NS haalt gele borden stations weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Anne »

Als er een station is waar ik er nooit uit kom is het wel Schiphol.

En als je alle stations wil noemen waar de vertrekkende treine stoppen heb je wel een zeer groot bord nodig :wink:

Maar op stations waar je maar twee kanten op kan en er twee borden naast elkaar hangen kan je toch per richting werken??

En waar ik juist me erger aan aan de gele staten is het Amsterdam. Want als ik richting Den Haag wil moet ik op twee staten kijken omdat de Oudelijn en de Schiphollijn niet bij elkaar staan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

webguy schreef:Wat betreft zelf zoiets maken - nog opzoek naar een domeinnaam? ;)
Ik ga toch voor vertrekstaten.nl ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
Een "redelijke beschikbaarheid" geeft aan dat het toch regelmatig ook niet beschikbaar is. En een storing in InfoPlus wil niet gelijk zeggen een verstoring in de treindienst. En dan is statische informatie toch een redelijke richlijn, en zeker beter als helemaal niets meer. Zolang de dynamische info systemen dus nog niet optimaal werken, en daar regelmatig storingen in voorkomen, moeten er dus gewoon alternatieven zijn.

Het probleem bij NS met zulke dingen is dat ze vaak EERST gaan aanpassen en daarna denken over alternatieven. We halen eerst de vertrekstaten weg, en in de loop van de tijd komen er meerdere digitale schermen bij.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:Een "redelijke beschikbaarheid" geeft aan dat het toch regelmatig ook niet beschikbaar is.
Dat geeft het absoluut niet aan. Non sequitur.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door robert55 »

De informatiedrager is voor mij niet eens zo interessant. Wat de huidige scherminfo niet biedt [en waar de website ook onvoldoende in is], is makkelijk beschikbare patrooninformatie. Terwijl de ingewijden weten wat de serie 2600 voor verbinding is en waar die makkelijke aansluitingen biedt, is dat voor een reiziger nauwelijks meer te vinden. Op de website sluiten bovendien de bestemmingen niet aan met wat er op de borden en vervolgens op de trein staat.
Consequentie is dat een hele hoop data ad nauseam worden herhaald in de hoop dat de reizger daar de voor hem noodzakelijke informatie kan destilleren.
Voorbeeldje: op het station "Woede" [zoals de spraakgebrekkige omroep dat uitspreekt] wordt een Sprinter naar Uitgeest aangekondigd; dat is voor vrijwel niemand de bestemming, maar de relevante stations verdwijnen nin de opsomming. Fraai punt daarbij is dat als die trein vertraagd is [pardon: een verbeterde vertrektijd heeft] de hele riedel tot en met Amsterdam CS in slakkentempo wordt opgesomd met als toevoeging dat 'deze trein na Amsterdam CS doorgaat als Sprinter naar Uitgeest en stopt op alle tussengelegen stations'. Dat is iets wat de gele vertrekstaten je makkelijk en snel laten zien.

Overigens ben ik van mening dat
-het niet nodig zou moeten zijn dat ik een week van tevoren (dat is te laat, ik wil dat een maand van tevoren kunnen zien en dan staat vrijwel alles al vast] of er door geplande werkzaamheden 'ns zet stopbussen in, een extra reistijd van een half uur tot drie kwartier' [nein danke] zal zijn;
-een reisplanning die [afgezien van werkzaamheden/stremmingen] in januari werkt ook in februari ook moet werken; dat tweemaandelijkse gezooi waarbij treinen opeens een paar minuten eerder vertrekken of later aankomen [de reistijd wordt daar nooit korter door, is anti-reizger en dient alleen het gemak van NS
- en ik wil al helemaal niet 'voor ik van huis ga'nog eens gaan checken of er gereden wordt.
- tenslotte: als alles digitaal moet, moet er gratis en probleemloze [naadloze, dus niet steeds opnieiw de voorwaarden accorderen] wifi zijn van vertrek tot eind.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door marlies »

Ik las elders het terechte punt dat o.a. de GTBV-regeling is gebaseerd op afwijkingen tov de gepubliceerde dienstregeling. De gele borden zijn daar een bron van, het spoorboekje ook, maar da's al weg (in ieder geval in de officiële vorm). De reisplanner wordt bijv. bij de LUD keurig aangepast, dus die kan je dan niet gebruiken om te achterhalen of je inderdaad meer dan 30 minuten langzamer bent dan in de normale situatie. Maar ik gok dat NS het niet vervelend vindt dat dit nog weer een stukje moeilijker wordt gemaakt...

Een "heb ik recht op geld terug?"-functie zou een leuke feature zijn voor thirdparty-reisplanners. Kwestie van de reis plannen in de normale dienstregeling en kijken of dat 30+ minuten korter is dan de door de gebruiker gemelde aankomsttijd. Of is dat een schending van de voorwaarden waaronder je de data krijgt? :P
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Amazonous »

marlies schreef:Of is dat een schending van de voorwaarden waaronder je de data krijgt? :P
Data van NS (webservice) mag alleen 'voor toekomstige reizen' (al weten ze zelf ook niet wat ze willen). Bij het NDOV-loket heb ik er niks over kunnen vinden in de overeenkomst.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Anne »

marlies schreef: het spoorboekje ook, maar da's al weg (in ieder geval in de officiële vorm)
Het spoorboekje is nog steeds op te vragen als PDF
HIER
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Anne »

Geert schreef:
avl schreef:Moderne systemen zijn ideaal maar kunnen nog al eens uitvallen.
Daar moet dus een goede back-up voor zijn.
Bij verstoringen blijkt dat de omroep het helaas niet aankan en vaak veel te laat komt.
InfoPlus heeft over het algemeen (en in mijn ervaring) best een redelijke beschikbaarheid. Bij verstoringen heb je juist niets aan gele vertrekstaten, want die zijn niet actueel. Onzinnige fallback dus.
Wat ik wil aangeven is dat de omroep het nu al vaak niet aan kan als de infoborden wel werken; de personeelsbezetting is er dus niet op berekend om allemaal extra info te geven als het systeem uitvalt. Als je nog de gele borden hebt kan de omroeper zich dan vooral richten op de stations waar het echt nodig is. Voor de andere kan naar de staten worden verwezen.

Het is namelijk niet zo dat dan gelijk alles anders wordt.


Oh-ja
Ik zag vandaag op Apeldoorn dat er voor een richting al de gele staten weg waren.
Vervangen door wit/groene :mrgreen:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Joshua »

Zijn inmiddels al wel alle stations voorzien van een VT7 scherm? Ik was een tijdje terug nog op het graf station Hemmen-Dodewaard Hmn waar tenzij ik mij heel sterk vergis het enige scherm wat er was op een kaartautomaat was.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ardan »

Bij lange na niet.
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:Bij lange na niet.
Gelukkig in het mooie Boxmeer wel :D
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door microshit »

Joshua schreef:Zijn inmiddels al wel alle stations voorzien van een VT7 scherm? Ik was een tijdje terug nog op het graf station Hemmen-Dodewaard Hmn waar tenzij ik mij heel sterk vergis het enige scherm wat er was op een kaartautomaat was.
Echt niet, vooral de stations die als "halte" gezien moeten worden. Op diezelfde lijn heeft Tl er wel verdwaald ergens ééntje hangen, Tpsw hangt niets, Ktr zal ook wel meevallen, Go ... Het is nog lang niet standaard, zeg maar.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door waldo79 »

Sterker nog: Tl heeft 2 schermen. Een tegen de betaalde fietsenstalling en een bij de kaartjesautomaat aan de Boerhaavelaan 8-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door reisthijs »

Het heeft iets te maken met de hoeveelheid reizigers. Ik weet niet meer zeker hoeveel precies, het was 1000 of 2000 in/uitstappers per dag.
Daar komt een stationnetje als Kesteren dus niet bij in de buurt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Suus »

Op decentrale lijnen is het eerder of de provincie er geld voor overheeft...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Joshua »

Ik zou het dan wel leuk vinden als ze op de regionale spoorlijnen dat blauw vervangen voor de kleur van de lokale vervoerder. Zoals ze ook hebben gedaan met het NS logo te vervangen voor een Veolia/Arriva bord.
hogetoon
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:34

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door hogetoon »

Ik begrijp niet goed dat die borden weg moeten. Ik kijk er altijd op! Ik heb dan ook niet mee gedaan met het NS onderzoek.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Freek »

Advies van de consumentenorganisaties in het Locov

De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS reizigers geadviseerd over het voornemen de gele vertrekstaten te reduceren. De consumentenorganisaties denken dat de alternatieven voor de vertrekstaten nog niet compleet genoeg zijn om het tempo van de reductie op te vangen. Zij beiden NS in het avies aan mee te denken over de te ontwikkelen alternatieven.
Meer informatie

Locov 2014-14954 advies uitfaseren of reduceren gele vertrekstaten20-01-2014 | PDF-document, 85 kB
http://www.locov.nl/Images/Locov%202014 ... 348493.pdf
Locov 2014-14954.01 bijlage bij advies uitfaseren of reduceren gele vertrekstaten20-01-2014 | PDF-document, 9002 kB
http://www.locov.nl/Images/Locov%202014 ... 348494.pdf
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Duidelijk en goed gemotiveerd advies van LOCOV :)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door wouter15 »

NS gaat plan weghalen gele borden opnieuw bespreken
De Nederlandse Spoorwegen gaan nog eens goed kijken naar het weghalen van de gele informatieborden met aankomst- en vertrektijden van treinen op stations. Aanleiding daarvoor is de kritiek van consumentenorganisaties, die vinden dat het bedrijf veel te hard van stapel loopt.

De NS-directie gaat over de kwestie overleggen met de consumentenorganisaties, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een overleg met de Tweede Kamer. Nu zijn er nog 3400 gele informatieborden. Dat aantal wordt teruggebracht naar 700. De NS zal per station één set van de bekende borden laten staan en op grotere stations meerdere exemplaren. Reizigers moeten de reisinformatie straks vooral via internet, de mobiele telefoon of elektronische borden op de stations bekijken. Lees verder
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door WSM »

Gaat dat bespreken van NS hetzelfde als het (verplichte) 'advies inwinnen' bij het locov?

De normale procedure is;
1. NS vraagt advies;
2. Locov is het al dan niet gedeeltelijk oneens met het voorstel van NS;
3. NS heeft drukt vervolgens haar eigen plan toch lekker door.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Freek »

Nee, ik verwacht dat plannen op een lager pitje worden gezet. Consumentenorganisaties komen vervolgens om de hoek, die uitnodiging hebben zij zelf in advies gedaan. Afhankelijk daarvan wordt plan aangepast. Let bovendien op dat het gaat om een vermindering van de gele vertrekstaten en niet om het afschaffen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Fles »

Ja het gaat wel zoals WSM zegt. NS stelt geen vragen om antwoord te krijgen, maar om een vraag gesteld te hebben, omdat dat nou eenmaal moet :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten