ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Daniel »

ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud
Spoorbeheerder ProRail start met een nieuwe methode om onderhoudswerkzaamheden aan het spoor sneller en efficiënter uit te voeren zonder dat dit hinder oplevert voor treinverkeer. Dankzij een nieuw beveiligingssysteem kunnen baanwerkers overdag aan het spoor werken terwijl de treinen blijven rijden.

In opdracht van ProRail werkt aannemer Strukton als eerste met het systeem op het baanvak Meppel-Groningen. Op zo’n 40 procent van het Nederlandse spoor kan het systeem worden toegepast.

Spoorwerkers veilig overdag aan het werk terwijl de treinen blijven rijden
Het door ProRail ontwikkelde systeem heet ‘Beheerste Toelating met blokschakelaar’. Spoorwerkers kunnen op een veilige manier tussen twee treinen door werkzaamheden verrichten zonder dat de reizigers er last van hebben. Speciale schakelaars die op de seinen langs het spoor zijn gemonteerd, bedienen de seinen en zorgen ervoor dat er niet tegelijk gewerkt en gereden kan worden.

Voordelen
Werken met deze nieuwe methode heeft een aantal voordelen. Voor de spoorwerkers is het prettig dat er ook overdag kan worden gewerkt in plaats van ’s nachts. Verder is er minder overlast voor treinreizigers omdat het spoor minder vaak ‘buiten dienst’ hoeft te worden gesteld. Daarnaast kan het werk aan het spoor goedkoper worden uitgevoerd: nachtwerk is namelijk duur. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie hebben ingestemd met deze werkmethode omdat het aan alle veiligheidseisen voldoet.

Eerste toepassing
Inmiddels is een proef uitgevoerd op het baanvak Amersfoort-Zwolle bij Ermelo en wordt op vrijdag 28 november daadwerkelijk gestart met de nieuwe werkwijze. Werken volgens deze innovatieve methode is technisch mogelijk op ongeveer 40 procent van het Nederlandse spoor. Het betreft met name het spoor buiten de Randstad, op de baanvakken waar de frequentie van het treinverkeer niet al te groot is. Zes andere spoorbaanvakken komen op termijn hiervoor in aanmerking, namelijk: Heerlen-Maastricht (22 km), Den Bosch-Nijmegen (33 km), Eindhoven-Venlo (29 km), Zwolle-Amersfoort (18 km), Breda-Roosendaal (21 km) en Roosendaal-Vlissingen (48 km).

Bron: ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Jurjen »

Zwolle - Amersfoort 18 km? Mijn god, waarom doet die trein er dan meer dan een half uur over? =')
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door tsov »

Ik gok 68 km, want over de A28 is het 69 km volgens Google Maps :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Daan »

Ik gok 18 km spoor waarop ze dat systeem toepassen tussen Zl en Amf :?:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Geert »

tsov schreef:Ik gok 68 km, want over de A28 is het 69 km volgens Google Maps :wink:
66 tariefeenheden, dat komt wel aardig overeen :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door playertwo »

Ik kijk gewoon op de trajecten op stationsweb, in dit geval Utrecht - Zwolle. Amersfoort lig op km 21; Zwolle op km 88. Afstand tussen de stations is dus 67km (Zwolle - 't Harde is 18km :mrgreen: )
Ik weet btw niet wie die afstanden heeft gerekend, maar die mag terug naar de lagere school, ik heb de trajecten er eventjes bijgezocht en kwam op de volgende afstanden
Heerlen - Maastricht = 23km, geen 22
Den Bosch - Nijmegen = 44 km, geen 33
Eindhoven - Venlo = 52km, geen 29km (dat is Venlo - Deurne)
Zwolle - Amersfoort (reeds besproken)
Breda - Roosendaal = 23km, geen 21
Roosendaal - Vlissingen = 74km, geen 48km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:Eindhoven - Venlo = 52km, geen 29km (dat is Venlo - Deurne)
Grote kans dat het, in dit voorbeeld, dan eigenlijk alleen dus om Venlo-Deurne gaat, maar men voor het gemak de bekendere plaatsen noemt (kan me zo voorstellen dat veel mensen niet weten waar Deurne precies ligt en dat dat ergens halverwege Eindhoven-Venlo is). Dat geldt dan ook voor de andere lijnen, gewoon om de lezer een beter beeld te geven om welke (delen van) lijnen het gaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Daan »

Denk ik ook, zie mijn reactie hierboven ergens...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Bericht door Daantje »

Ik denk dat Daan gelijk heeft omdat het in heel veel gevallen niet klopt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten