OV-Chipkaart faal ?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

OV-Chipkaart faal ?

Bericht door TreinenFreak »

Ik zag laatst filmpjes op youtube dat mensen de ov-chipkaart hacken, maar ik vindt het een beetje link omdat te doen.
Dus dacht ik, zou je niet gewoon kunnen inchecken op Amsterdam centraal en via Arnhem in Amsterdam muiderpoort weer uit te checken.
ik hoor graag van jullie
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door marlies »

Ja, dat kan. Moet je alleen wel twee ov-chipkaarten hebben, anders reis je een stuk tegen de incheck-richting in en dat mag niet. Maar je kunt met kaart 1 inchecken op centraal, niet uitchecken in Arnhem, daar doen wat je moet doen, kaart 2 inchecken in Arnhem voor de terugreis, en in Muiderpoort kaart 1 weer uitchecken. Als je op Centraal moet zijn moet je dan even snel de trein uit en in, maar kan wel. Anders moet je kaart 2 daar ook uitchecken en vanaf Muiderpoort naar huis/whatever. Op die manier bespaar je het grootste deel van de kosten van de heenreis. Het mag, het is alleen niet heel erg netjes en je moet je afvragen of je er een lekker gevoel aan overhoudt.

(maar stopt de IC van arnhem naar CS niet op Amstel ipv Muiderpoort? Want dan is dat handiger uiteraard)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Geert »

En dit werkt uiteraard niet meer als de poortjes ergens volgend jaar gesloten gaan worden (tenzij je reist naar een station met paaltjes). En wie weet houden de railpockets van conducteurs bij het scannen al je trein bij - dan kunnen ze later ontdekken dat je Amsterdam C - Muiderpoort niet alleen in een reistijd van 6 uur hebt gedaan, maar ook nog eens met een controle tussen Ede en Arnhem. Als dat meer dan een keer gebeurt zal NS je ongetwijfeld eens in de gaten gaan houden :)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door marlies »

Ik zou het trouwens ook geen faal willen noemen. Genoeg aan de OVC is dat wel, maar hierbij is het gewoon een onvermijdelijk gevolg van het niet afsluiten van elk station (imho een goede beslissing om dat niet te doen) en het kunnen reizen op saldo (ook erg prettig). Een van die twee keuzes herzien om dit 'gat' te dichten zou het wat mij betreft niet waard zijn.
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door TreinenFreak »

Je kan dus niet terugreizen zonder uit te checken, kan je dan wel Amsterdam centraal > Arnhem > Zwolle > Amsterdam Muiderpoort.
een soort rondtrip waarbij je niet op dezelfde plek uit checkt.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Anne »

Dit is een rondreis.
Tussen Arnhem en Zwolle reis je op diverse stukken via een omweg.
En vanaf Zwolle reis je weer terug richting Amsterdam.
Kan dus NIET.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door huibf »

Wat je ook kan doen is een JaarTrajectkaart aanschaffen en met die kaart buiten je traject gewoon in en uitchecken.
Dan kost het je helemaal niets. Das pas een faal !
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Geert »

^^ Dat is een overgangssituatie. Alle oude abonnementen worden op afzienbare tijd vervangen door abonnementen waarbij je wel in- en uit moet checken (met al dan niet reizen op rekening ipv reizen op saldo).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door webguy »

Maandtrajectkaarten worden al gedrukt met een tekst dat ze vanaf tweede kwartaal 2014 niet meer beschikbaar zijn... Traject Vrij wordt dus ergens voor die tijd uitgerold.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Suus »

Laatste wat ik vernam start de verkoop van Traject Vrij op 1 februari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Tochjo »

huibf schreef:Wat je ook kan doen is een JaarTrajectkaart aanschaffen en met die kaart buiten je traject gewoon in en uitchecken.
Dan kost het je helemaal niets. Das pas een faal !
Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen. Dat jij vervolgens eigenwijs blijft en dat weigert, heeft niets te maken met een faal van NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Suus »

avl schreef:Dit is een rondreis.
Tussen Arnhem en Zwolle reis je op diverse stukken via een omweg.
En vanaf Zwolle reis je weer terug richting Amsterdam.
Kan dus NIET.
Ik zou het iets anders formuleren. Het kan technisch wel, maar je mag alleen toegestane reisroutes nemen (lees: routes die uit de reisplanner komen) dus heb je bij controle alsnog een uitstel van betaling te pakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Ardan »

Tochjo schreef:Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Wat enorm verwarrend wordt dit. Bij deze kaart mag je dus niet op saldo reizen en moet je een kaartje kopen, maar met een nieuwe VDU is het andersom, daar mag je geen kaartje kopen en moet je op saldo reizen!
(waarbij het nut ervan me volledig ontgaat, je betaalt met een kaartje net zo goed voor je reis en exact hetzelfde bedrag.)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Tochjo »

De situatie is volstrekt helder. De voorwaarden zijn verschillend.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door huibf »

Ardan schreef:
Tochjo schreef:Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Wat enorm verwarrend wordt dit. Bij deze kaart mag je dus niet op saldo reizen en moet je een kaartje kopen, maar met een nieuwe VDU is het andersom, daar mag je geen kaartje kopen en moet je op saldo reizen!
(waarbij het nut ervan me volledig ontgaat, je betaalt met een kaartje net zo goed voor je reis en exact hetzelfde bedrag.)
Ik heb nog NERGENS gelezen dat je met mijn JTK kaart NIET mag in- en uitchecken. Er wordt alleen geADVISEERD om een kaartje te kopen. Een ADVIES is heel wat anders, het is niet bindend. Je kan het in de wind slaan zoals NS zovaak met adviezen doet.
Ze gaan echt niet verkondigen dat reizen met een JTK dus in principe gratis is. Net zomin dat je niet MAG in en uitchecken met de JTK. Daarbij wordt er moord en brand geschreeuwd dat men vooral met de chipkaart moet reizen.

JTK : Check in OK. 2de klas.
JTK : Check uit OK. Tot ziens. € 0,00
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Suus »

Ik heb je al twee keer eerder gewezen op de tekst op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... abonnement. Daar staat heel duidelijk dat je niet op saldo kan reizen buiten je traject en een papieren kaartje moet kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Tochjo »

huibf schreef:
Tochjo schreef:Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Ik heb nog NERGENS gelezen dat je met mijn JTK kaart NIET mag in- en uitchecken.
Je mag er best mee in- en uitchecken, maar je betaalt je reis er niet mee.
huibf schreef:Er wordt alleen geADVISEERD om een kaartje te kopen. Een ADVIES is heel wat anders, het is niet bindend. Je kan het in de wind slaan zoals NS zovaak met adviezen doet.
Helemaal waar. Je kunt ook een andere OV-chipkaart regelen en daarmee gaan reizen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Aking »

Ardan schreef:
Tochjo schreef:Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Wat enorm verwarrend wordt dit. Bij deze kaart mag je dus niet op saldo reizen en moet je een kaartje kopen, maar met een nieuwe VDU is het andersom, daar mag je geen kaartje kopen en moet je op saldo reizen!
(waarbij het nut ervan me volledig ontgaat, je betaalt met een kaartje net zo goed voor je reis en exact hetzelfde bedrag.)
Datamining jong, datamining... *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Suus »

De nieuwe VDU (beter bekend als Dal Voordeel) heeft verschillende kortingsperiodes, namelijk van 9 tot 16 en 18:30 tot 6:30 (bij de oude VDU had je geen recht op korting vòòr 9 uur waardoor deze kaart voor sommige vroege reizigers een stuk aantrekkelijker is), maar omdat je dan heel veel moet gaan hannesen met kaartjes is er nu gewoon gezegd dat de computer het tarief berekend, waardoor je dus ook met korting in de spits zou kunnen reizen maar tegelijkertijd kan meemaken dat je al buiten de spits reist maar toch nog het voltarief betaald). Het is geven en nemen voor NS en voor de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door huibf »

Tochjo schreef:
huibf schreef:
Tochjo schreef:Het is je nu al verschillende malen verteld dat je jaartrajectkaart als een sleutelkaart werkt en dat je er poortjes mee kunt openen, maar dat je er niet mee op saldo kunt reizen. Daarvoor moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Ik heb nog NERGENS gelezen dat je met mijn JTK kaart NIET mag in- en uitchecken.
Je mag er best mee in- en uitchecken, maar je betaalt je reis er niet mee.
huibf schreef:Er wordt alleen geADVISEERD om een kaartje te kopen. Een ADVIES is heel wat anders, het is niet bindend. Je kan het in de wind slaan zoals NS zovaak met adviezen doet.
Helemaal waar. Je kunt ook een andere OV-chipkaart regelen en daarmee gaan reizen.
Wie gaat dat betalen? Ik heb gewoon een kaart. NS moet maar zorgen dat het correcte bedrag wordt afgeschreven. Ik heb er reload op staan, ik doe dus mijn best als klant.
overigens mijn collegas en ik hebben nooit een probleem ondervonden met de controle.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door huibf »

Bee schreef:Ik heb je al twee keer eerder gewezen op de tekst op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... abonnement. Daar staat heel duidelijk dat je niet op saldo kan reizen buiten je traject en een papieren kaartje moet kopen.
Moeten staat er niet...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Tochjo »

huibf schreef:Ik heb gewoon een kaart. NS moet maar zorgen dat het correcte bedrag wordt afgeschreven. Ik heb er reload op staan, ik doe dus mijn best als klant.
Zo werkt het dus niet, en dat begrijp je best. Maar ik ben er wel weer klaar mee voor vandaag.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door marlies »

Tochjo schreef:
huibf schreef:Ik heb gewoon een kaart. NS moet maar zorgen dat het correcte bedrag wordt afgeschreven. Ik heb er reload op staan, ik doe dus mijn best als klant.
Zo werkt het dus niet, en dat begrijp je best. Maar ik ben er wel weer klaar mee voor vandaag.
lol, volgens mij heeft iedereen op dit forum het inmiddels al wel eens geprobeerd, maar het is inderdaad de moeite niet..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Meltrain »

Je kunt bijvoorbeeld ook op het station van Alkmaar een anonieme OV-Chipkaart kopen, met de bus naar Leeuwarden reizen en daar (na uitchecken) de kaart gewoon weggooien.
100% legaal en het scheelt €9,50.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-Chipkaart faal ?

Bericht door Anne »

Buiten de ochtend spits is het verschil maar € 7,50.
Raar maar waar maar een retourtje kost dan € 15,00 en een ritje op je chipkaart € 17,06.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten