NS haalt gele borden stations weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:Men wordt gedwongen om via andere middelen aan de informatie te komen zodat NS de borden kan weghalen onder het mom van *Er wordt te weinig gebruik van gemaakt*.
Wat is er de afgelopen jaren dan allemaal gedaan om reizigers bij de gele borden weg te pesten? Je hoeft geen hogere statistiek toe te passen om te zien dat die borden nu minder gebruikt worden dan 10 jaar geleden.
Ik bedoelde meer dat NS NU begint met pesten, door een groot aantal vertrekstaten te verwijderen, zodat ze later een goed excuus hebben om alle vertrekstaten te verwijderen.
Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:Als vervoerder heb je de plicht om je reizigers juist te informeren.
Dat is alleen maar een argument om de gele borden te verwijderen. Statische informatie is tenslotte regelmatig onjuist.
Dat jouw statische informatie regelmatig niet klopt is aan jezelf te wijten als vervoerder. Het is aan de vervoerder om dat probleem op te lossen en dat doe je niet om die dingen gewoon maar te verwijderen.[/quote]
Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:gewoon eens ophouden met elk kwartaal een nieuwe dienstregeling in te voeren. Zorg gewoon dat je dienstregeling in een keer klopt.
Dat kan, maar (gezien de tijd die je nodig hebt om je statische reisinformatie nog te maken en te verspreiden) dat betekent dat je zeker 14 maanden vast zit aan een dienstregeling. Dan kun je dus nooit meer in april ergens extra treinen gaan rijden omdat het aanbod daarom vraagt. Dan klopt je statische informatie namelijk niet meer... Om nog maar even voorbij te gaan aan dat je dan ook nooit meer werkzaamheden kan uitvoeren met impact op het treinverkeer. Dan klopt statische informatie namelijk niet meer...
Onzin. Voordat ieder kwartaal de dienstregeling wijzigde kon je ook extra treinen laten rijden. Questie van vertrekstaten op die lijn aanpassen. En als het om een tijdelijke maatregel gaat kan dat prima met affiches. Voorheen had je blauwe vertrekstaten wanneer de treindienst tijdelijk flink gewijzigd was. Bij kleine wijziging (bijvoorbeeld bij een perronwijziging in het weekend door werkzaamheden) kon dat prima aangegeven worden door de omroep en affiches. Daar heb je geen nieuwe vertrekstaten voor nodig.
Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:En als je als NS echt wilt bezuinigen, snij dan eens wat lagen en overbodige functies op kantoorniveau weg. Daar valt echt winst te maken. Niet alleen kosten, ook qua efficiëncie en communicatie. Daar profiteert de reiziger en het rijdenpersoneel weer van!
Bij het kantoorpersoneel wordt bezuiniging op bezuiniging uitgevoerd. De echte bezuiniging valt te halen bij het rijdend personeel. Maar die discussie hoeft niet gevoerd te worden rondom de gele vertrekstaten wat mij betreft.
Als ik hoor over hoeveel lagen een verzoek gaat om een aansluiting te behouden bij een vertraagde trein, en hoe lang dit duurt en hoeveel directeurtjes en managers met onbegrijpelijke functies en hoge salarissen er rondlopen, valt daar nog wel een flinke slag in te maken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Dat onderzoek van de NOS is natuurlijk niet representatief. Welk bord is onderzocht? Op welk perron? Hoe was de treinenloop?
Voor een goed onderzoek dien je die factoren mee te nemen en je moet zowel buiten als in de spits en zowel doordeweeks als in het weekend over een langere tijd metingen verrichten. Het "onderzoekje" van de NOS kan dus niet als argument gebruikt worden om met dit plan in te stemmen.
Tuurlijk. Maar ik zie persoonlijk die borden nog amper gebruikt worden, dus ik herken wel het beeld dat geschetst wordt. Als ze met de kostenbesparing die gerealiseerd wordt om die dingen weg te halen de reisinformatie dynamischer en actueler kunnen maken juich ik dat alleen maar toe.
Als vervoerder heb je de plicht om je reizigers juist te informeren, op allerlei mogelijke manieren. Daarbij zijn digitale middelen zoals apps en reisplanner op internet prima hulpmiddelen, maar niet meer dan dat.
Een vertrekstaat is toch ook niet meer dan een hulpmiddel? Er wordt hier nu gedaan alsof een standaard verouderd plastic bord met een onoverzichtelijke layout de holy grail van reisinformatie is, maar naar mijn mening is het gewoon een archaïsch geval dat overbodig aan het worden is...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Klaasje »

De reisplanner is in de praktijk veel belangrijker dan die rare vertrekstaten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Suus »

Rustig aan Ronaldussen, even ademhalen, je bericht wordt bij elkaar gehouden door onderbuikgevoelens.

Een concreet voorbeeld waarom je niet met een dienstregeling per jaar af kan is nu te zien rondom Den Bosch. Op dit moment is er slechts enkelsporig verkeer mogelijk tussen Ht en Hto, tot begin 2014. Daardoor moeten treinen op elkaar wachten en zijn er aangepaste vertrektijden en vertreksporen. Als het tweede spoor weer in gebruikt wordt genomen wil je niet tot december 2014 wachten voordat je de vertrektijden en vertreksporen kan veranderen, dus heb je daarvoor een andere dienstregeling nodig. Ook in andere gevallen kan het nodig zijn om vertreksporen en tijden te veranderen door werkzaamheden. Een dienstregeling is in de meeste gevallen de best mogelijke planning toepasbaar op de gegeven periode. Alleen veranderen de mogelijkheden continue en daarmee ook de best mogelijke planning. Dat zorgt ervoor dat je regelmatig de dienstregeling en de daaraan gerelateerde reisinformatie moet aanpassen.

Daarnaast is er nog iets van belang. Het Nederlandse spoorwegennet is continue in bedrijf en heeft dus ook last van werkzaamheden en verstoringen. Actuele informatie daarover wordt zo goed als het kan verspreid aan de klanten via zo'n beetje elk mogelijk hulpmiddel. Er hangen op een groot station ondertussen meer beeldschermen dan in de gemiddelde electronicawinkel om zo reizigers audiovisueel te informeren over de treindienst. Daarnaast plannen heel veel mensen hun reis vooraf via internet of telefonisch met behulp van reisplanners. Het logische gevolg daarvan dat nog maar een minieme fractie van de reizigers gebruikt maakt van de borden omdat mensen voorbereid op het station komen. Het is dan zonde om een station volledig vol te behangen met borden waar nog maar erg weinig mensen op kijken en die niet de informatie kunnen bieden die van toepassing door eventuele omstandigheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door AppleMoose »

Werkzaamheden en wijzigingen hou je altijd. Dat was voor de digitalisering niet anders en wist men prima op te vangen.
Om dit nu als argument te gebruiken om de vertrekstaten te verwijderen slaat dus weinig hout. En dat heb ik al aantal keer gezegd.

Als commentaar geven op basis van eerder opgedane ervaringen door jou als spreken vanuit onderbuikgevoelens wordt ervaren, dan is dat maar zo. Mijn punten zijn reëel en nog altijd niet met steekhoudende argumenten weerlegd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Suus »

Tegenvraag dan: hoeveel weet jij van de NS-organisatie dat je kan beoordelen dat er allerlei overbodige managers en directeuren zouden zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door webguy »

marlies schreef:Da's toch 9 uur downtime. Op zich best netjes, maar dat kan zo juist een hele werkdag incl ochtend en avondspits zijn. Da's kut. En dan hebben we het alleen over infoplus zelf, niet de rest van de infrastructuur die er voor zorgt dat de borden daadwerkelijk iets tonen.
Ik vermoed inderdaad dat dat percentage de beschikbaarheid van het "centrale systeem" is - servers+software die de boel voeden en op een bepaalde manier ontworpen zijn om dat mogelijk te maken. De displays en omroep zelf halen dat vast niet, die hangen gewoon buiten en het is hardware die nou eenmaal stuk gaat. Om nog niet te praten over de verbinding tussen server en zo'n display of omroepsysteem.
Wat je noemt over hele werkdag down - er wordt best ver gegaan om dat te voorkomen, helemaal als het een probleem met landelijke uitstraling zou zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Thom91 schreef:
Daniel schreef:Knullig om dat nu te bedenken trouwens, net nadat alle perrons op Rotterdam Centraal klaar zijn met gloednieuwe panelen voor de vertrekstaten.
Lekker flauw die laatste opmerking, dat is bij aanbesteding 6-7 jaar geleden al bepaald en verkocht.
Tijdens een rondleiding op Rotterdam Centraal tijdens een Dag van de bouw vertelde de rondleider dat er op Rotterdam C juist ook na de gunning nog veel aangepast werd (heet dat Design & Construct?). Bovendien kan ik me niet voorstellen dat weglaten van een aantal borden en daarvoor in de plaats leggen van een paar stoeptegels (die nog niet besteld waren, die waren immers te laat besteld) een erg groot probleem is in zo'n miljoenencontract.
Kan D&C zijn ja. Het is maar de vraag wat de moeite is om dat contractueel aan te laten passen. Kan zomaar duizenden euro's zijn voor die aanpassing, en dan loont het al niet meer om het aan te passen. En een contract kan nog zo enorm groot zijn, marge's zijn minimaal.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:Tegenvraag dan: hoeveel weet jij van de NS-organisatie dat je kan beoordelen dat er allerlei overbodige managers en directeuren zouden zijn?
Genoeg om te weten dat wanneer een HC een verzoek indient om een aansluiting te behouden, dit over minstens 3, 4 schijven gaat en het meer dan 10 minuten kost. Wat mij betreft regel je dit via 1 schijf.
Genoeg om te weten, dat wanneer een HC een plan indient om de dienstverlening te verbeteren, dit langs minstens 8 afdelingen gaat en er nog geen besluit over genomen kan worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Vinny »

marlies schreef:
Wubbo schreef: NS geeft in de adviesaanvraag aan het Locov aan dat het systeem dat de borden vult (InfoPlus) een beschikbaarheid heeft van 99,99 procent. Dat is best hoog.
Da's toch 9 uur downtime. Op zich best netjes, maar dat kan zo juist een hele werkdag incl ochtend en avondspits zijn. Da's kut. En dan hebben we het alleen over infoplus zelf, niet de rest van de infrastructuur die er voor zorgt dat de borden daadwerkelijk iets tonen. En volgens mij nemen ze beschikbaarheid heel letterlijk: wanneer het systeem 'mogelijk onjuiste info' toont (en gezien de meldingen/omroep op stations komt dat nog wel eens voor) tellen ze als 'beschikbaar' terwijl je er op dat moment niet zo veel aan hebt...
Daarnaast zijn de infoplusschermen in veel gevallen totaal ondoorgrondelijk als je de spoorplattegrond niet uit je hoofd kent: SCHAGEN via Sittard, Roermond, Weert (...)
Dat je die trein moet hebben naar Amsterdam of een andere stad in de Randstad blijkt dat niet uit één oogopslag uit het bord. Ook staan er soms storende fouten.

De NS verstrekt ook nog steeds geen folders met handzame patroontijden én ze vertikken het om de vertrekstaten digitaal opvraagbaar te houden.

Gelukkig hebben we de OV wiki *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door microshit »

Vinny schreef:
marlies schreef:
Wubbo schreef: NS geeft in de adviesaanvraag aan het Locov aan dat het systeem dat de borden vult (InfoPlus) een beschikbaarheid heeft van 99,99 procent. Dat is best hoog.
Da's toch 9 uur downtime. Op zich best netjes, maar dat kan zo juist een hele werkdag incl ochtend en avondspits zijn. Da's kut. En dan hebben we het alleen over infoplus zelf, niet de rest van de infrastructuur die er voor zorgt dat de borden daadwerkelijk iets tonen. En volgens mij nemen ze beschikbaarheid heel letterlijk: wanneer het systeem 'mogelijk onjuiste info' toont (en gezien de meldingen/omroep op stations komt dat nog wel eens voor) tellen ze als 'beschikbaar' terwijl je er op dat moment niet zo veel aan hebt...
Daarnaast zijn de infoplusschermen in veel gevallen totaal ondoorgrondelijk als je de spoorplattegrond niet uit je hoofd kent: SCHAGEN via Sittard, Roermond, Weert (...)
Dat je die trein moet hebben naar Amsterdam of een andere stad in de Randstad blijkt dat niet uit één oogopslag uit het bord. Ook staan er soms storende fouten.

De NS verstrekt ook nog steeds geen folders met handzame patroontijden én ze vertikken het om de vertrekstaten digitaal opvraagbaar te houden.

Gelukkig hebben we de OV wiki *O*
Waar op deze pagina zie jij geen vertrekstaten? http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... t-centraal
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Vinny »

Lees de draad. Ze willen dat dus afschaffen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door microshit »

Oh verrek ja, ik las "opvraagbaar te maken" ipv "houden". :@

(heb overigens in geen enkele bron gezien dat ze ook van de website gaan verdwijnen...)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door reisthijs »

Het staat in de adviesaanvraag. Vanaf april willen ze geen vertrekstaten meer op ns.nl plaatsen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Gat in de markt om ze zelf te maken? :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:Het staat in de adviesaanvraag. Vanaf april willen ze geen vertrekstaten meer op ns.nl plaatsen.
Waar is dat nou weer nodig voor? :?
Dat je ze minder en *ooit* helemaal niet meer op de stations wil hangen, kan ik begrijpen, maar waarom worden ze dan ook niet meer op de site gezet.
Juist op de site (en steeds bijgewerkt!) hebben de vertrekstaten in mijn ogen een meerwaarde, bijvoorbeel om in 1 oogopslag het patroon te zien of makkelijk de laatste trein van de dag te zoeken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door marlies »

Ik gok dat die pdfs handmatig gelayout worden ofzo... Alleen zoals wel vaker met dat soort dingen zullen ze wel alleen de opties "zo doorgaan" en "er helemaal mee stoppen" overwogen hebben en niet bedacht dat deze info ook in een iets andere, misschien wat minder mooie, maar geautomatiseerde vorm beschikbaar gemaakt kan worden.

Is dienstregelingsinformatie eigenlijk ergens programmatisch beschikbaar naar buiten toe? Het lijkt me om eerlijk te zijn niet gek veel werk om daar even iets voor te bouwen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Check www.ndovloket.nl eens, daar hebben ze een hoop ov-data beschikbaar.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door deadlock »

Die negen uur is geen negen uur achter elkaar natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door marlies »

Niet perse, maar dat kan wel hoor. Zo'n worst-case scenario is expliciet iets waar je rekening mee moet houden als je het hebt over beschikbaarheid van systemen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door deadlock »

Bij een worst kaas scenario van negen uur heb je een fallback mogelijkheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door marlies »

Hangt er vanaf of het in huis moeten halen en onderhouden van een fallback opweegt tegen de kosten van die 9 uur downtime. En je kunt er absoluut vanuit gaan dat in dit geval (Infoplus) eventuele fallbacks al is meegenomen in de beschikbaarheidscijfers die naar buiten worden gecommuniceerd. Gaat immers om de beschikbaarheid naar buiten toe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door webguy »

marlies schreef:Ik gok dat die pdfs handmatig gelayout worden ofzo... Alleen zoals wel vaker met dat soort dingen zullen ze wel alleen de opties "zo doorgaan" en "er helemaal mee stoppen" overwogen hebben en niet bedacht dat deze info ook in een iets andere, misschien wat minder mooie, maar geautomatiseerde vorm beschikbaar gemaakt kan worden.
Niet helemaal waar - alleen de busritten zijn handmatig - de rest rolt automagisch uit een systeem (wel met enige redactie). Is ook de reden geloof ik dat er vrij makkelijk dienstregelingstabellen uitrollen voor busboekjes die Rover en Treinreiziger maken.

Wat betreft zelf zoiets maken - nog opzoek naar een domeinnaam? ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Anne »

Bij Locov kwam ik deze brief tegen.

Ik vind zelf belangrijk dat ik op een station goede info tegen kom waar mijn trein vertrekt.
Als ik overstap wil ik niet eerst naar een centraal punt lopen om daar mijn info te halen.
Dat moet op het perron waar ik aankom beschikbaar zijn.

Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.

Voordeel van de gele vertrekstaten is dat de info per richting wordt gegeven.
Op de digitale borden staat alles door elkaar.
In het verleden in op Den Haag CS een groot info bord waar de treinen per richting werden aangegeven.
Later is dat vervangen door een bord waar alles door elkaar stond en dus veel lastiger was terug te vinden.
Op een station als Delft zou het ideaal zijn als het ene scherm ri. Den Haag toon en het andere ri. R-dam.
Voor den Haag Centraal kan het in drieën.
Voor andere grotere stations mogelijk een clustering van richtingen die redelijk dezelfde kant opgaan.

Zelf gebruik ik de gele staten:
- bij gebrek aan een goede andere info op station;
- als ik eerst even wat anders wil gaan doen en wil zien wat de opties zijn.

Tot slot:
Niet alleen op R-dam staan nieuwe borden voor de vertrekstaten; zag ze bijv. ook op Den Haag Centraal.
Kreeg daarbij, nav deze discussie, direct het gevoeldat die ruimte meer opbrengt als er reclame hangt. :X
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Karl »

Per richting? Dan moet ik eerst weten welke richting ik op moet. Waarom niet (zoals op Schiphol) per station, daar heeft een reiziger iets aan. Een reiziger moet niet richting Leiden, maar een reiziger moet naar Hoofddorp. Waarom niet alfabetisch per bestemming de eerste de beste reismogelijkheid neerzetten?

Per station? Nee, niet per station. Dat is veel te onhandig. Er zijn honderden stations in Nederland. Gewoon per richting, dat is veel gemakkelijker. Je weet meestal wel vaag welke kant je heen moet, dus dat komt dan wel goed. Intercity's stoppen op de aangegeven stations en sprinters overal. Zo is het toch gemakkelijk?

Of per tijd, of per treinnummer, of IC's en sprinters apart, of per perron, of...
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten