Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door matje82 »

Net even op Utrecht Centraal in de spits geweest. Enige chaos ontstond doordat zowel bij de halte van lijn 3 als lijn 28 naar Vleuten een bus defect stond. Mensen van lijn 3 hebben bijna een half uur moeten wachten, er kwamen wel andere bussen van lijn 3 maar die reden leeg door, omdat er geen plek om te halteren was.

Ik vraag me ook af of lijn 28 wel genoeg ruimte heeft, nu de lijn om de 3/4 minuten rijdt.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Dr DRIPs op Jaarbeurszijde sporen inderdaad ook niet helemaal, ook omdat er een paar lijnen op het verkeerde scherm staan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Meltrain »

Op de AGG's staat de bestemming helemaal links uitgelijnd. Niet erg leesbaar. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door microshit »

Ook op de rest van de oude bussen, heel jammer
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Oh, ik was blijkbaar niet alleen op de Heidelberglaan rond dat moment :mrgreen:
Van 17.00 tot 17.30 heb ik staan toekijken hoe het er aan toe ging daar, vooral lijn 28 verdween telkens van de borden zonder dat er een bus langs gekomen was, maar zelf was ik op de 32 aan het wachten die uiteindelijk met +20 aan kwam rijden, maar achter de haltehaven (waar net twee bussen van lijn 28 tegelijk waren aangekomen) iemand naar binnen liet. Toen ik hem daarna nog aan probeerde te houden en nog een stukje achter hem aan gerend heb reed hij doodleuk verder :N
Uiteindelijk met +40 thuis gekomen.
Ik vond dat er maar weinig bussen reden op lijn 12. Op een gegeven moment hoorde 1 van de medewerkers door zijn portofoon dat het erg druk was op Padualaan en Galgenwaard en besloten ze twee bussen voor lijn 12 bij de Heidelberglaan door te laten rijden, terwijl daar een hoop mensen ook al een minuut of 10 op de bus stonden te wachten. Een beetje spelen met welke bus je waar laat beginnen, had hij het over, maar ik kan me voorstellen dat je daar als reiziger in de kou geen boodschap aan hebt.
Ik vond het een chaotisch geheel. Hopelijk komt daar de komende dagen verbetering in :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

O ja, lijn 5 staat in Tuindorp al op de DRIS als "5 Kanaleneiland"
Gisteren ook een bus als lijn 9 op CS gezien die al Zuilen filmde (gaat over op lijn 3)
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Vanmiddag reden er meerdere Amba's op stadsdiensten (onder andere eentje op lijn 4 naar Diakonessenhuis) en reden er ook ''oude'' Citaro G's op stadslijnen, al lijkt me dat gewoon planmatig te zijn.
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Nielsie »

Klopt wat betreft de Amba's, ik zat zelf in de 4486 op Lijn 36.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Niet alleen op de AGGs, ik zag ook een gelede streekcitaro die last van zo'n links uitgelijnde bestemming had. Verder reden alle ritten van lijn 10 die ik gezien heb met een Ambassador in de avondspits, dat zullen wel de ritten zijn die door streekchauffeurs gereden zouden worden.
Er lijkt trouwens zondags iets grondig misgegaan te zijn met het omstickeren gezien het behoorlijke aantal bussen dat ik vandaag geheel stickerloos langs zag rijden: zo rond 16.25 uur liep ik langs het Europaplein en tramhalte Kanaleneiland Zuid waar op dat moment toch heel wat busjes passeren. Daarvan had er geeneen nieuwe logo's.

Moest vanmiddag wat bij de IKEA halen, dus dacht gelijk maar een nieuwe Citaro uit te proberen. Rijden heerlijk die dingen, al duurde het even voordat ik erin zat: miste net lijn 7 doordat die notabene één halte na het beginpunt al een paar minuten te vroeg reed :roll: (De DRIP gaf duidelijk geen actuele tijden bij de Zeelantlaan, die telde gewoon vrolijk verder af na passage van die bus). Bij het Westplein gaf een wisselstoring bij de tram, die daardoor half op de weg stilstond tot 'ie door kon, wat vertraging en voor CS Centrumzijde stond een behoorlijke file.
In plaats van bij de uitstaphalte net voor B1 te stoppen ging die bus trouwens om heel het perron heen om aan de andere kant van datzelfde perron de reizigers te laten uitstappen.

@Zugführer: gekoppelde lijnen worden inderdaad met de uiteindelijke bestemming getoond op de DRIPs en vaak ook op de bus zelf. Vindt ik op zich niet slecht, zeker gezien de bedoeling ervan (rechtstreekse verbindingen met de binnenstad, dan is het wel handig dat je kunt zien dat je bus doorrijdt)
Al stond lijn 7 op de Zeelantlaan wel als "7 Voordorp" op de DRIP maar werd dit niet op de bus zelf getoond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Nylan »

Ik ben ook even bij de Heidelberglaan geweest :P

Vanaf CS wilde ik eigenlijk lijn 12 pakken maar er stonden al zoveel mensen en er was geen dubbel gelede te zien, dat ik maar op zoek ben gegaan naar lijn 28. Ik hoefde niet lang te wachten, het is alleen niet mogelijk om de deuren van buitenaf te openen. De chauffeur opende gewoon alle deuren bij elke halte (ik had trouwens een gelede). Rond 11:40 waren we bij de Stadsschouwburg en daar zat de bus al vol. Bij de Heidelberglaan stopte hij inderdaad in de haven en niet meer op de busbaan. Ik heb nog een tijdje bij de halte staan kijken en zag veel meer lijn 28 dan 12. Als er een 12 kwam dan zat die goed vol en de 12 richting cs gingen ook goed vol weer terug. Dat zag je eerder eigenlijk nooit op maandag rond 12 uur 's middags. Bij de halte van lijn 12 leek ook nog een groepje te wachten op lijn 11:P

Ik denk niet dat het op deze manier gaat lukken om meer mensen met lijn 12 te laten reizen. Als je op CS ziet dat het druk is bij 12 appen veel mensen al vaak door: 'neem lijn 11, 12 is super druk!'. Ik zie ook niks in die 'flexibele bussen' tussendoor. De stroom mensen van en naar de Uithof lijkt mij moeilijk te voorspellen en zodra medewerkers om een extra bus vragen heeft iedereen zich al in die ene bus gewurmd, zij die dat niet wilden of konden nemen dan maar lijn 28.

Op de terugweg trouwens ook weer 28 genomen. Op de dris stonden 3 lijnen 28 met 0 minuten :P, uiteindelijk kwam de bus helemaal vol aan in centrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Chauf21 »

Verder in #5.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Milco »

Hoe bedoel je dat je de deuren van de bus op lijn 28 niet van buitenaf kan openen? Op lijn 28 moet je toch net als op de andere lijnen bij de voordeur instappen? Instappen bij alle deuren mag (en mocht) naar wat ik weet alleen bij de dubbelgeledes.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Daniel schreef:Er lijkt trouwens zondags iets grondig misgegaan te zijn met het omstickeren gezien het behoorlijke aantal bussen dat ik vandaag geheel stickerloos langs zag rijden: zo rond 16.25 uur liep ik langs het Europaplein en tramhalte Kanaleneiland Zuid waar op dat moment toch heel wat busjes passeren. Daarvan had er geeneen nieuwe logo's.
Lijkt me nooit de bedoeling geweest te zijn om alle bussen in één weekend om te stickeren, want heb meer Amba's zonder dan met logo gezien. Het blijkt overigens dat de rit van lijn 58 Hilversum-Zeist 's morgens juist mooi rechtgetrokken is, dus geen vertrek meer om 7.36/8.06/9.06 enz. maar 'gewoon' om 7.06/8.06/9.06. Gezien het feit dat er vanaf Hilversum 0 reizigers inzaten ben ik van mening dat er om 7.36 wat mensen van een koude kermis (niet) thuis kwamen, of op hun plek van bestemming.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Nylan »

Milco schreef:Hoe bedoel je dat je de deuren van de bus op lijn 28 niet van buitenaf kan openen? Op lijn 28 moet je toch net als op de andere lijnen bij de voordeur instappen? Instappen bij alle deuren mag (en mocht) naar wat ik weet alleen bij de dubbelgeledes.

Op lijn 11 en 12 mocht je doordeweeks altijd achter in stappen, ook als er met kleinere bussen werd gereden. Op lijn 28 mocht dit vandaag nog steeds, gelukkig. Want als al die mensen bij de voordeur naar binnen moeten wordt de reistijd wel erg lang. En mensen verspreiden zich beter als je overal in mag stappen. De meesten mensen lopen niet verder dan de eerste achterdeur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Daniel »

Jurre schreef:Gezien het feit dat er vanaf Hilversum 0 reizigers inzaten ben ik van mening dat er om 7.36 wat mensen van een koude kermis (niet) thuis kwamen, of op hun plek van bestemming.
Tja, er waren wat reizigers onder een steen vandaag gekomen vanmorgen... ik vond het voor de 65 van 7.34 uur ook al erg druk op Busstation Jaarbeurszijde, maar gezien het publiek (immers zie je in de spits vaak dezelfde reizigers steeds weer in een bepaalde rit) waren er velen nog door verrrast dat de rit naar Het Klooster nu om 7.24 uur vertrekt: een nette 10-minutendienst i.p.v. zoals vroeger een bus om 7.27 en 7.31 uur.

Op het perron van de 63 hoorde ik iemand staan bellen: "Ja ze hebben opeens alle bustijden gewijzigd in Utrecht". En inderdaad, 63 is tegenwoordig een kwartier verschoven.

Wel zijn ook wat logische via's in het systeem toegevoegd: 65 filmt nu bv. "Vianen via Plettenburg" i.p.v. slechts "Vianen Lorentzweg".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door lint41 »

microshit schreef:Op het moment dat ik op AZU stond, stond er overigens maar één dubbelgelede klaar om lijn 12 te gaan rijden. Ik had meer verwacht.
Ik heb een groepje dubbelgeledes gezien op de buffer bij WKZ rond half 4, aannemelijk is dat ook de plaats waar de 'flexibele' bussen gestald worden, daar is immers genoeg ruimte sinds de nieuwe keerlus daar is aangelegd.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Bluearrow »

Jurre schreef:Ik zie AGG's op Busstation West. Kan niet zien op welke lijnen ze rijden. Verder viel het me op dat er een extra ochtendrit van lijn 58 is bijgevoegd! Net na 7 uur vertrok de stickerloze 4434 (Amba) uit Hilversum naar Zeist.
Er is géén extra rit toegevoegd hoor. De rit die altijd om 7.30 uur reed, rijdt nu een halfuur vroeger, zodat alles gewoon een strakke uurdienst is. Zijn alle scholiertjes in Maartensdijk straks of.....a) een halfuur te vroeg op school, of b) een halfuur te laat.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:@Zugführer: gekoppelde lijnen worden inderdaad met de uiteindelijke bestemming getoond op de DRIPs en vaak ook op de bus zelf. Vindt ik op zich niet slecht, zeker gezien de bedoeling ervan (rechtstreekse verbindingen met de binnenstad, dan is het wel handig dat je kunt zien dat je bus doorrijdt)
Best handig idee natuurlijk.
Maar toch is het wel een beetje raar om een lijn 51 naar Hoograven te zien rijden, of een 53 naar Wijk bij Duurstede.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:@Zugführer: gekoppelde lijnen worden inderdaad met de uiteindelijke bestemming getoond op de DRIPs en vaak ook op de bus zelf. Vindt ik op zich niet slecht, zeker gezien de bedoeling ervan (rechtstreekse verbindingen met de binnenstad, dan is het wel handig dat je kunt zien dat je bus doorrijdt)
Al stond lijn 7 op de Zeelantlaan wel als "7 Voordorp" op de DRIP maar werd dit niet op de bus zelf getoond.
Het is vast al eens langsgekomen, maar ik heb het waarschijnlijk gemist: wat is de reden dat lijn 5 en 7 niet gewoon onder één nummer wordt gereden, net als 3 en 9? Er zijn genoeg andere lijnen die wel onder hetzelfde lijnnummer "over" het Centraal Station rijden.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Jurre »

Bluearrow schreef:
Jurre schreef:Ik zie AGG's op Busstation West. Kan niet zien op welke lijnen ze rijden. Verder viel het me op dat er een extra ochtendrit van lijn 58 is bijgevoegd! Net na 7 uur vertrok de stickerloze 4434 (Amba) uit Hilversum naar Zeist.
Er is géén extra rit toegevoegd hoor. De rit die altijd om 7.30 uur reed, rijdt nu een halfuur vroeger, zodat alles gewoon een strakke uurdienst is. Zijn alle scholiertjes in Maartensdijk straks of.....a) een halfuur te vroeg op school, of b) een halfuur te laat.
Zie ook mijn reactie verderop. Maar dat is niet waar wat je zegt, de rit van 8.06 uit Hilversum sluit aan op de lestijden daar (8.24 aankomst).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #4

Bericht door Zugführer »

Ronald schreef:Het is vast al eens langsgekomen, maar ik heb het waarschijnlijk gemist: wat is de reden dat lijn 5 en 7 niet gewoon onder één nummer wordt gereden, net als 3 en 9? Er zijn genoeg andere lijnen die wel onder hetzelfde lijnnummer "over" het Centraal Station rijden.
Nou ja, 3 en 9 gaan allebei naar het noorden van Utrecht, dus dan lijkt 1 lijnnummer me niet zo logisch.
5 en 7 snap ik ook niet, had best 1 lijnnummer kunnen zijn.
Misschien omdat lijn 7 straks naar Jaarbeurszijde verhuisd
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Ronald »

Nog iets wat me opvalt bij het bekijken van de dienstregelingen: ik dacht dat lijn 5 en 55 zoveel mogelijk geïntegreerd zouden rijden, maar heel vaak rijden deze op het gezamenlijke traject bijna achter elkaar aan, soms zelfs tegelijk. Dus eigenlijk blijft lijn 55 gewoon een losse streeklijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Ik denk dat je lijn 55 eigenlijk meer als vervanging van de vroegere lijn 8 kunt zien. Een halfuursdienst netjes in een 10 minutendienst opnemen gaat je immers sowieso niet lukken zonder dat er ergens langere gaten vallen.
55 rijdt, na de Blauwkapelseweg, immers ook grotendeels de route die lijn 8 reed m.u.v. dat hij niet linksaf slaat Overvecht in. Makkelijke vervanging ook gezien je hierdoor slechts één halte niet meer bedient (bij de rest van de haltes in Overvecht komt ook lijn 1)

Voor wat betreft het materieel zag ik nog een verduidelijking langskomen op de Busfoto-groep: de Groningse Citaro LE's rijden op de streek ter vervanging van enkele Ambassadors en gelede Citaro's die tijdelijk naar de stad zijn doorgeschoven omdat er nog 15 nieuwe bussen geleverd moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Zojuist een fragment op RTV Utrecht gezien, kan ook online via http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/uitzending/.
Vanaf 4.20 de adjunct directeur aan het woord, geeft toe dat de LEDs veel licht geven, maar het lijnnummer blijft altijd goed leesbaar volgens hem.
Tegelijkertijd staat op de achtergrond links naast hem een bus waarop alleen een roze vlek te zien is naast de bestemming Cartesiusweg :mrgreen:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Milco »

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten