Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Lijkt me persoonlijk nog wat voorbarig. Er staan ook al jaren andere bussen te koop. Ik vermoed dat er uiteindelijk inderdaad flink nog wat bussen naar het buitenland gaan, maar dat er op dit moment nog maar weinig concreet is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Michael 1988 »

Zugführer schreef:Zojuist een fragment op RTV Utrecht gezien, kan ook online via http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/uitzending/.
Vanaf 4.20 de adjunct directeur aan het woord, geeft toe dat de LEDs veel licht geven, maar het lijnnummer blijft altijd goed leesbaar volgens hem.
Tegelijkertijd staat op de achtergrond links naast hem een bus waarop alleen een roze vlek te zien is naast de bestemming Cartesiusweg :mrgreen:
Iets wat ik al eerder riep. Onnodig, onhandig en geldverspilling die kleuren. En zoals nu ook word gezegd, verwarrend en onduidelijk op afstand.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door JeePee »

Mwoah Er zijn ook wel genoeg mensen die het handig vinden. Je ziet in Groningen ook mensen bij een halte reageren als er een bus aankomt, waarbij van die afstand de bestemming nog niet te lezen is. Die reageren dus wel degelijk op de kleur. Ieder zijn voorkeur.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Michael 1988 »

Op het station lijken veel kleuren op elkaar (ook op andere haltes misschien). Roze en rood lijken op afstand op elkaar en volgens mij waren er ook twee soorten blauw. Daarnaast gezien de vele bestemmingen die dezelfde kleur hebben kan er alsnog op bepaalde haltes verwarring ontstaan. In Groningen heeft volgens mij (bijna) iedere lijn zijn eigen kleur, in Utrecht hebben meerdere lijnen dezelfde kleur en dus ook verschillende eindbestemmingen. Je kunt Groningen dus niet echt met Utrecht gaan vergelijken. Als Qbuzz nu in Utrecht ook daadwerkelijk kleuren goed wilt gebruiken, kunnen ze beter hetzelfde systeem hanteren als wat GVU heeft met hun tramlijnen en metrolijnen. Meerdere kleuren in verschillende vormen naast het lijnnummer (dus i.p.v. die symbolen die volgens mij ook niet echt veel nut hebben en onduidelijk zijn).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

De Valerius(bus)baan zou in gebruik genomen zijn. Kan iemand dat bevestigen?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

Kan het lijnnummer niet normaal en juist het symbooltje een kleur krijgen. Lijkt me logischer.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Nog een paar foto's van vandaag:
Afbeelding
Leuke file op de Heidelberglaan, omdat er dus bussen op de baan moeten halteren. Als je goed kijkt, zie je dat het kontje van de file net halte AZU verlaten heeft.
Afbeelding
3x dubbelgeleed langs de halte.
Afbeelding
Inderdaad het links uitlijnen van de bestemming is... Apart. Zag later trouwens een 5 naar Voordorp, die nog wel gecentreerd stond.
Afbeelding
Waarom ze zo nodig de plaatsnaam er achter moeten plakken, weet ik ook niet. Het past in elk geval niet op de displays :p
Afbeelding
Trams hebben hun gedaanteverandering nog niet helemaal gekregen. De routestrips en reisregeltjes zijn wel van de wanden gehaald.
Afbeelding
De informatie in de halte is ook beter geworden. Zo zie je tenminste ook de belangrijkste plekken rondom de halte.
Afbeelding
De belangrijkste info nu ook in het Engels!

Busfoto.nl schreef:Kan het lijnnummer niet normaal en juist het symbooltje een kleur krijgen. Lijkt me logischer.
Dat was juist niet de bedoeling, omdat de combinatie van kleur EN symbool juist was voor kleurenblinden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Mijn ervaring van gisteravond klopt wel met wat Michael zegt, het was net een soort disco op busstation centrumzijde, er flitsten allerlei kleurtjes, symbolen en kleine lettertjes voorbij. Ik vond het niet bepaald de meest gebruikersvriendelijke reisinformatie ooit :P
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Zouden kleurenblinden de weg kwijt raken in het Utrechtse ov als die bestemmingsicoontjes niet waren bedacht?
Eigenlijk is het best wel gek dat voor een relatief kleine groep mensen iets geïntroduceerd is als alternatief voor iets dat je prima kunt missen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:De Valerius(bus)baan zou in gebruik genomen zijn. Kan iemand dat bevestigen?
Die was vanmorgen inderdaad open. Opmerkelijk genoeg kwamen er wel een aantal bussen met passagiers over binnen, maar kwam mijn bus (die leeg uit de garage komt) gewoon via de Mineurslaan.
Verder op lijn 77 vandaag een bus waarbij toch wel degelijk sprake leek van tijdgebrek in de omstickeractie: die was volledig omgestickerd op de oranje bolletjes rechtsachter na (die zaten nog zoals ze bij Connexxion zaten)

Verder op exact dezelfde rit lijn 66 als gisteren weer een Groningse Citaro LE, mogelijk zitten die dus op vaste omlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tjekken »

Zugführer schreef:Eigenlijk is het best wel gek dat voor een relatief kleine groep mensen iets geïntroduceerd is als alternatief voor iets dat je prima kunt missen...
1 op de 12 mannen is kleurenblind, best een hoog percentage dus...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door webguy »

Rood/groen kleurenblind - dat is wat anders dan geheel kleurenblind - kwestie van de juiste combinaties kleuren kiezen dus.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Jurre »

Ook vanmorgen weer een Citaro op lijn 2. De andere omlopen niet gezien.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Etienne »

Met de nieuwe dienstregeling is de omloop van lijn 6 omgedraaid waardoor in aansluiting op de belangrijkste treinen eerst de versterkingsbus tot het Nijenoord rijdt (die overigens met een standaard-Citaro rijdt) en vervolgens de reguliere lijn 6 naar Overvecht. Dit is niet helemaal handig, omdat vele mensen aan de chauffeur vragen of de versterkingsbus naar de Taagdreef e.v. rijdt :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Tjekken schreef: 1 op de 12 mannen is kleurenblind, best een hoog percentage dus...
Ik weet dat het zo'n percentages is, maar waar het me om gaat is dat het een hulpmiddel is. Niet een noodzakelijk iets.
De icoontjes zijn eigenlijk wel voor de hand liggende dan de kleurtjes trouwens. Zonnetje>uithof kan ik iig veel makkelijker onthouden dan de bijbehorende kleur
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 10 dec 2013, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Globetrotter »

Jongens: Weet iemand hoe je een foto in je bericht kunt zetten/toevoegen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:Met de nieuwe dienstregeling is de omloop van lijn 6 omgedraaid waardoor in aansluiting op de belangrijkste treinen eerst de versterkingsbus tot het Nijenoord rijdt (die overigens met een standaard-Citaro rijdt) en vervolgens de reguliere lijn 6 naar Overvecht. Dit is niet helemaal handig, omdat vele mensen aan de chauffeur vragen of de versterkingsbus naar de Taagdreef e.v. rijdt :|
Juist wel handig! Zo wordt de capaciteit beter verdeeld. De scholieren kunnen dan allemaal met de eerste bus mee en de reizigers die verder moeten hebben een garantie dat ze meekunnen tot hun bestemming. Ze moeten nu alleen iets langer wachten.

Toch iets van wrok? Op de nieuwe lijnennetkaart van de provincie Utrecht staan alle lijnen van Qbuzz/U-OV in het grijs. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Ezra schreef:Jongens: Weet iemand hoe je een foto in je bericht kunt zetten/toevoegen?
Upload je plaatje naar een site als bijvoorbeeld Tinypic. Deze geeft je dan meteen de code om de foto in een forum te zetten:

Code: Selecteer alles

[img]http://link-naar-plaatje.jpg[/img]
Toch iets van wrok? Op de nieuwe lijnennetkaart van de provincie Utrecht staan alle lijnen van Qbuzz/U-OV in het grijs. :P
Wel een beetje flauw ja, kaart lijkt door CXX uitgegeven te zijn, lijnen van Arriva en Syntus staan er wel 'gewoon' op :p
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Hainje »

microshit schreef:Nog een paar foto's van vandaag:
Afbeelding
Inderdaad het links uitlijnen van de bestemming is... Apart. Zag later trouwens een 5 naar Voordorp, die nog wel gecentreerd stond.
Dat links uitlijnen heeft Qbuzz in Rotterdam e.o. ook een periode gedaan, maar na klachten zijn ze daar op teruggekomen volgens mij.
🍉
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door microshit »

Overigens zie ik net dat de bestemmingen niet concequent op de displays staan. Lijn 8 en 31 rijden beide naar Station Lunetten. Bij de 8 is het als "Lunetten" op de display gezet, bij de 31 als "Lunetten NS".
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Dat links uitlijnen heeft Qbuzz in Rotterdam e.o. ook een periode gedaan, maar na klachten zijn ze daar op teruggekomen volgens mij.
Had niet echt met klachten te maken, maar meer met wat softwarematige problemen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door 010jongen »

Vandaag een aantal afwijkingen in materieel inzet gezien

Lijn 1, 5, 7 en 74 met een gelede stadscitaro

gele optare op lijn 2 geen afwijking eigenlijk maar zie m voor het eerst.

Lijn 28 tijdens hartje spits met een standaardbus vanaf de Uithof.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Michael 1988 »

Tjekken schreef:
Zugführer schreef:Eigenlijk is het best wel gek dat voor een relatief kleine groep mensen iets geïntroduceerd is als alternatief voor iets dat je prima kunt missen...
1 op de 12 mannen is kleurenblind, best een hoog percentage dus...
Maak daar maar 1 op de 20 van. Dus voor 5% van Nederland is zoiets geïntroduceerd, waarbij de kleuren zelfs voor niet-kleurenblinden een grote chaos kan zijn. Daarnaast moet je dus vooraf weten welke kleur en symbool bij welke bestemmingsgebied hoort (dus niet bij welke eindbestemming, maar dus welke wijk). Nee dank je, mensen moeten gewoon lezen wat er op de displays staat, bij twijfel op de vertrekstaten kijken of in de OV-shop vragen of bij de chauffeurs (als die laatste ook vriendelijk en fatsoenlijk antwoord geven op dat moment).
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door 010jongen »

Lijn 7 barst nog net niet uit zn voegen, al meerdere malen overvolle bussen gezien. Was te verwachten met standaardbussen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Globetrotter »

Hoi jongens. Ik ben zondagochtend 8 December naar de start van de concessie op Utrecht Centraal geweest en heb het moment gefilmd waarop de eerste bussen het station opkwamen (mijn Youtube- naam is P Dijk). Ik heb een kleine reportage met foto's en video's gemaakt:

Zo zag het busstation er rond 07,55uur uit. Dit was vlak voordat de eerste bus het busstation op kwam rijden.
Afbeelding

Hier is ie dan! De eerste bus van de nieuwe concessie:
https://www.youtube.com/watch?v=4GFzN6Tv9Hg

Even later volgde de rest:
https://www.youtube.com/watch?v=2PSRbvSrV1E

Een van de eerste bussen staat hier rond vijf over acht op een halte:
Afbeelding

Lijn 2 reed deze ochtend nog wel in een elektrische uitvoering.
Afbeelding

Check hier het filmpje van de elektrische lijn 2:
https://www.youtube.com/watch?v=VEkGo1yYsZU

Ook ben ik even op Busstation West gaan kijken. Hier was op zondagochtend nog niet zoveel te beleven (lees: niets)
Afbeelding

Onderweg naar het busstation west door de stationshal kwam ik wel dit tegen: de transformatie van het VoorU- Servicepunt naar het U-OV servicepunt.
Afbeelding

Tot zover mijn ochtendje bij de start van de nieuwe concessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten