Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Ik Denk dat de nieuwe lijn 28 tijdens de spits dus nooit volgens dienstregeling gaat rijden, bij de kleinste vertraging of wat stoplichten die niet meewerken heb je al een ophoping van bussen.

Als ik nu al bij Ovinfo kijk zie ik al 7 ritten die met plus 30 rijden op lijn 28.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Aking »

Ik zal kijken of ik zometeen de fototjes even ergens online kan dumpen, maar van de 4 ritten die ik gisteren met Kubus maakte klopte alle 4 de keren de informatie op het scherm in de bus niet. Dr lijkt hier dus sprake van een bug.

Verder viel mij daarnet op dat er nog een aantal (ik spotte er zo snel 4) trams rondrijdt in VoorU livrei, daarnaast waren in de trams de route/informatiestickers van Connexxion nog aanwezig.

Verder zat er gisteravond een bus op lijn 2 die daar volgens mij niet thuishoort (bus 4003 vertrok rond 20:00 vanaf CS), en waren in bus 4044 de kaartlezers buiten dienst.
Hetzelfde gold vanmorgen op de halte Stadscentrum voor een deel van de paaltjes (op beide perrons aan de kant van N'gein-zuid/IJsselstein)

Tot slot viel mij nog op dat mijn tram naar IJsselstein op t stadscentrum stond aangekondigd als tram naar IJsselstein zuid. Is dit een naamswijziging, of een mash-up van het systeem?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Op rtv Utrecht valt wat te lezen over een hoop klachten, vind deze er dan wel weer uitspringen: ouderen herkennen nu moeilijk het verschil tussen stads en streekvervoer, dat maakt toch helemaal niks uit? Je pakt gewoon de lijn die je moet hebben.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Haha, zo valt er altijd wel wat te verzinnen...
Weet iemand toevallig waar de extra ritten van lijn 28 tot Rijnsweerd Zuid keren?
De oude 211 reed een grote lus op Rijnsweerd noord. Op zuid is niet echt plek om te keren en de afslag op de Sorbonnelaan waar de 211 vroeger gebruik van maakte is ook afgesloten
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Aking schreef:daarnaast waren in de trams de route/informatiestickers van Connexxion nog aanwezig.
In de bus die ik vanmorgen had ook trouwens.
010jongen schreef:ouderen herkennen nu moeilijk het verschil tussen stads en streekvervoer
Missie geslaagd, die integratie was toch immers juist een van de doelen van één concessie hebben?
lint41 schreef:EDIT: en de volgende 252 weer met een stadscitaro, de 4032. Het lijkt nu wel of juist de ritten die niet doorrijden op een stadslijn dus met stadsbussen rijden, erg logisch.
Lijkt in elk geval sterk op het idee dat ik hier in eerste instantie al bij had: aankomende spitslijnen uit de stad gaan dus kennelijk leeg naar Amersfoort en dan als 252 weer terug. De Amba´s zullen wel hetzelfde doen, maar als spitslijn vanaf de streek aangekomen zijn op het WKZ.

Wat vertragingen betreft: ik zag gisteren ook dat lijn 47 in Hoograven moeite heeft z´n keertijd te halen. Doordeweeks heeft ´ie daar door de koppeling van de tussenritten aan 247 minder last van, maar op zondag moeten die ritten vanaf de Constant Erzeijstraat dus eerst de ´t Goylaan uit en op het ´t Goyplein een rondje rijden voor ze de terugrit kunnen rijden. Met alle verkeerslichten hebben ze daar een behoorlijke hoop tijd voor nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Suus »

Een NFL geeft aan dat de gekleurde displays onleesbaar zijn als het donker is, dat lijn 12 ook op het moment dat er een dienstregeling van toepassing is die niet hanteert en dat de bussen nog altijd uit elkaar vallen. Same shit every day :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Etienne »

De opstart van Qbuzz liep niet geheel vlekkeloos:
- Op lijn 12 daarentegen leek dat wel zo te zijn, de wachtrijen vielen mijn inziens nog wel mee.
- Op lijn 28 heb ik 2 bussen propvol zien vertrekken (link)
- Op lijn 2 reden twee normale Citaro's en de witte demo-optare.
- Lijn 6 vertrok ook meer dan vol en ik begreep van lijn klasgenoten dat er ook ritten niet gereden hebben.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Ah, ik heb het antwoord op mijn vraag zelf al gevonden, de afslag naar de Sorbonnelaan wordt weer heropend en de oude situatie keert dus weer terug. Nu de bushalte daar nog heropenen en dan ben ik weer helemaal tevreden ;)
Afbeelding
Afbeelding
(Het gaat dus om de korte ritten van lijn 28 van en naar Rijnsweerd Zuid die aannemelijk via Galgenwaard terug gaan rijden)
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

las wel een reactie over het beperkte aantal zitplaatsen, dat viel me bij zo'n gelede Citaro ook op. Er hadden m.i. vooral wat klapstoeltjes kunnen komen bij de enorme stabalkons. Al hadden de oude LPG-geledes nog minder zitplaatsen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Zou dat niet wat gecompenseerd worden door de betere benutting van ruimte in het achterdeel? (Met name de stoelen daar in U-vorm)
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door 010jongen »

Zugführer schreef:Ah, ik heb het antwoord op mijn vraag zelf al gevonden, de afslag naar de Sorbonnelaan wordt weer heropend en de oude situatie keert dus weer terug. Nu de bushalte daar nog heropenen en dan ben ik weer helemaal tevreden ;)
Afbeelding
Afbeelding
(Het gaat dus om de korte ritten van lijn 28 van en naar Rijnsweerd Zuid die aannemelijk via Galgenwaard terug gaan rijden)
Zouden die bussen via de A12 terug gaan naar De Meern Oost of door de stad heen?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Huh? De overstaptijd van lijn 55 op lijn 58 in Maartensdijk gaat van 3 minuten (in de tijd van de 138) naar 27 minuten. Andersom, van lijn 58 op lijn 55, gaat de aansluiting van 3 minuten naar 21 minuten. Waar is dat goed voor? Blijkbaar is die overstap niet belangrijk genoeg, al pronkt U-OV wel met een overstapmogelijkheidlogo bij Maartensdijk Rotonde in de lijnfolder.
Dave_MHL
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 11:48
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Dave_MHL »

Waarom heeft Qbuzz eigenlijk niet de MAN Lion's regio's uit de (verloren) concessie in de Stadsregio Rotterdam mee naar Utrecht genomen en verkocht aan de RET? Deze zijn naar mijn mening beter en volgensmij ook jonger dan de VDL Ambassadors van Connexxion.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Busfoto.nl »

Die Ambas moesten verplicht overgenomen worden en hier ingezet worden.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

En de Stadsregio Rotterdam had de eis dat de MAN's overgenomen moesten worden door de nieuwe concessiehouder. In dit geval dus de RET.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Michael »

Daniel schreef:
Michael schreef:
mijack1985 schreef:Er zijn blijkbaar twee Groningse Citaro's in Utrecht aanwezig. Zag een foto op Facebook. De BX-GD-14 sowieso, wagennummers waren niet echt duidelijk te zien.
Er zijn er 4 aanwezig. De 3211-3214. Gaan op lijn 4 rijden heb ik begrepen.
Ow leuk :-) Als dat zo is dan mag ik morgenavond met zo'n Groninger mee.
Ze schijnen overal op ingezet te worden behalve op lijn 4. Maar dat had je waarschijnlijk al gelezen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Z2N »

Nou, ook ik heb vandaag mijn eerste ritjes gedaan met U-OV...

Het begon al leuk, bij de servicebalie in de stationshal, waar ik een dagkaart voor Utrecht kocht, de man achter de balie had nog geen idee wat het was voor ik er kwam! :D Na wat uitleg van een collega (waar jij dan als klant gewoon naast staat..) kreeg ik alsnog mijn kaartje, dat overigens heel Fraudevast bleek (handgeschreven met balpen..)

Verder leek het wel goed te gaan, lijn 2 reed echter zonder gele Solo's maar met Citaro's en met 1 tijdelijke Solo, bij veel lijnen deden de bestemmingaanwijzers het niet goed, en de lijnen 6 en 12 puilde zelfs om kwart voor tien nog compleet uit.. :N

Enkele foto's van vanochtend:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog tot het voorjaar, dus.
Afbeelding

Ik herhaal, kwart voor tien! Er waren twee bussen nodig om iedereen weg te krijgen.. :N
Afbeelding

De nieuwe lijn 55.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Milco »

Hoe rijdt lijn 28 eigenlijk over CS/Centrumzijde? Komt ie vanaf de richting Moreelsepark het busstation op om het busstation te verlaten via het vroegere Busstation Noord? Ik had begrepen dat lijn 28 eerst via een uitstaphalte rijdt. Bedoelen ze soms dat lijn 28 een rondje over CS/Centrumzijde rijdt zoals o.a. lijnen 34, 36, 52, 53 dat ook doen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Nee heen en terug over busstation noord en dan een rondje via Moreelsepark :)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Net eventjes wezen kijken: een half uurtje op Heidelberglaan gestaan, om vervolgens nog even te kijken bij AZU en WKZ.

Bij halte Heidelberglaan wordt het haltehaventje gebruikt om nog een lijn 12 te bufferen. U-OV medewerkers stonden klaar om passerende bussen te laten halteren ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats. Dit ging lang niet altijd even goed: bussen stopte een paar meter verder, of ACHTER de lijn 12 (een aanral reizigers hebben deze bussen dus gemist)
De frequentie van de lijn 12 lijkt niet concequent. Het basis 5-minutenpatroon wordt niet gehaald. Op het ene moment kwam er 10 minuten niets, vervolgens 3 in een minuut. Gelukkig geen achterblijvers gezien. De informatie op de DRIP's loopt dan ook niet in lijn met de werkelijkheid.
Er reden minstens 2 omlopen lijn 31 en 1 omloop 28 met een dubbelgelede bus. Op de halte AZU merkte ik op dat deze dubbelgelede bussen nog vooral geassocieerd wordt met lijn 11. Met dit in het achterhoofd zijn dus een aantal reizigers in de 31 gestapt. Ook lijn 28 reed zeer onregelmatig. Een aantal reizigers heeft zich nog suf lopen zoeken naar lijn 11, ondanks dat werd gezegd door de U-OV medewerkers dat ze dan lijn 28 moeten hebben.
Op het moment dat ik op AZU stond, stond er overigens maar één dubbelgelede klaar om lijn 12 te gaan rijden. Ik had meer verwacht.

In de voormalig CXX bussen is een andere vormgeving gebruikt voor de displays in de bus. Deze passen zich bijvoorbeeld niet aan aan de bestemmingskleur. Er zit wel de nieuwe omroepstem in. Deze klinkt wel vrij zacht en "ver weg". Halte AZU is opgenomen als "Academisch Ziekenhuis Aa-zoe", dubbelfout als je het mij vraagt.
Het lettertype en de lay-out op de dubbelgelede bussen is ook veranderd, en in het algemeen wat minder lekker leesbaar geworden.
Inzet van een rode Groniger gezien op lijn 71. En nog verschillende nieuwe Citaro's die zonder lijnsymbool of -kleur reden. Deze worden ook ingezet op de 2xx lijnen.

Dan nog één vraag: ik heb op lijn 12 op de kleine schermpjes achter het raam diverse omloopnummers gezien. In de serie 4xx, 6xx en 9xx. Zou dat nog wat betekenen?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Busfoto.nl »

Hier wat plaatjes bij je verhaal, wat ik geheel onderschrijf en net zelf wilde gaan typen.

Afbeelding

Afbeelding

Een lijn 28 halteert bij lijn 12. Net zoals vroeger, maar niet zo handig nu.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op ma 09 dec 2013, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Aan de stand van de zon te zien was je er praktisch gezien tegelijk met mij :p Moet zelf vanavond nog op pad, goede camera gaat deze keer mee :)
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Busfoto.nl »

Ben daar van 1645 tot 1707 geweest toen ik daar de 72 pakte op de Heidelberglaan richting Nieuwegein.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Oh humor, daar kwam ik juist uit toen ik van WKZ af kwam

onhandig: ik zit nu in 12 naar CS, achter ons rijdt een bus die "12 De Uithof AZU" op de displays heeft staan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Tristan »

Ik ben het eens met de klachten dat de kleuren (met name het lichtblauw) te fel zijn. Een auto die met groot licht aan rijdt, is minder fel.

Op Busstation West zijn een aantal haltes gewijzigd. Sowieso zijn alle halteborden vervangen, maar er is ook gehusseld met de opstapplaatsen van verschillende lijnen. Zo is de opstaphalte van lijnen 107/207 omgeruild met de opstaphalte van lijnen 195/295. De halte van 195/295 wordt nu ook gebruikt door lijn 29, de halte voor lijnen 107/207 wordt nu ook gebruikt door lijnen 102/103.

Inmiddels zijn de DRIP's ook in werking gesteld, alleen werken ze nog niet optimaal (er staat ook aangegeven dat ze in 'testbedrijf' zijn). Zo zou de eerstvolgende bus bij halte E4 (voor lijnen 29, 195 en 295) een 295 zijn die over 59 minuten zou vertrekken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 23 gasten