Dienstregeling 2014 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Eens, maar er is een verschil tussen prestige en prestige. Je hebt politici die het doen omdat ze dan later kunnen zeggen "kijk, dat heb ik toch maar mooi even bedacht en geregeld" en vanuit die gedachte dit soort plannen bedenken. Vervolgens, doordat het de hemel in wordt geprezen, komen er aanhangers van het plan, net zo goed als dat er tegenstanders komen. Per plan moet je denk ik bekijken wat het kost en oplevert voor de stad. En ik zie voor Qlink een meer solide basis, hoor meer draagvlak onder de bevolking. Ik ben dan ook niet pertinent tegen 'prestige'-plannen zoals het Forum. Ik vind alleen dat er een draagvlak voor moet zijn, de toenmalige politiek wist ook dat dit er voor de tram niet was, daarom durfde men ook geen referendum aan. Heeft misschien inderdaad te maken met angst onder de bevolking, maar ik denk ook met een stukje realiteitszin en nuchterheid waar bij noordelingen om bekend staan.
Dit ben ik met je eens, hoewel je het denk ik wel moet relativeren. Ik denk dat je in dit geval vooral doelt op Karin Dekker als je het hebt over 'die politici', maar je moet niet vergeten dat het tramplan in eerste instantie is bedacht door -jawel!- de VVD. Karin Dekker was slechts de uitvoerder die dan, zoals met veel plannen, ook veel over zich heen krijgt. Waar ze overigens prima tegen kon. ;)

Voor wat betreft het draagvlak, ik denk inderdaad dat dat wel waar is. Maar Qlink klinkt ook veel minder ingrijpend dan een compleet nieuw tramtracé aanleggen. Toch was deze laatste veel meer dan dat; de straten die onderdeel uit zouden maken van het tracé zouden direct een geweldige opknapbeurt krijgen. Iets wat we met Qlink nog maar moeten zien, want er zijn nog niet eens concrete plannen voor bijvoorbeeld een busbaan over de Oostersingel of het Boterdiep. Het voordeel van de huidige plannen is dat je direct kunt beginnen met de uitvoering, maar een concreet eindbeeld is er niet. Iets wat met de tram wel het geval was; je wist wat je zou krijgen. Dat is een punt dat me nogal zorgen baart, samen met de eerder door mij aangehaalde punten met betrekking tot het geluid van de voertuigen en de inpassing van het tracé in het centrum.

Enne.. tegenstand komt er nog wel als de busbanen aangelegd worden. Er stond laatst een artikel in het DvhN over dat de bewoners aan bijvoorbeeld de Oostersingel liever geen busverkeer meer door hun straat willen. Er waren er destijds een aantal bewoners tegen de tram, maar ik verwacht dat deze tegenstand er weer zal komen als hier een busbaan- of busstroken zullen komen. Dit moet namelijk wel ten koste gaan van de parkeerplekken en de breedte van het trottoir. (het betreffende artikel)

Wat ik ook veel als argument hoorde is dat mensen uit Lewenborg en Beijum hun directe verbinding met de Grote Markt verloren. Maar what about Hoornsemeer en Vinkhuizen anno 2014? ;)

Verder vind ik het persoonlijk ook niet nodig om voor dergelijke plannen een referendum aan te gaan; de meeste mensen willen er immers persoonlijk niet op achteruit gaan, terwijl een klein groepje (zoals onder andere de leden van dit forum) meer naar het maatschappelijke doel kijken. Dat de meningen hierover verschillen is nu in ieder geval duidelijk, maar jij en ik willen allebei dat het bereikbaarheidsprobleem in de stad opgelost wordt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Klopt helemaal wat je zegt. Mensen in dat soort straten willen dat natuurlijk niet voor hun deur. Maar zo'n woning stijgt wel in waarde met goed ov bij de deur, dat vergeten mensen vaak. Toevallig reed ik gisteren door de Oostersingel, een eerlijk gezegd is het ook wel een beetje chaos en er is veel parkeerdruk.

Hoornsemeer en Vinkhuizen ben ik wel met je eens. Zijn even goed grote wijken. En het Martini Ziekenhuis is straks alleen nog vanaf de Grote Markt bereikbaar met lijn 2, terwijl dat eigenlijk niet de snelste route is. Er zitten zeker nog wel wat punten van aandacht in.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door njoy »

Kevster schreef:Conclusie; de tram was vooral een prestigeproject bedacht uit grootheidswaanzin van de lokale club van B&W (met name Karin Dekker die er in haar wethoudersjaren meer van dit soort mega-geldslurpende-projecten heeft doorgedouwd). De politiek zag dit gelukkig net op tijd in en het college is ook niet voor niets gevallen..
Vriendje van Prummel? Wat een dom gezwets. Het lijkt wel alsof de Stadspartij aan het woord is.
Overigens, welke andere 'mega-geldslurpende projecten' heeft Karin Dekker er doorheen gedrukt?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Statler Rail »

njoy schreef:Vriendje van Prummel? Wat een dom gezwets. Het lijkt wel alsof de Stadspartij aan het woord is.
Zou het mogelijk zijn om iets vriendelijker en respectvoller te reageren? Kevster onderbouwt zijn standpunt met inhoudelijke argumenten, dan is er geen reden om zo op de persoon te gaan spelen. :neg: :N

En bovendien ben ik het op dit punt ook inhoudelijk eens met Kevster; volgens mij is zijn analyse de juiste. :pos:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

njoy schreef: Vriendje van Prummel? Wat een dom gezwets. Het lijkt wel alsof de Stadspartij aan het woord is.
Overigens, welke andere 'mega-geldslurpende projecten' heeft Karin Dekker er doorheen gedrukt?
Gelukkig niet, ik ben niet lid of verbonden aan welke politieke partij dan ook. Gaat ook niet gezien mijn achtergrond.

En wat dacht je van parkeergarage Boterdiep, Damsterdiep, paaltje in de Steentilstraat. Maar ik vind het wel mooi dat sommige mensen nog steeds emotioneel worden van de tram. Het is een gepasseerd station (letterlijk) en we kunnen ons beter richten op de toekomst. En nogmaals, voor de duidelijk: ik ben niet tegen een tram of wat voor vernieuwing dan ook. Maar het plan voor de Regiotram was niet op de juiste wijze uitgevoerd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Je maakt steeds dezelfde fout door aan te nemen dat mensen die niet laaiend enthousiast zijn over Qlink dat zijn omdat ze liever een tram hadden gezien. Je bent zelf steeds degene die over dat ding begint. Ik vond een tram, zeker in de vorm zoals men van plan was, een slecht idee. En ik vind dat Qlink goede kanten heeft, maar ook een boel slechte. Belangrijke problemen die aandacht nodig hebben worden in dit plan genegeerd of krijgen maar een deel van de aandacht die er voor nodig is. Bovendien worden er ook een aantal nieuwe problemen geïntroduceerd. Dus ik ben kritisch, maar dat betekent niet dat ik dat een tram of kabelbaan wil.

Maar goed, 15-over-de-ringweg heb jij ooit bedacht. Is ook een van de onderdelen van het plan waar ik absoluut voor ben. En daar doet men nu eindelijk wat mee. Dat moet ontzettend tof zijn om mee te maken en daarom begrijp ik wel dat de rest van het project daarom ook automatisch als heilig ziet. Maar dat is het niet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Je hebt gelijk dat je kritisch bent, dat mag ook best! Ik begon over de tram omdat er straks veel meer onderlinge verbindingen komen binnen één net als dat dat bij de tram zou zijn. Dat zoiets zou uitdraaien op een toch wel heftige discussie over de tram had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik bedoelde het gewoon als vergelijking aan te geven.

Overigens ben ik niet betrokken bij de planontwikkeling van Qlink. Ik ken alleen de plannen wel, en kan daarom al zien hoe e.e.a. eruit komt te zien -natuurlijk mits alles doorgaat-, en ik vind dat dit het best mogelijke op dit moment in onze stad is. En dan ben ik liever positief dat er eindelijk iets gebeurt dan kritisch, alhoewel je dat soms zeker mag (en zelfs moet) zijn. Zeker nu de ombouw van de zuidelijke ringweg eraan komt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

Zag vanmiddag dat de 3132 (gewone streekbus) een ov-chipkaartoplaadautomaat (leuk woord voor galgje :-p) heeft. Is dat nieuw en krijgt iedere bus dat?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

Qbuzz site is ook grondig veranderd. Sjonge wat werkt die op een mobiel nu waardeloos zeg.

EDIT: de dienstregeling 2014 voor Groningen/Drenthe staat er wel op :-D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Daniel »

Soortvanhenk schreef:Qbuzz site is ook grondig veranderd.
Dat lijkt verdacht veel op hetzelfde ontwerp-bureau als wat de U-OV site heeft ontwikkeld :wink: Iets te letterlijk, want op de pagina "Over Qbuzz" linken ze naar qbuzz.nl voor meer informatie :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Yanaike »

Ligt het aan mij of zijn de lijnennetkaartjes van de Qbuzz site verdwenen? :oops:
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Wel opvallend dat je als je Qliner aanklikt je een Arriva-TCR Qliner krijgt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door ov'tje »

Soortvanhenk schreef:Zag vanmiddag dat de 3132 (gewone streekbus) een ov-chipkaartoplaadautomaat (leuk woord voor galgje :-p) heeft. Is dat nieuw en krijgt iedere bus dat?
Is een Friese Citaro en in de concessie ZOF hebben alle bussen een oplader aan boord
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Vinny »

Kevster schreef:Je hebt gelijk dat je kritisch bent, dat mag ook best! Ik begon over de tram omdat er straks veel meer onderlinge verbindingen komen binnen één net als dat dat bij de tram zou zijn. Dat zoiets zou uitdraaien op een toch wel heftige discussie over de tram had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik bedoelde het gewoon als vergelijking aan te geven.

Overigens ben ik niet betrokken bij de planontwikkeling van Qlink. Ik ken alleen de plannen wel, en kan daarom al zien hoe e.e.a. eruit komt te zien -natuurlijk mits alles doorgaat-, en ik vind dat dit het best mogelijke op dit moment in onze stad is. En dan ben ik liever positief dat er eindelijk iets gebeurt dan kritisch, alhoewel je dat soms zeker mag (en zelfs moet) zijn. Zeker nu de ombouw van de zuidelijke ringweg eraan komt.
Het belangrijkste probleem van het tramnet in Groningen is vooral dat de kosten hoog zijn en de baten relatief laag. Voor de meeste reizigers zou er geen relevante reistijdverkorting optreden, hooguit een overstap minder. Daarmee ga je dus geen grootstedelijke modal-split halen op typerende forensenrelaties (zeg maar Winschoten-Groningen), en dat heeft het tramplan wel nodig om ergens in de buurt van break-even te komen. Dan kun je de investering nog verantwoorden omdat het tramnet bijdraagt aan een beter milieu (elektrische aandrijving en geen fijnstof meer in de binnenstad) en/of toegevoegde ruimtelijke kwaliteit. Maar beide winsten waren ook nog tamelijk marginaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door rener »

sinds gister staat de nieuwe dienstregeling op de vernieuwde qbuzz site.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Hainje »

Yanaike schreef:Ligt het aan mij of zijn de lijnennetkaartjes van de Qbuzz site verdwenen? :oops:
Neen, ik kan ze ook niet meer vinden.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Hopelijk komen die nog.

De GD-site doet hier trouwens überhaupt vrij weinig in Chrome op OSX.. Top weer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Hainje »

marlies schreef:Hopelijk komen die nog.
De GD-site doet hier trouwens überhaupt vrij weinig in Chrome op OSX.. Top weer.
Had ik net ook - met name op de u-ov site - , was een kwestie van even cache leegmaken.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Ah, wat suf, dank je :)

Ook suf: de verwarrende manier waarop zowel de oude als de nieuwe dienstregeling in het systeem zit als je op lijnnummer zoekt.. Maar ja :P
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

of dat hij fan-tas-tisch werkt op mobiel.. ehum...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

Gelukkig gebruikt denk ik bijna niemand de website van de vervoerder.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door webguy »

Iedereen gaat naar 9292 - dat is nog erger...
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

@marlies voor de nieuwe dienstregeling wel.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door marlies »

webguy schreef:Iedereen gaat naar 9292 - dat is nog erger...
Hm, nee, ben ik niet met je eens. Tegenwoordig is 9292 best te doen. En de iPhone app doet het tegenwoordig.. meestal. Het is niet meer zoals een paar jaar geleden. Al ben ik zelf ook zeker geen fan hoor.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Geert »

Ik vind het altijd maar traag, niet zozeer de app, maar wel het ophalen van informatie op een slechte verbinding.
En 9292 in het algemeen heeft vaak problemen met de datakwaliteit - of verouderde info, of niet-actuele informatie (terwijl genoeg andere apps wel actuele vertragingen hebben voor dezelfde lijnen), of gewoon verkeerde info (dubbele vermeldingen etc.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten