Michael 1988 schreef:Ik denk overigens wel dat er midibussen worden aangeschaft door Arriva. Je hebt in Tilburg nog de wijkbus en in Oost-Brabant nog lijn 92 (volgens mij) en 162 die beide nu met midibussen wordt bereden. Daarnaast kan het misschien zo zijn dat in de binnenstad van Den Bosch midibussen worden ingezet (meende daar ergens in de PvE iets over gelezen te hebben).
De wijkbus in Tilburg is al begin dit jaar opgeheven (zie
http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.3573056). Midibussen worden op dit moment alleen nog gebruikt rond Oss op de lijnen 1, 2, 96, 161 en 162. Daarvan worden de lijnen 1, 2 en 162 in 2015 opgeheven. Lijn 96 gaat alleen nog in de spits rijden en in de spits zijn de kleinere bussen daar nu juist vaak een probleem. Lijn 161 zou op zich met een midibus toe kunnen, maar dan praat je over welgeteld 1 bus en het lijkt nogal inefficient om daar een afwijkend type voor te kopen.
De plannen van de gemeente voor een centrumbus in Den Bosch zijn niet opgenomen in het bestek, mede gezien het fiasco van de 220-express. Gewone stadsbussen komen al sinds enige jaren niet meer in het centrum.
Volans rijdt in West-Brabant, en niet in Midden of Oost Brabant (huidige concessies). Ik weet niet of dit nu betekend dat het netwerk zich gaat uitbreiden naar Oost-Brabant, maar dan vraag ik mij af waar en welke lijnen. Misschien de 3xx lijnen van Tilburg naar Den Bosch via Waalwijk?
De Provincie heeft het over HOV-lijnen, Volans is een merknaam van Veolia voor de HOV-lijnen rond Breda. Wat betreft Oost-Brabant vallen onder HOV de lijnen 152/153, 160 en de 3xx-lijnen in de Langstraat. Voor 152/153 en 160 is er een plan voor vrije busbanen om ze echt op HOV-niveau te brengen maar dat zou pas rond 2030 klaar zijn en is voorlopig in de ijskast verdwenen wegens geldgebrek. Voor een upgrade van de 3xx-groep is er voor zover ik weet geen plan.
Daarnaast denk ik wel eerder dat er één zero-emissie bus wordt aangeschaft, al dan niet in de vorm van de huidige elektrische Volvo die nog langer in dienst blijft.
Zou inderdaad kunnen bedenk ik nu, in dat geval zullen de 120 streekbussen airco krijgen.
Ik denk dat er wel nieuwe buurtbussen worden aangeschaft. In de huidige buurtbussen is het te krap om een rolstoellift achter te plaatsen met rolstoel. Aangezien de rolstoelplaats niet ten koste mag gaan van één of meer van de acht voorgeschreven zitplaatsen zullen beide vervoerders nieuwe buurtbussen moeten aanschaffen.
Ik vrees dat een rolstoellift in de huidige busjes inderdaad een probleem wordt. Maar als dat de enige reden is om allemaal nieuwe buurtbusjes te kopen vind ik dat wel een absurde geldverspilling, geleidelijk laten instromen bij vervanging lijkt me een wat betere besteding van belastinggeld.