Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Daniel »

Minder bussen naar Den Haag
Door SOPHIE MOERLAND

ALPHEN - Den Haag wordt met invoering van de nieuwe busdienstregeling voor inwoners van Alphen slechter bereikbaar.
Per 14 december halveert het aantal busritten in de daluren naar het Haagse Centraal Station.
Een gebrek aan passagiers tussen tien uur ’s ochtends en drie uur ’s middags is reden voor vervoersbedrijf Connexxion de reden de ritten te schrappen.

Het gaat om de lijnen 380 en 381. Lijn 380, die vanaf de Troubadourweg vertrekt, rijdt in de daluren nog maar de helft van de ritten. Lijn 381 vertrekt vanaf de Ridderhof om half tien ’s morgens en daarna alleen nog maar om elf, een en drie uur. Tot nu toe vetrok de bus elk uur voor deze rit. Vanaf half vijf wordt de normale dienstregeling hervat.

,,De bussen in de spits zitten altijd wel erg vol, deze zullen dan ook even vaak blijven rijden,’’ laat Paul Engelbert van Connexxion weten. Aanpassing van de reistijden heeft jaarlijks plaats en gebeurt om de aansluiting van het openbaar vervoer op de vraag te behouden.

Benno Houweling van reizigersorganisatie Rover vindt het begrijpelijk dat Connexxion de buslijn aanpast. ,,Als er weinig gebruik wordt gemaakt van een rit, dan is het voor een aantal mensen jammer, maar dan is het ook verklaarbaar dat op andere routes meer ritten worden ingevuld. Er wordt gewoon geschoven. ’’ Rover had wel om een extra laatste rit op een aantal lijndiensten gevraagd, maar aan dit verzoek is geen gehoor gegeven.

Leiden wordt juist beter bereikbaar. Op zondag rijdt de bus vanaf het Alphense station elk uur in plaats van eens per twee uur.

,,Bij de wijzigingen in de dienstregeling van de interliners en stads- en streekbussen gaat het echt om minuten,’’ benadrukt Engelbert:,,Als bussen vaak te laat komen, dan wordt de reistijd van a tot b aangepast.’’ Zo doet stadslijn 73 er twee minuten langer over om vanaf het station zijn rondje te maken.

In de gemeentes Bodegraven en Boskoop betekent de nieuwe dienstregeling een kleine verandering. De bussen vertrekken hier hoogstens tien minuten eerder of later.

Per 14 december wordt ook de dienstregeling van verschillende treinen aangepast. Voor de reizigers uit Alphen richting Utrecht, Gouda en Leiden verandert er het komende jaar niets.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Suus »

Dan veranderd er in de doorloop ook iets, 380 gaat altijd over op 381 en andersom. Samen vormen ze een cirkel door heel Alphen aan den Rijn heen, en dan veranderen ze van lijn bij een winkelcentrum, waar ze gewoon rechtdoor op dezelfde weg gaan voor de andere lijn.

Ook leuk dat ze zeggen dat de bus naar Leiden vaker gaat rijden, maar welke :P 169 of 249.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Daantje »

Zijn dit die interliners die ik bij de van Heurnstraat in Voorburg altijd leeg voorbij zie rijden?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door tsov »

Ja, lijnen 380 en 381 welteverstaan, er rijden daar meer :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Suus »

Ook de Interliners 382 (naar Boskoop), 383 (naar Capelle aan den IJssel/Krimpen) en 53 (naar Zoetermeer Siemens) komen daar. Ik vraag mij af of dat Interlinernetwerk behouden blijft bij de overgang naar Veolia, heb nooit de details van de concessie gezien :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door mb90 »

Interliners 380 t/m 383 behoren volgens mij niet bij de concessie Haaglanden, dus het lijkt me dat die wel behouden blijven. Of de lijnen 50, 52, 53, 54 en 86 blijven als Interliner weet ik niet, maar ik vrees van niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door ODRAIL »

de lijnen 380 t/m 383 behoren tot Midden Holland / Rijn - Bollenstreek, voor zover mijn info luid.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Chauf21 »

Dat klopt.
De 50, 52, 53, 54 en 86 behoren wel tot de Haaglanden Streek-concessie, maar wat Veolia daarmee gaat doen, is nog niet publiekelijk bekend.

@Bee:
Op de Wiki-pagina van de concessie Haaglanden Streek is een link te vinden naar dat PvE: http://www.haaglanden.nl/sites/default/ ... 202009.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door Suus »

Opvallend dat het bij Hollands Midden hoort, het grootste deel van de lijnen ligt toch echt in Haaglanden regio :? Zeker bij 383 is het aandeel Hollands Midden erg klein te noemen, maargoed, als het met een rechtstreekse buslijn langer duurt dan met een treinreis met overstap dan is het lage passagiersaantal wel enigzins te verklaren.

Voorbeeld:
Bus 382 vertrekt om :17 over heel van station Boskoop. De lightrail een paar minuten later. Met een overstap van ongeveer 10 minuten in Gouda op de s2000 zie je vanuit die trein de bus op de A12 rijden, ergens tussen Zoetermeer en Den Haag. Tja, dan is rechtstreeks wel leuk, maar daar blijft het ook bij. Hooguit voor passagiers uit Moerkapelle is er dan een snelle verbinding, maar daar wonen ook niet zoveel mensen. Bus 380 en 381 hebben tussen Zoetermeer en Alphen ook maar één echte tussenstop in Hazerswoude-Dorp, en dat is nu ook geen overbevolkte plaats te noemen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alphen a/d Rijn: Minder bussen naar Den Haag

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Opvallend dat het bij Hollands Midden hoort, het grootste deel van de lijnen ligt toch echt in Haaglanden regio :? Zeker bij 383 is het aandeel Hollands Midden erg klein te noemen, maargoed, als het met een rechtstreekse buslijn langer duurt dan met een treinreis met overstap dan is het lage passagiersaantal wel enigzins te verklaren.

Voorbeeld:
Bus 382 vertrekt om :17 over heel van station Boskoop. De lightrail een paar minuten later. Met een overstap van ongeveer 10 minuten in Gouda op de s2000 zie je vanuit die trein de bus op de A12 rijden, ergens tussen Zoetermeer en Den Haag. Tja, dan is rechtstreeks wel leuk, maar daar blijft het ook bij. Hooguit voor passagiers uit Moerkapelle is er dan een snelle verbinding, maar daar wonen ook niet zoveel mensen. Bus 380 en 381 hebben tussen Zoetermeer en Alphen ook maar één echte tussenstop in Hazerswoude-Dorp, en dat is nu ook geen overbevolkte plaats te noemen :?
Daarbij vergeet je dat het vanuit Moerkapelle en Zevenhuizen (met de 383) de snelste verbinding naar Den Haag is. Vanuit Rotterdam Nesselande, Nieuwerkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel geldt het zelfde. Als je vanuit een van de door mij genoemde plaatsen naar Den Haag CS met de trein wil, moet je of via Gouda reizen, of via Rotterdam Centraal. En dit laatste is zeker niet het snelst. Vanuit Rotterdam Nesselande naar Den Haag CS is met de 383 35 a 40 minuten (zonder vertraging).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten