PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Mr-W »

PowLitie(onderdeel van Powned) is op zoek naar OV-trajecten die je als vrouw beter niet alleen kan pakken. Waar is het volgens jullie vaak raak? Welke bus, tram, trein of metro staat bekend om de louche medereizigers? Tip ons!
tweet het @powlitie of mail naar : powlitie@powned.tv

Zelf vind ik de t1977,t1979,t1985 t9679,t9681,t9687
en alle sprinters tussen Gvc en Rtd en tussen Rtd en Hld na 21:00 niet Veilig

In de volgende buslijnen heb ik ook een gevoel van onveiligheid.
Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station en Lijn 54 Helmond, Brouwhuis - Straakven(vooral trajectdeel naar Straakven)
[wiki]Lijn 5 Eindhoven, 't Hofke - Station[/wiki](in de avonduren)
Lijn 173 Eindhoven Station - Weert Station
Lijn 150 Eindhoven Station - Reusel Busstation (in de avonduren)
Lijn 13 Eindhoven, Station - Lievendaal

Ook zijn alle buslijnen in de SRE zijn niet veilig tijdens carnaval voor niet carnavalsvierders. (vaak is de sfeer grimmig met dronken reizigers)
Op Station Helmond wordt je op vaak lastig gevallen door dealers die je dingen willen verkopen of door zwerverachtige types.
Station Helmond Brandevoort heeft overlast van hangjongeren die in de brug over het spoor rondhangen en hun scooter achter de lift plaatsen zodat die niet nat wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Meltrain »

Mr-W schreef: en alle sprinters tussen Gvc en Rtd <knip> na 21:00 niet Veilig
Ik heb me daar nog nooit onveilig gevoeld. In de IC's is vaak wel (na 22:30) een zeer irritante bedelende gitarist, maar die is ook totaal ongevaarlijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Mr-W »

Meltrain schreef:
Mr-W schreef: en alle sprinters tussen Gvc en Rtd <knip> na 21:00 niet Veilig
Ik heb me daar nog nooit onveilig gevoeld. In de IC's is vaak wel (na 22:30) een zeer irritante bedelende gitarist, maar die is ook totaal ongevaarlijk.
Eigenlijk kan ik over die sprinters nauwelijks iets zeggen,ik neem die treinen maar maximaal 4x per jaar en eigenlijk altijd op vrijdag of zaterdagavond.
Wat ook uitmaakt is dat ik meestal alleen reis.(ook langere trajecten in de avonduren)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Suus »

Een vrouw ervaart iets sneller een gevoel van onveiligheid dan een man. Vrouwen kunnen overlast ervaren van wandelende testosteronbommen, dat is bij mannen toch wat minder het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Joshua »

Nou sowieso vind ONVEILIG een groot woord. Veel mensen storen zich wel aan grote groepen kinderen die luidruchtig praten. En wanneer die dan gaan puberen is het bij sommige oudere meteen GEVAARLIJK TUIG.

Maar als ik bijvoorbeeld van me werk af kom en even wat rust wil stoor ik mij ook aan grote groepen Limburgse dames die een dagje stad hebben gedaan en weer onderweg naar Reuver of weet ik veel wat zijn. Die praten dan alles behalve zacht en door elkaar heen.

Maar ja wat is onveilig? Als ik rustig zit met wat muziek in me oren heb ik over het algemeen nergens last van.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Een vrouw ervaart iets sneller een gevoel van onveiligheid dan een man. Vrouwen kunnen overlast ervaren van wandelende testosteronbommen, dat is bij mannen toch wat minder het geval.
Ik heb toen ik 14 was gehad dat een man mij in een stoptrein naar Ehv mij op een pedofiele manier lastig viel,verder heb ik daar niet zoveel last van. Ik heb zelf meer last van groepen jongeren al dan niet dronken die de het hele treinstel/bus bij elkaar schreeuwen. Vaak vallen die ook andere reizigers lastig door opmerkingen te maken over jou als reiziger en het voertuig vervuilen door dingen rond te gooien.

Reacties op Facebook gaan vooral over de randstad (vooral in en richting probleemwijken),nachttrein Bd - Ddr,Alles naar Hdr. Bus naar maaskantje(al denk ik dat meer als humor is bedoeld),

Regio Eindhoven is ook goed vertegenwoordigt in het facebooklijstje.
Lijn 149 en 150 komen ook terug in het lijstje.
lijn 99 Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation en Lijn 121 en lijn 122 komen ook voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Suus »

Joshua schreef:Maar als ik bijvoorbeeld van me werk af kom en even wat rust wil stoor ik mij ook aan grote groepen Limburgse dames die een dagje stad hebben gedaan en weer onderweg naar Reuver of weet ik veel wat zijn. Die praten dan alles behalve zacht en door elkaar heen.
Dat is niet onveilig maar dat is overlast.
Maar ja wat is onveilig? Als ik rustig zit met wat muziek in me oren heb ik over het algemeen nergens last van.
Onveilig is als er vreemde mensen rare dingen aan het doen zijn in de trein, of dronkelappen die ruzie hebben, vreemde mensen die onbekenden aan proberen te spreken met vunzige taal. Ook van omroepen in de trein dat er zakkenrollers actief zijn wordt ik nooit zo vrolijk.

De Benelux was jarenlang een notoir onveilige trein op het stuk tussen Antwerpen en Roosendaal, allemaal vaag drugspubliek. Nadat in Roosendaal alle coffeeshops dichtgingen is dat schorriemorrie in ieder geval uit de trein verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door VIRM »

Het woordje 'Powned' zegt het al. Die hele omroep hangt van de sensatie en opklopperij aan elkaar...
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door marlies »

Joshua schreef:Nou sowieso vind ONVEILIG een groot woord. Veel mensen storen zich wel aan grote groepen kinderen die luidruchtig praten. En wanneer die dan gaan puberen is het bij sommige oudere meteen GEVAARLIJK TUIG.
Da's geen onveiligheid nee, maar het is wel erg naief om te denken dat wat jij omschrijft het ergste is dat er gebeurt. Ik ben wel eens lastig gevallen 's avonds laat op een station en dan voel je je dus echt niet veilig.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:
Joshua schreef:Maar als ik bijvoorbeeld van me werk af kom en even wat rust wil stoor ik mij ook aan grote groepen Limburgse dames die een dagje stad hebben gedaan en weer onderweg naar Reuver of weet ik veel wat zijn. Die praten dan alles behalve zacht en door elkaar heen.
Dat is niet onveilig maar dat is overlast.
Maar ja wat is onveilig? Als ik rustig zit met wat muziek in me oren heb ik over het algemeen nergens last van.
Onveilig is als er vreemde mensen rare dingen aan het doen zijn in de trein, of dronkelappen die ruzie hebben, vreemde mensen die onbekenden aan proberen te spreken met vunzige taal. Ook van omroepen in de trein dat er zakkenrollers actief zijn wordt ik nooit zo vrolijk.

De Benelux was jarenlang een notoir onveilige trein op het stuk tussen Antwerpen en Roosendaal, allemaal vaag drugspubliek. Nadat in Roosendaal alle coffeeshops dichtgingen is dat schorriemorrie in ieder geval uit de trein verdwenen.
Dat vage drugspubliek zit nog steeds in die trein maar wel minder dan vroeger.Maar nu zitten ze al vanaf Rtd in de trein ben ze in t1257 en t1265 weleens tegengekomen. Het dealen van drugs en schiet en steekincidenten in de omgeving van het station draagt ook bij aan het gevoel van onveiligheid.Vreemden die andere aanspreken aanspreken op agressieve wijze valt ook onder onveiligheid. Tevens vind ik (dronken) mensen die proberen de noodknopdeurbediening te gebruiken ook niet echt veilig maar dan meer voor hun zelf dan voor de medereizigers.
(waarvoor was dat ding ook al weer en hoe werkt het eigenlijk)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Nitein-Repart »

De grenslijntjes creeeren ook een gevoel van onveiligheid door het aandeel drugstoeristen. Zeker Maastricht-Liège is een onveilige lijn door de combinatie drugstoeristen en een oude boemeltrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Mr-W »

[wiki]Lijn 450 Tilburg Centraal Station - Turnhout (B) Station[/wiki] schijnt de bijnaam de drugsbus te hebben,heb me zelf echter nog nooit onveilig gevoeld in die bus,ook s'avonds niet.Heb ook nog nooit zo'n controle gezien,ben wel een keertje een controleteam van De Lijn tegengekomen op die bus.

De politie van de zone Kempen Noord-Oost heeft in 2008 om en bij de driehonderd personen betrapt op de bus Turnhout-Tilburg die softdrugs bij zich hadden. Daarmee houdt deze ‘drugsbus’ zijn beruchte reputatie hoog.
Al decennialang controllert de politie van de zone Kempen Noord-Oost op geregelde tijdstippen de passagiers op de buslijn 450 Turnhout-Tilburg. De inspecteurs laten de uit Tilburg terugkerende lijnbus dan stoppen aan de vroegere rijkswachtkazerne op de Tilburgseweg in Poppel (Ravels), op een boogscheut van de grens met Nederland.

gva.be
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Ronald »

Die bus hoeft niet per sé onveilig te zijn als er een aantal reizigers in zit met een zakje "spul" in hun binnenzak. Als je wilt weten welke treinen, bussen e.d. onveilig zijn moet je met harde cijfers komen: alle incidenten die gemeld zijn op een rijtje zetten en in kaart brengen waar en wanneer zich dat afspeelde. Gevoel van onveiligheid is toch wel iets anders. Als je 's avonds helemaal alleen in vier bakken DDAR zit voelt dat misschien onveilig, maar is daadwerkelijk heel erg veilig (logisch, als je geen enkele medereiziger hebt :P ).
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Nitein-Repart »

's Avonds kan de s7500 ook wel onveilig zijn, doordat deze trein nauwelijks reizigers kent in combinatie met inzet van Mat'64.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door fogeltje »

De laatste ritten van Arriva uit Eindhoven op zaterdag hebben een slechte reputatie gehad maar daar zit Arriva met de politie boven op. Ik heb zelf maar 1x een onveilige situatie meegemaakt. In lijn 99 zaten twee mannen in een heftige woordenwisseling die grim leek. Het ging om twee asielzoekers uit Velp. Ik denk dat het azc bijdraagt aan de hoge ranking. Maar lijn 99 121 en 122 kunnen er ook bij staan omdat bepaalde ritten te vol zijn. Wellicht verstaan sommige mensen dat ook als onveilig.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door VIRM »

Ronald schreef:Die bus hoeft niet per sé onveilig te zijn als er een aantal reizigers in zit met een zakje "spul" in hun binnenzak. Als je wilt weten welke treinen, bussen e.d. onveilig zijn moet je met harde cijfers komen: alle incidenten die gemeld zijn op een rijtje zetten en in kaart brengen waar en wanneer zich dat afspeelde. Gevoel van onveiligheid is toch wel iets anders. Als je 's avonds helemaal alleen in vier bakken DDAR zit voelt dat misschien onveilig, maar is daadwerkelijk heel erg veilig (logisch, als je geen enkele medereiziger hebt :P ).
Beste Ronald, denk jij dat mensen op de redactie van Powned onderscheid kunnen maken tussen onveiligheid als gevoel/perceptie en daadwerkelijk onveilig zijn? Het is sensationeler als er 300 mensen op een buslijn gepakt worden met 'spul' dan dat er 300 mensen netjes inchecken, rustig in de bus zitten, niemand lastig vallen en toevallig een zakje 'spul' bij zich hebben.
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door deadlock »

Een onveilig gevoel door drugstoeristen of voetbalsupporters is heel vaak simpelweg de illusie van de reiziger. Net ook een hele trein vol met Feyenoordsupporters. Supergezellig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Daniel »

In laatstgenoemd geval ligt het ook maar net aan welke groep je treft: het kan inderdaad gewoon een leuke groep zijn, maar ook een keer een groep gehad die een extra stop van de toenmalige Sneltrein 2200 op Rotterdam Stadion afdwong en de complete coupé verbouwd achterliet toen ze uitstapten. Toen voelde ik me toch wel wat minder veilig, ookal omdat ik destijds nog heel wat jaartjes jonger was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Jef400 »

Op het gebied van het openbaar vervoer zijn voetbalsupporters rare gasten. De ene doet geen vlieg kwaad en de andere is ronduit mongoloïde. Daar is geen eenduidige gedragsomschrijving voor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Vinny »

Vuurwerk afsteken in een ondergronds metrostation is ook zo wat. Dat heb ik wel eens meegemaakt bij een wedstrijd van Ajax. Ik denk dat dat de enige keer is geweest dat ik écht bang geweest ben in het openbaar vervoer. Ik kan sowieso al niet goed tegen knalvuurwerk en al helemaal niet als dat ondergronds wordt afgestoken door dronken tuig waarvan je geen idee hebt of ze wel beseffen wat ze aan het doen zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Stéphane »

deadlock schreef:Een onveilig gevoel door drugstoeristen of voetbalsupporters is heel vaak simpelweg de illusie van de reiziger.
Dat denk ik ook, ik kom op L2550 ook wel eens mensen tegen die Frans spreken en me vragen of ze al in Nederland zijn, maar die willen juist zo min mogelijk opvallen.
Ik heb minder last van hen dan van mensen die het "Eerst uitstappen dan instappen" principe niet hanteren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door AppleMoose »

JeffreyMeijer schreef:Op het gebied van het openbaar vervoer zijn voetbalsupporters rare gasten. De ene doet geen vlieg kwaad en de andere is ronduit mongoloïde. Daar is geen eenduidige gedragsomschrijving voor.
Dat is een omschrijving die voor alle mensen geldt. Enkel bij de voetbalsupporters is dat soms meer zichtbaar.

Verder vind ik powned weer lekker suggestief, en de TS hier ook.
Soms een onveilig gevoel hebben wil niet zeggen dat het traject per definitie onveilig is, zoals al eerder is opgemerkt.
Verder, wat wordt er verstaan onder onveilig?
Groep jongeren die ergens in een hoekje staan te ouwenhoeren met elkaar (al dan niet met scooters), is niet per definitie onveilig. Net als dat drugstoeristen niet allemaal overlastgevend zijn.
We moeten eens ophouden met dat generaliseren. Het is slechts een klein aantal jongeren dat voor overlast (en daarmee soms voor onveiliggevoel) zorgt. Dat betekent niet dat opeens alle groepen jongeren overlastgevend tuig zijn.
Net als dat gezanik over (v)mbo' ers, een kleine groep leerlingen maken er een potje van, maar men doet alsof niemand deugt die op het (v)mbo zit. -o-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door Joshua »

Het gaat ook nergens over. Hier in de Jumbo hangt een bord dat er maximaal 5 scholieren/jongeren tegelijk naar binnen mogen wegens overlast. Naar mijn idee ook een vorm van discriminatie dat je in een supermarkt niet naar binnen mag omdat je jong bent en er toevallig al 5 jongeren binnen zijn. Ik heb zelfs een keer in Utrecht mee gemaakt dat mij werd gevraagd of ik MBO of HBO student was. Toen ik antwoorden MBO wilde ze mij eerst niet naar binnen laten tot er weer wat buiten waren. Toen ik er een issue van maakte dat ik helemaal niet uit Utrecht kwam maar hier gewoon toevallig was om bij iemand op bezoek te gaan en vooraf als verrassing een fles wijn wilde mee nemen mocht ik doorlopen. Wanneer ik op het lokale ROC had gezeten had ik dus niet naar binnen gemogen?
En dat omdat enkele mede studenten voor overlast hadden gezorgd? Belachelijk.
Dat is hetzelfde dat wanneer een neger je winkel overvalt en je zegt maximaal 1 neger tegelijk zodat de security die neger beter in de gaten kan houden. Dan heb je behoorlijk snel een advocaat aan je broek hangen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door deadlock »

Dat is geen discriminatie, dat is hooguit stereotypering. Serieus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: PowLitie is op zoek naar Onveilige OV-trajecten

Bericht door microshit »

Joshua schreef: Ik heb zelfs een keer in Utrecht mee gemaakt dat mij werd gevraagd of ik MBO of HBO student was.
Mag ik raden, Vondellaan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten