Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Busfoto.nl »

Als je app maar net zo simpel en fijn blijft als ie nu is. Gebeurt nog wel eens met grote wijzigingen dat app ook stuk minder prettig is
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Somoht »

Busfoto.nl schreef:Als je app maar net zo simpel en fijn blijft als ie nu is. Gebeurt nog wel eens met grote wijzigingen dat app ook stuk minder prettig is
We raken vrij off-topic nu maar wat er nu bijkomt is Trein via InfoPlus.

Om toch nog even een ontopic opmerking te maken:

Het tijdschema van de "dood" van GVU morgen, lijnnummer, laatste vertrektijd van een rit en aankomsttijd van die rit.

Code: Selecteer alles

 linenumber | laatstevertrektijd | eindtijdrit 
------------+--------------------+-------------
 U001       | 24:37:00           | 25:17:00
 U002       | 24:25:00           | 24:41:00
 U003       | 24:55:00           | 25:12:00
 U004       | 24:25:00           | 24:42:00
 U005       | 24:55:00           | 25:13:00
 U006       | 24:25:00           | 24:47:00
 U007       | 24:55:00           | 25:17:00
 U008       | 24:25:00           | 24:43:00
 U009       | 24:40:00           | 25:17:00
 U011       | 25:17:00           | 25:40:00
 U013       | 24:44:00           | 24:53:00
 U014       | 17:30:00           | 17:57:00
 U015       | 24:00:00           | 24:09:00
 U016       | 25:42:00           | 25:52:00
 U017       | 25:42:00           | 25:50:00
 U019       | 17:29:00           | 17:56:00
 U026       | 24:25:00           | 24:55:00
 U028       | 24:55:00           | 25:23:00
 U034       | 24:55:00           | 25:33:00
 U035       | 18:06:00           | 18:25:00
 U036       | 17:37:00           | 18:19:00
 U037       | 24:55:00           | 25:19:00
 U039       | 24:55:00           | 25:24:00
 U122       | 18:00:00           | 18:38:00
 U125       | 23:58:00           | 24:13:00
 U127       | 19:52:00           | 20:09:00
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Milco »

Dagkaarten voor Qbuzz zijn niet te koop op de bus, maar wel op het servicepunt van Qbuzz in de hal van Utrecht Centraal. Weet iemand waar dit precies (of ongeveer) is?

Tevens zijn de dagkaarten geldig in de zones 5000, 5914, 5915, 5010, 5111 en 5120, maar is dit allee in de stad Utrecht of ook buiten de stad maar wel in het vervoersgebied? Ik kan een goede lijnnetkaart met zones niet zo 1-2-3 vinden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Foto van de Facebook
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

Milco schreef:Dagkaarten voor Qbuzz zijn niet te koop op de bus, maar wel op het servicepunt van Qbuzz in de hal van Utrecht Centraal. Weet iemand waar dit precies (of ongeveer) is?
Deze zit praktisch boven busstation west in de stationshal (Jaarbeurszijde)
Tevens zijn de dagkaarten geldig in de zones 5000, 5914, 5915, 5010, 5111 en 5120, maar is dit allee in de stad Utrecht of ook buiten de stad maar wel in het vervoersgebied? Ik kan een goede lijnnetkaart met zones niet zo 1-2-3 vinden.
5000 is in ieder geval Utrecht, 5914 en 5915 naar ik meen Nieuwegein en 5010 volgens mij Overvecht of de uithof. 5111 en 5120 zijn gok ik Leidsche Rijn ofzo...

http://www.u-ov.info/files/7013/8477/48 ... trecht.pdf Hier staan de zones op zie ik net :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Milco schreef:maar wel op het servicepunt van Qbuzz in de hal van Utrecht Centraal. Weet iemand waar dit precies (of ongeveer) is?
In het nieuwe deel van de stationshal aan de Jaarbeurskant. Zit in het laatste blok met winkels aan de linkerkant als je vanaf de perrons gelopen komt.
Tevens zijn de dagkaarten geldig in de zones 5000, 5914, 5915, 5010, 5111 en 5120, maar is dit allee in de stad Utrecht of ook buiten de stad maar wel in het vervoersgebied?
5000 = Utrecht Centrum en directe omgeving
5914 = Lage Weide
5915 = Zuilen / Overvecht
5010 = De Uithof / De Bilt
5111 = De Meern / Leidsche Rijn
5120 = Vleuten / Vleuterweide

Grofweg dus het huidige GVU-gebied met uitzondering van Maarssen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

U-OV laat vandaag nog wat getalletjes zien op z'n website... Het blijft een ongekende operatie in 2 dagen tijd. Behoorlijke prestatie als het allemaal lukt!
We gaan ervoor!

Vanaf morgen verzorgen wij het vervoer met bus en tram in de regio Utrecht. Dat betekent een spannend weekend voor ons! Vandaag wordt er op verschillende plekken hard gewerkt om klaar te staan morgenochtend.

De bussen die we overnemen van Connexxion worden vandaag omgestickerd, en de OV Chipkaartapparatuur en routeapparatuur wordt op deze bussen verwisseld. Dat betekent dat er 142 bussen moeten worden aangepakt in twee dagen tijd! Ook alle trams worden van nieuwe stickers voorzien, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Daarnaast worden de nieuwe bussen naar Utrecht gereden, om morgenochtend vanaf de Europalaan te kunnen vertrekken. Wellicht komt u ons dus vandaag al tegen op de weg.

Ook wordt op de haltes de laatste reisinformatie vervangen, waarbij op Utrecht Centraal vannacht de laatste informatieplaten worden verwisseld. Vannacht worden ook de OV Chipkaartpaaltjes op de tramhaltes vervangen - 209 paaltjes in een paar uur tijd: een hele operatie.

Kortom, een drukke dag voor ons, waarbij we alles in het werk stellen om het voor u morgen zo makkelijk mogelijk te maken. Hopelijk mogen we u morgen dan ontmoeten in onze bussen en trams: u bent dan welkom bij U-OV!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door OVinspecteur »

Somoht schreef:
OVinspecteur schreef:Nu de wisseling aanstaande is, ben ik op zoek naar de Qbuzz-app met actuele haltevertrektijden. Kan 'm echter niet vinden.
Connexxion heeft wel een handige app. Die van 9292 vind ik nogal omslachtig, want je moet eerst meer aanklikken. Ik weet ook niet of 9292 actuele vertrektijden van Qbuzz doorgeeft. Weet iemand welke app het handigste is? :?:
Zoals al genoemd OVinfo maar ook appjes voor Iphone zoals Tranzzit, OVdelay, OVstatus. Alle appjes die met de OpenOV databron werken zullen zeker actueel blijven (anders zijn de DRIS'sen dat namelijk ook niet ). Sneltram staat ook vanaf zondag als het goed is gewoon actueel, net zoals bij Connexxion.
Zover ik weet kan 9292 nog steeds niets met de realtime reisinfo die Qbuzz aan ze verstuurt dus daar heb je niet zo veel aan. Althans in Groningen/Drenthe is alles nu statisch zover ik kan zien.
OVradar.nl heb ik ook van de week klaar gemaakt voor U-OV, althans het enige wat hoefde gebeurde was een icoontje maken zodat er geen Qbuzz logo verschijnt, soms zie je al wat U-OV bussen langskomen :)
Merci, ik heb inderdaad een iPhone. Na wat vergelijkend warenonderzoek kom ik vooralsnog uit bij de app Openbaar Vervoer. Die heeft zo'n beetje alles wat ik zocht en begint net als die van Connexxion vanaf de kaart: 1x klikken op de halte en je ziet meteen vertrektijd (+ vertraging), lijnummer, eindbestemming, rolstoeltoegankelijkheid, maatschappij en loopafstand tot de halte (verschillende afstanden voor beide kanten). Je kunt zo te zien ook op lijn zoeken en zien waar de bussen rijden. Het ritnummer moet ook zichtbaar gemaakt kunnen worden, maar het resultaat zie ik niet bij GVU. Heeft goede recensies.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op za 07 dec 2013, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tochjo »

Vannacht worden ook de OV Chipkaartpaaltjes op de tramhaltes vervangen - 209 paaltjes in een paar uur tijd: een hele operatie.
Het zal wel de goedkoopste optie zijn, maar goedwerkende palen (wat gebeurt daarmee?) vervangen door andere goedwerkende palen lijkt me nu niet het toonbeeld van efficiëntie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Lijn 12 blijft dus nog een tijdje met blauw witte bussen rijden, grappig. Maar waarom al die paaltjes op de tramhalte nou vervangen moeten worden? Die werken naar mijn idee prima.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door webguy »

Omdat anders Connexxion het geld krijgt in plaats van Qbuzz. De paaltjes moeten eerst met het systeem van Qbuzz praten, en dan pas met dat van TLS - paaltjes zijn dus vervoerder gebonden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Meltrain »

Maar het is dus niet mogelijk om alleen de software aan te passen?
Moeten de bussen die van Connexxion worden overgenomen, ook voorzien worden van nieuwe lezers?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

In het citaat dat een paar posts hierboven staat, staat dat de chipkaartlezers ook verwisseld worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

webguy schreef:Omdat anders Connexxion het geld krijgt in plaats van Qbuzz. De paaltjes moeten eerst met het systeem van Qbuzz praten, en dan pas met dat van TLS - paaltjes zijn dus vervoerder gebonden.
Lekker gebruikers/klantvriendelijk weer :')

Deze grappen gaan we dus nog heel vaak krijgen als er een vervoerderswissel komt? :X
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Ook de HOV haltes zijn voorzien van nieuwe bordjes. Voorbeeldje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door microshit op za 07 dec 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Van die HOV-haltebordjes had ik ook al een foto gemaakt...
Afbeelding

Op CS Centrumzijde zijn trouwens bij alle haltes gewone haltebordjes bevestigd aan de palen waar tot op heden de borden met lijnnummers op zaten.
Verder vanmiddag nog even langs de Europalaan gegaan. De dubbelgeledes worden daar omgestickerd met U-OV logo's en krijgen ook andere nummers. Om precies te zijn ze in de 42xx-serie genummerd nu (al stonden er tegen 16.00 uur nog slechts twee bussen die omgestickerd waren). Boordcomputer in deze bussen was men ook aan het aanpassen. Een aantal toonden nog wat rare tekens of een lijnnummer als 999999 (ja echt, met zes cijfers). Alle bussen die klaar waren hadden er "2 Museumkwartier" op staan, jammergenoeg niet echt van buitenaf fotografeerbaar.

Op RTV Utrecht zag ik net in U Vandaag wat beelden van de omstickeractie van de streekbussen, maar daarop was nog niet te zien wat de nieuwe nummers daarvan worden. Wel dat ze andere nummers krijgen, want de oude waren eraf gehaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Geert »

Aking schreef:Lekker gebruikers/klantvriendelijk weer :')

Deze grappen gaan we dus nog heel vaak krijgen als er een vervoerderswissel komt? :X
Je hebt er toch geen last van als je bij een ander type paaltje in moet checken? Zoals ik het begrijp zijn de oude paaltjes meteen opgeruimd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Voor de statistiekjes nog trouwens: voor de 7866 duurde de concessie een paar uur te lang, die was tegen 16.00 uur gestrand op halte Jaarbeursplein. De wagen van de werkplaats stond erbij en de monteur was de voorbumper aan het demonteren waarna hij weer vertrok. De bus bleef, aannemelijk in afwachting van een takelwagen, achter.

Edit: op deze foto is te zien dat de Ambassadors 44xx-nummers krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Milco »

Daniel schreef:
Milco schreef:maar wel op het servicepunt van Qbuzz in de hal van Utrecht Centraal. Weet iemand waar dit precies (of ongeveer) is?
In het nieuwe deel van de stationshal aan de Jaarbeurskant. Zit in het laatste blok met winkels aan de linkerkant als je vanaf de perrons gelopen komt.
Tevens zijn de dagkaarten geldig in de zones 5000, 5914, 5915, 5010, 5111 en 5120, maar is dit allee in de stad Utrecht of ook buiten de stad maar wel in het vervoersgebied?
5000 = Utrecht Centrum en directe omgeving
5914 = Lage Weide
5915 = Zuilen / Overvecht
5010 = De Uithof / De Bilt
5111 = De Meern / Leidsche Rijn
5120 = Vleuten / Vleuterweide

Grofweg dus het huidige GVU-gebied met uitzondering van Maarssen.
Bedankt! :pos:

Had wel een dagkaart verwacht/gehoopt voor het hele gebied eigenlijk... Maar ja, misschien komt dat nog wel, de tarieven wijzigen meestal met de jaarwisseling dus dit wellicht ook wel dan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

De informatie in de abri's zoals die eruit hoort te zien was hier nog niet langsgekomen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Anne »

webguy schreef:Omdat anders Connexxion het geld krijgt in plaats van Qbuzz. De paaltjes moeten eerst met het systeem van Qbuzz praten, en dan pas met dat van TLS - paaltjes zijn dus vervoerder gebonden.

Vorig jaar zijn de cico's van Syntus omgestickerd naar Arriva!!
Daar kon het dus wel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door webguy »

De paaltjes van Syntus zijn wat dat betreft "speciaal" - die hebben geen glasvezel koppeling maar schijnen mobiel te zijn - dat is wat makkelijker te herconfigureren gok ik zo.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Eén van de bussen van lijn 11 reed al op Rijnsweerd als "28 Utrecht Centraal Busstation Noord" :P Lekker handig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

Geert schreef:
Aking schreef:Lekker gebruikers/klantvriendelijk weer :')

Deze grappen gaan we dus nog heel vaak krijgen als er een vervoerderswissel komt? :X
Je hebt er toch geen last van als je bij een ander type paaltje in moet checken? Zoals ik het begrijp zijn de oude paaltjes meteen opgeruimd.
IK als eindgebruiker/eindklant niet, maar volgens mij zijn de OV bedrijven ook klant/gebruiker van de paaltjesboer (Thales?)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Suus »

In ieder geval RET, Connexxion, GVB en NS zijn klant bij Thales voor de OV-chipapparatuur en dit bedrijf doet ook het onderhoud. Thales heeft een hele productlijn met chipkaartapparatuur, de kaartautomaten van het type dat bij RET en GVB is aan te treffen waren bijvoorbeeld ook aan te treffen in Oslo (daar weer verdwenen omdat ze ontevreden waren over het gebruikersgemak)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten