Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door 010jongen »

Busfoto.nl schreef:Niet geheel, aangezien lijn (2)13 dus is weggevallen tussen Utrecht Centraal en Galgenwaard. Deze lijn reed 8x per uur met gelede bussen en was enkele ritten volledig vol (vanwege studenten van de HKU aan de IBB-laan en de scholieren van een praktijkschool op de Kranenburgerweg). Deze 8*18 meter bus per uur = 116 meter is vervangen door 4x tussenritten van lijn 41 die maar met 12 meter rijden (12*4=48 meter). De rest moet een plaats vinden in lijn 12, die ook nog eens meer mensen vervoert die deels geweerd worden uit lijn 28.
De achteruitgang Is daar ook echt te merken, meer gelede bussen aanschaffen :).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tristan »

Een halfuur geleden zag ik op busstation CS Jaarbeurszijde een bus van OV-bureau Groningen/Drenthe op lijn 66 rijden met als "bestemming" Elfstedentocht ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door reisthijs »

Dat is wel een stuk realistischer dan "Mallorca" op een U-OV bus :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Nou ja, die mensen zullen voornamelijk 41 pakken, neem ik aan. Die rijdt 8x/uur en ook nog eens in de tegenspits van de 'normale' 41.
Waarom neem je dat aan? De 12 die tussen CS en Galgenwaard op dezelfde haltes stopt rijdt nóg vaker. Er is nu niet meer zo'n duidelijke scheiding van de reizigersstromen als met 12s.
Omdat die mensen zelf ook wel weten dat lijn 12 vol zit met studenten. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Zugführer »

Het lijkt er op dat alle DRIS borden in het BRU gebied vandaag een tekst over de nieuwe dienstregeling vanaf 15 december toonden, kijk voor meer informatie op connexxion.nl, stond er bij :mrgreen:
Heb het bij een groot aantal haltes in Zuilen en het centrum in ieder geval voorbij zien komen
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Jurre »

Zag vanmiddag de Optare Solo 4301 rijden op lijn 2 in Utrecht. Ziet er wel leuk uit met die kleuren. De andere twee omlopen bestonden uit een Sprinter City van Pouw (zonder aanduiding van lijn 2, reizigers op bijvoorbeeld Neude konden dus nooit hun bus herkennen) en dat gare apparaat van Bluekens, welke ook geen lijnaanduiding had.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Een halfuur geleden zag ik op busstation CS Jaarbeurszijde een bus van OV-bureau Groningen/Drenthe op lijn 66 rijden met als "bestemming" Elfstedentocht ;)
In ieder geval duidelijker dan vanmorgen toen de vaste Groninger op de rit van 66 die ik dagelijks tegenkom slechts "900" filmde :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Nylan »

Zugführer schreef:Het lijkt er op dat alle DRIS borden in het BRU gebied vandaag een tekst over de nieuwe dienstregeling vanaf 15 december toonden, kijk voor meer informatie op connexxion.nl, stond er bij :mrgreen:
Heb het bij een groot aantal haltes in Zuilen en het centrum in ieder geval voorbij zien komen
Dat was ook het geval op De Uithof.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Dat zal bij de gedeelde haltes het geval zijn. Op CS Jaarbeurszijde stond het alleen bij de haltes waar ook Connexxion-lijnen stoppen op de DRIP. Was daar achter "Testbedrijf" geplakt, waardoor er dus leek te staan dat Connexxion vanaf 15 december een testbedrijf met de nieuwe dienstregeling gaat uitvoeren :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tramreizigers U-OV kunnen niet uitchecken in Utrecht

Bericht door Daniel »

Tramreizigers U-OV kunnen niet uitchecken in Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 13 december 2013 22:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 december 2013 22:18


UTRECHT - Bij het U-OV Servicepunt op Utrecht Centraal hebben vrijdagmiddag lange rijen gestaan. Reizigers van de nieuwe vervoerder hadden tot vrijdagavond 19.45 uur problemen met het uitchecken op het tramperron aan de Jaarbeurszijde.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door reisthijs »

Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.

Ik zag net wel weer een oude citaro op lijn 8 met een normaal uitgelijnde bestemming :pos:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tjekken »

reisthijs schreef:Ik zag net wel weer een oude citaro op lijn 8 met een normaal uitgelijnde bestemming :pos:
Was dat de 4553? Die rijdt al paar dagen op lijn 8 maar dan met links uitgelijnde bestemming :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

Ik heb me lang afgevraagd hoe men nu met lijn 77 wilde gaan keren bij station Bilthoven, want die komt daar precies van de verkeerde kant om dat op de rotonde naast het station te doen. De keertijd vond ik ook al wat lang met bijna een half uur.

Nou had ik al zo m'n vermoedens gezien een andere dienstregeling, wat vandaag werd bevestigd: een aankomende bus van lijn 77 rijdt Station - De Leyen - Station - Kwinkelier - Station als lijn 78 :!: (vandaar dus dat 78 er nu als Station - Station i.p.v. Kwinkelier - De Leyen in staat) en gaat daarna weer als 77 terug naar Nieuwegein.
Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur) nu dus ook Ambassadors i.p.v. taxibusjes op lijn 78, waarmee reizigers vanuit De Leyen nu dus ook voor het eerst sinds jaren weer overstaploos naar Utrecht kunnen.

Edit: plaatje erbij, anders gelooft natuurlijk niemand dat een zwak taxibuslijntje is omgezet in een twee keer zo frequente dienst met 12-meterbus...
Afbeelding
Qbuzz 4493 te Bilthoven, Berlagelaan by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.
🍉
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door ICE105 »

matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door ICE105 »

Nylan schreef: De verkeerslichten lijken ook nog niet goed te reageren. Het is vaak wachten op niks, vooral in Rijnsweerd en de Uithof.
Als je op de Padualaan en Heidelberglaan harder rijdt dan 30 km/u rijdt dan krijg je wat later wit van de negenogen. Tot zover dan de theorie, want als je wel netjes aan de snelheid houdt op de Uithof en Rijnsweerd kan je zeker niet altijd doorrijden. Dat was in de GVU tijd ook al zo. Of is het nu merkbaar slechter geworden?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Edwin »

Hainje schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.
Maar achterop zie je dan nog wel het lijnnummer en bij CXX zie je 999 en weet je dat er Geen Dienst is.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door matje82 »

ICE105 schreef:
matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.
In ieder geval bij het KNMI en Archimedeslaan werkten nietm maar er was 1 bus waarbij alle verkeerslichten niet werkten op het traject CS-Zeist Jordanlaan/Kroostweg
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Tjekken »

Daniel schreef:Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur)
Lijn 78 heeft altijd al 2x per uur gereden ;)
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Ik heb me lang afgevraagd hoe men nu met lijn 77 wilde gaan keren bij station Bilthoven, want die komt daar precies van de verkeerde kant om dat op de rotonde naast het station te doen. De keertijd vond ik ook al wat lang met bijna een half uur.

Nou had ik al zo m'n vermoedens gezien een andere dienstregeling, wat vandaag werd bevestigd: een aankomende bus van lijn 77 rijdt Station - De Leyen - Station - Kwinkelier - Station als lijn 78 :!: (vandaar dus dat 78 er nu als Station - Station i.p.v. Kwinkelier - De Leyen in staat) en gaat daarna weer als 77 terug naar Nieuwegein.
Naast een behoorlijke frequentieverhoging (naar 2x/uur) nu dus ook Ambassadors i.p.v. taxibusjes op lijn 78, waarmee reizigers vanuit De Leyen nu dus ook voor het eerst sinds jaren weer overstaploos naar Utrecht kunnen.

Edit: plaatje erbij, anders gelooft natuurlijk niemand dat een zwak taxibuslijntje is omgezet in een twee keer zo frequente dienst met 12-meterbus...
Afbeelding
Qbuzz 4493 te Bilthoven, Berlagelaan by Daniël Bleumink, on Flickr
Dat er een 12-meterbus op rijdt gebeurd alleen op zaterdag. De rest van de week rijdt er nog steeds een 8 persoonstaxibusje.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Daniel »

@Tjekken: Oeps inderdaad ja.

@MR92: Doordeweeks zit er zeker een kering op 72 in dan? Dat past precies bij het haltegebruik. Op zaterdag is keren op 78 dan een mooi alternatief, al miste ik bij de haltes van 78 ri. De Leijen op het stuk dat hij met 77 deelt wel een melding dat 'ie daar niet langs komt. Althans, gister reden de ritten van 78 die kant uit via de tunnel Soestdijkseweg en dan weer de overweg Leijenseweg, ook omdat die een onmogelijke kering bij het station zouden hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

Daniel schreef: @MR92: Doordeweeks zit er zeker een kering op 72 in dan? Dat past precies bij het haltegebruik. Op zaterdag is keren op 78 dan een mooi alternatief, al miste ik bij de haltes van 78 ri. De Leijen op het stuk dat hij met 77 deelt wel een melding dat 'ie daar niet langs komt. Althans, gister reden de ritten van 78 die kant uit via de tunnel Soestdijkseweg en dan weer de overweg Leijenseweg, ook omdat die een onmogelijke kering bij het station zouden hebben.
Niet alle ritten lopen over van 77 naar 72 of v.v.

Aankomen als 72, weg als 72: Draaien op de rotonde bij het station.
Aankomen als 72, weg als 77: Sta je gelijk op de goede halte.

Aankomen als 77, weg als 77: Door de tunnel, draaien op de rotonde, terug door de tunnel, en je staat weer goed.
Aankomen als 77, weg als 72: Sta je ook gelijk op de goede halte.

Aankomen als 77, weg als 78 (zaterdag): Door de tunnel, daarna draaien op de rotonde en terug door de tunnel.
Aankomen als 78, weg als 77 (Zaterdag): Sta je gelijk op de goede halte.

Daarom is het handig dat er aan beide kanten van de tunnel, dus ook aan beide kanten van halte, een rotonde ligt. Zo kan je dus vanuit allebei de kanten, weer op allebei de kanten van het station aankomen. Begrijp je dit nog? :mrgreen:

Dus de chauffeurs die aankomen als 77, en weggaan als lijn 78 over de Leyenseweg, die doen het niet goed. Zij kunnen dus gewoon draaien op de rotonde aan de andere kant van de tunnel.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

Edwin schreef:
Hainje schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het wel een beetje onhandig dat Qbuzz met 'echte' lijnnummers rijdt als een bus buiten dienst is. De 999 van Connexxion was altijd zo lekker duidelijk.
Zolang er "Geen Dienst" achter dat lijnnummer staat lijkt de boodschap mij duidelijk hoor.
Maar achterop zie je dan nog wel het lijnnummer en bij CXX zie je 999 en weet je dat er Geen Dienst is.
Al staat er met koeienletters op, wordt het omgeroepen aan de buitenkant; Mensen steken altijd hun altijd uit naar een buitendienst bus.. :roll:
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door Busfoto.nl »

En terecht. Jarenlang hebben er door de stad dienstritten gereden met daarop de Geen Dienst als bestemming. Dan creeer je dat gedrag.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht #5

Bericht door MR92 »

matje82 schreef:
ICE105 schreef:
matje82 schreef: Tussen Zeist en Utrecht hebben de Ambassadors hier ook erg veel last van, de bussen houden de verkeerslichten voor de auto aan om onnoddig wachten te voorkomen.
Kan je ook aangeven waar de verkeerlichten niet goed werken voor bussen tussen Zeist en Utrecht? Utrecht Berenkuil, Tunneltje De Bilt, de voetganger-/fietsoversteekplaatsen in Zeist, ergens anders, of juist op al deze locaties. Ik ken iemand die zich bezig houdt met het programmeren van verkeerslichten in het BRU gebied, als je wat meer details kan geven, dan kan ik hem er eens naar laten kijken.
In ieder geval bij het KNMI en Archimedeslaan werkten nietm maar er was 1 bus waarbij alle verkeerslichten niet werkten op het traject CS-Zeist Jordanlaan/Kroostweg
Qbuzz is hier al mee bezig. De software is andere dan die van Connexxion. Qbuzz werkt onder andere met andere vetagcodes dan Connexxion. Alle verkeersregelingskasten in de regio zullen dus opnieuw aangepast moeten worden op de nieuwe codes van Qbuzz..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten