Het grote wintertopic 2013/2014

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Gekko123 »

Tja, van de 19 wisten we dat natuurlijk al :lol: Die is recentelijk zonder verdere berichtgeving in de media van 4x/uur naar 3/x uur gegaan... Ben ik alleen maar achter gekomen toen ik ineens een kwartier moest wachten op de tram en ik toch maar de vertrekstaat ging bekijken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Reiziger Delft »

Staat iets over op de HTM site:
Dienstregeling per 10 november
Gebleken is dat – sinds we met RandstadRail-voertuigen de nieuwe route rijden - er een aantal snelheidsbeperkende zaken speelt waardoor tram 19 niet volgens dienstregeling kon rijden. Een aantal verkeerslichten geeft de tram geen prioriteit en er is een snelheidsbeperkende maatregel van kracht op de brug over de A13.
Daarom heeft HTM besloten de frequentie vanaf 10 november tijdelijk naar 20 minuten te wijzigen. Er is een nieuwe dienstregeling gemaakt en tram 19 kan nu weer op tijd rijden. Binnen een maand moeten de snelheidsbeperkende maatregelen opgelost zijn zodat we op zondag 15 december (ingang Jaardienst 2014) weer teruggaan naar de 15 minuten frequentie op tram 19.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Wubbo »

Ze hebben dus eigenlijk te weinig materieel of personeel om met de langere rijtijden de gewone frequentie te kunnen rijden?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Gekko123 »

Nee: ze hebben simpelweg geen mogelijkheid om op één van de twee eindpunten een lange kering te hebben. Op beide uiteindes is één spoor beschikbaar voor lijn 19.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door busburger »

Gekko123 schreef:Nee: ze hebben simpelweg geen mogelijkheid om op één van de twee eindpunten een lange kering te hebben. Op beide uiteindes is één spoor beschikbaar voor lijn 19.
En daar kont bij dat het qua reizigersvervoer op deze (vooral nu) belachelijke tramlijn helemaal geen probleem is, wat minder frequent te rijden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Edwin »

Veel interessante informatie over de maatregelen die genomen zijn in en rond Haaglanden voor komende winterse omstandigheden: http://haaglanden.nl/vergadering-vvez-6-november-2013. De eerste 2 documenten rechtsbovenin hebben vele informatie. Onder andere over het aantal vervangen wissels (HTM heeft er zelfs meer vervangen dan dat er gevraagd waren!), welke wissels niet zijn vervangen (die bij CS van lijn E, omdat het nog Prorailwissels zijn) welke lijnen er niet rijden bij een sneeuwnet,
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Aanstaande vrijdag wordt de eerste sneeuwval verwacht. Afwachten maar.
Komt wel goed schatje.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door wouter15 »

Thom91 schreef:Aanstaande vrijdag wordt de eerste sneeuwval verwacht. Afwachten maar.
Donderdag word de tweede herfststorm verwacht. Dus ik vermoed dat dat weleens 2 dagen aangepaste dienstregelinf kunnen worden, NS kenende.
ben80

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door ben80 »

Het begint.
Geen trein in Noord-Nerderland vanaf 14:00.

http://www.ns.nl/calamiteiten/actualite ... rkeer.html

NS.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door STF »

Ik kan me nauwelijks voorstellen wat voor noodweer het daar dan moet zijn want hier in Luxemburg (wat toch eigenlijk op een steenworp afstand van Nederland ligt) is het echt windstil. Je zou bij wijze van spreken de was buiten over de waslijn kunnen hangen zonder knijpers te gebruiken.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door CX1000 »

^^ hier in Meppel (Drenthe) waait het behoorlijk hard. Bomen die herplant zijn na de laatste storm, liggen nu alweer om. Ook wordt er gesproken van een code rood.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Jef400 »

ben80 schreef:Het begint.
Geen trein in Noord-Nerderland vanaf 14:00.

http://www.ns.nl/calamiteiten/actualite ... rkeer.html

NS.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marlies »

ben80 schreef:Het begint.
Geen trein in Noord-Nerderland vanaf 14:00.

http://www.ns.nl/calamiteiten/actualite ... rkeer.html

NS.
Nerderland :lol:

Trouwens diverse organisaties hier in Groningen die op het moment dat de treinen al niet meer reden hebben besloten om hun werknemers (en in het geval van de Hanze/RUG: studenten) het gebouw uit te zetten ivm de storm. Die mensen staan dus nu vrolijk te verkleumen op het station. Kansloze actie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door AppleMoose »

Had dit niet eerder gecommuniceerd kunnen worden?
Zelfs vandaag tot rond het middaguur is hier met geen woord over gesproken! :N

Sinds gistermiddag was het al bekend hoe zwaar de storm zou kunnen worden, dan had je dus al maatregelen kunnen nemen, of op z'n minst kunnen informeren dat de kans reëel is dat het treinverkeer stilgelegd kon worden?
Dan hadden mensen thuis kunnen blijven van werk en school (indien mogelijk), nu zijn veel mensen van huis en kunnen niet meer naar huis. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marlies »

Op zich ben ik wel voor 'we gaan het gewoon proberen en als het niet gaat stoppen we'. Maar ze hadden absoluut duidelijker kunnen zeggen dat het moment dat het niet meer gaat en de treinen stoppen gaat hoogstwaarschijnlijk wel komen, en dat je dus beter thuis kunt blijven. Maar ik ben allang blij dat ze geen uitgedunde dienstregeling zijn gaan rijden om vervolgens op het moment dat de storm begint alsnog gewoon volledig de boel plat te leggen waardoor mensen in de ochtendspits er alleen maar nodeloos last van hadden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Wubbo »

Het KNMI gaf gisteren code oranje af voor het noordelijke deel van het land. Kennelijk gaan we dan nog allemaal massaal naar ons werk, totdat NS zegt dat er wellicht misschien geen treinen zouden kunnen gaan rijden, dan doen we het massaal niet meer? :?

Ik zit (vanuit mijn vakantiehuisje op Ameland, waar ik voorlopig toch de deur niet uit wil/hoef) diverse sites in de gaten te houden. Overal lees ik dat de storm boven het vasteland heftiger is dan gisteren voorspeld is. Ik snap dan ook het gegil tegen NS nu niet.

Ik zal nu alvast waarschuwen voor de komende 100.000 jaar: als het niet meer kan rijden er geen treinen meer. En ook geen bussen. En ook geen trams. En ook geen metro's. En varen er ook geen boten meer. En vliegen er geen vliegtuigen meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marlies »

Wubbo schreef:Het KNMI gaf gisteren code oranje af voor het noordelijke deel van het land. Kennelijk gaan we dan nog allemaal massaal naar ons werk, totdat NS zegt dat er wellicht misschien geen treinen zouden kunnen gaan rijden, dan doen we het massaal niet meer? :?
Code oranje is niet 'blijf binnen tenzij het echt moet', dat is pas bij code rood. Tentamens zijn vandaag pas afgelast. Mensen die vanochtend een tentamen hadden, hebben die nog gemaakt maar konden daarna niet naar huis. Tentamens in de middag zijn afgelast, maar dat is pas in de loop van de ochtend aangekondigd. Ook scholen (verplichte aanwezigheid...) hebben pas in de loop van de dag besloten te sluiten. Achteraf gezien zal je niet als spijbelaar genoteerd worden als je voor de zekerheid was thuisgebleven, maar als de storm minder erg dan verwacht was geweest had je nu een probleem.

En dan zijn er nog de honderden werkgevers die zoiets hebben van "als je thuis wilt blijven vanwege de storm neem je maar een vrije dag, het geld groeit me ook niet op de rug". Wat doe je dan?


Ik zal nu alvast waarschuwen voor de komende 100.000 jaar: als het niet meer kan rijden er geen treinen meer. En ook geen bussen. En ook geen trams. En ook geen metro's. En varen er ook geen boten meer. En vliegen er geen vliegtuigen meer.
Flauw, dat is niet wat ik bedoelde. Normaalgesproken zegt NS niet "morgen rijden de treinen gewoon". Gister zeiden ze dat wel. Natuurlijk moet je dan zelf bedenken dat dat waarschijnlijk op een gegeven moment ophoudt, maar toch kan het geen kwaad dat even te benadrukken. De gemiddelde reiziger denkt nu eenmaal niet zo goed na over dat soort dingen, dat weet je en daar kun je rekening mee houden. Is natuurlijk de schuld van die reiziger, maar klantvriendelijk zijn betekent soms dingen doen die je vanuit een principieel perspectief niet zou moeten hoeven doen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Het KNMI gaf gisteren code oranje af voor het noordelijke deel van het land. Kennelijk gaan we dan nog allemaal massaal naar ons werk, totdat NS zegt dat er wellicht misschien geen treinen zouden kunnen gaan rijden, dan doen we het massaal niet meer? :?

Ik zit (vanuit mijn vakantiehuisje op Ameland, waar ik voorlopig toch de deur niet uit wil/hoef) diverse sites in de gaten te houden. Overal lees ik dat de storm boven het vasteland heftiger is dan gisteren voorspeld is. Ik snap dan ook het gegil tegen NS nu niet.
Code geel betekent niet dat je thuis moet blijven, dat is code rood.
NS roeptoeterde gister dat ze gewoon zouden blijven rijden. Dan gaan mensen daar ook van uit.
Een storm kan altijd heviger worden dan verwacht, als vervoerder weet je dat ook. Als reiziger weet je dat ook.
Dan kun jij dat gegil tegen NS wel niet snappen, maar NS roeptoeterde gister dat ze gewoon zouden blijven rijden. Dan gaan mensen daar ook van uit.
Als je dan de volgende dag gaat zeggen dat je een uur later de boel plat gaat leggen, kun je als reiziger niets meer. Dat had gewoon echt eerder gemoeten. Nu zet je mensen voor het blok en laat je je reizigers gewoon (letterlijk) in de kou staan.
Dat je daar dan commentaar op geeft is niet gillen, maar terecht je onvrede uiten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door STF »

Het begint hier nu ineens vanuit het niets ook stormachtig te worden, denk alleen niet dat het treinverkeer in Luxemburg er hinder van heeft.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Als je dan de volgende dag gaat zeggen dat je een uur later de boel plat gaat leggen, kun je als reiziger niets meer. Dat had gewoon echt eerder gemoeten. Nu zet je mensen voor het blok en laat je je reizigers gewoon (letterlijk) in de kou staan.
Had dan maar weer LUD uit de kast getrokken moeten worden?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marlies »

De LUD had geen milimeter verschil gemaakt. Ze zijn gestopt met rijden omdat het niet meer veilig werd bevonden. Op dat moment was het met een beperkte dienstregeling niet veiliger geweest.

Wat ze wél hadden kunnen doen is in plaats van de treindienst plat te leggen over te gaan op pendeldiensten die met max 40 km/h rijden. Beter dan niets. En ja, dan is het risico er nog dat er een boom op een rijdende trein valt, maar die kans is natuurlijk ook niet heel groot.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Wubbo »

Het is een afweging die we al een paar keer hebben geprobeerd te maken: lang van tevoren iets doen heeft een groot risico dat je het niet goed doet (zie de discussies over de vele keren LUD afgelopen winter), kort van tevoren iets doen betekent dat je er niet meer zo goed op kan anticiperen.

Dat nog los van de discussie over code oranje: hoe moet je daar als reiziger mee om gaan? Oranje was gisteren al afgegeven (geel is alleen in de binnenlandse provincies, daar wordt nu nog vrij redelijk gereden voor zover ik kan zien), hoe verwachten we dat mensen daarmee om gaan?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door AppleMoose »

@Geert: Lees je dat in mijn posts? Nee.

Ik zeg enkel dat de communicatie niet deugde.
NS had gister niet moeten roeptoeteren dat ze gewoon bleven rijden.
Ze hadden moeten zeggen *We proberen zoveel mogelijk volgens dienstregeling te houden, maar houd rekening met....etc.*
Dan kun je als reiziger zelf de afweging maken of je dat risico wel of niet neemt.
Verder had je vandaag eerder moeten aangeven dat je de boel plat ging gooien, niet pas een uur daarvoor.
Wanneer dit echt niet eerder had gekund, had je beter eerst minder treinen kunnen laten rijden, en daarna de boel helemaal platgooien. Dan hadden reizigers nog kans gehad om thuis te komen.

Nogmaals, het gaat mij niet om de maatregel die genomen is, maar om de communicatie.
Het is niet voor het eerst daar wat op aan te merken valt. NS schijnt het maar niet te leren. :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marlies »

Mijn punt was dat:

"We rijden morgen gewoon volgens dienstregeling"

had moeten zijn

"We rijden morgen gewoon volgens dienstregeling maar stoppen met rijden zodra het met de voorspelde hevigheid begint te stormen"

Uit het eerste haal je "ohhh prima, ik kan gewoon morgen met de trein". Uit het tweede niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Suus »

Er is gecommuniceerd "We rijden morgen vooralsnog gewoon volgens dienstregeling".

Kortom, de kans dat er iets zou gebeuren werd niet uitgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten