Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Hier nog wat beelden van o.a. de ombouwoperatie...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hf7SnY1rhhc[/youtube]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door reisthijs »

Nu dus ook actuele vertrektijden bij U-OV, bijvoorbeeld http://www.u-ov.info/halte/utrecht--bushalte-europaplein

Gek genoeg geen kleurtjes bij de lijnnummers terwijl dat hier juist heel handig zou zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Somoht »

reisthijs schreef:Nu dus ook actuele vertrektijden bij U-OV, bijvoorbeeld http://www.u-ov.info/halte/utrecht--bushalte-europaplein

Gek genoeg geen kleurtjes bij de lijnnummers terwijl dat hier juist heel handig zou zijn.
Ik zat er net naar te kijken, wat een misser zeg. Een +-'tje om aan te geven 'eerder/vroeger' en dan moet je nog met je muis hoveren over dat icoontje om te kijken of het vroeger of later is. En dat de tijden er actueel staan ipv geplandvertrek+vertraging werd mij pas ook in derde instantie duidelijk (nadat ik in met mijn eigen app de boel zat te vergelijken dus). Gebruik dan afteltijd (zoals op de DRIS'sen) als je de vertragingen wilt maskeren...
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Toevallig heb ik net een mailtje gestuurd met diverse puntjes over de website, met precies datgene dat je nu noemt ;)
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Bumzle »

Zijn er nog restanten van GVU of Connexxion te vinden? Ik ben eigenlijk niks meer tegengekomen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Z2N »

Vanaf morgen: de dubbelgeledes van lijn 12. Verder is vrijwel alles al omgezet naar U-OV, zo zag ik gister.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door reisthijs »

De GVU-website is ook meteen bijna helemaal verdwenen, op een korte mededeling met verwijzing naar U-OV na.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Iemand al een ritje gemaakt met de nieuwe bussen? Werkt de afroep bijv al? Ga morgen eens een rondje Utrecht doen, ben benieuwd.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Ja, halteafroep werkt helemaal. Ze ruiken nog helemaal nieuw en zijn heerlijk stil.
Had vandaag m'n eerste ritje. Chauffeur had duidelijk z'n standpunt al gemaakt:
Een reiziger nam snel nog een trekje van z'n sigaret, terwijl de chauffeur al zei dat ie dat niet doen moest. Vervolgens via de omroep "het is een hagelnieuwe bus, dus laten we ervoor zorgen dat ie niet ging stinken".
ik zat voorin, en we kletsen wat over de nieuwe bussen. Hij kwam er ook mee dat "de bekerhouder naast de stoel wel weg zal gaan, de GVU-collega's kennende zal die wel als asbak gebruikt gaan worden". Verder kreeg hij ook de koersdisplays en de schermen in de bus niet werkende, terwijl wel de halteadroep goed liep.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door BrengMe »

reisthijs schreef:De GVU-website is ook meteen bijna helemaal verdwenen, op een korte mededeling met verwijzing naar U-OV na.
Je krijgt op zowel op http://www.gvu.nl als http://www.vooru.nl dezelfde mededeling.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

Ook ik heb daarstraks mijn eerste Kubusritje gemaakt, dingen die mij opvielen:

- De chauffeur moest blijkbaar wennen aan het feit dat er nu bij de instapdeur ook links een kaartlezer hangt; ik checkte daar in maar kreeg een "hallooooo hier!" met een vinger naar de kaartlezer "op" het dashboard.

- Het scherm klopte niet helemaal; volgens het scherm zaten we ergens in de buurt van Voordorp en kwamen we om 13:11 aan op het station, in werkelijkheid was het echter 13:38 en waren we vanuit Kanaleneiland onderweg richting CS.

- In navolging op de GVU-traditie was er een kaartlezer buiten dienst, een van de twee lezers naast de achterdeur had een mooi rood lampje.

- Verder viel het mij op dat de bus waar ik in zat nog helemaal vrij was van binnenreclame of posterhouders. Weet iemand of dit zo blijft? Of breng ik ze nu op ideeën? :P
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Hainje »

De site van u-ov wil zowel op pc als op mobiel niet laden bij mij, is dat ook bij jullie het geval?
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Ik zag vanmiddag rond 13:55 wel zo'n elektrisch geval klaar staan op de halte van lijn 2 bij t CS, overigens was deze niet in U-OV kleuren maar gewoon wit...



@Hainje, hier opent hij gewoon (op n netbook met Win7+chrome)
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Hainje »

Aking schreef:@Hainje, hier opent hij gewoon (op n netbook met Win7+chrome)
Ah ja, heb mijn cache maar eens geleegd en nu werkt het wel. Thnx. :)
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Zijn er nog restanten van GVU of Connexxion te vinden? Ik ben eigenlijk niks meer tegengekomen...
Diverse...
- het BRU-gele taxibusje op lijn 47 was nog volledig in Connexxion-uitvoering. Aan de bestemming te zien zelfs nog met InfoXX erin :P
- op lijn 15 reed hetzelfde busje als daar altijd al op reed: een Connexxion-groen exemplaar. Wel met chauffeur in U-OV uniform trouwens.
- op CS Centrumzijde hangen de oude blauwe borden met lijnnummers er nog, maar die komen nu deels niet meer overeen met wat er werkelijk op dat perron staat.

Verder maakte het geheel wel een heel goede indruk bij mij. Wel wat kinderziektes en uitval daardoor, zo zag ik een gelede Citaro met de alarmlichten aan bij halte Vondellaan staan en was Modern uitgerukt met liefst twee takelwagens naar een defect gehuurd elektrisch busje voor lijn 2 (Dat overigens nieteens weggesleept hoefde te worden: nadat het even aan de startkabels gehangen had kon het busje tussen de takelwagens in richting garage rijden)

@Aking: die witte Optare is gewoon een diesel (en demobus van de importeur van Optare)

Verder vrees ik dat het morgen hopeloos misgaat met de reizigers voor De Uithof naar lijn 12 lokken als men de boordcomputers niet eerder weet aan te passen... lijn 28 komt keurig paars met een huisje op CS Centrumzijde binnen, maakt vervolgens een rondje Moreelsepark en komt daarna oranje met een zonnetje bij de halte te staan. Oeps... daar ging het hele effect van een ander kleurtje voor die lijn op CS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Somoht »

lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Staan er misschien foutieve grootwagennummers in de voertuigvolgsystemen. Zijn immers gister geherprogrameerd.
Bestemmingen in programmeren heeft geen enkel effect op ovradar. Matching gebeurd daar op lijnnummer en ritnummer zoals uitgezonden door de bus. Bestemming krijg ik niet eens door. Het zou overigens goed kunnen dat er soms door chauffeurs op de verkeerde rit wordt aangemeld met vreemde effecten.
Laatst gewijzigd door Somoht op zo 08 dec 2013, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

Daniel schreef:@Aking: die witte Optare is gewoon een diesel (en demobus van de importeur van Optare)
:o Oplichters! :P
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Bumzle »

Het viel me trouwens op dat de OV-chippalen op de tramhaltes en in de bussen niet zijn vervangen. Ik had begrepen dat dit wel zou gebeuren? Of zit ik er nou naast?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Milco »

Ik vraag me af of de 17 AGG300's die van het GVU afkomstig zijn en tijdelijk blijven de GVU-kleuren hebben gehouden of dat het kleurenschema alsnog (iets) is aangepast. Iemand die dit toevallig weet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

@Bumzle: Men had het ook ergens over het vervangen van modules. Kennelijk zit er iets in die kaartlezers wat vervoerder-specifiek is en hoeft het apparaat zelf niet fysiek vervangen te worden.

@Milco: Hebben nog GVU-kleuren, maar wel U-OV logo's en opschriften dat ze tijdelijk zijn. En daarnaast ook andere nummers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door ICE105 »

Daniel schreef:Verder vrees ik dat het morgen hopeloos misgaat met de reizigers voor De Uithof naar lijn 12 lokken als men de boordcomputers niet eerder weet aan te passen... lijn 28 komt keurig paars met een huisje op CS Centrumzijde binnen, maakt vervolgens een rondje Moreelsepark en komt daarna oranje met een zonnetje bij de halte te staan. Oeps... daar ging het hele effect van een ander kleurtje voor die lijn op CS.
Omdat lijn 12 op zondag niet rijdt lijkt me dat geen bug maar een feature :wink: maandag-vrijdag zou de boordcomputer van lijn 28 ander gedrag moeten vertonen op CS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Het lijkt me juist wel een bug, er is namelijk maar één halte waar lijn 28 paars zou moeten zijn en dat is op het station. Op de Vleutenseweg is 'ie immers nog rood :wink:
Als ze 'm op zondag bewust oranje wilden hebben dan had er geen paars tussen gehoeven na de laatste halte op de Vleutenseweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Somoht schreef:
lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Staan er misschien foutieve grootwagennummers in de voertuigvolgsystemen. Zijn immers gister geherprogrameerd.
Bestemmingen in programmeren heeft geen enkel effect op ovradar. Matching gebeurd daar op lijnnummer en ritnummer zoals uitgezonden door de bus. Bestemming krijg ik niet eens door. Het zou overigens goed kunnen dat er soms door chauffeurs op de verkeerde rit wordt aangemeld met vreemde effecten.
Ik denk dat het toch iets met de herprogrammering te maken heeft, in de afgelopen 5 minuten heb ik namelijk al een stuk of 4 verschillende busnummers op lijn 2 op exact dezelfde plaats op het busstation te zien, en via ovzoeker.nl lijkt het ook of er een stapeltje bussen ligt op die plaats. Maar wellicht staat er daar echt een groep bussen te bufferen?
EDIT: Voorbeeldje van daarnet: dubbelgelede 4256 op rit 6127.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten