar toch, daar doe je als reiziger doorgaans verder niets mee. Daar loop je adv een reisplanner of een overzichtsbord naar het goede perron, waar vervolgens op een scherm precies staat waar de trein die aan dat perron gaat vertrekken wel en niet heengaat. Bij een bus werkt dat toch echt even iets anders. Film dan op z'n minst 9A en 9B ofzo, als je er perse hetzelfde getalletje aan wilt hangen. Want de eindbestemming op de lijnfilm zelf is gewoon echt niet genoeg.

*) en mocht er een wijsneus willen opmerken dat Almelo-Mariënberg wel degelijk een lijnnummer heeft: jaja ik weet het :P
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Maar met 9a en 9b kom je toch in de war met het busboekje? Daar is a de ene richting en b de andere.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Dat lijkt me netto minder verwarring opleveren dan het niet doen (wie gebruikt er nog een busboekje tenslotte?), maar er is vast ook een andere oplossing. Gebruik desnoods de kleurtjes "de rode lijn 9 gaat naar Zernike, de blauwe lijn 9 naar het Noorderstation".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Suus »

Gewoon 2/ en 9/, oftewel 2 doorgestreept en 9 doorgestreept. Internationaal een zeer gebruikelijke manier om lijnen aan te geven die niet naar het reguliere eindpunt rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Ja, zoiets zou ook al een boel schelen. Of bijv ② vs [2] (lijn 2 in een rondje of lijn 2 in een vierkantje): dat is ook prima duidelijk uit te leggen aan iemand die bij een kennis op bezoek gaat in de bejaardenflat in de Wijert (alleen lijn 2 met het vierkantje gaat daarheen) of onder het kopje Bereikbaarheid in de folder van het vliegveld ('Neem lijn ②, halte Airport').
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ik weet zeker dat als e.e.a. klaar is in 2017 (pas dan staat Qlink volledig) Groningen er echt op vooruit is gegaan, als ook de gehele nieuwe infrastructuur klaar is. Het is echter wel zo dat je de komende jaren met een half-omslachtig lijnennet in de maag zit omdat alles nog in ontwikkeling is. Maar dat is niet anders. De belangrijkse Qlink-lijnen komen er in ieder geval vanaf december en dat is een goede start. In 2017 staat er een lijnennet dat de Regiotram doet verbleken.
Ja, de regiotram zal verbleken bij het zien van wat de exploitatie wel niet gaat kosten om deze vele bussen te laten rijden. ;) Ik ben het met je eens dat de stad Groningen hierop vooruit zal gaan, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de voordelen van Qlink t.o.v de regiotram. Het idee om met de bus naar de rand van het centrum te gaan om vervolgens op de tram te stappen (een systeem wat je ook in veel Duitse steden ziet) spreekt mij veel meer aan. Verder kun je een tram veel beter 'één' maken met de stad, je kunt het veel beter integreren. Maargoed, we zullen het wel zien hoe dit zich gaat ontwikkelen, ik vind het een redelijk alternatief voor de regiotram maar bij lange na niet 'beter' of een volwaardige alternatief.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Maar was die tram wel zo'n grote hit geworden? Ouderen uit bijv. de Oranjebuurt gaan echt niet eerst met de bus naar het station om daar over te stappen op een tram naar de binnenstad. Die tram rijdt vervolgens door naar Zernike. Dat is leuk, zolang het studentenreisproduct blijft. Schaft men dat af, dan gaan studenten echt geen 5,10 euro voor een enkeltje met de tram (jaja zoveel moest een kaartje volgens ramingen uit 2009 kosten om de exploitatie te dekken; hoezo goede exploitatie) naar Zernike, die pakken dan gewoon de fiets. Zo'n bakbeest kan ook niet uitwijken als er iets op de route gebeurt (er hoeft maar een fietser in de rails te fietsen), gevolg (in het ergste geval): de bussen kunnen weer van stal. De trolley, overigens, is ook ooit afgeblazen omdat dat ding niet van de bovenleiding afkon.

Iets wat de tram nooit zou hebben gekund is van transferium naar transferium rijden via dynamo's zoals Europapark en Martini Ziekenhuis. Waarom niet? Omdat de exploitatiekosten dusdanig hoog waren geworden dat zo'n enkeltje tram wel eens richting de tien euro kon gaan schieten. En voldoet zo'n tramlijn niet aan de verwachtingen, dan hef je de lijn niet even gemakkelijk op. En wat echt van belang is aan een goed functionerend ov-net: knooppunten. Waarom rijden in steden als Amsterdam, Den Haag en Bremen de bussen samen met de trams door de binnenstad? Omdat dat net zo goed een dynamo, een knooppunt is als een koud busstation bij UMCG Noord, sterker nog; misschien wel nog een grotere dynamo. Want voor al die toeristen (en daar hebben we er in Groningen al genoeg van) is zo'n tram misschien leuk, maar voor inwoners van de stad uit de wijken was het een omslachtige, dure bende geworden. Terwijl die lijn wordt aangelegd van ons belastinggeld!

Conclusie; de tram was vooral een prestigeproject bedacht uit grootheidswaanzin van de lokale club van B&W (met name Karin Dekker die er in haar wethoudersjaren meer van dit soort mega-geldslurpende-projecten heeft doorgedouwd). De politiek zag dit gelukkig net op tijd in en het college is ook niet voor niets gevallen.

Maar om in het heden te blijven: Qlink gaat de positieve aspecten van bus, tram en metro combineren. En dat met veel vrije banen, flexibele voertuigen (die wel kunnen uitwijken bij een stremming of calamiteit) en snelle verbindingen die maken dat je binnen de stad via minimaal drie routes kunt reizen. Maar dan heb ik het over zo'n acht tot tien lijnen, niet de huidige vier.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Kevster schreef:
Maar om in het heden te blijven: Qlink gaat de positieve aspecten van bus, tram en metro combineren.
Sorry, maar je klinkt nu echt te veel als een reclamefolder. Het gaat een aantal positieve aspecten van tram en metro toepassen op de bus, zeker niet alle. En het combineert die positieve aspecten met een boel negatieve aspecten van een buslijn.

En nee, ik ben niet pro-tram, maar laten we alsjeblieft met beide voeten op aarde blijven staan. Als we niet beetje reëel blijven maar gaan dagdromen krijgen we straks weer plannen voor een regiotram of een magneetzweefbaan. Dat waren in tegenstelling tot wat de bedenkers en aanjagers van die plannen geloofden geen panaceas en Qlink is dat ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Klaasje »

De belangrijkste reden waarom busexploitatie duur is in de stad Groningen is omdat de bussen achterlijk traag zijn. Goed het is wat lastig om goed door te rijden als je midden door een compacte stad moet rijden en je wat drukke verkeersaders kruist maar dat wil nog niet zeggen dat het niet beter kan.

Wat ik heb gemerkt in een paar busritten in Groningen is dat het halteren van de bussen echt achterlijk veel tijd kost. Reizigers staan elkaar veel meer in de weg dan ik van Almere en Amsterdam gewend ben bij een gelijke volheidsgraad. Als een bus dan vol is, duurt het lang voordat iedereen in- en uitgestapt is. Daarnaast worden er belachelijk veel kaartjes met totaal onhandige bedragen verkocht bij het instappen waardoor het heel lang duurt voordat iedereen is ingestapt. Bussen staan voor 20 instappende reizigers regelmatig meer dan een minuut stil op een halte. Dat is gewoon veel en veel te lang.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Dat is leuk, zolang het studentenreisproduct blijft. Schaft men dat af, dan gaan studenten echt geen 5,10 euro voor een enkeltje met de tram (jaja zoveel moest een kaartje volgens ramingen uit 2009 kosten om de exploitatie te dekken; hoezo goede exploitatie) naar Zernike, die pakken dan gewoon de fiets. Zo'n bakbeest kan ook niet uitwijken als er iets op de route gebeurt (er hoeft maar een fietser in de rails te fietsen), gevolg (in het ergste geval): de bussen kunnen weer van stal. De trolley, overigens, is ook ooit afgeblazen omdat dat ding niet van de bovenleiding afkon.
Euh, dat zal met de bus toch net zo zijn? Helemaal als alle Qlink lijnen rijden, zal je toch iets moeten doen om de exploitatiekosten te dekken. Helemaal als er minder studenten met het OV reizen vanwege de eventuele afschaffing van de studenten-ov-kaart.
Waarom rijden in Bremen de bussen samen met de trams door de binnenstad? Omdat dat net zo goed een dynamo, een knooppunt is als een koud busstation bij UMCG Noord, sterker nog; misschien wel nog een grotere dynamo. Want voor al die toeristen (en daar hebben we er in Groningen al genoeg van) is zo'n tram misschien leuk, maar voor inwoners van de stad uit de wijken was het een omslachtige, dure bende geworden.
De bussen rijden in Bremen helemaal niet door de binnenstad. Ze rijden naar een overstappunt net binnen de randen van het centrum. Van daaruit rijden er alleen maar trams. Iets wat deze stad op zijn beurt weer ontzettend aantrekkelijk maakt: niet het lawaai van optrekkende bussen, niet alleen bij de voorste deur instappen maar bij elke deur (snap niet waarom dit in Groningen nog steeds gebeurt), kaartjes kopen in een automaat in plaats van bij de chauffeur en niet onbelangrijk; veel beter geïntegreerd in het straatbeeld. Een tramrails kan namelijk gewoon tussen de klinkers gelegd worden, terwijl bussen een grote lap asfalt nodig hebben. Dit is buiten het centrum niet zo'n ramp (hoewel ik de grote, groene middenbermen met trams een erg mooi gezicht vind), maar in het centrum moet je dit niet willen. De huidige situatie op de Grote Markt is dan ook alles behalve aantrekkelijk, het mooi plein wordt nu letterlijk doorsneden door een lap asfalt.
Terwijl die lijn wordt aangelegd van ons belastinggeld!
Bah, wat een flauwe kreet. Dit soort uitspraken verwacht ik van burgers die elkaar achterna lopen, niet van iemand die weet hoe het werkt. Verder worden de plannen voor Qlink ook van 'ons' belastinggeld betaalt, dus ik begrijp je uitspraak sowieso niet zo goed.
Conclusie; de tram was vooral een prestigeproject bedacht uit grootheidswaanzin van de lokale club van B&W (met name Karin Dekker die er in haar wethoudersjaren meer van dit soort mega-geldslurpende-projecten heeft doorgedouwd). De politiek zag dit gelukkig net op tijd in en het college is ook niet voor niets gevallen.
jouw conclusie. Net als de uitspraak 'het is ons belastinggeld!' is 'prestigeproject' ook weer zo'n modewoord. Best raar, bijna alles wat nieuw is wordt gezien als 'prestige' (Tram, Forum) maar zolang het lijkt alsof het bij het oude blijft (Qlink, want er blijven immers bussen rijden terwijl de buslijnen minstens zo hard op de schop gaan als bij de tramplannen) is het ineens geen prestige. Wat moeten mij, de belastingbetaler, deze plannen wel niet kosten? ;)

Verder was de regiotram helemaal niet zo'n bakbeest als beweerd wordt. Daar komt nog bij dat een tram niet uitzwenkt, iets wat een bus wel doet waardoor een tram dus uiteindelijk minder ruimte nodig heeft. Waarom zou er wel tramverkeer in twee richtingen mogelijk zijn in de Oosterstraat, met aan weerszijden ruimte voor voetgangers, terwijl dit met bussen niet kan?

Tenslotte nog over de fietsers in de rails, ook dit is natuurlijk grote onzin en weer een kreet om mensen bang te maken. In de tramplannen werden de trams en de fietsers van elkaar gescheiden, iets waar ze nu nog wat van kunnen leren. Helemaal rondom de Grote Markt zou een ideale situatie gecreëerd worden: trams via de oostzijde van de Grote Markt en Oosterstraat, fietsers via de westzijde en de Gelkingestraat.

Los van bovenstaande ben ik overigens wel blij met de Qlink plannen, want ik vind het een redelijk alternatief voor de tramplannen. Ben alleen wel benieuwd wanneer de exploitatiekosten de pan uit gaan reizen, want dit is een kwestie van tijd. Ik geloof er namelijk niets van dat we hier in Groningen voor 2020 een bussysteem van BRT kwaliteit hebben, zulke plannen worden gemaakt maar belanden altijd weer in de prullenbak, helemaal met de huidige politiek,
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Jorn »

Cpt. Iglo *O*

Btw, is er op het moment een visie openbaar waarin de plannen van het ovbgd (of een andere instelling?) mbt Q-link en dergelijke staan?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Klaasje schreef:De belangrijkste reden waarom busexploitatie duur is in de stad Groningen is omdat de bussen achterlijk traag zijn. Goed het is wat lastig om goed door te rijden als je midden door een compacte stad moet rijden en je wat drukke verkeersaders kruist maar dat wil nog niet zeggen dat het niet beter kan.

Wat ik heb gemerkt in een paar busritten in Groningen is dat het halteren van de bussen echt achterlijk veel tijd kost. Reizigers staan elkaar veel meer in de weg dan ik van Almere en Amsterdam gewend ben bij een gelijke volheidsgraad. Als een bus dan vol is, duurt het lang voordat iedereen in- en uitgestapt is. Daarnaast worden er belachelijk veel kaartjes met totaal onhandige bedragen verkocht bij het instappen waardoor het heel lang duurt voordat iedereen is ingestapt. Bussen staan voor 20 instappende reizigers regelmatig meer dan een minuut stil op een halte. Dat is gewoon veel en veel te lang.
Volledig met je eens. Als ze een 'metrosysteem' willen hebben, doe dan eerst wat aan de infrastructuur en de huidige 'mentaliteit' van de reiziger. Een eerste stap in mijn ogen is het scheiden van fiets en busverkeer in het centrum, zoals nu ook al op het Zuiderdiep gebeurt. Een dergelijk situatie lijkt mij op de Grote Markt ook wenselijk. Helemaal mooi zou zijn om de bussen voor de Oostwand verdiept te laten rijden, zodat voetgangers en fietsers gelijkvloers over kunnen steken zonder dat er conflicten komen met het overige verkeer.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

marlies schreef:Het gaat een aantal positieve aspecten van tram en metro toepassen op de bus, zeker niet alle. En het combineert die positieve aspecten met een boel negatieve aspecten van een buslijn.
Klopt, maar zo lang dit is wat het is ben ik daar gewoon blij mee.
Cpt.Iglo schreef: Best raar, bijna alles wat nieuw is wordt gezien als 'prestige' (Tram, Forum) maar zolang het lijkt alsof het bij het oude blijft (Qlink, want er blijven immers bussen rijden terwijl de buslijnen minstens zo hard op de schop gaan als bij de tramplannen) is het ineens geen prestige. Wat moeten mij, de belastingbetaler, deze plannen wel niet kosten? ;)
Eens, maar er is een verschil tussen prestige en prestige. Je hebt politici die het doen omdat ze dan later kunnen zeggen "kijk, dat heb ik toch maar mooi even bedacht en geregeld" en vanuit die gedachte dit soort plannen bedenken. Vervolgens, doordat het de hemel in wordt geprezen, komen er aanhangers van het plan, net zo goed als dat er tegenstanders komen. Per plan moet je denk ik bekijken wat het kost en oplevert voor de stad. En ik zie voor Qlink een meer solide basis, hoor meer draagvlak onder de bevolking. Ik ben dan ook niet pertinent tegen 'prestige'-plannen zoals het Forum. Ik vind alleen dat er een draagvlak voor moet zijn, de toenmalige politiek wist ook dat dit er voor de tram niet was, daarom durfde men ook geen referendum aan. Heeft misschien inderdaad te maken met angst onder de bevolking, maar ik denk ook met een stukje realiteitszin en nuchterheid waar bij noordelingen om bekend staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten