Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

ook 1 rit op 312 wordt gereden met een capacity volgend jaar.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Eerder vroeg ik mij af:
Statler Rail schreef:Vanaf 2015 zal denk ik de vierde lijn (lijn 1, groen) voor Zernike-Noord-UMCG-Europapark v.v. aan Qlink worden toegevoegd. Daarvoor is immers nog een aanpassing nodig in de infrastructuur (doorsteek Kolendrift). Maar welk materieel gaat hier op rijden? Worden dan opnieuw een stuk of 10 Citaro's omgebouwd, of zit het materieel voor de groene lijn al in de huidige bestelling voor 28 nieuwe Citaro's?
In het Dagblad van het Noorden stond zaterdag het antwoord: de 28 nieuwe Citaro's zijn alleen voor de blauwe lijn.

Dus kort samengevat:
- ORANJE [CS-RINGWEG-ZERNIKE] - 9 nieuwe oranje Mercedes Capacity's
- PAARS [ANNEN-ZUIDLAREN-HAREN-CS-GROTE MARKT-UMCG-EUROPAPARK] - 13 omgebouwde zwart/grijze Citaro's
- BLAUW [LEEK/RODEN-HOOGKERK-CS-GROTE MARKT-UMCG-KARDINGE-BEIJUM/LEWENBORG] - 28 nieuwe zwart/grijze Citaro's

Op de zwart/grijze Citaro's moet dus nog een kleuraccent komen (blauw/paars). Met welk materieel de toekomstige lijn Europapark-UMCG-Noord-Zernike gereden wordt is mij nog niet duidelijk, maar ik verwacht dat daar dan ook bestaande Citaro's voor worden omgekwast.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Voor de lijn van Europapark naar Zernike staan de Capacity's gepland, daar de lijn 15 via de ringweg dan verdwijnt (dit is, zoals ook in DvhN staat een tijdelijke oplossing).

Het ziet er als volgt uit vanaf januari:

Lijn 3 (Donkerblauw)/Lijn 4 (lichtblauw): Leek/Roden - Hoogkerk - CS - Grote Markt - UMCG Noord - Kardinge - Lewenborg/Beijum -> Nieuw materieel
Lijn 5 (Paars): (Annen - Zuidlaren -) P+R Haren/A28 - CS - Grote Markt - UMCG - Euroborg/P3 - Europapark -> Ombouw
Lijn 15 (Oranje): CS - Ringweg - Paddepoel - Zernike -> 9 nieuwe Capacity's (waarvan 's ochtends 3 op lijn 309 en 1 op 312; rijden door als lijn 15)
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Weet iemand of die 28 nieuwe Citaro's ook allemaal op tijd klaar zijn? Daarnaast, komt er ook een nieuw interieur in de 'omgebouwde' geledes? Want er zou ook airco en wifi in moeten zitten, maar die zit er (volgens mij) ook nog niet in.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael »

In alle bussen die momenteel in de concessie Groningen en Drenthe rijden zit Airco. Alleen geen Wifi. Dus het is alleen een kwestie van Wifi inbouwen. De airco zit er al in.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Jorn schreef:Weet iemand of die 28 nieuwe Citaro's ook allemaal op tijd klaar zijn? Daarnaast, komt er ook een nieuw interieur in de 'omgebouwde' geledes? Want er zou ook airco en wifi in moeten zitten, maar die zit er (volgens mij) ook nog niet in.
Nee, die zijn niet op tijd klaar. Sterker nog; de eerste moet volgens mij nog in Groningen aankomen. Dat verwacht ik een dezer dagen. Tot die tijd rijden de gewone geledes er gewoon op. De Citybussen gaan terug naar Evobus, dus wellicht die eerst.

Het cadeautje is overigens ook aangekomen!

Afbeelding
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

en de airco in de citaro's van nu is alleen chauffeursairco. De omgebouwde bussen krijgen/hebben volledige airco
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Kevster schreef:
Jorn schreef:Weet iemand of die 28 nieuwe Citaro's ook allemaal op tijd klaar zijn? Daarnaast, komt er ook een nieuw interieur in de 'omgebouwde' geledes? Want er zou ook airco en wifi in moeten zitten, maar die zit er (volgens mij) ook nog niet in.
Nee, die zijn niet op tijd klaar. Sterker nog; de eerste moet volgens mij nog in Groningen aankomen. Dat verwacht ik een dezer dagen. Tot die tijd rijden de gewone geledes er gewoon op. De Citybussen gaan terug naar Evobus, dus wellicht die eerst.

Het cadeautje is overigens ook aangekomen!

Afbeelding
Welk nummer?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

3097 als het goed is
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pikobo »

Het definitieve lijnennet 2014?

Met andere wijzigingen naast al wat bekend is rond de lijnen 1-6 bijv. rond de lijnen 7,8,9,11,12,13,16,17 .

http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... -2014-bus/
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Inderdaad de 3097.

Wat een verschrikking als die capacity's dan oranje worden! :O
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Pikobo schreef:Het definitieve lijnennet 2014?

Met andere wijzigingen naast al wat bekend is rond de lijnen 1-6 bijv. rond de lijnen 7,8,9,11,12,13,16,17 .

http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... -2014-bus/
:Y
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pikobo »

In deze plannen wordt lijn 4 Oost niet geheel opgeheven door de lijnvoering van de nieuwe lijn 7. Lijn 4 West naar Peizerweg en Buitenhof krijgt in de spitsrichting (morgen stad uit en middag stad in) ritten van de lijnen 85,89 en 133. Ik vraag me wel af of de 86 daar niet bijhoort. Dat merken we nog wel.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

86 hoort daar inderdaad ook bij.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Trouwens, hoe worden deze maatregelen eigenlijk gefinancierd? Zuiderzeelijngeld door het wegvallen van de tram?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Wel jammer dat in Leek twee haltes en in Nieuw-Roden zelfs alle (drie) haltes vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Pikobo schreef:In deze plannen wordt lijn 4 Oost niet geheel opgeheven door de lijnvoering van de nieuwe lijn 7.
Dit is wel degelijk opgeheven. De nieuwe lijn 7 is het oude stuk van lijn 8 welke slechts ma-vr in de spits gaat rijden..
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Lijn 7 gaat maandag t/m zaterdag rijden. Niet alleen in de spitsuren. Alleen 's avonds en op zondag niet.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Aah kijk had ik toch weer verkeerde info thanks!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Pikobo schreef:Lijn 4 West naar Peizerweg en Buitenhof krijgt in de spitsrichting (morgen stad uit en middag stad in) ritten van de lijnen 85,89 en 133. Ik vraag me wel af of de 86 daar niet bijhoort. Dat merken we nog wel.
De 'spitsrichting' is daar nogal bijzonder geformuleerd. Met spitsrichting wordt hier bedoeld in de ochtend de stad uit, en in de middag richting de stad? Ik dacht dat de spitsrichting juist andersom is.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Zou ook de spitsrichting voor Iederz kunnen zijn. Overigens rijdt de 86 helemaal niet via de Wijert, en heeft de 39 nu al geen halte Schoolholm, wat wel in de wijzigingen staat.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pikobo »

Het traject van de oude lijn 4 naar Peizerweg en Buitenhof krijgt dus in de spitsrichting (morgenspits stad uit en middag stad in) ritten van de lijnen 85,86, 89 en 133. Dat is niet alleen voor mensen die bij Iederz werken. Ook rond de Eemsgolaan/Rozenburgerlaan zijn bedrijven gevestigd met medewerkers die de bus van/naar stad/station nemen.
Deze 4 lijnen hebben nu allemaal een gemeenschappelijk kenmerk: in de vakantieperiodes rijden ze in ieder geval niet tussen Hoogkerk en Groningen. Werknemers hebben geen vrij in tig vakantieweken, hooguit een deel daarvan. Wie in de zomervakantie werkt is de klos moet ver lopen als er dan geen bus rijdt.
Als lijn 86 zou blijven rijden op het gehele traject is er in ieder geval nog 1x per uur een bus.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

85 89 rijden nu in de tegenspits via busbaan peizerweg. En doen volgend jaar daar het blokje van wat nu lijn 4 doet.

86 133 rijden beide richtingen via peizerweg nu en deze lijn gaat volgend jaar ook het blokje doen.

Naast deze lijnen gaan lijn 3 en 4 volgend jaar bij een extra(nog te maken) halte stoppen ''kranenburg''
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Lijn 7 wordt dus toch nog totaal anders dan in eerste instantie gedacht werd. Wie heeft dat eerdere eigenlijk de wereld in geholpen? ;) Of is het een soort tegemoetkoming geweest voor de protesten vanuit de Oosterparkwijk?

De vernieuwde lijn 8 gaat ook een vreemd rondje rijden, ik neem aan dat deze in de toekomst vanaf het eindpunt bij het Martini Ziekenhuis nog door rijdt naar P+R Hoogkerk via Ter Borch zodat deze bus constant rondjes kan gaan rijden?

Is er trouwens ook iemand die weet wanneer ze het Damsterdiep zo in gaan richten dat er bussen in twee richtingen kunnen komen te rijden? En wordt daarbij ook het zuidelijke gedeelte van de Oostersingel aangepakt? Hier staan nu namelijk veel geparkeerde auto's, waardoor het nogal onoverzichtelijk is, en bussen en eventuele tegenliggers kunnen elkaar in de huidige situatie ook niet passeren.

En nu ik toch bezig ben met het vragenrondje; bestaat er ook een overzicht van alle haltes in de stad die omgebouwd worden tot HOV-haltes en hoe dit eruit komt te zien? En bestaat er ook een dergelijk overzicht van de haltes waar DRIS komt?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Cpt.Iglo schreef:Lijn 7 wordt dus toch nog totaal anders dan in eerste instantie gedacht werd. Wie heeft dat eerdere eigenlijk de wereld in geholpen? ;) Of is het een soort tegemoetkoming geweest voor de protesten vanuit de Oosterparkwijk?

De vernieuwde lijn 8 gaat ook een vreemd rondje rijden, ik neem aan dat deze in de toekomst vanaf het eindpunt bij het Martini Ziekenhuis nog door rijdt naar P+R Hoogkerk via Ter Borch zodat deze bus constant rondjes kan gaan rijden?

Is er trouwens ook iemand die weet wanneer ze het Damsterdiep zo in gaan richten dat er bussen in twee richtingen kunnen komen te rijden? En wordt daarbij ook het zuidelijke gedeelte van de Oostersingel aangepakt? Hier staan nu namelijk veel geparkeerde auto's, waardoor het nogal onoverzichtelijk is, en bussen en eventuele tegenliggers kunnen elkaar in de huidige situatie ook niet passeren.

En nu ik toch bezig ben met het vragenrondje; bestaat er ook een overzicht van alle haltes in de stad die omgebouwd worden tot HOV-haltes en hoe dit eruit komt te zien? En bestaat er ook een dergelijk overzicht van de haltes waar DRIS komt?
Damsterdiep wordt omgebouwd, omdat anders de omlegging van streeklijnen van Grote Markt naar Zaagmuldersweg niet kan plaatsvinden. De rest weet ik niet voor je te beantwoorden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten