Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Dat was het dan. Na 109 jaar houdt vandaag het GVU op te bestaan. Ik besloot daarom maar een dagje naar Utrecht te gaan, om voor het laatst GVU-bussen door de Utrechtse straten te zien rijden, en te kijken hoe ver de voorbereidingen waren voor het busvervoer vanaf morgen.
De dag begon voor mij met de s8800 van 10:07, even na half elf was ik dan in Utrecht. Aldaar bleek het spoorverkeer één grote chaos: vlak daarvoor was het treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort stilgelegd vanwege een persoonsaanrijding, bovendien waren er werkzaamheden buiten het station, waardoor er dus veel spoorwijzigingen waren. De eerste tien minuten dus maar even halve NS-er gespeeld, door mensen de juiste trein op te helpen.
Daarna Ter Zake gegaan, op het busstation Oost/Centrumzijde. Voor de eerste keer (ik zou 'm in totaal drie keer tegenkomen) kwam GVU-Amba 1820 langsrijden.
Vervolgens draaide ik mijn rug om, en warempel: de Bram 590 kwam aanrijden! *O* De bus reed, tussen de gewone ritten door, als lijn 2.
Even later kwam ook de reguliere lijn 2 langs. De gewone mini-bus die bedoeld was voor deze omloop had het al begeven, daarom werd er een reguliere A300 ingezet.
Dat dit na vandaag voorbij is!
Vanaf morgen is dit lijn 55, een stadslijn.
Lijn 3 naar de Burgemeester Fockema Andreaelaan kwam ook nog langs.
En uiteindelijk kwam ook de Bram 590 weer langs.
Vervolgens ben ik via de Biltstraat snel naar de Tolsteegbrug gereisd, om een foto te kunnen maken van de Bram 590 op de Wijde Doelen, naar mijn mening een van de meest pittoreske straten van het Utrechtse centrum.
En om de hoek, op het Ledig Erf.
Vervolgens ben ik meegereisd met de 590 naar het CS. De geur, de herrie: heerlijk! :D
Na nog eens driekwart ronde van lijn 2 kwam ik op de Lange Nieuwstraat, vlakbij de Dom, alwaar ik de 590 nogmaals op de foto zette.
Daarna liep ik naar het Janskerkhof, aan de busroute door het centrum, alwaar ik achtereenvolgend een andere museumbus, de Bram 301, en de GVU 4118 tegenkwam bij de Dom.
Eenmaal bij het Janskerkhof was ik niet de enige busspotter: terwijl de 4603 langs kwam waren nog eens drie spotters actief.
Gelukkig waren er dingen waarin ik wel uniek kon zijn, namelijk de foto's van het ophangen van de nieuwe lijnnetkaarten en vertrekstaten bij halte Janskerkhof.
Nadat lijn 11 nog even langs kwam..
..reide ik naar het Neude, om andere plaatjes te maken. In mijn bus, de ex-CXX 7841, deed infoXX het al niet meer. (om eerlijk te zijn: ik heb vandaag maar een keer geld mogen geven aan het GVU, en dat was op lijn 2, de rest had geen werkend infoXX)
Op het Neude kwam lijn 74 langsrijden, onder de "Pure Pleasiure" van George Clooney, en lijn 4, met een aardige Chauffeur.
Als verrassing voor mij kwam even later de BRAM 281 langsrijden, waarmee ik dus terugreisde naar het CS.
Eenmaal terug op het CS zag ik dit: twee keer een lijn die na vandaag niet meer bestaat: lijn 138 wordt lijn 55, en lijn 13 wordt in lijn 41 geïntegreerd.
Een opvallende, twee keer lijn 138!
Voor het HGB-IV werd ondertussen een line-up georganiseerd, van vrijwel al het historische materieel dat vandaag door Utrecht reed (alleen de 590 van lijn 2 ontbrak).
Aardig wat publiek voor deze line-up..
Met twee GVU-bussen erbij, de gene die de archieven ingaat. :)
Ondertussen had ik al aardig wat 'oud' gezien, maar vrij weinig 'nieuw'. Daarom besloot ik maar naar de Europalaan te reizen, naar de stalling van het GVU. Bij aankomst bij de halte Anne Frankplein zag het er naar uit dat ik wat U-OV-bussen kon vinden hier.
Om de hoek was men een flinke lading nieuwe bussen naar binnen aan het rijden.
De nieuwe 4011.
Binnenrijden, tekenen, en rijden naar onder de overkapping.
Een klein rijtje van oud en nieuw stadsbusmaterieel.
Een boel nieuwe Citaro's.
Binnenkant van een nieuwe gelede. (eigenlijk een illegale foto, maarja, boeie..)
Er is een ding dat ik echter miste op het stallingsterrein, en dat waren de nieuwe elektrische Optares. Er reed wel één diesel-optare rond voor personeelsinstructie, maar verder stond er maar één elektrische bus.
Opnieuw, de 1820.
Buiten de stalling leken de haltepalen in orde.
Eenmaal terug op het CS reed de 4623 langs.
Het was ondertussen al een uur 's middags, en ik had nog niet gelunchd. Daarom ging ik maar naar een bekend kiprestaurant bij het Vredenburg. Bij halte Neude was ondertussen de halteinformatie aangepast.
Na de lunch reed voor de derde keer de 1820 langs.
In het Openbaar vervoer regio Utrecht-topic had ik gelezen dat er al trams aangepast waren naar de U-tram kleuren. Daarom nam ik lijn 1 naar het Jaarbeursplein.
Hier echter geen niets anders bij de trams. -o-
Wel hing de nieuwe dienstregeling hier (deels) al wel.
Mensen van Thales waren bezig met de Chip-palen. Waarom moesten deze dingen nou ook alweer vervangen worden? :?
Na een halfuurtje gewacht te hebben moest ik gaan, het arbeid riep. Na nog eventjes naar het busstation West/Jaarbeurszijde gelopen te zijn..
Was het tijd om de laatste foto van de dag te maken.
En toen was het voorbij voor mij. Ik heb altijd graag met het GVU mogen reizen, maar kijk stiekem ook wel uit naar morgen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd! :D
De dag begon voor mij met de s8800 van 10:07, even na half elf was ik dan in Utrecht. Aldaar bleek het spoorverkeer één grote chaos: vlak daarvoor was het treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort stilgelegd vanwege een persoonsaanrijding, bovendien waren er werkzaamheden buiten het station, waardoor er dus veel spoorwijzigingen waren. De eerste tien minuten dus maar even halve NS-er gespeeld, door mensen de juiste trein op te helpen.
Daarna Ter Zake gegaan, op het busstation Oost/Centrumzijde. Voor de eerste keer (ik zou 'm in totaal drie keer tegenkomen) kwam GVU-Amba 1820 langsrijden.
Vervolgens draaide ik mijn rug om, en warempel: de Bram 590 kwam aanrijden! *O* De bus reed, tussen de gewone ritten door, als lijn 2.
Even later kwam ook de reguliere lijn 2 langs. De gewone mini-bus die bedoeld was voor deze omloop had het al begeven, daarom werd er een reguliere A300 ingezet.
Dat dit na vandaag voorbij is!
Vanaf morgen is dit lijn 55, een stadslijn.
Lijn 3 naar de Burgemeester Fockema Andreaelaan kwam ook nog langs.
En uiteindelijk kwam ook de Bram 590 weer langs.
Vervolgens ben ik via de Biltstraat snel naar de Tolsteegbrug gereisd, om een foto te kunnen maken van de Bram 590 op de Wijde Doelen, naar mijn mening een van de meest pittoreske straten van het Utrechtse centrum.
En om de hoek, op het Ledig Erf.
Vervolgens ben ik meegereisd met de 590 naar het CS. De geur, de herrie: heerlijk! :D
Na nog eens driekwart ronde van lijn 2 kwam ik op de Lange Nieuwstraat, vlakbij de Dom, alwaar ik de 590 nogmaals op de foto zette.
Daarna liep ik naar het Janskerkhof, aan de busroute door het centrum, alwaar ik achtereenvolgend een andere museumbus, de Bram 301, en de GVU 4118 tegenkwam bij de Dom.
Eenmaal bij het Janskerkhof was ik niet de enige busspotter: terwijl de 4603 langs kwam waren nog eens drie spotters actief.
Gelukkig waren er dingen waarin ik wel uniek kon zijn, namelijk de foto's van het ophangen van de nieuwe lijnnetkaarten en vertrekstaten bij halte Janskerkhof.
Nadat lijn 11 nog even langs kwam..
..reide ik naar het Neude, om andere plaatjes te maken. In mijn bus, de ex-CXX 7841, deed infoXX het al niet meer. (om eerlijk te zijn: ik heb vandaag maar een keer geld mogen geven aan het GVU, en dat was op lijn 2, de rest had geen werkend infoXX)
Op het Neude kwam lijn 74 langsrijden, onder de "Pure Pleasiure" van George Clooney, en lijn 4, met een aardige Chauffeur.
Als verrassing voor mij kwam even later de BRAM 281 langsrijden, waarmee ik dus terugreisde naar het CS.
Eenmaal terug op het CS zag ik dit: twee keer een lijn die na vandaag niet meer bestaat: lijn 138 wordt lijn 55, en lijn 13 wordt in lijn 41 geïntegreerd.
Een opvallende, twee keer lijn 138!
Voor het HGB-IV werd ondertussen een line-up georganiseerd, van vrijwel al het historische materieel dat vandaag door Utrecht reed (alleen de 590 van lijn 2 ontbrak).
Aardig wat publiek voor deze line-up..
Met twee GVU-bussen erbij, de gene die de archieven ingaat. :)
Ondertussen had ik al aardig wat 'oud' gezien, maar vrij weinig 'nieuw'. Daarom besloot ik maar naar de Europalaan te reizen, naar de stalling van het GVU. Bij aankomst bij de halte Anne Frankplein zag het er naar uit dat ik wat U-OV-bussen kon vinden hier.
Om de hoek was men een flinke lading nieuwe bussen naar binnen aan het rijden.
De nieuwe 4011.
Binnenrijden, tekenen, en rijden naar onder de overkapping.
Een klein rijtje van oud en nieuw stadsbusmaterieel.
Een boel nieuwe Citaro's.
Binnenkant van een nieuwe gelede. (eigenlijk een illegale foto, maarja, boeie..)
Er is een ding dat ik echter miste op het stallingsterrein, en dat waren de nieuwe elektrische Optares. Er reed wel één diesel-optare rond voor personeelsinstructie, maar verder stond er maar één elektrische bus.
Opnieuw, de 1820.
Buiten de stalling leken de haltepalen in orde.
Eenmaal terug op het CS reed de 4623 langs.
Het was ondertussen al een uur 's middags, en ik had nog niet gelunchd. Daarom ging ik maar naar een bekend kiprestaurant bij het Vredenburg. Bij halte Neude was ondertussen de halteinformatie aangepast.
Na de lunch reed voor de derde keer de 1820 langs.
In het Openbaar vervoer regio Utrecht-topic had ik gelezen dat er al trams aangepast waren naar de U-tram kleuren. Daarom nam ik lijn 1 naar het Jaarbeursplein.
Hier echter geen niets anders bij de trams. -o-
Wel hing de nieuwe dienstregeling hier (deels) al wel.
Mensen van Thales waren bezig met de Chip-palen. Waarom moesten deze dingen nou ook alweer vervangen worden? :?
Na een halfuurtje gewacht te hebben moest ik gaan, het arbeid riep. Na nog eventjes naar het busstation West/Jaarbeurszijde gelopen te zijn..
Was het tijd om de laatste foto van de dag te maken.
En toen was het voorbij voor mij. Ik heb altijd graag met het GVU mogen reizen, maar kijk stiekem ook wel uit naar morgen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd! :D
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Leuke reportage :pos:
Ik kan mezelf spotten op de laatste foto
Ik kan mezelf spotten op de laatste foto
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Leuk, ik was er ook vandaag :)
Die chippalen op de sneltramhaltes zijn van Connexxion. Die zullen dus nog wel een lijntje moeten krijgen naar Qbuzz, anders gaat het geld nog steeds naar Cxx...
Die chippalen op de sneltramhaltes zijn van Connexxion. Die zullen dus nog wel een lijntje moeten krijgen naar Qbuzz, anders gaat het geld nog steeds naar Cxx...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Mooi verslagje :) Bedankt voor het delen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Leuk verslagje. Ik vind die nieuwe haltepalen lelijk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8711
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Leuke plaatjes van de laatste GVU-dag. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
leuk verslag hoor *bus* :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
:pos: Geweldig! Als ik in Utrecht ben is het altijd mooi al die blauwe bussen te zien, maar die zijn er dus niet meer.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Mooie reportage.
En vooral een compliment aan de museumclubs.
Met hun inspanningen kunnen wij blijven genieten van die oude bussen.
En ook zien welke verschillende bedrijven er in Nederland waren.
En vooral een compliment aan de museumclubs.
Met hun inspanningen kunnen wij blijven genieten van die oude bussen.
En ook zien welke verschillende bedrijven er in Nederland waren.
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Leuk verslag :D Vandaag heeft de enige elektrische Optare die aanwezig is (de 4301) gereden maar is later defect ingerukt naar de stalling.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)
Tof verslag! GVU is voor mij vooral een herinnering aan 2002, toen ik een regelmatige reiziger was op lijn 4 richting Cartesiusweg, en 2008 toen ik regelmatig in lijn 3 richting Zuilen zat. Vreemd dat GVU er niet meer is, maar ben wel erg benieuwd hoe Qbuzz het er vanaf gaat brengen. Ga binnenkort zeker even een kijkje nemen!
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten