Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Karl »

Daarnaast klinkt het volgende ook wel erg sterk.
Arriva gaat definitief het busvervoer in Noordoost-Brabant verzorgen.
Net of de bezwaartermijn al voorbij is.

Mocht het goed gaan, dan is het wel netjes om bijna een jaar implementatietermijn te hebben. (y) Heeft Brabant na het vorige debacle wellicht ook nodig.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Vinny »

Ik haal uit het persbericht niet dat er wezenlijke veranderingen op til zijn, en de vervoerders blijven grotendeels in hun eigen gebied rijden. Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken om een tamelijk rimpelloze overgang te realiseren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva en Veolia blijven rijden in Brabant
DEN BOSCH - Veolia en Arriva blijven ook vanaf 2015 het busvervoer in Noord-Brabant verzorgen. De provincie heeft dat dinsdag bekendgemaakt. Veolia blijft rijden in West-Brabant, Arriva blijft rijden in Oost-Brabant. Alleen Tilburg krijgt door een gebiedswijziging te maken met een wisseling. Arriva gaat in Tilburg rijden. Arriva en Veolia waren voor beide gebieden in de race. Voor Oost-Brabant deed ook Syntus nog mee.

Gedeputeerde Ruud van Heugten wilde dinsdag niet precies onthullen wat de doorslag heeft gegeven, maar hij zegt dat het niet alleen de prijs was. Veolia scoorde bijvoorbeeld punten door het aanbod om de stadsdienst Breda vanaf 2015 volledig elektrisch te gaan rijden. Veolia zet in Breda 34 grote elektrische bussen in. Breda is zo de eerste stad van Europa waar alleen elektrisch wordt gereden, aldus de provincie. Geld voor de relatief beperkte stadsdienst in Oss was er niet meer.

Brabant staat bekend als een grote opdracht voor busbedrijven. De provincie heeft per jaar ongeveer 59 miljoen euro beschikbaar voor het busvervoer.

Bron: Telegraaf
Laatst gewijzigd door webguy op di 17 dec 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Inkorten & leesbaar maken
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Joshua »

In de praktijk zal er dus eigenlijk niet zo heel veel veranderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af wie nu helemaal profiteert van deze aanbesteding. Niet de reiziger, die geen verbetering aan zijn lijnennet ziet of een verbetering van de reisinformatie... Er zijn nog altijd grote gebieden waar men het met een web aan buurtbussen moet doen terwijl op andere plekken een totale overbediening plaatsvind met buslijnen die parallel lopen aan een spoorverbinding...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Ik vraag mij af wie nu helemaal profiteert van deze aanbesteding. Niet de reiziger, die geen verbetering aan zijn lijnennet ziet of een verbetering van de reisinformatie... Er zijn nog altijd grote gebieden waar men het met een web aan buurtbussen moet doen terwijl op andere plekken een totale overbediening plaatsvind met buslijnen die parallel lopen aan een spoorverbinding...
De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Joshua »

Maar dat ik straks niet meer in het weekend naar me ouders kan omdat deze buslijn blijkbaar onrendabel is vind ik toch zeer vervelend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:[..]
De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Daar heb je niet zo veel aan als er goed goede reisinformatie is of er überhaupt geen bus rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Joshua schreef:In de praktijk zal er dus eigenlijk niet zo heel veel veranderen.
Die meneer van de Telegraaf weet vrees ik niet zo goed waar het over gaat. We praten hier over de grootste veranderingen in het Brabantse OV in tientallen jaren. Wat verandert er zoal:

1) Er komt een forse een verschuiving van Veolia naar Arriva omdat Veolia niet alleen alle lijnen die het nu nog heeft ten noorden en oosten van Tilburg kwijt raakt maar ook de volledige stadsdienst Tilburg.
2) Het busvervoer wordt geconcentreerd op de drukke lijnen. De huidige dekkingsgraad die met 55% al aardig hoog is voor Nederlandse begrippen moet naar 70%.
3) Op de sneldiensten (nu al met een dekkingsgraad van boven de 80%) gaan veel meer bussen rijden, vooral in de spitsuren, in de avonduren en in het weekend.
4) Op de overige drukke streeklijnen gaan meer bussen rijden in de spitsuren (veelal van 30' naar 15').
5) Op de minder drukke lijnen worden de diensten beperkt tot ma-vr overdag of zelfs tot alleen tot spitsuren. In de avonduren en het weekend wordt daar niet meer gereden. Vele tientallen, ook grotere dorpen verliezen hun OV in de avonduren en het weekend.
6) Slechtere stadslijnen zullen niet meer rijden in de avonduren (na 20 uur) en op zondagmorgen. Eventueel worden ook stadslijnen gecombineerd.
7) Routes zullen worden versneld om de omloopsnelheid te verhogen om zodoende een hogere dekkingsgraad te kunnen halen (wellicht grotere loopafstanden en/of afscheid nemen van 30 km-zones).
8) De stadsdienst Oss wordt volledig opgeheven.
9) De stadsdienst Breda schakelt volledig over op elektrische bussen.

Dus om nu te zeggen dat alles bij het oude blijft....
Laatst gewijzigd door Frans F op di 17 dec 2013, 22:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Ik vraag mij af wie nu helemaal profiteert van deze aanbesteding. Niet de reiziger, die geen verbetering aan zijn lijnennet ziet of een verbetering van de reisinformatie... Er zijn nog altijd grote gebieden waar men het met een web aan buurtbussen moet doen terwijl op andere plekken een totale overbediening plaatsvind met buslijnen die parallel lopen aan een spoorverbinding...
Er moet zwaar worden bezuinigd omdat de Provincie minder geld beschikbaar heeft dan bij de huidige concessie. Dus zullen er sowieso meer inkrimpingen dan uitbreidingen zijn. Voor voortzetting van het huidige aanbod ontbreekt het geld.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Ik weet niet of dit wel klopt, want er worden geen nieuwe bussen geeist en de huidige bussen hebben geen airco.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BR628 »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Ik weet niet of dit wel klopt, want er worden geen nieuwe bussen geeist en de huidige bussen hebben geen airco.
Nieuwe bussen komen er wel degelijk (tenminste bij Brabant Oost, 120 stuks). Zie http://www.arriva.nl/nieuws/noord-braba ... t-brabant/
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Ik weet niet of dit wel klopt, want er worden geen nieuwe bussen geeist en de huidige bussen hebben geen airco.
C.6.8 Ten aanzien van verwarming en ventilatie in Bussen geldt:
• Bussen (met uitzondering van Zero emissie voertuigen) die worden ingezet op Streekvervoer en
HOV-lijnen zijn voorzien van airconditioning;.
• Overige Bussen (waaronder mede begrepen Zero emissie voertuigen die worden ingezet op
Streeklijnen en HOV-lijnen) zijn voorzien van een klimaatbeheersingssysteem, waarmee de
temperatuur in de Bus onder alle omstandigheden aangenaam is voor de Reizigers en alle delen
van de Bus goed geventileerd zijn;
C.6.47
• Airconditioning. Deze eis geldt niet voor Zero emissie voertuigen. Zero emissie voertuigen die
als Buurtbus worden ingezet zijn minimaal voorzien van een klimaatbeheersingssysteem,
waarmee de temperatuur onder alle omstandigheden aangenaam is voor de Reizigers en alle
delen van de Buurtbus goed geventileerd zijn;

C.6.49De Buurtbussen zijn geschikt voor het vervoer van rolstoelgebruikers: hetzij door een Lagevloer en
een (handbediende of elektrische) rolstoelplank, hetzij door de aanwezigheid van een rolstoellift. In
de Buurtbus is ruimte voor één handbediende rolstoel. De rolstoelplaats mag niet ten koste gaan van één
of meer van de acht voorgeschreven zitplaatsen.
Het PvE stelt deze eisen dus komt er Airco en rolstoelmogelijkheid voor Buurtbussen.(in de huidige bussen kan mogelijk een rolstoellift aangebracht worden)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

BR628 schreef:Nieuwe bussen komen er wel degelijk (tenminste bij Brabant Oost, 120 stuks). Zie http://www.arriva.nl/nieuws/noord-braba ... t-brabant/
De 120 nieuwe bussen van Arriva zijn zero-emissie en dus vrijgesteld van airco. De 80 huidige bussen zijn non-airco en mogen dus niet meer in het streekvervoer worden ingezet maar wel in het stadsvervoer. En die zal Arriva dus gaan gebruiken voor de stadsdiensten in Tilburg en Den Bosch (dat aantal van 80 heb je daar samen ongeveer voor nodig). Momenteel rijden er trouwens ook al deels streekbussen op de stadsdienst Den Bosch.

Veolia gaat terug van 800fte naar 500fte er verliest dus ruwweg 35-40% van zijn omzet. Ik weet niet welk deel van hun vloot zero-emissie is maar ik vrees dat die inderdaad wellicht wel een probleem zullen hebben als ze met de huidige bussen willen verder gaan. De stadsdienst Breda wordt elektrisch dus daar kunnen ze geen oude bussen kwijt.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 17 dec 2013, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
BR628 schreef:Nieuwe bussen komen er wel degelijk (tenminste bij Brabant Oost, 120 stuks). Zie http://www.arriva.nl/nieuws/noord-braba ... t-brabant/
De 120 nieuwe bussen van Arriva zijn zero-emissie en dus vrijgesteld van airco. De 80 huidige bussen zijn non-airco en mogen dus niet meer in het streekvervoer worden ingezet maar wel in het stadsvervoer. En die zal Arriva dus gaan gebruiken voor de stadsdiensten Tilburg en Den Bosch (dat aantal van 80 heb je daar samen ongeveer voor nodig). Momenteel rijden er trouwens ook al deels streekbussen op de stadsdienst Den Bosch.

Veolia gaat terug van 800fte naar 500fte er verliest dus ruwweg 35-40% van zijn omzet. Ik weet niet welk deel van hun vloot zero-emissie is maar ik vrees dat die wellicht wel een probleem zullen hebben.
Goed lezen wat op de website staat :
In de concessie Oost-Brabant gaan 200 bussen rijden, waarvan 80 bussen van de huidige bestaande vloot. De nieuwe bussen zijn Euro 6-bussen en er wordt een zero emissie bus aangeschaft
Euro 6 is anders dan zero emissie.Ben blij dat alle bussen Wifi krijgen. Weet iemand toevallig of er nog Midibussen zoals VDL Citea MLE besteld worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Euro 6 is anders dan zero emissie. Ben blij dat alle bussen Wifi krijgen. Weet iemand toevallig of er nog Midibussen zoals VDL Citea MLE besteld worden.
Arriva bericht: "De nieuwe bussen zijn Euro 6-bussen en er wordt een zero emissie bus aangeschaft". Volgens mij wordt bedoeld dat ze euro6-bussen van een zero-emissie type kopen en niet een 1 losse zero-emissie bus (hoewel het bericht dat laatste inderdaad niet uitsluit).

Of er kleinere bussen worden aangeschaft vraag ik me af. Door het massale schrappen in de daluren/weekend en door het opheffen van de stadsdienst Oss is er niet zo veel emplooi meer voor kleinere bussen. Het zou dus ook kunnen zijn dat ze voor totale eenheidsworst gaan, dat heeft ook zo zijn voordelen.

Interessant is verder of Arriva ook gelede bussen aanschaft, zoals Veolia die nu gebruikt in de Langstraat en in Tilburg.In Oost-Brabant kozen ze tot nu toe liever voor versterkingsbussen op de drukste uren.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 18 dec 2013, 08:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Vinny »

Joshua schreef:Maar dat ik straks niet meer in het weekend naar me ouders kan omdat deze buslijn blijkbaar onrendabel is vind ik toch zeer vervelend.
Komt er geen vraagafhankelijk vervoer dan? In Friesland zijn de meeste dorpen (hoe klein ook) wel bereikbaar per beltaxi.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Vinny schreef: Komt er geen vraagafhankelijk vervoer dan? In Friesland zijn de meeste dorpen (hoe klein ook) wel bereikbaar per beltaxi.
Het op de slechte lijnen bespaarde geld wordt meteen weer uitgeven aan uitbreidingen op de hoofdlijnen en kan dus niet gebruikt worden voor extra vraagafhankelijk vervoer zoals bijv. in Friesland is gebeurd. Daarnaast gaat het in Brabant ook om grotere plaatsen die deels zonder OV komen te zitten en niet om dorpen van 100 inwoners zoals in Friesland. De kosten van vraagafhankelijk taxi-vervoer kunnen dan al gauw gierend uit de klauwen lopen.

Ik weet verder niet of de vervoerders in hun aanvullende bod boven het basisnetwerk nog iets hebben geboden in de vorm van belbusritten. Maar ik vermoed uit de berichtgeving tot nu toe dat dat niet al te veel zal zijn, zeker in West-Brabant waar de elektrische bussen een enorme hap uit het budget nemen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk overigens wel dat er midibussen worden aangeschaft door Arriva. Je hebt in Tilburg nog de wijkbus en in Oost-Brabant nog lijn 92 (volgens mij) en 162 die beide nu met midibussen wordt bereden. Daarnaast kan het misschien zo zijn dat in de binnenstad van Den Bosch midibussen worden ingezet (meende daar ergens in de PvE iets over gelezen te hebben).

Daarnaast valt mij een stuk tekst op:
Zo worden bijvoorbeeld de Volans lijnen uitgebreid tot een frequentie waarvoor de reizigers in de spits geen dienstregeling meer hoeft te raadplegen.
Volans rijdt in West-Brabant, en niet in Midden of Oost Brabant (huidige concessies). Ik weet niet of dit nu betekend dat het netwerk zich gaat uitbreiden naar Oost-Brabant, maar dan vraag ik mij af waar en welke lijnen. Misschien de 3xx lijnen van Tilburg naar Den Bosch via Waalwijk?

Daarnaast denk ik wel eerder dat er één zero-emissie bus wordt aangeschaft, al dan niet in de vorm van de huidige elektrische Volvo die nog langer in dienst blijft.
Mr-W schreef:
Frans F schreef:
Mr-W schreef: De reiziger profiteert van de betere kwaliteitseisen voor voertuigen.Buurtbussen hebben nu verplicht een lage instap nodig en eindelijk worden Airco's verplicht.
Ik weet niet of dit wel klopt, want er worden geen nieuwe bussen geeist en de huidige bussen hebben geen airco.
C.6.8 Ten aanzien van verwarming en ventilatie in Bussen geldt:
• Bussen (met uitzondering van Zero emissie voertuigen) die worden ingezet op Streekvervoer en
HOV-lijnen zijn voorzien van airconditioning;.
• Overige Bussen (waaronder mede begrepen Zero emissie voertuigen die worden ingezet op
Streeklijnen en HOV-lijnen) zijn voorzien van een klimaatbeheersingssysteem, waarmee de
temperatuur in de Bus onder alle omstandigheden aangenaam is voor de Reizigers en alle delen
van de Bus goed geventileerd zijn;
C.6.47
• Airconditioning. Deze eis geldt niet voor Zero emissie voertuigen. Zero emissie voertuigen die
als Buurtbus worden ingezet zijn minimaal voorzien van een klimaatbeheersingssysteem,
waarmee de temperatuur onder alle omstandigheden aangenaam is voor de Reizigers en alle
delen van de Buurtbus goed geventileerd zijn;

C.6.49De Buurtbussen zijn geschikt voor het vervoer van rolstoelgebruikers: hetzij door een Lagevloer en
een (handbediende of elektrische) rolstoelplank, hetzij door de aanwezigheid van een rolstoellift. In
de Buurtbus is ruimte voor één handbediende rolstoel. De rolstoelplaats mag niet ten koste gaan van één
of meer van de acht voorgeschreven zitplaatsen.
Het PvE stelt deze eisen dus komt er Airco en rolstoelmogelijkheid voor Buurtbussen.(in de huidige bussen kan mogelijk een rolstoellift aangebracht worden)
Ik denk dat er wel nieuwe buurtbussen worden aangeschaft. In de huidige buurtbussen is het te krap om een rolstoellift achter te plaatsen met rolstoel. Aangezien de rolstoelplaats niet ten koste mag gaan van één of meer van de acht voorgeschreven zitplaatsen zullen beide vervoerders nieuwe buurtbussen moeten aanschaffen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

HOV worden op termijn de 152 en 153, maar ook dacht ik de 256 en 157.
Overigens ook via HOV2 in Eindhoven.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

WiFi, lage instap, actuele reisinformatie aan de halte, schermen in de bus, airco.
Leuk maar wat heb je eraan als de basis ontbreekt.
Enige wat dan goed scoren is is zero-emissie.

Laten ze nu eens terugkeren naar hun basistaak.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Ik denk overigens wel dat er midibussen worden aangeschaft door Arriva. Je hebt in Tilburg nog de wijkbus en in Oost-Brabant nog lijn 92 (volgens mij) en 162 die beide nu met midibussen wordt bereden. Daarnaast kan het misschien zo zijn dat in de binnenstad van Den Bosch midibussen worden ingezet (meende daar ergens in de PvE iets over gelezen te hebben).
De wijkbus in Tilburg is al begin dit jaar opgeheven (zie http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.3573056). Midibussen worden op dit moment alleen nog gebruikt rond Oss op de lijnen 1, 2, 96, 161 en 162. Daarvan worden de lijnen 1, 2 en 162 in 2015 opgeheven. Lijn 96 gaat alleen nog in de spits rijden en in de spits zijn de kleinere bussen daar nu juist vaak een probleem. Lijn 161 zou op zich met een midibus toe kunnen, maar dan praat je over welgeteld 1 bus en het lijkt nogal inefficient om daar een afwijkend type voor te kopen.

De plannen van de gemeente voor een centrumbus in Den Bosch zijn niet opgenomen in het bestek, mede gezien het fiasco van de 220-express. Gewone stadsbussen komen al sinds enige jaren niet meer in het centrum.
Volans rijdt in West-Brabant, en niet in Midden of Oost Brabant (huidige concessies). Ik weet niet of dit nu betekend dat het netwerk zich gaat uitbreiden naar Oost-Brabant, maar dan vraag ik mij af waar en welke lijnen. Misschien de 3xx lijnen van Tilburg naar Den Bosch via Waalwijk?
De Provincie heeft het over HOV-lijnen, Volans is een merknaam van Veolia voor de HOV-lijnen rond Breda. Wat betreft Oost-Brabant vallen onder HOV de lijnen 152/153, 160 en de 3xx-lijnen in de Langstraat. Voor 152/153 en 160 is er een plan voor vrije busbanen om ze echt op HOV-niveau te brengen maar dat zou pas rond 2030 klaar zijn en is voorlopig in de ijskast verdwenen wegens geldgebrek. Voor een upgrade van de 3xx-groep is er voor zover ik weet geen plan.
Daarnaast denk ik wel eerder dat er één zero-emissie bus wordt aangeschaft, al dan niet in de vorm van de huidige elektrische Volvo die nog langer in dienst blijft.
Zou inderdaad kunnen bedenk ik nu, in dat geval zullen de 120 streekbussen airco krijgen.
Ik denk dat er wel nieuwe buurtbussen worden aangeschaft. In de huidige buurtbussen is het te krap om een rolstoellift achter te plaatsen met rolstoel. Aangezien de rolstoelplaats niet ten koste mag gaan van één of meer van de acht voorgeschreven zitplaatsen zullen beide vervoerders nieuwe buurtbussen moeten aanschaffen.
Ik vrees dat een rolstoellift in de huidige busjes inderdaad een probleem wordt. Maar als dat de enige reden is om allemaal nieuwe buurtbusjes te kopen vind ik dat wel een absurde geldverspilling, geleidelijk laten instromen bij vervanging lijkt me een wat betere besteding van belastinggeld.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 18 dec 2013, 09:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:HOV worden op termijn de 152 en 153, maar ook dacht ik de 256 en 157.
Overigens ook via HOV2 in Eindhoven.
256 bestaat niet, maar je bedoelt waarschijnlijk 155/156. Het idee is al langer om deze lijnen in elkaar te schuiven tot een versnelde dienst die dan om het halfuur zou gaan rijden, grotendeels via de huidige route van lijn 155 (probleem: de bediening van St Michielsgestel). Of Arriva met dat idee verder wil of met iets heel anders gaat komen is de vraag. Net als de ontsluitende lijn 157 horen 155/156 overigens niet tot het HOV-netwerk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:WiFi, lage instap, actuele reisinformatie aan de halte, schermen in de bus, airco.
Leuk maar wat heb je eraan als de basis ontbreekt.
Enige wat dan goed scoren is is zero-emissie.
Laten ze nu eens terugkeren naar hun basistaak.
Al die toeters en bellen eten steeds meer van het budget op. Het enige wat wel nodig is is airco, tenminste als je VDL-bussen bestelt want die dingen hebben zo'n slechte ventilatie dat het zonder airco in de zomermaanden niet te harden is.

Zero-emissie kan nog wel eens de ondergang van Veolia Brabant worden. De ervaring met de proeven in Den Bosch hebben bewezen dat techniek daarvan is totaal niet rijp voor grootschalige introductie en dat gaat vrees ik Veolia en Provincie goud geld kosten. Het zal straks nog lastig worden dit uit te leggen aan de inwoners van al die dorpen die een groot deel van de week zonder busvervoer komen te zitten.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 18 dec 2013, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef:WiFi, lage instap, actuele reisinformatie aan de halte, schermen in de bus, airco.
Leuk maar wat heb je eraan als de basis ontbreekt.
Enige wat dan goed scoren is is zero-emissie.
Laten ze nu eens terugkeren naar hun basistaak.
Al die toeters en bellen eten steeds meer van het budget op. Het enige wat wel nodig is is airco, tenminste als je VDL-bussen bestelt want die dingen hebben zo'n slechte ventilatie dat het zonder airco in de zomermaanden niet te harden is. Het zou VDL verboden moeten worden uberhaupt nog bussen zonder airco te verkopen, levensgevaarlijk.

Zero-emissie kan nog wel eens de ondergang van Veolia worden. De techniek daarvan is totaal niet rijp voor grootschalige introductie en dat gaat vrees ik Veolia en Provincie goud geld kosten. Het zal lastig worden dit uit te leggen aan de inwoners van al die dorpen die straks een groot deel van de week zonder busvervoer komen te zitten.
Dat valt zo uit te leggen, Breda wil na de flop van de Fyra,een nieuw prestige project.Hiervoor heeft de provincie Noord- Brabant subsidie gegeven om de hele stadsdienst met elektrische bussen te rijden als 1e in de Wereld .Helaas zijn die bussen veel duurder dan gewone stadsbussen waardoor de provincie geen geld meer heeft voor bussen naar Dorpen.

Gaat lijn 153 trouwens nog extra rijden of blijft het bij 3 ritten per dag ?
Ik had eigenlijk als provincie/KAN graag gezien dat er tussen Uden en Nijmegen budget vrij wordt gemaakt voor een sneldienst via de A50 van Uden naar Nijmegen gekoppeld aan lijn 152 of 153.(misschien alleen als spitslijn)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten