Copyright van "onze" wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

Ik zie op Wikipedia pagina's die 1-op-1 van onze wiki lijken overgenomen, bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Concessie_ ... megen_2012

Wat is het copyrightbeleid van "onze" wiki? Mag dat zomaar? Een bronvermelding lijkt me het minste wat op zijn plaats is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Geert »

De licentie staat onder iedere pagina: Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported (CC BY-NC 3.0)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.nl

Eén van de voorwaarden is inderdaad een naamsvermelding, als die niet geplaatst wordt voldoet de kopiërende partij niet aan de licentievoorwaarden. Verder is kopiëren van teksten toegestaan, tenzij dat voor commercieel gebruik is.
Ik zie dat je op de overlegpagina op Wikipedia al een melding gemaakt hebt. Als daar geen reactie uit komt kunnen we eens een beheerder van Wikipedia hierop attenderen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door microshit »

Onderaan onze wiki staat het volgende symbool:
Afbeelding
Lees hier de beschrijving daarvan -> http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.nl

Bronvermelding is dus verplicht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

OK, duidelijk, bronvermelding verplicht (als er over paar dagen geen reactie komt laat ik eerst een bericht op de OP van degene aan die de pagina heeft aangemaakt dan eens naar een beheerder), mag niet overgenomen worden voor commercieel gebruik.

Echter, ik klik op Wikipedia nu eens op dezelfde knop. Wikipedia gebruikt een soortgelijke licentie, echter staat Wikipedia wedergebruik toe voor commercieel gebruik (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl):

De gebruiker mag:

het werk kopiëren, verspreiden en doorgeven
Remixen - afgeleide werken maken
gebruik maken van het werk voor commerciële doeleinden

In hoeverre is dit verenigbaar met onze licentie die wedergebruik voor commerciële doeleinden uitsluit? Wikipedia doet dit zelf niet, maar het zou vanaf Wikipedia voor commerciële doeleinden gebruikt kunnen worden.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door webguy »

Ik geloof dat deze constructie met twee licenties dus wel kan. Wij zouden het kunnen uitsluiten door "Share-Alike" toe te voegen aan de licentie - je mag het alleen hergebruiken onder dezelfde licentie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Z2N »

Momenteel staat boven het gelinkte artikel een melding van copyrightschending.. " Deze pagina is genomineerd voor verwijdering"

Zijn enkele moderators gaan klagen? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:In hoeverre is dit verenigbaar met onze licentie die wedergebruik voor commerciële doeleinden uitsluit? Wikipedia doet dit zelf niet, maar het zou vanaf Wikipedia voor commerciële doeleinden gebruikt kunnen worden.
Dat is niet verenigbaar. Doordat andere partijen deze tekst wel commercieel zouden mogen gebruiken vanaf Wikipedia kan de inhoud van onze wiki niet onder die licentie daar geplaatst worden. Enige uitzondering is wanneer wij (dat is, de oorspronkelijke auteurs van dit artikel) Wikipedia toestemming geven om het artikel onder deze licentie te plaatsen of wanneer Wikipedia voor deze pagina een afwijkende licentie hanteert waardoor de tekst niet meer commercieel gebruikt mag worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

Lijkt me duidelijke taal. Misschien handig dit aan te geven op de verwijderlijst ginds.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Geert »

Ik heb even een toelichting toegevoegd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Daniel »

Bewuste gebruiker heeft op wikipedia toegegeven dat het een copy/paste gevalletje betreft: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_ge ... eytenoever
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Edwin »

Een bumpje maar wel een terechte vind ik. Onze : Randstadnet lijkt wel verdacht veel op https://nl.wikipedia.org/wiki/R-net.
Heel veel zinnen zijn 1-op-1 overgenomen, aangezien ik dit op onze Wiki zelf heb getypt.
What to do?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Milco »

Ik heb even een berichtje geplaatst op de overlegpagina van Randstadnet op Wikipedia, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:R-net
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

Zij vinden dat het met bronvermelding mag. Maar zie de oude antwoorden van Geert op een vraag van mij omtrent het feit dat Wikipedia commercieel hergebruik wel toestaat. Dan mogen ze toch niet overnemen, ook niet met bronvermelding? (of hun eigen licentie voor die pagina aanpassen).
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Edwin »

Precies, CC-BY-NC is hier niet bruikbaar. Als hier tekst staat die van daar is overgenomen, zal die moeten worden verwijderd, tenzij de auteur alsnog toestemming wil geven. Ik heb de toevoeging van 1 december dan ook teruggedraaid. Het onzichtbaar maken van de ongewenste versies is technisch mogelijk, maar kan volgens onze eigen richtlijnen op het moment niet, volgens mij. Paul B (overleg) 14 dec 2013 15:51 (CET)
Geven wij toestemming of wordt het een "Categorie:Verwijderen"?
IK ben zelf van mening dat ik het niet netjes vind dat al mij werk zomaar wordt overgenomen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Suus »

Ze zouden allereerst eens kunnen beginnen met een bronvermelding dan, want die die ik niet :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

Ik moet overigens toegeven dat ik op onze wiki ook wat tekst van Wikipedia geplaatst heb (artikelen van Zuidooster, BBA en ATO uit mijn blote hoofd). Maar daar gaat het wel om tekst die ik zelf ooit op Wikipedia geschreven heb en niet of nauwelijks door anderen bewerkt is. Hoe moet ik daarmee omgaan? Vermelding maken in de bronvermelding van de artikelen op onze Wiki? Voordat er iemand op Wikipedia begint te zeuren (want iemand meldde al dat wij ook info van Wikipedia hebben overgenomen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Daniel »

Als ik me niet vergis laat de licentie van Wikipedia het wel toe om artikelen over te nemen op de OVNL wiki (omdat onze licentie beperkender is). Maar het blijft natuurlijk niet echt gewenst om dingen daarvandaan over te nemen, met uitzondering van iets wat je zelf ooit op Wikipedia geschreven hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door fogeltje »

Het is mijn eigen tekst met misschien hier een daar een spellingcorrectie of kleine aanvulling van iemand anders.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Wubbo »

Als er een vermoeden is van plagiaat op onze Wiki worden wij daar graag van op de hoogte gesteld (wiki@ovinnederland.nl of beheer@ovinnederland.nl), daar nemen wij maatregelen tegen. Dat hebben we in het verleden ook gedaan, en blijven we doen.

Plagiaat is het als tekst letterlijk gekopieerd wordt. Als je een tekst in je eigen woorden herschrijft is er dus geen sprake van plagiaat, maar een bronvermelding is dan alsnog netjes.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Geert »

- Kopiëren van WIkipedia naar OVNL: toegestaan met bronvermelding.
- Kopiëren van OVNL naar Wikipedia: niet toegestaan, onze licentie staat geen commercieel gebruik toe en die van Wikipedia wel.
- Kopiëren zonder bronvermelding: niet toegestaan, tenzij je zelf de auteur bent van het origineel.
- Kopiëren van andere websites dan Wikipedia: check de licentie, toegestaan wanneer de licentie gelijk is aan die van OVNL.
fogeltje schreef:Het is mijn eigen tekst met misschien hier een daar een spellingcorrectie of kleine aanvulling van iemand anders.
Je zou sowieso je eigen origineel kunnen nemen die je oorspronkelijk hebt geupload en dan zelf de spellingscorrecties doen, dan voorkom je alle problemen.
Edwin schreef:Geven wij toestemming of wordt het een "Categorie:Verwijderen"?
IK ben zelf van mening dat ik het niet netjes vind dat al mij werk zomaar wordt overgenomen.
Iedereen die aan het artikel heeft meegewerkt moet toestemming geven om het artikel te publiceren onder een minder beperkende licentie voordat Wikipedia het over kan nemen. Uiteraard staat het Wikipedia vrij om een verwijzing naar de OVNL wiki te plaatsen met een korte samenvatting van de informatie die hier te vinden is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door deadlock »

Vanwaar die beperking op commercieel gebruik?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:Vanwaar die beperking op commercieel gebruik?
Omdat wij niet willen dat andere mensen geld gaan verdienen aan iets waar leden van OVNL vrijwillig aan bijdragen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Geert »

Overigens is het heel lastig om van licentie te veranderen, bij Wikipedia hebben ze er lang over gedaan. Eigenlijk zou je iedereen die aan de OVNL wiki meegewerkt heeft moeten vragen of een andere licentie ook goed is. Voorlopig zal het dus wel bij deze licentie blijven :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door deadlock »

Chauf21 schreef:
deadlock schreef:Vanwaar die beperking op commercieel gebruik?
Omdat wij niet willen dat andere mensen geld gaan verdienen aan iets waar leden van OVNL vrijwillig aan bijdragen.
Waarom niet? Dan doen ze namelijk toch wel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Copyright van "onze" wiki

Bericht door Jef400 »

War of the Wikipedias.

On Topic: Ik ben het er persoonlijk mee eens dat de rechten van 'onze' wiki beschermd worden. Het is niet de bedoeling dat jezelf regels maakt. Iemand van buitenaf je werk knipt en plakt en vervolgens alles doet wat je niet wilt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten