Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Joshua »

Zonnig schreef:
peter s schreef:Heb altijd gedacht dat het deze treinen zouden worden!
Denk dat het die trein zeker niet gaat worden .... diesel onder draad?
In het verleden hebben treinen op de Maaslijn ook doorgereden naar Arnhem. Dus ook een diesel trein onder draad door.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Joshua »

Overigens heb ik regelmatig in de stoptrein gezeten tussen Nm en Ht, die dus ook in Wc stopt. Nou daar wordt je in de ochtendspits echt niet vrolijk van. in Wc past alles er nog net in. Maar in Rvs blijven soms mensen echt staan. In O stappen er veel uit. Maar in Rs heb je weer hetzelfde gezeur, mensen die niet mee kunnen. En dan rijden er al behoorlijk lange dubbeldekkers.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Frank schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/wijche ... -1.4137679

Volledige ingebruikname van kwartierdienst "Zevenaar - Wijchen" uitgesteld tot 2017... Zo moeilijk was dat niet te voorspellen.
Er staat alleen niet bij wat nu de reden van die vertraging is? Twee á drie jaar uitloop is wel veel.

Zijn de aanpassingen aan de infrastructuur niet op tijd klaar, komen ze er nog steeds niet uit wat ze met Arnhem-Tiel moeten, heeft NS te weinig materieel...?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Tom »

Er wordt met veel informatie gestrooid, maar echt duidelijker wordt het er niet op. Twee dagen voor het bericht liet de Gelderlander weten dat er een nieuw onderzoek moet worden uitgevoerd naar het geluid dat het keerspoor in Wijchen veroorzaakt. Zie hier. Ik citeer uit het bericht: "Volgens [wethouder] Engels loopt het werk aan het keerspoor geen vertraging op. Dat begint in februari en is eind 2014 klaar." Ik vraag me nu af hoe de situatie er eind 2014 dan uit gaat zien.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Infra is op tijd klaar, dat is geen probleem. Het is ook maar net hoe je 'volledig' definieert
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Zonnig schreef:
peter s schreef:Heb altijd gedacht dat het deze treinen zouden worden!
Denk dat het die trein zeker niet gaat worden .... diesel onder draad?
Dat was vroeger. Nuet meer van deze tihd vooral gezien de prijs van diesel geldverspilling.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Joshua »

Ik had het vandaag met iemand over station Nijmegen en kwam toevallig bij dit artikel uit.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.3459749
Een extra perron misschien ook wel zo handig als er een extra sprinter bij komt.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door peter s »

^^
^^

Jullie gaan veel te veel in op detail, geef dat ding een pantograaf...
Het gaat erom dat ik uitga van Breng treinen, dat was volgens mij van begin af aan de doelstelling!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Er blijven gewoon NS-treinen rijden omdat het traject onderdeel is (en blijft) van het hoofdrailnet.

Er komen dus geen Breng-treinen (of de stadsregio moet de NS zo gek zien te krijgen dat ze een paar SLT's overschilderen...)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door AppleMoose »

BrengMe schreef:Als je goed las wist je dat hij de stationsomgeving van Elst bedoelde.
Er staat nergens vermeld dat het om station Elst gaat. Je leest enkel de naam van een rijksweg en je moet maar net weten dat die in Elst ligt.
Zo vreemd was de vraag van Yanaike dus niet.

Het probleem van dat gemeentehuis e.d. is vrij simpel op te lossen. Koppel de bouw van het gemeentehuis los van de rest van het stationsproject. Dan kun je beginnen met het aanpassen van het station zelf (en eventuele ondertunneling van de overweg), en hebben ze verder alle tijd om te mekkeren over het nut van dat gemeentehuis, zonder dat daar anderen last van hebben.

Verder snap ik dat zinnetje van "een extra sprinter" niet. Het was toch de bedoeling om de sprinter Zutphen-Nijmegen door te trekken naar Wijchen? Dan heb je toch niet opeens een extra sprinter in Nijmegen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

peter s schreef:^^
^^

Jullie gaan veel te veel in op detail, geef dat ding een pantograaf...
Het gaat erom dat ik uitga van Breng treinen, dat was volgens mij van begin af aan de doelstelling!
Daar kan ik me niks van herinneren. Het ging alleen om regioverbindingen, niet regiolijnen. Elke lijn is een verbinding maar niet elke verbinding is ook een lijn omdat er een overstap kan inzitten. De overstap wordt nb op de site van Stadsregiorail genoemd.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Joshua »

reisthijs schreef: (of de stadsregio moet de NS zo gek zien te krijgen dat ze een paar SLT's overschilderen...)
Ik denk dat de stadsregio dat heel graag wil maar dat de NS daar vrij weinig voor voelt.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Ronaldussen schreef:Verder snap ik dat zinnetje van "een extra sprinter" niet. Het was toch de bedoeling om de sprinter Zutphen-Nijmegen door te trekken naar Wijchen? Dan heb je toch niet opeens een extra sprinter in Nijmegen?
Er komt een trein bij tussen Arnhem en Wijchen. Hoe dat precies gaat gebeuren is me nog niet duidelijk. Heb wel eens een variant gezien met een Sprinter Zutphen - Den Bosch en een nieuwe Sprinter Arnhem - Wijchen maar ook Zutphen - Wijchen en Arnhem - Den Bosch. Voor Nijmegen zal in ieder geval gelden dat treinseries die nu nog op het station eindigen straks doorgaand zijn. Dat betekent dat er op het perron in plaats van één trein die, zeg, tien minuten stil staat er straks in beide richtingen een trein iets van drie minuten halteert. Nu de s3000 en s3100 allebei op spoor 1 afgehandeld worden moet dat wel passen denk ik, hoewel je weinig uitwijkmogelijkheden hebt. De doorgaande treinen, dus daarbij ook de s3600, moeten immers op de sporen 3 en 4 afgehandeld worden.

Arnhem is stiekem ook nog wel interessant om naar te kijken (mocht de trein uit Tiel blijven), hoewel er daar onlangs een nieuw perron bijgekomen is. Ik heb wel eens gelezen dat het de bedoeling is dat spoor 4, net als spoor 6, mogelijk in een a en b-gedeelte gesplitst zou kunnen worden. Of dit ook echt nodig is weet ik zo niet. Het zal in ieder geval niet het meest acute probleem zijn; dat zullen het keerspoor in Wijchen en de capaciteit tussen Arnhem en Nijmegen zijn lijkt me.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door ICE105 »

Frank schreef:
Ronaldussen schreef:Verder snap ik dat zinnetje van "een extra sprinter" niet. Het was toch de bedoeling om de sprinter Zutphen-Nijmegen door te trekken naar Wijchen? Dan heb je toch niet opeens een extra sprinter in Nijmegen?
Er komt een trein bij tussen Arnhem en Wijchen. Hoe dat precies gaat gebeuren is me nog niet duidelijk. Heb wel eens een variant gezien met een Sprinter Zutphen - Den Bosch en een nieuwe Sprinter Arnhem - Wijchen maar ook Zutphen - Wijchen en Arnhem - Den Bosch.
Voor dienstregelingjaar 2015 heeft Ronaldussen gelijk, er komt naar Wc een doortrekking van s7600 of een los pendeltreintje Nm - Wc. De s3600 blijft stoptrein tussen Ah en Nm. Frank denkt al aan de toekomstige situatie als de s3600 als een echte IC gaat rijden tussen Ah en Nm. Dan heb je een extra trein tussen Ah en Nm nodig om de bediening van de stoptreinstations over te nemen. Dit is een optie voor 2016, maar het kan ook later worden, het versnellen van de s3600 is nogal complex.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Ik ben hoe dan ook zeer benieuwd naar de adviesaanvraag van NS aan de consumentenorganisaties voor volgend jaar :) .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

pssst, volgend jaar is 2015 he. En of een pendel of een 7600 tussen Nijmegen en Wijchen is ook weer niet heel spannend. Leuker wordt het in de jaren daarna.
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door jorikke »

Misschien gooi ik de boel op de kop, maar is de 4400 al genoemd? Als je die 1x per uur als 14400 door laat rijden naar Ah dan heb je zelfs een uurverbinding tussen Ht en Ah. Datzelfde kan met de 7600, 1x per uur als 17600 door laten rijden naar Wc. Dan heb je een nieuwe uurverbinding tussen Zp en Wc en in combinatie met de 14400 een halfuursverbinding tussen Ah en Wc waarbij de 3600 door kan rijden en er geen hele nieuwe serie nodig is (scheelt ook weer spoorbezetting denk ik ivm krapte van perronsporen.

Je kunt het zelfs nog zo bont maken door de ander 7600 die niet doorrijdt te verlenden naar Ed, dan ben je ook eindelijk eens van die ettelijke 7500 af :P

Verbinding met een Arriva of Breng uit de richting Zv lijkt me niet haalbaar. Zie voor die treinen eerder een combi met de lijn naar Tiel (voor zover die niet geknipt gaat worden in Elst).

Shoot me, dit is de eerste keer dat ik dit zo uitdenk ;)
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Maar het gaat er juist om dat men wel vier stoppende treinen per uur wil in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent én een versnelde s3600. Nu heb je de s3600 wel versneld maar ben je twee treinen per uur kwijt. Daarnaast zal je ook van de s7500 niet helemaal afkomen omdat je in 2015 alle stations 2x/uur moet bedienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Freek schreef:pssst, volgend jaar is 2015 he. En of een pendel of een 7600 tussen Nijmegen en Wijchen is ook weer niet heel spannend. Leuker wordt het in de jaren daarna.
Nou ja, voor Wijchen zou het een hele vooruitgang zijn (in de richting Nijmegen). Voordeel van de s7600 doortrekken zou zijn dat Wijchen er meteen een overstaploze verbinding met Arnhem bij heeft. De overstap s3600 <-> s4400 (en ik neem aan ook s3000 <-> s4400) wordt best veel gemaakt te Nijmegen.
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door jorikke »

Bee schreef:Maar het gaat er juist om dat men wel vier stoppende treinen per uur wil in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent én een versnelde s3600. Nu heb je de s3600 wel versneld maar ben je twee treinen per uur kwijt. Daarnaast zal je ook van de s7500 niet helemaal afkomen omdat je in 2015 alle stations 2x/uur moet bedienen.
Beide 4400 en 7600 verlengen dan?
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Joshua schreef:Overigens heb ik regelmatig in de stoptrein gezeten tussen Nm en Ht, die dus ook in Wc stopt. Nou daar wordt je in de ochtendspits echt niet vrolijk van. in Wc past alles er nog net in. Maar in Rvs blijven soms mensen echt staan. In O stappen er veel uit. Maar in Rs heb je weer hetzelfde gezeur, mensen die niet mee kunnen. En dan rijden er al behoorlijk lange dubbeldekkers.
Het probleem tussen Oss en Den Bosch is groter dan tussen Wijchen en Nijmegen, dus het zou logischer zijn Oss-Den Bosch te versterken.

Overigens is het voor zover ik het begrepen voorlopig alleen de bedoeling de sprinter Zutphen-Nijmegen (in de spits?) te verlengen tot Wijchen en verder niets te veranderen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Als je het mij vraagt voor de optimale bediening in de spits twee keer per uur:

IC Zwolle - Roosendaal zonder stops tussen Arnhem en Nijmegen met een directe cross-platform overstap in 's-Hertogenbosch op de IC Amsterdam - Maastricht

s Zutphen - Wijchen
s Arnhem - 's-Hertogenbosch - Deurne
s Amersfoort - Ede-Wageningen - Arnhem
s Oss - Breda met een directe cross-platform overstap in 's-Hertogenbosch op IC Schiphol - Heerlen
s Utrecht - 's-Hertogenbosch inkorten tot dit deel van het trace

Treinen uit Achterhoek/Liemers zouden denk ik het best in Arnhem kunnen blijven keren. Overstappen op de intercity is waarschijnlijk sneller dan in de stoptrein doorrijden naar Nijmegen.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Roeland »

Volgens mij zou de beste dienstregeling rond Wijchen zijn:

Op korte termijn:
* De s3600 stopt voortaan altijd 2x/uur op Wijchen en niet meer op Nijmegen Lent
* Geen keerspoor nodig in Wijchen
Hierdoor krijgt Wijchen meer en snellere verbindingen met de belangrijkste bestemmingen, wordt de (overvolle) sprinter ontlast en blijft de rijtijd op de s3600 per saldo ongewijzigd.

Op lange termijn:
* De s3600 blijft 2x/uur op Wijchen stoppen
* De s3600 rijdt op Arnhem - Nijmegen non-stop
* Er rijdt 4x/uur een sprinter op Arnhem - Nijmegen
* Een keerspoor op Wijchen is niet nodig

Volgens mij bedien je met dit model zowel de doorgaande als de regionale reizigers het beste, en spreid je de reizigers het beste over de treinen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Alleen mis je op korte termijn Nijmegen Lent 2x per uur. En worden ook stations als Goffert en Dukenburg niet 4x per uur bediend.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Ik zie niks in een stop in Wijchen voor de sneltrein. Volgens mij kan dit toch echt beter met stoptreinen worden ondervangen. Zo verwatert die trein anders nog meer. Verder vind ik persoonlijk 4x Nmd ook wel handig, maar dat is geheel persoonlijk en een niet ongekleurde mening ;)
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten