Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Z2N »

Dat was het dan. Na 109 jaar houdt vandaag het GVU op te bestaan. Ik besloot daarom maar een dagje naar Utrecht te gaan, om voor het laatst GVU-bussen door de Utrechtse straten te zien rijden, en te kijken hoe ver de voorbereidingen waren voor het busvervoer vanaf morgen.

De dag begon voor mij met de s8800 van 10:07, even na half elf was ik dan in Utrecht. Aldaar bleek het spoorverkeer één grote chaos: vlak daarvoor was het treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort stilgelegd vanwege een persoonsaanrijding, bovendien waren er werkzaamheden buiten het station, waardoor er dus veel spoorwijzigingen waren. De eerste tien minuten dus maar even halve NS-er gespeeld, door mensen de juiste trein op te helpen.
Afbeelding

Daarna Ter Zake gegaan, op het busstation Oost/Centrumzijde. Voor de eerste keer (ik zou 'm in totaal drie keer tegenkomen) kwam GVU-Amba 1820 langsrijden.
Afbeelding

Vervolgens draaide ik mijn rug om, en warempel: de Bram 590 kwam aanrijden! *O* De bus reed, tussen de gewone ritten door, als lijn 2.
Afbeelding

Even later kwam ook de reguliere lijn 2 langs. De gewone mini-bus die bedoeld was voor deze omloop had het al begeven, daarom werd er een reguliere A300 ingezet.
Afbeelding

Dat dit na vandaag voorbij is! :shock:
Afbeelding

Vanaf morgen is dit lijn 55, een stadslijn.
Afbeelding

Lijn 3 naar de Burgemeester Fockema Andreaelaan kwam ook nog langs.
Afbeelding

En uiteindelijk kwam ook de Bram 590 weer langs.
Afbeelding

Vervolgens ben ik via de Biltstraat snel naar de Tolsteegbrug gereisd, om een foto te kunnen maken van de Bram 590 op de Wijde Doelen, naar mijn mening een van de meest pittoreske straten van het Utrechtse centrum.
Afbeelding

En om de hoek, op het Ledig Erf.
Afbeelding

Vervolgens ben ik meegereisd met de 590 naar het CS. De geur, de herrie: heerlijk! :D
Afbeelding

Na nog eens driekwart ronde van lijn 2 kwam ik op de Lange Nieuwstraat, vlakbij de Dom, alwaar ik de 590 nogmaals op de foto zette.
Afbeelding

Daarna liep ik naar het Janskerkhof, aan de busroute door het centrum, alwaar ik achtereenvolgend een andere museumbus, de Bram 301, en de GVU 4118 tegenkwam bij de Dom.
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal bij het Janskerkhof was ik niet de enige busspotter: terwijl de 4603 langs kwam waren nog eens drie spotters actief.
Afbeelding

Gelukkig waren er dingen waarin ik wel uniek kon zijn, namelijk de foto's van het ophangen van de nieuwe lijnnetkaarten en vertrekstaten bij halte Janskerkhof.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat lijn 11 nog even langs kwam..
Afbeelding

..reide ik naar het Neude, om andere plaatjes te maken. In mijn bus, de ex-CXX 7841, deed infoXX het al niet meer. (om eerlijk te zijn: ik heb vandaag maar een keer geld mogen geven aan het GVU, en dat was op lijn 2, de rest had geen werkend infoXX)
Afbeelding
Afbeelding

Op het Neude kwam lijn 74 langsrijden, onder de "Pure Pleasiure" van George Clooney, en lijn 4, met een aardige Chauffeur.
Afbeelding
Afbeelding

Als verrassing voor mij kwam even later de BRAM 281 langsrijden, waarmee ik dus terugreisde naar het CS.
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal terug op het CS zag ik dit: twee keer een lijn die na vandaag niet meer bestaat: lijn 138 wordt lijn 55, en lijn 13 wordt in lijn 41 geïntegreerd.
Afbeelding

Een opvallende, twee keer lijn 138!
Afbeelding

Voor het HGB-IV werd ondertussen een line-up georganiseerd, van vrijwel al het historische materieel dat vandaag door Utrecht reed (alleen de 590 van lijn 2 ontbrak).
Afbeelding
Afbeelding

Aardig wat publiek voor deze line-up..
Afbeelding

Met twee GVU-bussen erbij, de gene die de archieven ingaat. :)
Afbeelding

Ondertussen had ik al aardig wat 'oud' gezien, maar vrij weinig 'nieuw'. Daarom besloot ik maar naar de Europalaan te reizen, naar de stalling van het GVU. Bij aankomst bij de halte Anne Frankplein zag het er naar uit dat ik wat U-OV-bussen kon vinden hier.
Afbeelding

Om de hoek was men een flinke lading nieuwe bussen naar binnen aan het rijden.
Afbeelding

De nieuwe 4011.
Afbeelding

Binnenrijden, tekenen, en rijden naar onder de overkapping.
Afbeelding

Een klein rijtje van oud en nieuw stadsbusmaterieel.
Afbeelding
Afbeelding

Een boel nieuwe Citaro's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkant van een nieuwe gelede. (eigenlijk een illegale foto, maarja, boeie..)Afbeelding

Er is een ding dat ik echter miste op het stallingsterrein, en dat waren de nieuwe elektrische Optares. Er reed wel één diesel-optare rond voor personeelsinstructie, maar verder stond er maar één elektrische bus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Opnieuw, de 1820.
Afbeelding

Buiten de stalling leken de haltepalen in orde.
Afbeelding

Eenmaal terug op het CS reed de 4623 langs.
Afbeelding

Het was ondertussen al een uur 's middags, en ik had nog niet gelunchd. Daarom ging ik maar naar een bekend kiprestaurant bij het Vredenburg. Bij halte Neude was ondertussen de halteinformatie aangepast.
Afbeelding

Na de lunch reed voor de derde keer de 1820 langs.
Afbeelding

In het Openbaar vervoer regio Utrecht-topic had ik gelezen dat er al trams aangepast waren naar de U-tram kleuren. Daarom nam ik lijn 1 naar het Jaarbeursplein.
Afbeelding

Hier echter geen niets anders bij de trams. -o-
Afbeelding

Wel hing de nieuwe dienstregeling hier (deels) al wel.
Afbeelding
Afbeelding

Mensen van Thales waren bezig met de Chip-palen. Waarom moesten deze dingen nou ook alweer vervangen worden? :?
Afbeelding
Afbeelding

Na een halfuurtje gewacht te hebben moest ik gaan, het arbeid riep. Na nog eventjes naar het busstation West/Jaarbeurszijde gelopen te zijn..
Afbeelding

Was het tijd om de laatste foto van de dag te maken.
Afbeelding

En toen was het voorbij voor mij. Ik heb altijd graag met het GVU mogen reizen, maar kijk stiekem ook wel uit naar morgen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuke reportage :pos:

Ik kan mezelf spotten op de laatste foto :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door tsov »

Leuk, ik was er ook vandaag :)
Die chippalen op de sneltramhaltes zijn van Connexxion. Die zullen dus nog wel een lijntje moeten krijgen naar Qbuzz, anders gaat het geld nog steeds naar Cxx...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door fogeltje »

Mooi verslagje :) Bedankt voor het delen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuk verslagje. Ik vind die nieuwe haltepalen lelijk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Milco »

Leuke plaatjes van de laatste GVU-dag. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door mijack1985 »

leuk verslag hoor *bus* :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door julsteren »

:pos: Geweldig! Als ik in Utrecht ben is het altijd mooi al die blauwe bussen te zien, maar die zijn er dus niet meer.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Anne »

Mooie reportage.
En vooral een compliment aan de museumclubs.
Met hun inspanningen kunnen wij blijven genieten van die oude bussen.
En ook zien welke verschillende bedrijven er in Nederland waren.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D Vandaag heeft de enige elektrische Optare die aanwezig is (de 4301) gereden maar is later defect ingerukt naar de stalling.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet Hart voor de klant: Laatste dag GVU (56 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Tof verslag! GVU is voor mij vooral een herinnering aan 2002, toen ik een regelmatige reiziger was op lijn 4 richting Cartesiusweg, en 2008 toen ik regelmatig in lijn 3 richting Zuilen zat. Vreemd dat GVU er niet meer is, maar ben wel erg benieuwd hoe Qbuzz het er vanaf gaat brengen. Ga binnenkort zeker even een kijkje nemen!
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten