Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Heeft een familielid gespot :).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Somoht »

lint41 schreef:
Somoht schreef:
lint41 schreef:
010jongen schreef:Zag net voorbij komen dat er op lijn 2 citaro s rijden en dat er op lijn 28 een aantal standaardbussen rond rijden.
Daadwerkelijk gespot, of alleen gezien via een site als ovradar.nl? Zoals ook op enkele foto's te zien is worden bussen met geherprogrammeerde apparatuur namelijk op '2 Museumkwartier' gezet, wat ik o.a. heb zien leiden tot meldingen van een dubbelgelede als lijn 2 op het stationsplein (op diezelfde ovradar), en het mag duidelijk zijn dat dat niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden ;-)
Staan er misschien foutieve grootwagennummers in de voertuigvolgsystemen. Zijn immers gister geherprogrameerd.
Bestemmingen in programmeren heeft geen enkel effect op ovradar. Matching gebeurd daar op lijnnummer en ritnummer zoals uitgezonden door de bus. Bestemming krijg ik niet eens door. Het zou overigens goed kunnen dat er soms door chauffeurs op de verkeerde rit wordt aangemeld met vreemde effecten.
Ik denk dat het toch iets met de herprogrammering te maken heeft, in de afgelopen 5 minuten heb ik namelijk al een stuk of 4 verschillende busnummers op lijn 2 op exact dezelfde plaats op het busstation te zien, en via ovzoeker.nl lijkt het ook of er een stapeltje bussen ligt op die plaats. Maar wellicht staat er daar echt een groep bussen te bufferen?
EDIT: Voorbeeldje van daarnet: dubbelgelede 4256 op rit 6127.
Mmh dat voorbeeldje wat je net gaf is een DELAY bericht wat aangeeft dat er nog geen bus is aangemeld op de rit. Dingetje is dus dat die geen voertuignummers bevat. Er gebeurt hier iets raars.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

Lijn 2 was ook chaos vandaag. Volgens mij kwam er maar om het half uur een bus... :(
Dat was idd dat witte Optare busje, waarom ze ook niet ff een andere bus neerzetten op die lijn is mij ook een raadsen :s

En inderdaad: ik voorzie morgen een enorme chaos op CS als de haltepalen en informatieplattegronden (de oude hingen er nog vandaag!!) niet worden aangepast vanacht.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

Ben zeer benieuwd hoe het morgen gaat, mijn ervaringen vandaag:

- in de streekbussen is er natuurlijk weinig veranderd, alleen was heen de omroepstem amper te horen en terug was er zelfs helemaal geen omroep, ook werkten de verkeerslichten nog niet goed op het systeem van Qbuzz
- heb in één nieuwe gelede Citaro gezeten, rijdt erg fijn, maar ook hier geen duidelijke omroep, de bestemmingen waren verkeerd in de bus, en de stopknoppen werkten wel, alleen zag de bestuurder het niet.

Op het station was er nog geen algemene vertrekstaat en ook de bordjes waren er nog niet, zo konden mensen vooral lijn 7 niet vinden

Al met al de gebruikelijke opstartprobleempjes, maar ben wel benieuwd naar morgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

@Tjekken: Welke oude plattegronden hingen er nog dan? Ik heb vandaag alleen maar nieuwe gezien al was dat soms nog een wat provisorisch geprint A4tje. En op diverse plekken hing ook een mededeling over bussen die naar een andere halte verplaatst waren.
Zelfs het spandoek-op-een-paal in de stationshal met alle lijnen per busstation was vanmiddag vervangen door een bijgewerkte versie.
lint41 schreef:EDIT: Voorbeeldje van daarnet: dubbelgelede 4256 op rit 6127.
Ik zie net wel een foto langskomen van een dubbelgelede die daadwerkelijk op CS stond t.b.v. een proefritje. Maar dat was de 4258.

Wat ik nog vergat: met het omstickeren is men kennelijk toch nog in tijdnood gekomen. Zag vandaag enkele Ambassadors rijden die slechts gedeeltelijk gestickerd waren en tevens enkele die wel de ontstickering ondergaan hadden maar nog niet opnieuw bestickerd waren.
Deels zal dat ook met erg goed plakkende oranje bolletjes te maken gehad hebben: bij één bus was de grondverf die onder het grijs op de zijkant zit zichtbaar.

@matje82: En juist voor lijn 7 zit er netjes een verwijzing naar perron C2 in de abri bij z'n voormalige halteplaats.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.

Weet iemand trouwens of de oudere 4400/4500 serie uiteindelijk ook de nieuwe lijnnummers met afbeeldingen krijgen?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

De enige bus die ik op lijn 2 heb zien rijden vanmiddag was een witte Optare, die demobus. Wat was het andere materieel?
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

Jurre schreef:De enige bus die ik op lijn 2 heb zien rijden vanmiddag was een witte Optare, die demobus. Wat was het andere materieel?
er reden 2 bussen, een Optare op diesel 69-BBP-2 en een elektrische Iveco 49-BBB-3, al had deze steeds opstartproblemen
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matti93 »

matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.

Weet iemand trouwens of de oudere 4400/4500 serie uiteindelijk ook de nieuwe lijnnummers met afbeeldingen krijgen?
Ik heb begrepen dat ook de overgenomen bussen op den duur voorzien worden van de lijnkleuren. Symbolen had ik niet specifiek naar gevraagd, maar neem aan van wel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Meltrain »

De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef:De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?
Voor zover bekend is er slechts één aanwezig, de 4301.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

Er heeft vandaag 1 elektrische Optare gereden. De 4301. Deze is later defect ingerukt naar de stalling.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.
Die mensen met gele jasjes (althans, die ik gezien heb dan) zochten serieus alles wat ze gevraagd werd zelf in de informatiefolder op :mrgreen:

Ik was vroeg in de avond even op het busstation en wat mij vooral opviel was de felheid van de lijnnummers-met-achtergrondkleur, waardoor de lijnnummers van een afstandje niet echt duidelijk leesbaar zijn.
En de lijnsymbolen en -kleuren zorgden soms vooral voor verwarring, ik zag na elkaar een lijn 28 naar Vleuten met rode achtergrond en domtoren op het busstation staan (nog niet gewisseld waarschijnlijk) en een lijn 28 naar de Uithof met Vleuten-symbooltje en bijbehorende achtergrondkleur (huh?)
Misschien kwam het omdat het al donker was, maar ik vond het allemaal nogal chaotisch en druk.
Ik had het gevoel dat het een beetje te veel van het goede was allemaal, achtergrondkleurtjes, lijnsymbolen, bestemming soms in behoorlijk kleine letters...
Morgen ga ik U-OV maar eens van binnen bewonderen ;-)
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

Zugführer schreef:
matje82 schreef:Daniel, dan hebben de klanten zeker niet goed gekeken. Ik vond trouwens wel dat sommige mensen met geel jasje nog minder wisten dan de klanten.
Die mensen met gele jasjes (althans, die ik gezien heb dan) zochten serieus alles wat ze gevraagd werd zelf in de informatiefolder op :mrgreen:

Ik was vroeg in de avond even op het busstation en wat mij vooral opviel was de felheid van de lijnnummers-met-achtergrondkleur, waardoor de lijnnummers van een afstandje niet echt duidelijk leesbaar zijn.
En de lijnsymbolen en -kleuren zorgden soms vooral voor verwarring, ik zag na elkaar een lijn 28 naar Vleuten met rode achtergrond en domtoren op het busstation staan (nog niet gewisseld waarschijnlijk) en een lijn 28 naar de Uithof met Vleuten-symbooltje en bijbehorende achtergrondkleur (huh?)
Misschien kwam het omdat het al donker was, maar ik vond het allemaal nogal chaotisch en druk.
Ik had het gevoel dat het een beetje te veel van het goede was allemaal, achtergrondkleurtjes, lijnsymbolen, bestemming soms in behoorlijk kleine letters...
Morgen ga ik U-OV maar eens van binnen bewonderen ;-)
Kwam op de site van RTV Utrecht al klachten tegen van bewoners die last hadden van de felle lijnnummers die hun huis in schenen ;-)
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Ofyles2 »

matje82 schreef:Ben zeer benieuwd hoe het morgen gaat, mijn ervaringen vandaag:

- in de streekbussen is er natuurlijk weinig veranderd, alleen was heen de omroepstem amper te horen en terug was er zelfs helemaal geen omroep, ook werkten de verkeerslichten nog niet goed op het systeem van Qbuzz
- heb in één nieuwe gelede Citaro gezeten, rijdt erg fijn, maar ook hier geen duidelijke omroep, de bestemmingen waren verkeerd in de bus, en de stopknoppen werkten wel, alleen zag de bestuurder het niet.
Visuele reisinformatie was vandaag inderdaad een zwaktebod, ik had zelfs een "doofblinde" bus mee (lees: geen haltelijst en -afroep).

Niet veel later maakte ik ook kennis met de zenuwachtigheid van de nieuwe Citaro's: een geleed exemplaar had deurproblemen (de 4105 op lijn 28, werd hierdoor snel opgevolgd door een 12m-bus), twee anderen zag ik uitvallen.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Ofyles2 »

Meltrain schreef:De elektrische Optares zijn toch al wel geleverd?
Binnen enkele dagen worden nog twee geleverd.

En om het vraagstuk van de versnellingsbakken definitief op te lossen: alle Citaro's C2 (standaard en geleed) hebben een ZF Ecolife.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

Daniel schreef:@Tjekken: Welke oude plattegronden hingen er nog dan? Ik heb vandaag alleen maar nieuwe gezien al was dat soms nog een wat provisorisch geprint A4tje. En op diverse plekken hing ook een mededeling over bussen die naar een andere halte verplaatst waren.
Zelfs het spandoek-op-een-paal in de stationshal met alle lijnen per busstation was vanmiddag vervangen door een bijgewerkte versie.
Het ging om de plattegrond die hing aan de andere kant van perron B1. Dus bij de uitstaphalte ;)
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tjekken »

Ofyles2 schreef:Niet veel later maakte ik ook kennis met de zenuwachtigheid van de nieuwe Citaro's: een geleed exemplaar had deurproblemen (de 4105 op lijn 28, werd hierdoor snel opgevolgd door een 12m-bus), twee anderen zag ik uitvallen.
Er stond rond 17h ook een gelede citaro lijn 8 naar Diakonessenhuis stil met knipperlichten aan op de busbaan bij het Neude. Was ook kapot zeker maar die stond er al een uur!!

De busschauffers hadden btw ook probleempjes met de bediening. Een busschauffeur in een gelede citaro waar ik vanmiddag in zat deed er ook een minuut over om de achterdeur dicht te krijgen. (hij probeerde weg te rijden maar dat lukte niet met de duur open whahaha)
Stond nog een mevrouw (busschauffeuse schat ik) naast om m te helpen. Die liep naar achter, ja de deeeur staat nog open xD "doe die duur ff dicht!" KLIK *licht gaat uit* KLIK *licht gaat weer aan* KLIK *piep piep pier deur dicht* xD :roll:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door STF »

Sinds wanneer zitten bij een Mercedes Citaro de schakelaars van de deuren naast de schakelaars van die van de verlichting? Normaal gesproken zit het stuur er tussenin... :lol:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

De 4105 heb ik vandaag nog rijdend op de foto gezet
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door tsov »

@STF: Veel Nederlandse Citaro's hebben de deurknoppen zowel links als rechts, aangezien de chauffeurs door bussen van andere merken gewend zijn geraakt aan de knoppen aan de linkerzijde.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door mijack1985 »

Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

matje82 schreef:Kwam op de site van RTV Utrecht al klachten tegen van bewoners die last hadden van de felle lijnnummers die hun huis in schenen ;-)
Tja, het is natuurlijk ook wennen dat er ineens bussen met werkende koersdisplays voor je raam stoppen :lol: Maar zonder gekheid, de lijnnummers zijn behoorlijk fel inderdaad en de lettertjes behoorlijk klein. Ter illustratie...

Afbeelding
Tjekken schreef:De busschauffers hadden btw ook probleempjes met de bediening.
Ook een mooie illustratie daarvan: ik zag op een zeker moment de chauffeur van de Optare op lijn 2 uitstappen om te kijken of het knopje wat 'ie net had ingedrukt inderdaad de koplampen had ingeschakeld :P Later wist 'ie alsnog het juiste knopje gevonden, maar toen was ik al half verblind door het grootlicht wat 'ie eerst te pakken had.
matti93 schreef:Ik heb begrepen dat ook de overgenomen bussen op den duur voorzien worden van de lijnkleuren. Symbolen had ik niet specifiek naar gevraagd, maar neem aan van wel.
Symbolen had me juist iets geleken wat je makkelijk kunt realiseren: kwestie van inprogrammeren lijkt me. Voor lijnkleuren moet je de displays vervangen, da's wat meer werk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Net nog een ritje gemaakt, van Utrecht CS naar de Uithof met lijn 28. Deze rijdt inderdaad zijn rondje op het station met een paars huisje, om bij het aanrijden van de halte te vervangen door een oranje zonnetje.
Halte Vredenburg stond al wel op de displays. Op het moment dat de bus vertrok vanaf CS moest deze natuurlijk uit de haltelijst, deze overgang duurde echter zo'm 10 seconde. In die tijd stonden overal 2 regels door elkaar heen. Display liep echter niet mee en toonde bij Rijnsweerd nog steeds dat Neude de volgende halte was.
Daarna ging de bestuurder wat klooien, eerst het systeem terug naar de beginhalte en toen op Botanische Tuinen, sindsdien ging het wel goed. Hierbij viel me op dat de achtergrondkleur op het display overeenkomt met de bestemmingskleur. (Deze wisselde dus van oranje naar rood naar oranje) Echter heeft de hele tijd de halteafroep niet gewerkt en op de koersdisplay aan de zijkant geen lijnnummer gestaan. Chauffeur riep zelf ook niet de haltes om, wat volgens U-OV wel de bedoeling moest zijn.

Verder: bij de gelede bussen hangt het "stop" lampje in het achterdeel boven de uitstapdeur, die zie je dus niet vanaf alle stoelen. Er hangen overigens maar liefst 4 camera's alleen al in het achterdeel.
Op de halte Heidelberglaan gaat het ook nog niet helemaal lekker: chauffeurs stoppen nog op de oude plekken. En in de avonduren staat men ook nog braaf te wachten op de oude plek. Gelukkig zijn er genoeg behulpzame reizigers om ze de juiste plek te wijzen.
Morgen staan 4 ritjes op de planning, ben benieuwd :)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door wouter15 »

Ik las net op totalov dat vanaf juni 2014 de bussen van busstation West naar het nieuwe busstation naast de tramhalte Jaarbeursplein gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten