Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Wellicht is dit een idee voor de toekomstige Q-Link lijn 2???

Eelde-Paterswolde-De Punt > Groningen Hoofdstation > P&R Zernike (- Reitdieperhaven (-Zuidhorn))

De bus uit Eelde-Paterswolde-De Punt via de huidige route naar Groningen Hoofdstation laten rijden en vervolgens de route van lijn 11 laten rijden naar Zernike/Reitdieperhaven/Zuidhorn. Loopt ook de cijfering mooi door!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Het probleem is dat er te weinig aanbod is voor zowel een verbinding via de scholen in de Wijert als rechtstreeks naar het hoofdstation zonder een omweg van 10+ minuten. Dat komt weer omdat het al zo lang geen goede busverbinding is dat iedereen gewend is de auto of de fiets te nemen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Volgens mij kan het zeker wel uit als er vanaf Eelde-Paterswolde een spitslijn gaat rijden, die zowel in de ochtend als in de middag avond gaat rijden.
Deze lijn kan dan weer 602 gaan heten, met de route De Punt - Eelde - P+R Haren/A28 - Groningen CS (deze lijn moet dan dus niet weer via De Wijert gaan rijden, want dat is vooral 's ochtends zo'n eind om vanwege scholieren en de vertragingen op de Ketwich verschuurbrug). 's ochtends kan deze dan 2x/uur rijden in de spits, op tijden dat lijn 2 niet vertrekt. (dus 8:02, 8:17 vertrekken in 2014 vanaf De Punt Busstation). Denk dat dit een goed alternatief kan zijn?
Vroeger was er in Eelde ook nog een lijn die via Haren reed. Misschien kan deze lijn ook weer terug komen met frequentie 1x/uur? Mogelijke route (De Punt - Eelde - P+R Haren/A28 - Haren Centrum - Groningen CS) Zouden er niet scholieren zijn die naar Maartens College/Zernike College moeten? Er werd ooit in de gemeenteraad over gesproken, maar echt actie is er niet op ondernomen..
In de avond zouden er dan ook weer 2 directe verbindingen zijn; lijn 2 1x/uur en lijn 53 1x/uur
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Die extra lijnen zijn er geweest en zijn verdwenen wegens te weinig passagiers. Meer dan eens.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja en vergeet ook niet dat Eelde een beetje dichterbij Groningen ligt dan Zuidlaren en Annen. Terwijl de jongeren vanuit daar wel gewoon voor een groot gedeelte in Groningen naar school gaan. Door de grotere afstand gaan er meer jongeren met de bus naar school vanuit daar en dus is er meer vraag. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze zomaar wat doen, het lijkt me dat er toch echt wel wat marktonderzoek gedaan is. Er wordt trouwens wel nog steeds veel gevraagd om geledes op lijn 2 naar Eelde, echter gaat dit nog steeds niet gebeuren omdat Qbuzz op verzoek van de gemeente Tynaarlo niet in de dorpskom van Eelde komt met gelede bussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 602 reed in 2012 altijd eerst nog weer via De Wijert voordat deze naar het Hoofdstation ging (is dan minder snel dan lijn 2 naar CS zelf). Ik zou er dan juist voor pleiten om rechtstreeks over de A28 naar het CS te gaan als spitslijn.
Jammer om te horen dat die gelede bussen er niet komen, zou wel een enorme verbetering zijn 's ochtends en 's middags. En helemaal jammer om te horen dat de gemeente Tynaarlo dit tegen houdt, hopelijk komt daar nog eens verandering in.... Kost de inzet van gelede bussen flink meer?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Theoretisch gezien is wat je zegt mogelijk nu lijn 2 om-en-om De Wijert en Eelde wordt en dus ieder kwartier door De Wijert gaat rijden, in de spits aangevuld met lijn 9. Dan zou je inderdaad een lijn 602 kunnen laten rijden in de ochtendspits. De vraag is wel of dit zin heeft, omdat een groot deel van de scholieren die met lijn 2 reist naar De Wijert moet.

Ik denk dat de beste oplossing is om lijn 2 sowieso in de ochtendspits te voorzien van gelede bussen. Eventueel, mocht de route door Eelde een probleem worden, kun je nog volledig via de Hoofdweg rijden, is vanuit Spierveen wel iets verder lopen maar daar zouden gelede bussen toch geen probleem moeten zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Eens dat een groot deel naar De Wijert moet, maar volgens mij zou je meer reizigers trekken als het sneller gaat (nu ben ik bijv. regelmatig 50 minuten onderweg terwijl het binnen een half uur moet kunnen) en er ook zitplaatsen zouden zijn. Dat laatste bereik je natuurlijk ook met een gelede bus; hopelijk biedt de gemeente die mogelijkheid volgend jaar alsnog, zelf denk ik ook dat deze prima door Eelde kan rijden. Er zitten geen stukken tussen waar een grotere bus niet zou kunnen rijden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:Theoretisch gezien is wat je zegt mogelijk nu lijn 2 om-en-om De Wijert en Eelde wordt en dus ieder kwartier door De Wijert gaat rijden, in de spits aangevuld met lijn 9. Dan zou je inderdaad een lijn 602 kunnen laten rijden in de ochtendspits. De vraag is wel of dit zin heeft, omdat een groot deel van de scholieren die met lijn 2 reist naar De Wijert moet.
De overgrote meerderheid van de mensen blijft zitten hoor. Maar er stappen wel genoeg mensen uit in De Wijert om een goede busverbinding met die wijk te rechtvaardigen. Maar om nou de enige busverbinding van dat dorp die behoorlijk vertragende omweg door te strot te duwen is eigenlijk een beetje gek.
Ik denk dat de beste oplossing is om lijn 2 sowieso in de ochtendspits te voorzien van gelede bussen. Eventueel, mocht de route door Eelde een probleem worden, kun je nog volledig via de Hoofdweg rijden, is vanuit Spierveen wel iets verder lopen maar daar zouden gelede bussen toch geen probleem moeten zijn.
Mja, dat wordt altijd wel gezegd, maar die route is echt geen probleem. Vroeger deed men het ook gewoon, met MBG200's. De stad Groningen kent krappere routes waar geledes probleemloos rijden.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk dat de kruising bij de Hortensialaan nog wel een probleem kan zijn qua maken van de draai. Vroeger had je wel gelede bussen op lijn 153 naar Spierveen maar die dingen daar rechtdoor, dus dat was geen probleem. Anders maar weer de oude route door Spierveen oppakken ;)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

153 ging juist wel linksaf daar. 53 reed inderdaad rechtdoor een slinger-route door Spierveen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, die geledes kunnen hier prima rijden, al helemaal als ze via de Westerhaven kunnen rijden! Als Qbuzz of OV bureau dat nou een beetje door drukt... Snap niet echt dat de gemeente ervoor kiest om het niet te doen...

Als Qbuzz overweegt om 's ochtends en 's middags 2 gelede bussen per uur in te zetten, waarom kan er dan niet gewoon 3x een kleine bus worden ingezet vanaf Eelde, waarvan 1 de snelle route rijdt? Qua kosten lijkt het mij dat zo'n gelede duurder is.

Lijn 153?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Lijn 153 was een spitslijn die 1 keer in het uur van Eelde naar het Hoofdstation reed, via oprit Haren over de A28. Eigenlijk wat ik eerder voorstelde dus :P

Lijn 53 reed van de Punt via Eelde (inclusief slinger door Spierveen) en vervolgens Haren (dus neit de snelweg) naar Groningen. Later alleen nog maar via Haren en inmiddels ook al weer dik 10 jaar volledig opgeheven.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 153 mag wel terug komen dan, :D !
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja, 153 en 53 dus even verwisseld, 't is alweer een tijdje geleden. In ieder geval ben het wel eens dat er geledes door Eelde zouden moeten kunnen. Ach, het is wellicht een kwestie van tijd, de omlopen van lijn 2 naar De Wijert krijgen een koppeling op Noord aan 6 en krijgen dus geledes. Mocht het eens onverhoopt gebeuren dat er uitval of flinke vertraging komt dan rijdt er vanzelf eens een keer een gelede naar Eelde.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Oei, dan gaan de koeien zure melk geven!
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Een Q-Link lijn naar Eelde ligt tevens ook in de planning.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Volgens mij is het aantal zitplaatsen niet zo'n probleem, maar meer de frequentie. 2x in het uur een bus is echt heel matig in de spits. 1x in het uur 's avonds is ook heel weinig natuurlijk. Ik zou voorstellen om lijn 2 niet om en om te laten rijden, maar gewoon altijd door naar Eelde. Dan maakt de bus wel het rondje Wijert, dat kost dus iets meer tijd voor Eeldenaren, maar levert wel een veel hogere frequentie op. Buiten de spits zou je de Zuiderflat (of Martini, of zelfs Ter Borch) wel als eindstation kunnen kunnen aanhouden, 2x in het uur.

Dan laat je ze in de Wijert zo rijden:

Afbeelding
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Voor in de avond zou ik dat een erg goede oplossing vinden, gewoon de hele Wijert en daarna naar De Punt. In de ochtend zal het wel fijn zijn om niet altijd door De Wijert te hoeven. Dat duurt altijd zó lang ivm Ketwich verschuurbrug, en dan de Ketwich verschuurlaan en nog de parkbrug. Je bent zó 50 minuten onderweg. Bus is zó voor forensen niet altijd een optie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ach, het is alleen de bus van 07:46 (vertrek De Punt) die uitgebreid last heeft van de files op Laan Corpus den Hoorn en V.K. Verschuurlaan. Het staat daar vast ongeveer tussen 08:10 en 08:40, uit eigen ervaring. Maar een ochtendbus over de snelweg zou niet verkeerd zijn, in de toekomst misschien Eelde - Ter Borch - Hoogkerk P+R - CS.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Doe net als Arriva: 2xx lijnen, Zuid-Holland: 250 Leiden-Lisse
Deze lijnen rijden alleen in de spits en in dit geval kan deze dan over de A28 naar Groningen Hoofdstation, bijvoorbeeld als lijn 202.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik vind de reisduur een veel groter probleem dan de frequentie. Eens in het half uur is niet veel, maar afdoende. Het feit dat je het op de fiets op zo'n afstand nog wint van de bus als je een beetje doorfietst daarentegen... Even snel naar de stad pak je dus de auto of de fiets.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Van de Albert Heijn in Paterswolde naar station Groningen rijd ik in ongeveer dezelfde tijd met de fiets als met de bus. Trouwens net een zwart gelede bus gezien met lijn 13 richting De Wijert op de Hoendiep. Volgens mij komt die bus daar helemaal nog niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Tja, al verwacht ik niet dat Qbuzz dat op korte termijn zal oplossen. Lijn 2 wordt gereden door een stadsbus en zal dus gewoon een trage route houden. Al blijf ik het gek vinden dat je vanuit Zuidlaren/Annen sneller in Groningen bent dan vanaf Eelde.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

lijn 13 komt wel op het hoendiep (als je bij de meubelboulevard bedoeld). Die lijn rijdt Vinkhuizen - Meubelboulevard - Westerhaven - Zuiderdiep - CS - De Wijert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten