Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door OVinspecteur »

Halte Vredenburg wordt alvast afgeroepen op lijn 5. :X

Op lijn 34 naar Maarssen kwam er vanmiddag een bus in het geheel niet opdagen en in een gelede op lijn 3 naar Zuilen had de chauffeur het aan de stok met de tweede deur, die bij iedere halte zeker 4x bijna dicht en dan weer open ging alvorens toch te sluiten.

Die lichtbakken lijken van een afstandje soms net zwaailichten. Verder is het lekker stil geworden in de stad.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Oh, over de lichtbakken gesproken... Het is me opgevallen dat sommige kleuren er anders uitzien afhankelijk van in welke hoek je ernaar kijkt XD

Verder nog een paar foto'tjes van vanmiddag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

@wouter15: Welk nieuw busstation naast de tramhalte? Lijkt me een zeer sterk verhaal aangezien men juist in 2014 gaat beginnen met de bouw van een parkeergarage onder het Jaarbeursplein en de nieuwe busbaan over het Rabo-terrein naar CS Jaarbeurszijde nu net in gebruik zou moeten zijn.
Busstation Jaarbeurszijde ligt er daarnaast nog geen jaar en werd destijds gecommuniceerd als een tijdelijke voorziening die een aantal jaren in gebruik zou zijn tot het definitieve busstation deels onder de stationshal er is.

Edit: artikeltje waar je waarschijnlijk op doelt gevonden, maar daar staat helemaal niet in wat jij stelt. Wel "alle bussen gaan vanaf juli naar busstation West", maar dat geldt sowieso alleen voor de lijnen die nu nog door de Leidseveertunnel gaan (en heeft helemaal niets met U-OV te maken, maar met de werkzaamheden in het stationsgebied)
Staat trouwens ook 'n lijstje met klachten op TotalOV waarbij ik in sommige gevallen echt denk van onder welke steen heeft die persoon gezeten. Zoals de "onvindbare" informatie terwijl er notabene al weken een bericht op de Connexxion en VoorU site stond over het verdwijnen van die vervoerder uit de regio Utrecht. Daar stond zelfs al voor de U-OV site live was een link naar die site in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Ben vandaag toch maar een kijkje wezen nemen op het Centraal Station, eerste wat al opviel was dat een aantal lijn 9 Zuilen had staan, terwijl dit lijn 3 had moeten zijn. heb tevens nog een 2 ritjes gemaakt met lijn 28 vanaf Vleuten naar CS en lijn 7 naar Kanaleneiland. Op lijn 28 klopte de info op de schermen in de bus voor geen meter, de afroep was ook nauwelijks te verstaan (wat een vreselijke stem trouwens). Moet wel zeggen dat de reisinformatie die getoond wordt, wel uitgebreid is :pos: (overstapinformatie op trein, bus etc.) en het viel me op dat zelfs met een 10 min dienst, lijn 28 op zondagmiddag erg druk is.

Op lijn 7 ging het na vertrek van Centraal al fout, het ov chip apparatuur viel uit, hierdoor kon niemand zich meer uitchecken. de bestuurder probeerde nog het één en ander te resetten, maar dit mocht niet baten. ben benieuwd hoe lang ze het met standaardbussen op lijn 7 gaan uithouden...

Al met al zijn het toch hele fijne bussen moet ik zeggen, alleen jammer van al die kleurengekte, en de felheid uiteraard.

In de tram is er trouwens nog steeds sprake van dezelfde afroep, beetje jammer. dacht eindelijk eens wat nieuws maar helaas.
Laatst gewijzigd door 010jongen op zo 08 dec 2013, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Daniel schreef:@wouter15: Welk nieuw busstation naast de tramhalte? Lijkt me een zeer sterk verhaal aangezien men juist in 2014 gaat beginnen met de bouw van een parkeergarage onder het Jaarbeursplein en de nieuwe busbaan over het Rabo-terrein naar CS Jaarbeurszijde nu net in gebruik zou moeten zijn.
Busstation Jaarbeurszijde ligt er daarnaast nog geen jaar en werd destijds gecommuniceerd als een tijdelijke voorziening die een aantal jaren in gebruik zou zijn tot het definitieve busstation deels onder de stationshal er is.

Edit: artikeltje waar je waarschijnlijk op doelt gevonden, maar daar staat helemaal niet in wat jij stelt. Wel "alle bussen gaan vanaf juli naar busstation West", maar dat geldt sowieso alleen voor de lijnen die nu nog door de Leidseveertunnel gaan (en heeft helemaal niets met U-OV te maken, maar met de werkzaamheden in het stationsgebied)
Staat trouwens ook 'n lijstje met klachten op TotalOV waarbij ik in sommige gevallen echt denk van onder welke steen heeft die persoon gezeten. Zoals de "onvindbare" informatie terwijl er notabene al weken een bericht op de Connexxion en VoorU site stond over het verdwijnen van die vervoerder uit de regio Utrecht. Daar stond zelfs al voor de U-OV site live was een link naar die site in.
Total OV komt wel vaker met onzin :neg:
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Busfoto.nl »

Het vertrek van de laatste GVU-bussen vanaf Utrecht Centraal om 0:55
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ltsB6UZ2D4g[/youtube]

En de aankomst van de laatste GVU-bus bij de stalling aan de Europalaan om 2:15 in de nacht

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eNYHAzzVgfg[/youtube]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

In het filmpje is het niet te lezen, maar wel een mooie symboliek dat ze de 4109 (oorspronkelijk de 109) hadden uitgekozen om na 109 jaar de laatste GVU-bus te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef:In het filmpje is het niet te lezen, maar wel een mooie symboliek dat ze de 4109 (oorspronkelijk de 109) hadden uitgekozen om na 109 jaar de laatste GVU-bus te zijn.
Kan toeval zijn maar kan ook gewoon heel bewust voorgekozen zijn.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

010jongen schreef:
Daniel schreef:@wouter15: Welk nieuw busstation naast de tramhalte? Lijkt me een zeer sterk verhaal aangezien men juist in 2014 gaat beginnen met de bouw van een parkeergarage onder het Jaarbeursplein en de nieuwe busbaan over het Rabo-terrein naar CS Jaarbeurszijde nu net in gebruik zou moeten zijn.
Busstation Jaarbeurszijde ligt er daarnaast nog geen jaar en werd destijds gecommuniceerd als een tijdelijke voorziening die een aantal jaren in gebruik zou zijn tot het definitieve busstation deels onder de stationshal er is.

Edit: artikeltje waar je waarschijnlijk op doelt gevonden, maar daar staat helemaal niet in wat jij stelt. Wel "alle bussen gaan vanaf juli naar busstation West", maar dat geldt sowieso alleen voor de lijnen die nu nog door de Leidseveertunnel gaan (en heeft helemaal niets met U-OV te maken, maar met de werkzaamheden in het stationsgebied)
Staat trouwens ook 'n lijstje met klachten op TotalOV waarbij ik in sommige gevallen echt denk van onder welke steen heeft die persoon gezeten. Zoals de "onvindbare" informatie terwijl er notabene al weken een bericht op de Connexxion en VoorU site stond over het verdwijnen van die vervoerder uit de regio Utrecht. Daar stond zelfs al voor de U-OV site live was een link naar die site in.
Total OV komt wel vaker met onzin :neg:
Het grooste deel van de "klachten" is inderdaad complete onzin en/of ongegrond. Hoeveel er daadwerkelijk kloppen, zijn op één hand te tellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Suus »

Het begon ook als de Bond voor zwartrijders en dat imago hebben ze nog steeds wel een beetje :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

mijack1985 schreef:Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.
Er zijn er 4 aanwezig. De 3211-3214. Gaan op lijn 4 rijden heb ik begrepen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

wouter15 schreef:
Daniel schreef:In het filmpje is het niet te lezen, maar wel een mooie symboliek dat ze de 4109 (oorspronkelijk de 109) hadden uitgekozen om na 109 jaar de laatste GVU-bus te zijn.
Kan toeval zijn maar kan ook gewoon heel bewust voorgekozen zijn.
Is bewust voor gekozen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Michael schreef:
mijack1985 schreef:Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.
Er zijn er 4 aanwezig. De 3211-3214. Gaan op lijn 4 rijden heb ik begrepen.
Ow leuk :-) Als dat zo is dan mag ik morgenavond met zo'n Groninger mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Ik zie AGG's op Busstation West. Kan niet zien op welke lijnen ze rijden. Verder viel het me op dat er een extra ochtendrit van lijn 58 is bijgevoegd! Net na 7 uur vertrok de stickerloze 4434 (Amba) uit Hilversum naar Zeist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

De allereerste ervaring met U-OV als klant... de 4523 had de eer vanmorgen om de eerste U-OV bus waarin ik zat te zijn. Deze was overigens nog volledig kaal aan de buitenkant op de nummers na, maar de reisinfoschermen in de bus werkten keurig en ook de halteafroep kwam tot leven bij mijn halte (Anne Frankplein is nooit omgeroepen). Omroepstem is niet de mooiste inderdaad.
Op CS Jaarbeurszijde zijn de DRIPs ingeschakeld, maar ze tonen alleen nog "Geen reisinformatie beschikbaar" en de tijd (op de onderste regel).

Wat de felheid van de LEDjes van de nieuwe bussen betreft: het lijkt wel alsof die standaard in de stand voor stralend zonnig weer staan. Als je in het donker zo´n bus tegenkomt zie je alleen een grote vlek aan oranje LEDjes en pas als ´ie dichterbij komt is te lezen wat er op het display staat. Duidelijk veel te fel dus.
Verder is bij het servicepunt op het station ook alles naar U-OV omgestickerd inmiddels en hangt er een nieuwe lichtreclame "U-OV Servicepunt" boven de ingang. Tot slot dus zoals reeds elders gemeld een Groningse Citaro op lijn 66 vanmorgen.

@Jurre: Op West?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Ja op West, kwamen 10 minuten geleden binnenrijden en staan nu op de buffer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Hmm, kan best dat ze daar de bussen neerzetten die op afroep ingezet worden bedenk ik nu. Aan de andere kant van het station kan je ze immers slecht kwijt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Ik ben vaste reiziger op lijn 32, en die vertrok altijd van mijn halte in Maarssen om 7.04/7.34/8.04 en kwam dan 40 minuten later aan op de Uithof, vaak met wat vertraging. Dus nu de vertrektijd gewijzigd was naar 7.14/7.44/8.14 besloot ik maar eens een bus eerder te nemen om zeker op tijd te zijn.
Er zat duidelijk een buffer in de aankomsttijd tussen de laatste 2 haltes op de Uithof, dus ik had verwacht dat we met een kleine plus zouden arriveren. Maar we kregen het voor elkaar om het grootste deel van de route 2 tot 3 minuten te vroeg te rijden en 30 minuten na vertrek stond ik op het universiteitsterrein.
Ik weet niet of de nieuwe bussen zo veel sneller rijden of dat de chauffeur er zin in had, maar met GVU ben ik er nooit zo snel geweest :mrgreen:
De schermen in de bus werkten vrij goed, behalve bij het wisselen van halte, dan komt er inderdaad wel eens tekst door elkaar te staan. De halteafroep stond uit / deed het niet.
Op de dubbelgelede bussen zijn zwarte U-OV logo's geplakt, geen tekst te zien over dat ze tijdelijk zijn
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Aan de instapkant staat op de dubbelgeledes die ik gezien heb de tekst 'Vanaf dit voorjaar ook nieuwe bussen op lijn [ ] !', met op de blokhaken het lijnnummerdisplay.

Ik zat vanochtend in de 252 met aankomst rond 9 uur, deze reed zoals vroeger gewoon met een Amba, maar had wel een stadschauffeur. Verder kwam ik onderweg nog een Groningse Citaro tegen als lijn 53, met alleen het lijnnummer in de display voorop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Ah, dat moet gezien de tijd van posten de laatste rit zijn die doorgaat op lijn 30. Interessant dus: dat betekend dat er ook ritten met een Ambassador op de 30 zijn. (Het was immers of dat, of Citaro´s op 252 :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Hij ging inderdaad door ja ;-) Overigens rijdt volgens ovradar.nl de volgende rit weer met stadsgelede 4121, en die rijdt dan weer niet door op de 30.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door wouter15 »

Als ik de app ovbeta mag geloven gaat het niet helemaal lekker met vooral de lijnen 7 en 28. Ik zie namelijk vooral op die lijnen vertragingen van +5 tot uitschieters tot +58(!)
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

Als die +58 bus 4135 betreft (die zie ik iig), dan kan ik nog melden dat ik die daarstraks met alarmlichten aan bij de AZU heb zien staan. En verder was het naar mijn idee te verwachten, met 2 drukke spitslijnen (28 en de oude 11) aan elkaar gekoppeld dwars door het door verbouwingen chaotische centrum.

EDIT: en de volgende 252 weer met een stadscitaro, de 4032. Het lijkt nu wel of juist de ritten die niet doorrijden op een stadslijn dus met stadsbussen rijden, erg logisch.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Ofyles2 »

Zugführer schreef: Ik weet niet of de nieuwe bussen zo veel sneller rijden of dat de chauffeur er zin in had, maar met GVU ben ik er nooit zo snel geweest :mrgreen:
Voortschrijdende evolutie van de Citaro's: naar mijn mening schijnen de nieuwere exemplaren net iets sneller op te trekken en af te remmen dan hun voorgangers, zelfs bij gelede bussen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door FLJ »

Hoe staat het eigenlijk met de Weense trams? Worden die ook voorzien van een oranje U-OV-logo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten