Korte vragen #4

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ben80

Re: Korte vragen #4

Bericht door ben80 »

Thom91 schreef:Lille-Flandres <-> Lille Europe is loopbaar, en anders kan je metro twee nemen of Tram R/T.
Afbeelding
Lille-Flanders zelf, de voorkant van het station is de originele voorkant Gare du Nord van Parijs.
Verder gewoon lekker door de stad banjeren en een tripje nemen met de VAL.
Metro is trouwens gratis tussen deze 2 stations met een geldig treinkaart. Maar het is veel beter om te lopen, want je moet flink trappen lopen enzo, al rijdt de metro elke 90 seconden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #4

Bericht door Mr-W »

Waar rijden de Beneluxloc's van reeks 11 voornamelijk in Belgie?
Nog steeds tussen moeskroen en schaarbeek? zoals op wiki staat ?
En wat voor materieel trekken ze vooral ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Suus »

De serie 11.8 is buiten dienst en staat in Stockem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ben80

Re: Korte vragen #4

Bericht door ben80 »

De toegangpoortjes gaat straks dicht.
Maar hoe gaat het werken voor internationale reizigers, die hebben alleen maar een papier kaart? Mensen uit Belgie, Frankrijk, Polen etc..?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

Hoe ze daar bij NS over denken lees je hier:
NS Dossier OV-chipkaart: internationale reizigers
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ben80

Re: Korte vragen #4

Bericht door ben80 »

Bedankt, ik had het document idd gelezen.
Maar het lijkt erop dat dit alleen maar plannen zijn.
NS is afhankelijk van verstrekkers van internationale vervoerbewijzen om deze barcode daadwerkelijk door te voeren en is hierover in gesprek
Wat ik had begrepen is dat end van de jaar alles gesloten is op Amsterdam Centraal.

Het wordt toch ook een dure grap voor toeristen die willen van en naar Schiphol. In dit geval moet je een chipkaart kopen van 7.5+de rit prijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen #4

Bericht door Reiziger Delft »

Nee, je kan nog steeds kaartjes uit de automaat blijven kopen, een soort wegwerpchipkaart.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

ben80 schreef:Wat ik had begrepen is dat end van de jaar alles gesloten is op Amsterdam Centraal.
Dat zou wel erg snel zijn ineens, er moet nog te veel gebeuren voor de poortjes echt dicht kunnen, zoals bijvoorbeeld de invoering van de wegwerpchipkaart en TrajectVrij.

NS geeft nu aan dat er begin 2014 nog pilots komen op een paar stations en dat, als die proeven slagen, later dat jaar op een aantal stations de poortjes dicht kunnen. Voor de meeste stations verwachten ze dat pas in 2015 of nog later.

Ook dat zijn alleen maar plannen - ze durven geen concrete data te noemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

Kaartautomaten buiten de poortjes. Barcodescanners op de poortjes, barcodes op de papieren kaartjes. Online zelfprinttickets blijven aanbieden. Klaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

Als op alle internationale treinkaartjes in heel Europa van die barcodes zouden worden geprint dan was het simpel ja.

Er staan toch overal kaartautomaten buiten de poortjes? Met gesloten poortjes zou het handig zijn als aan beide kanten van die poortjes een automaat staat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

reisthijs schreef:Als op alle internationale treinkaartjes in heel Europa van die barcodes zouden worden geprint dan was het simpel ja.
In veel gevallen is dat in ieder geval al zo volgens mij. En voor de rest van de kaartjes is dat in ieder geval nog makkelijker te regelen dan een chip er in.
Er staan toch overal kaartautomaten buiten de poortjes? Met gesloten poortjes zou het handig zijn als aan beide kanten van die poortjes een automaat staat.
Ja, lijkt me logisch dat dat hoe dan ook een vereiste is bij gesloten poortjes. Maar juist omdat het ontzettend voor de hand is vrees ik dat er wel eens stations kunnen zijn waar het niet zo is. Het blijft het dossier 'OV-chipkaart', tenslotte... (sorry, ik ben wat cynisch ;) )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door webguy »

marlies schreef:Kaartautomaten buiten de poortjes. Barcodescanners op de poortjes, barcodes op de papieren kaartjes. Online zelfprinttickets blijven aanbieden. Klaar.
Check - er zijn gewoon standaarden voor die barcodes dus relatief valt het allemaal wel mee.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

Lijkt me zelfs dat ze niet aan barcodescanners ontkomen als ze internationale reizigers die aankomen in een afgesloten station naar buiten willen kunnen laten zonder daar een medewerker voor nodig is. Zeg, Eurostar-reizigers die op Amsterdam CS aankomen straks (En ja, eurostartickets hebben al een barcode ;) Van de Thalys weet ik het niet, maar ik denk het wel? edit: Yep :))

Dus dat kan ook prima gebruikt worden voor binnenlandse papieren kaartjes. En het is echt niet te duur om, in plaats van één of twee voor internationale reizigers, alle poortjes te voorzien van zo'n scanner zodat er geen opstopping ontstaat. Kosten zitten 'm in de ontwikkeling die toch al moet gebeuren of zelfs al gebeurd is, niet de hardwarecomponenten (dat is namelijk ontzettend standaard spul).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door webguy »

D'r zijn meer tricky scenarios dan je denkt - Thalys heeft bijvoorbeeld ook een Thalys ThePass waarbij je geen kaartje meer hebt...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

Nou stopt de Thalys wel op de grote stations waar veel personeel rondloopt, daar lijkt het dan niet zo'n groot probleem. Het gaat meer om de kleinere onbemande stations met poortjes.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door webguy »

Maar het is tegelijk een operationele ramp om te zorgen dat er personeel staat met kaartjes om uit te geven voor elke aankomende Thalys...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

Waarom kaartjes uitgeven, mag het stationspersoneel geen poortjes openmaken? Sleutelkaartjes onderweg in de trein uitdelen is anders ook een optie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

En wat als ik een kaartje "Elk station in Nederland - Londen" koop via Eurostar zelf? Gaan zij me dan een chipje opsturen zodat ik mijn vertrekstation naar binnen kan?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door webguy »

Denk dat je dan een barcode krijgt die geldt voor elk station in Nederland, want hoe zou anders een dagkaart werken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

Ja, maar dan heb je dus barcodescanners nodig bedoelde ik :P

Of altijd op elk afgesloten station een medewerker hebben bij de poortjes. Of het via een videoverbinding doen. Wat me vrij vreselijk lijkt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

In de eerste zin staat je oplossing al ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Geert »

Zo te lezen is inderdaad het plan om op elk station minimaal één poortje met barcodescanner te hebben. (Zal op de kleinere stations wel het brede poortje zijn.)
ben80

Re: Korte vragen #4

Bericht door ben80 »

webguy schreef:Maar het is tegelijk een operationele ramp om te zorgen dat er personeel staat met kaartjes om uit te geven voor elke aankomende Thalys...
Ook Utrecht, Arnhem, Den Bosch, Eindhoven, Venlo (ICE/CNL) + het stations op de lijn Amsterdam-Hengelo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door reisthijs »

Als NS regelt dat DB barcodes print op kaartjes naar Nederland is er voor een groot deel van de reiziger toch helemaal geen probleem.

De stations die je noemt krijgen ook niet allemaal poortjes. Hengelo en Venlo kriigen ze bijvoorbeeld niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #4

Bericht door mijack1985 »

Ik moet morgen bij Syntus stalling Neede zijn. Was een beetje lastig om het adres te achterhalen via Google, maar kan iemand bevestigen dat het juist is: Parallelweg 28, Neede.

Ga meehelpen bussen weg te brengen naar Enschede
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten