Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Daniel »

Buschauffeurs boos om radio in bus

EINDHOVEN - De Eindhovense buschauffeurs zijn boos omdat de nieuwe stadsbussen die binnenkort gaan rijden geen radio meer hebben. Wettelijk is zo'n radio aan boord zelfs verboden.
De ondernemingsraad van de chauffeurs is ook akkoord gegaan omdat ze bang waren dat anders een andere busmaatschappij in Eindhoven zou gaan rijden, die deze maatregel wel zou accepteren. De chauffeurs gaan daarom maar met een transistorradio op pad in de toekomst.

Omdat geluidsdragers in de bus wettelijk verboden zijn, riskeren ze een boete als ze een transistorradio aan hebben staan in de bus. De eerste nieuwe bussen rijden vanaf 14 december in Eindhoven.

Bron: Omroep Brabant
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Geert »

Omroep Brabant schreef:Wettelijk is zo'n radio aan boord zelfs verboden.
Dat was vast het argument. :roll:
De ondernemingsraad van de chauffeurs is ook akkoord gegaan omdat ze bang waren dat anders een andere busmaatschappij in Eindhoven zou gaan rijden, die deze maatregel wel zou accepteren.
Maar natuurlijk...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Raymond »

Het is dan ook geen wet, maar het was een eis van het SRE in het bestek voor de aanbesteding.. Die waren namelijk niet zo tevreden met de proef toen er dmv boxen in de gehele bus radiomuziek te horen was. Na klachten van reizigers is dat teruggedraaid en staat die radio alleen nog bij de chauffeur aan. Soms wel zodanig dat je het in een groot gedeelte van de bus nog hoort, maar een volumebegrenzer is dan wel iets effectiever dan zeggen dat je helemaal geen radio meer wilt hebben in je bussen..
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door playertwo »

Heb regelmatig gehad dat de chauffeur de radio lekker aan had staan. Heb en had er ook nooit een probleem mee. Van mij mag dat altijd wel. Studeren doe je toch niet in de bus, en de rit gaat een stuk sneller :mrgreen:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Jurjen »

En terecht. Als mensen muziek willen, nemen ze zelf wel hun (zelf gekozen) muziek mee. Als ik eens zonder muziek in de bus wil zitten (met een vriend(in) praten bijvoorbeeld, hoef ik niet van die zeik-muziek op de achtergrond te horen...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Stefan »

Van mij mag een chauffeur gerust muziek luisteren, maar ik hoef er geen last van te hebben, dat wil ik van de muziek van andere passagiers ook niet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Mikos »

Ik moet zeggen dat die schlagers die af en toe voorbij komen voor mij nou niet echt hoeven...
Enne, ergens kan ik het me wel inbeelden; al die belachelijk MP3-spelers die veel te hard aanstaan, dat mag wel, maar de chauffeur mag zelf geen radio aanhebben? Wat is het volgende?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Wubbo »

Maar dat geldt ook andersom: in huisregels wordt vaak vermeld dat je geen overlast mag veroorzaken voor andere passagiers, bijvoorbeeld door het draaien van (luide) muziek. Waarom mag de buschauffeur die overlast dan wel veroorzaken?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Enne, ergens kan ik het me wel inbeelden; al die belachelijk MP3-spelers die veel te hard aanstaan, dat mag wel, maar de chauffeur mag zelf geen radio aanhebben?
Nee, die mp3-spelersmogen ook niet veel te hard aanstaan. Dat er meestal niet iets van wordt gezegd is iets anders.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Mikos »

Dat is precies waar het hem in zit... Moet je nou als chauffeur, in dienst zijn van het busbedrijf waar je voor werkt, het goede voorbeeld geven, of moet je gewoon net zo goed schijt aan de rest hebben, door je muziek net zo hard te zetten?

Overigens valt het me wel op dat alleen bij Hermes de radio's altijd aanstonden. Als dat hier in de omgeving bij Connexxion al gebeurt, dan is het een transistor-radio die ze bij zich hebben...
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door tsov »

Hermes was zo'n beetje het enige bedrijf met ingebouwde radio's. Uit m'n hoofd heeft Veolia ze in Limburg nog steeds en hebben de ex-SBM-bussen die door het land rijden (Veolia Limburg, Arriva Dordrecht) ze ook :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door mb90 »

De RET heeft ze ook nog. Er is zelfs een chauffeur op Zuid die telkens zijn eigen CD's met een soort jazzmuziek bij zich heeft. Of hij die dan in een discman (als hij die nog heeft) of in een CD-speler ergens stopt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Daniel »

Inderdaad, in Dordt hebben we nog radio's in de Citaro's maar het komt vaak genoeg voor dat chauffeurs in een ander type bus zelf een radiotje hebben meegenomen.
Er is hier zelfs ooit sprake geweest ook het andere materieel van radio's te voorzien. Dat was men hier namelijk ook gewend, want bij SVD had elke bus radio (al stoorde die bij de LPG-bussen als een gek doordat de gastank voor de antenne zat)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Geert »

mb90 schreef:De RET heeft ze ook nog. Er is zelfs een chauffeur op Zuid die telkens zijn eigen CD's met een soort jazzmuziek bij zich heeft. Of hij die dan in een discman (als hij die nog heeft) of in een CD-speler ergens stopt weet ik niet.
Volgens mij heb ik eens bij die chauf in de bus gezeten. Verhaal komt bekend voor namelijk :P.

Wat wel opvalt is dat je tegenwoordig veel minder de radio aan hoort staan in de bus. Beleidswijziging, of Buma/Stemra kwam er achter?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Suus »

Misschien een beetje een kick, de Den Oudsten bussen die bij de HTM rondrijden (serie 100) hebben ook nog radio's. In meerdere bussen vandaag de radio gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Chauf21 »

De Randstadrail-voertuigen van de HTM zijn zelfs uitgerust met CD-spelers 8-)
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door racingweirdo »

Mikos schreef:Dat is precies waar het hem in zit... Moet je nou als chauffeur, in dienst zijn van het busbedrijf waar je voor werkt, het goede voorbeeld geven, of moet je gewoon net zo goed schijt aan de rest hebben, door je muziek net zo hard te zetten?

Overigens valt het me wel op dat alleen bij Hermes de radio's altijd aanstonden. Als dat hier in de omgeving bij Connexxion al gebeurt, dan is het een transistor-radio die ze bij zich hebben...
als je gaat shoppen dan kom je ook in ontzettend veel winkels die muziek hebben aanstaan de een nog harder dan de ander.

Ga je dan ook aan de winkelier vragen of het zachter mag omdat jij naar je mp3 wilt luisteren?


als je het mij vraagt, het bedrijf bepaalt wat er in de bus opstaat en deze gevallen hebben ze het altijd over gelaten aan de chauffeur en terecht.

en als je het niet bevalt moet je vooral niet instappen


eigelijk vind ik dat er door de hele bus op een normaal volume muziek te horen moet zijn, zoals dat ook in overdekte winkelcentra`s gebeurt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Daan »

Sure... :roll:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door Dubbele P »

Radio in de bus op een niet te hard volume vind ik geen enkel probleem. Luister ik tien keer liever naar dan het gezever van medepassagiers. Ik zou ook willen dat er meteen een verbod komt op het gebruik van mobiele telefoons en mp3-spelers in het OV. Waar je een paar jaar geleden je nog ergerde aan medereizigers die hun muziek veel te hard hebben staan, zijn er nu al van die asociale debielen die gewoon muziek op hun telefoon aanzetten in de bus of de trein. :evil:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eindhoven: Buschauffeurs boos om radio in bus

Bericht door tsov »

Nou, mp3-speler verbieden in het OV lijkt me niet zo geslaagd... Anders wordt een treinritje naar Zeeland/Limburg/Groningen wel erg lang... :wink: Maar ik ben het met je eens dat het asociaal is 'm knalhard te zetten of zelfs geen koptelefoons te gebruiken :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten